Fågelbordstråd

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
Grok

Re: Fågelbordstråd

Inläggav Grok » 8 februari 2017, 21:08

Ekorrar är ju ganska söta på avstånd. Jag skulle dock aldrig mata dem. De är gnagare och därmed skadedjur. De kan gnaga stora hål i ett hus.

Håll dig till småfåglar som du matar. :wink:

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 februari 2017, 21:13

Grok skrev:Ekorrar är ju ganska söta på avstånd. Jag skulle dock aldrig mata dem. De är gnagare och därmed skadedjur. De kan gnaga stora hål i ett hus.

Håll dig till småfåglar som du matar. :wink:

Jo, de gnager ju på fågelbordshuset... :) Rejält dessutom!

Hur hindrar jag dem att äta där menar du???

De brukar ofta bo under takpannor o dyl... får väl gå på baksidan av huset och kika vad de pysslar med...

jag skall säga till dem att de inte får gnaga på det stora huset... bara det lilla... :alien:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 8 februari 2017, 22:43

Det är väl kanske inte nån lysande idé att uppmuntra dem att hålla sig i närheten omss. Ungefär lika smart som att mata råttor och möss.
Ekorrar i skogen är söta. På tomten är de skadedjur.

Du får väl lära dem att gnaga på parkslide. :D

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 februari 2017, 15:04

Jo... men hela poängen med ett fågelbord är ju att titta på fåglar genom köksfönstret... men jag skall hålla ett öga på Piff och Puff.

Där jag växte upp fanns det mycket ekorrar i trädgårdarna och jag har inte direkt något minne på att de ställde till problem... husmus och råtta tar sig ju in i husen både för mat och värme. Ekorren är bättre påpälsad kanske... de bor gärna under takpannor på sommaren när de har ungar... då kan de kanske gnaga lite om de tycker det är trångt?

Nej, jag hoppas de stannar i sommar och får ungar. Det är roligt när de lämnar boet och skuttar omkring.... :)
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 9 februari 2017, 19:54

Ekorrar är trevliga men jag förstår ju Groks varning.
Har själv en jätteek på tomten med ekorrar då å då men det du nämner om hustaket o pannorna har jag ej märkt nått av. Bytt pannor utan märka åverkan nånstans på taket.
Däremot har j någon kall vinter sett förråd av ekollon.

De smartaste orrarna är ju Ginkgoorren. Gynnarna är väldigt rädda om sitt träd och har lärt sig Large Kap utantill. Minsta varning av att kurser rusar är d på tårna..mina alltså..å trots odören är d villiga att förgiftas för att rädda sitt träd.
Alla vet ju att Large Kap inte e å leka med så tillsammans håller vi ställningarna..än så länge.

Du verkar ha manuell hedge från ditt köksfönster Himmelsblå, å jag förstår att du tvekar aktivera fågelautomatstop. Följderna efter ett automatstop blir ju förödande för fågellivet och du riskerar gå in i väggen om den finns kvar efter utsvultna ekorrars härjningar.
Ha d gott "Ekorre/fågelskådarn" å du skall va jävligt glad så länge du inte har tomtar på loftet..de e möcke värre..vilket jag har stor erfarenhet av. :|
---

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 9 februari 2017, 21:46

Du får väl sätta taggatråd så nötkreaturen inte kan klättra upp till fågelbordet.

Skaffa en ute-katt så du får lite styrsel på ditt djurliv på tomten!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 februari 2017, 08:42

Grok skrev:Du får väl sätta taggatråd så nötkreaturen inte kan klättra upp till fågelbordet.

Skaffa en ute-katt så du får lite styrsel på ditt djurliv på tomten!

Lite styrsel kunde behövas... en katt-sheriff!

Apropå piggatråd (som är det egentliga skånska ordet) så klättrar de små liven genom en rosenbuske på vägen till fågelbordet.

Man får nog tillverka en taggtråd i deras storlek liksom, för jag tror ju inte de har problem med det som finns att köpa. :)

Du verkar ha manuell hedge från ditt köksfönster Himmelsblå, å jag förstår att du tvekar aktivera fågelautomatstop.

Har du inte fågelbord så skaffa. Man blir glad av fåglarnas livlighet. :)
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 mars 2017, 11:40

Igår såg jag första tranan... ett gäng på väg mot Ringsjön.... lite märklig omväg måste de tagit då de flög sydostlig riktning.... kom från Röstångahållet.

Den första tranan skall ha anlänt till Hornborgasjön.

Krokusarna har börjat sticka upp ur gräsmattan. jag måste klippa den tidigt i vår för att få bort svalört och eklöv. Så jag får gå hårt åt vårlökarna i år. Tyvärr.

Den där blöta snön vi fick i helgen knäckte många grenar och dessutom en gammal (verkligen gammal) syrén av den fina vita sorten. Den går inte att resa, så otroligt tung den är. Med tanke på var den är placerad är den nog 70 år eller så. kanske äldre.

Istället får där väl bli något annat... ett fruktträd kanske. Eller en sådan där rönn jag köpte tidigare... något tjusigt blir det ju...
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 1 mars 2017, 19:38

Syrén tål hård beskärning. Man kan t o.m ha den som häck.. Ta bort det som är knäckt och snygga till formen så kommer den nog tillbaka. Fast den blommar inte så mycket i år då.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 mars 2017, 20:09

aromata skrev:Syrén tål hård beskärning. Man kan t o.m ha den som häck.. Ta bort det som är knäckt och snygga till formen så kommer den nog tillbaka. Fast den blommar inte så mycket i år då.

Jag sågar av den vid roten. Den ligger ner helt. Den växer väldigt trångt mot något som kan vara ett slags oxel... fast där är en stam kvar.

jag tror den vanliga bonnasyrénen är mycket tåligare än den vita...

vi får se vad det blir av det.
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 4 mars 2017, 19:10

Himmelsblå skrev:Igår såg jag första tranan... ett gäng på väg mot Ringsjön.... lite märklig omväg måste de tagit då de flög sydostlig riktning.... kom från Röstångahållet.

Den första tranan skall ha anlänt till Hornborgasjön.

Det är väl pionjärtranan. Undrar jag hur den kommunicerar med de stora flockarna som väntar längre söderut? Vad använder de för tran-smission? "Vädret ser ganska bra ut men de har inte fått igång utfodringen än. Jag återkommer med ny rapport i morgon. Klart Slut"
De verkar inte räkna dem än iaf. http://web05.lansstyrelsen.se/transtat_O/transtat.asp

Vet ni förresten hur man räknar tranor? Man räknar benen och delar med två!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 april 2017, 10:00

Nu har jag en fågel vid bordet som bor i trädgården över sommaren. Söker och söker på vad det är, jag tror ju inte den är så värst ovanlig.

Den är spräcklig på kroppen i en vacker rostbrun ton och så är den liksom gråblå på bröst och huvud... den anlände sent i mars...

Irriterande att inte veta vad det är!
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 4 april 2017, 10:41

Bild kanske?

Vi har en flock steglitser, förutom alla grönfinkarna. Steglitserna är så exotiska, fria burfåglar typ.

Vi har ju problem med sork som är svårfångade fördärvar mängder. Har satt upp en "rovfågelspinne", en hög pinne med en pinne på tvären längst upp. Som ett långt T. Här kan rovisarna få sitta och spana. Men det är som med uggleholken - inget intresse :( .

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 april 2017, 10:51

aromata skrev:Bild kanske?

Vi har en flock steglitser, förutom alla grönfinkarna. Steglitserna är så exotiska, fria burfåglar typ.

Vi har ju problem med sork som är svårfångade fördärvar mängder. Har satt upp en "rovfågelspinne", en hög pinne med en pinne på tvären längst upp. Som ett långt T. Här kan rovisarna få sitta och spana. Men det är som med uggleholken - inget intresse :( .

Jo, jag kan försöka fånga dem på bild. Men de far runt som tättingar. Kan bero på att de är tättingar. :)

Du har mycket grönfinkar nu? Kul, de gick ju ner i antal för ett antal år sedan.

Steglitsen har jag inte sett mycket av, men jag har fyra stenknäck! Fyra stycken!

Mullsorken jävlas här med. De är under stensättningen framför huset ju... har ännu inte lyft på arslet för att åtgärde eländet. Jag har dock gott om grenar åt vråken. Den jagar på fågelbordet ibland... tar koltrastar.

Nu har jag ringduvor där, ett skrovmål för en vråk. Duvan brukar sitta i en buske hela sommaren. Begriper mig inte riktigt på dem. De verkar så korkade.
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 4 april 2017, 17:42

Himmelsblå skrev:Nu har jag en fågel vid bordet som bor i trädgården över sommaren. Söker och söker på vad det är, jag tror ju inte den är så värst ovanlig.

Den är spräcklig på kroppen i en vacker rostbrun ton och så är den liksom gråblå på bröst och huvud... den anlände sent i mars...

Irriterande att inte veta vad det är!

Det är inte en anka? 8)

Återgå till "Fria diskussioner"