Fågelbordstråd

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Fågelbordstråd

Inläggav Himmelsblå » 8 augusti 2016, 15:09

Sura räkskal gillar de inte sägs det... så man lägger avfallet efter kräftskivan i trädgården i hålen till deras boning... så flyttar dom sig.

:)

Att pinka in sitt revir verkar inte funka i alla fall.... jag har sett en sådan här sork ovan jord två ggr. Kanske ett ungdjur som inte riktigt har lärt att gömma sig?

I vinter skall jag kolla med fälla. De verkar gräva mer på vintern så det blir lättare att se var de är. Kanske det är ungdjur som etablerar ny bostad då?

På sommaren blir det inte nya högar på samma sätt tycker jag, man vet liksom inte var de är, och jag gissar att de har enorma gångsystem.

Jag undrar vilket träd de skall sabotera nästa vinter? :x

Nu lite vedhuggning på kvällskvisten! Jag torkar veden under presenning på gräsmattan och ta mig tusan så fort jag drar av den så regnar det!!! Två ggr har det hänt nu... veden blir blötare och blötare... :eye: under presenningen torkar det ju dåligt, kondensen samlas där under... nå, jag får hålla i, det blir väl uppehållsväder någon gång till innan hösten?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 september 2016, 10:29

Att torka ved under presenning är en dålig lösning!!! Jag skall berätta varför.

Svensk sommar brukar vara ganska omväxlande med regnskurar titt som tätt. Man måste då bevaka presenningen så att den är på när det regnar.

Marken bör även vara extremt bra dränerad. det som händer är nämligen att fukten dras ut till luften under presenningen, men bara till daggpunkten. Fukten kondenseras sedan på presenningens innersida och droppar ned på veden. I det fallet man lägger veden på vanlig mark, t ex en gräsmatta som växer på den eslövska leran, så dras ju fukten ur marken också och inte bara ur veden. Markfukten kondenseras sedan på presenningen innersida och droppar ned på veden.

Genast har man byggt en vedblötarmaskin.... :)

Håhåjaja... kan bara hoppas det hinner torka någorlunda i höst, men jag skulle ju bara kört in veden och staplat den i vedskjulet.

En del idéer man får är faktiskt riktigt usla. :)
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 24 september 2016, 12:14

Jag brukade lägga ut lastpallar som botten och staplade konstruktion med mellanrum. På så sätt sörjde det för god ventilation under o sidledes samt att sol o blåst kom åt på sidorna.
Presenningen täckte bara överdelen samt ca 30-50 cm ned på sidorna.
Rejäla tyngder på ovansidan, gärna med några "stockar" samt sten eller tegelsten på strategiska ställen.

På så sätt kunde "taket" ligga på för jämnan, då utan kondens.
Sidofukten brukar inte vara större problem vid regn då sol o blåst löser motverkar den.
Metoden bygger ju på att vedstapeln byggs sen vår.

Det hjälper kanske inte dig nu men utan att "peka finger" är det en bra metod som är vanlig.
Det mesta av veden blir garanterat torr.
Detta sagt med reservation att du redan nyttjar ovanstående och ändå får problem. :?
ha de gott... :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 september 2016, 13:46

morfarGinkgo skrev:Jag brukade lägga ut lastpallar som botten och staplade konstruktion med mellanrum. På så sätt sörjde det för god ventilation under o sidledes samt att sol o blåst kom åt på sidorna.
Presenningen täckte bara överdelen samt ca 30-50 cm ned på sidorna.
Rejäla tyngder på ovansidan, gärna med några "stockar" samt sten eller tegelsten på strategiska ställen.

På så sätt kunde "taket" ligga på för jämnan, då utan kondens.
Sidofukten brukar inte vara större problem vid regn då sol o blåst löser motverkar den.
Metoden bygger ju på att vedstapeln byggs sen vår.

Det hjälper kanske inte dig nu men utan att "peka finger" är det en bra metod som är vanlig.
Det mesta av veden blir garanterat torr.
Detta sagt med reservation att du redan nyttjar ovanstående och ändå får problem. :?
ha de gott... :)

Nä, jag la en hög på marken som jag täckte med presenning.... med mediokert resultat. Minst sagt.

Vedskjulet jag har är stort och bra, men veden torkar lite långsamt... tyckte jag... så jag tänkte... att det nog torkade snabbare i en hög... så bara på med en presenning lite snabbt när det regnade....

:eye:
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 september 2016, 14:45

Det torkar ju på bra med låg luftfuktighet för årstiden och ljum temperatur....

I går kväll eldade jag med sönder-rutten björk och en bit torr sälg jag hittade på marken. Jag låter bli de döda sälgarna nu, Hacke Hackspett får behålla sina gråsuggor till vintern. Denna biten låg torrt på marken så den snöt jag åt mig... lite motion och trevligt att spara på veden till vintern.

Ljung har jag planterat i min ena bytta, Flitiga Lisa hade torkat ut helt. Det betyder att hösten är här.

Ännu finns att göra innan trädgården läggs i vintervila. Men just denna hösten är jag seg, orkar liksom inte finstäda.

Ljungen är perenn! Så jag kan klura hela vintern var den skall planteras till våren. Då blir det nya Flitiga Lisa i byttan.... sådan är livets gång här på "gården". :)
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 25 september 2016, 21:15

Håller ju på att renovera vårt torp. Som inte det räcker så håller jag på att bygga en liten vedbod vars inre volym är ca 3 m3. Nedanstående bild kan ju ge någon idé hur jag gör. Kommer nog ha hela framsidan helt öppen. Men ingen jättesak. Vi är ju inte där jämt och har ju en värmepump. Men elda på kvällen vill vi ju göra när det är lite kyligt ute.

Nu har jag bara slängt det som skall bli ved på berget. Inga jättemängder som ni andra använder. Det är ett litet torp med låg takhöjd. Men har idag slängt upp reglarna till boden. I lägenheten nu men köper med mig material till taket imorgon.

Bra att du sparar lite sälgstammar till spätten men veden skall vara torr.
Mitt eget bygge blir inte idealt. Springorna i golvet för små. Det är ett återvunnit golv som jag tog rakt av.

Bild

aromata

Inläggav aromata » 25 september 2016, 21:37

Mitt vedförråd är nästan identiskt med det på bilden. Fast jag har tre skilda fack och en helt öppen front. Funkar väldigt bra, luft från alla håll. Det är skönt att slippa presenningar och ha full ståhöjd. Mitt är väl 2 meter högt. Att det ibland kan blåsa in regn har ingen betydelse alls.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 september 2016, 07:04

Min vedbod ligger väl på samma idéplan, fast den är större och insynsskyddad. Fasaden sitter omlott, med varannan planka på ömse sidor om bjälkarna... om ni förstår.

Boden är väl 24 kvadratmeter i yta och fungerar även som enkelt förråd. Det är ett tillbygge på en gammal "friggebod" där taket längdes. Skottkärra, utemöbler och sådant där har jag där förutom ved. Därför gjorde jag den insynsskyddad. Det är snyggt också....

Funderar på att dela in delen för ved i två fack. Det blir lättare att fylla på med ny ved då. Ett fack eldar man ur och det andra facket fyller man på med ny ved under vintern. Med två olika fack kan man ju hålla på med vedproduktion året runt.

Med det väder vi har nu så eldar jag varannan kväll verkar det som... men det behövs inte mycket för att få upp värmen.

En lustig grej med vedhögen jag hade, den under presenningen var att groddjuren älskade den. Fuktigt och bra, många gömställen.

Där var 5-6 grodor och två paddor. När jag rullade in veden så krympte ju högen, men grodorna kröp liksom bara längre och längre in. Till sist blev det som om det kryllade av dem. :)

Här är mycket grodor. :)
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 26 september 2016, 07:54

Mitt vedförråd är ingen bod som man går in i utan bara ett ... förråd. Ca 1 meter djup. Och tre fack, för ett år vardera rullande. Efter vi installerade jordvärme eldar vi inte tillräckligt för att tömma ett fack på ett år. Men det är förstås ett mindre smärtsamt problem

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 26 september 2016, 08:23

Bra idé att ha olika fack! Tack för synpunkten som man säger. Nu åker jag och skall köpa tak och förhoppningsvis hinna lägga det. Min vedbod är heller inget man skall gå in i. Takhöjden begränsas. Boden är bara 1 meter djup och golvet är nog lyft en 30 cm. Berget sluttar ju också.

Men sedan maj har vi bytt tak, bytt 50 % av panelen, gjort iordning snickarboa, byggt ut ett rum, renoverat och byggt ut parkeringen (fast där är det kompletterande arbeten kvar), byt pump, installerat kaminen, grundmålat och målat 1 gång.

Vad som bl a är kvar är sista strykningen, stuprör, bygga bättre kant vid parkeringen (betong), inspektera och renovera skorstenen, stegjärn på taket, trappa (sten) till nya rummet, allt inre i det nya rummet, fläkt till dusch o s v. Men först ett litet vedskjul.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 26 september 2016, 08:30

aromata...
Mitt vedförråd är ingen bod som man går in i utan bara ett ... förråd. Ca 1 meter djup. Och tre fack, för ett år vardera rullande. Efter vi installerade jordvärme eldar vi inte tillräckligt för att tömma ett fack på ett år. Men det är förstås ett mindre smärtsamt problem

Himmelsblå...
Min vedbod ligger väl på samma idéplan, fast den är större och insynsskyddad. Fasaden sitter omlott, med varannan planka på ömse sidor om bjälkarna... om ni förstår.

Boden är väl 24 kvadratmeter i yta och fungerar även som enkelt förråd. Det är ett tillbygge på en gammal "friggebod" där taket längdes. Skottkärra, utemöbler och sådant där har jag där förutom ved. Därför gjorde jag den insynsskyddad. Det är snyggt också....

Funderar på att dela in delen för ved i två fack. Det blir lättare att fylla på med ny ved då. Ett fack eldar man ur och det andra facket fyller man på med ny ved under vintern. Med två olika fack kan man ju hålla på med vedproduktion året runt.

Med det väder vi har nu så eldar jag varannan kväll verkar det som... men det behövs inte mycket för att få upp värmen.

En lustig grej med vedhögen jag hade, den under presenningen var att groddjuren älskade den. Fuktigt och bra, många gömställen.

Där var 5-6 grodor och två paddor. När jag rullade in veden så krympte ju högen, men grodorna kröp liksom bara längre och längre in. Till sist blev det som om det kryllade av dem. :)

Här är mycket grodor. :)

Ja många grodor kommer från skåneland..är beredd att hålla med där..så e de... :D

Mycket facklig glöd för övrigt..intressant med vad som pågår i den ena boden..insynsskyddad facklig verksamhet... :roll:
---

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 september 2016, 09:15

Trendsökaren skrev:Bra idé att ha olika fack! Tack för synpunkten som man säger. Nu åker jag och skall köpa tak och förhoppningsvis hinna lägga det. Min vedbod är heller inget man skall gå in i. Takhöjden begränsas. Boden är bara 1 meter djup och golvet är nog lyft en 30 cm. Berget sluttar ju också.

Men sedan maj har vi bytt tak, bytt 50 % av panelen, gjort iordning snickarboa, byggt ut ett rum, renoverat och byggt ut parkeringen (fast där är det kompletterande arbeten kvar), byt pump, installerat kaminen, grundmålat och målat 1 gång.

Vad som bl a är kvar är sista strykningen, stuprör, bygga bättre kant vid parkeringen (betong), inspektera och renovera skorstenen, stegjärn på taket, trappa (sten) till nya rummet, allt inre i det nya rummet, fläkt till dusch o s v. Men först ett litet vedskjul.

Du måste spara på lite... livet är långt. :)
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 26 september 2016, 10:53

Upptäckte att livet är ändligt.

Men det var nog inte meningen att det blev som det blev. Men sonen fick ett barnbarn och dottern var trött på att sova på vinden. Om en enkelstuga har lågt i tak skall vi inte prata om vinden. Så ett rum till blev nödvändigt.

Sedan så vart det nödvändigt att måla om och då kanske rationellt att byta panelen. När detta gjordes upptäckte vi att vårt sovrum f.d veranda var helt oisolerat. Det ena ger det andra som att vi upptäckte takdropp när vi skulle bygga vårt nya rum. Vad gör man då. Byter tak.

Röran bland verktyg blev också total så det var bara att röja upp och sätta upp hyllor o s v. Nu har allting sin plats.

Kaminen var vänlige grannens fel. Uppenbarligen ägda vi en Morsö 1442. Så han tog inte mina argument om att skjuta upp installation och rensning av kanaler. Så vi stod där i rök och damm med en en bugethilti och gav på oss arbetet. Då kanske bäst att kolla skorstenen.

Så ibland är det bara att gilla läget. Paddor det är fina djur. De har inte bråttom. De sitter kvar och gillar läget.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 september 2016, 07:07

Trendis,

Hehe, börjar man rota i det.... :)
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 februari 2017, 17:44

Länge sedan man skrev här på denna tråden.... men jo, jag har skottat... bara måste iväg imorgon och det skall snöa i natt. Det är en timmes jobb att skotta i högt tempo.... blötsnö det dubbla kanske... Snöslunga??? Fyrhjulsdrift???

Skit samma.

Jag har fått ekorrar i fågelbordet och det är roligt. Det är trevliga små gnagare... söta och charmiga... påhittiga.

Själva huset till fågelbordet har min far snickrat åt mig av tjock och vattenhållfast plywood. 8 mm tjocka väggar typ och det är ett riktigt starkt material. Ingången till huset lagom till småfåglarna... jag har sett hur ekorrarna sticker in skallen för att leta solrosfrön... det var nästan så att de fastnade när de skulle backa tillbaka...

Så nu har de byggt om och breddat ingångarna... de är nog dubbelt så breda nu och det gick på ett kick. De kan verkligen gnaga... så nu är alla nöjda, men jag gillar inte riktigt att ingången blev större åt skator och koltrast... de äter mig ur huset.

Jag skall säga till ekorrarna att de får fixa till huset så at det funkar åt dem men inte åt skatan. Skatan och ekorren är ju inte kompisar direkt, de stjäl väl varandras ägg / ungar om de kommer åt? Båda är väl boplundrare?

Ekorrarna finner nog på råd, de är fiffiga små djur, jag lämnar det åt dem.
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"