Fågelbordstråd

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Re: Fågelbordstråd

Inläggav aromata » 17 juni 2016, 11:18

Ok, fattar. Huskroppar är måttligt organiska. Då passar singel. 16-32 mm verkar rätt stort, eller? Jag tänker bara att inget är underhållsfritt och förr eller senare kommer någon fröplanta att vilja etablera sig. Kan man köra med skyffeljärn i den fraktionen? Jag har 4-6 mm (tror jag) granit och där går det fint. Bränna funkar annars.

För liten fraktion nära entrén är inte bra för man drar in det i huset med skorna. 4-6 mm nära entrén är för litet.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 17 juni 2016, 11:29

aromata skrev:Ok, fattar. Huskroppar är måttligt organiska. Då passar singel. 16-32 mm verkar rätt stort, eller? Jag tänker bara att inget är underhållsfritt och förr eller senare kommer någon fröplanta att vilja etablera sig. Kan man köra med skyffeljärn i den fraktionen? Jag har 4-6 mm (tror jag) granit och där går det fint. Bränna funkar annars.

För liten fraktion nära entrén är inte bra för man drar in det i huset med skorna. 4-6 mm nära entrén är för litet.

Tja jag har inte bestämt mig om storleken. Det går åt mer om man har större sten, kräver tjockare lager. Men jag kan tycka den lite stora är läcker...

Funderar även på skiffer i samma storlek.

Det är ingen stor yta, ca 4,5 kvadrat, så det är ingen konst att rensa ogräs. Till sist är där en massa löv i det, då får man jobba igenom det... :wink:

Jo, tack jag vet... jag har dragit in en massa av det lilla möget förre ägaren lade.... :?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 19 juni 2016, 12:00

I år bestämde jag mig för att skita i mördarsniglarna. Det är inte många här är... men förmodligen ändå för många för att jag skall kunna odla rädisor nästa år... man hittar ju om man rotar där det är fuktigt och där de trivs att gömma sig. Ca 25 har jag haft ihjäl i år, men då tog jag en runda en morgon efter regn.

Jag skall kanske gräva om köksträdgården nästa år...

Och bygga en trappa över bullervallen så att jag kommer åt bättre vid den utgången. Förra ägarna lade en bullervall mitt i vägen till brevlåda och soptunnor... så liguster på det. Så nu får man gå i utkanten och på skrå, vilket är onödigt spännande på hösten med blöta löv eller på vintern. Halkar man hamnar man i granpiggar och törne... Korkade jävla idoiter...:evil:

Nå... frågan är nu om man kan göra en odlingsbädd som tår på plint??? Runt plinten har man vatten... då kan ju inte sniglarna ta sig dit... vallgrav helt enkelt...

Någon som sett en sådan lösning... man kan ju bygga murar med vallgrav också...

Edra tankar om denna uppfinning??
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 juli 2016, 15:48

Nåväl, får uppfinna vidare. Jag kom på att man måste verkligen hålla det ogräsfritt under bädden. Minsta maskros som växer till botten på "lådan" blir ju en gångbro för sniglar.

Nu tänker jag att man kanske skall gräva en damm med en ö. Så får man göra en snillrik bro, som liksom blir som en trampolin från ön så att den aldrig snuddar fast mark... men då är ju ogräset igen. Men gåstenar i dammen som man liksom jumpar till ön!

Jädra sniglar.

Jag har även bedrivit vetenskap i vedhögen. Jajamensann! Förra ägarna avverkade ju många av träden och lade stockar på hög. De var ju halvruttna redan när jag flyttade in, men jag hugger några meter där varje år till ved. Det blir ju skräpved, och den är svår att få torr.

Det som jag noterat är att ask inte ruttnar särskilt fort. Björken den ruttnar direkt, och bok ruttnar ganska fort det med. Men asken är inte mer angripen än kärnveden av ek. Tycker jag, men googlar man påstås inte asken vara speciellt rötbeständig... märkligt.

Splintveden ruttnar ju fort. Splintveden är veden runt kärnan. På ek ruttnar den direkt medan asken har en mycket tunnare ring splintved.

Men jag antar experterna på google vet bäst... asken är i alla fall överlägsen bok. Skaklar av trä, t ex till skottkärror, görs i bokved vilket är helt kass. De tål inte att vara ute. Så min far brukar byta ut dem direkt till skaklar av ask som han hyvlar själv. Och det kan jag lova håller mycket bättre.

Traditionellt gjorde man redskap, vagnshjul o dyl av ask. Kanske för att det är lite billigare och ganska lätt att bearbeta. Och att det faktiskt tål lite väta. Fast torr ask är stenhård den med.

En kul grej med ask är att trädet är såpass torrt på vintern att man kan elda veden grön. Ett knep om ni blir utan ved en kall vinter... ut och hugg ner en ask, så får ni värme. Fjällbjörk säga ha samma egenskaper. Asken är ju lite märklig med att slå ut löven sent, flera veckor efter andra träd. Vissa år tycker jag det nästan är midsommar innan den är igång. Man kan undra varför, det måste ju vara en evolutionär nackdel???

Och varför valdes asken till urträdet, ni vet Ygdrasil? Både bok och ek blir väl större?

Jag gillar ask, det är nog mitt favoritträd faktiskt. Men kanske man skulle ta ek egentligen till skaklar? Lite lyx men...

Vad tror ni om det? Gillar ni ask eller ek?
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 8 juli 2016, 17:26

Ask är väl ett klassiskt träslag till yxskaft, hammarskaft, bandyklubbor odyl. Segt och betydligt lättare än ek.
Ek tar ju en evighet att torka och det uppstår lätt inre sprickor. Dessutom missfärgas ju ek i kontakt med metall.

Första mannen på jorden, Ask, skapades ju ur trädet ask. Hans hustru, Embla, skapades ur trädet alm.
Inte nog med att löven kommer sent, de faller först på hösten också.

En guide om olika lövträslag och vad de lämpar sig till:
http://www.tracentrum.se/media/10530/Fa ... %C3%A4.pdf

Stock i bark torkar ju inte, fukten fastnar ju innanför. Fram med barkspaden! Stocken behöver ju inte vara helren från bark. Eller ännu hellre klyv allt virke omedelbums och stapla upp ett föråd utomhus för några år framöver... Men då uppstår ju den eviga frågan: ska man stapla brännveden med barken uppåt eller nedåt? Därom forskas det tom. En del hävdar att veden återfuktas bättre under torkfasen om kärnsidan vänds uppåt. Medan andra hävdar att det blir fuktigt nog ändå när det regnar och att barken skyddar så att veden torkar fortare. Virke ska torka långsamt...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 juli 2016, 17:39

Grok skrev:Ask är väl ett klassiskt träslag till yxskaft, hammarskaft, bandyklubbor odyl. Segt och betydligt lättare än ek.
Ek tar ju en evighet att torka och det uppstår lätt inre sprickor. Dessutom missfärgas ju ek i kontakt med metall.

Första mannen på jorden, Ask, skapades ju ur trädet ask. Hans hustru, Embla, skapades ur trädet alm.
Inte nog med att löven kommer sent, de faller först på hösten också.

En guide om olika lövträslag och vad de lämpar sig till:
http://www.tracentrum.se/media/10530/Fa ... %C3%A4.pdf

Stock i bark torkar ju inte, fukten fastnar ju innanför. Fram med barkspaden! Stocken behöver ju inte vara helren från bark. Eller ännu hellre klyv allt virke omedelbums och stapla upp ett föråd utomhus för några år framöver... Men då uppstår ju den eviga frågan: ska man stapla brännveden med barken uppåt eller nedåt? Därom forskas det tom. En del hävdar att veden återfuktas bättre under torkfasen om kärnsidan vänds uppåt. Medan andra hävdar att det blir fuktigt nog ändå när det regnar och att barken skyddar så att veden torkar fortare. Virke ska torka långsamt...

Jo, jag barkar av innan jag hugger... när stocken är blöt trillar den nästan av av sig självt. När barken torkar så klistrar den fast igen. Men det är stora bumlingar i trave, inget man bollar runt med, så man får ta det efterhand som man hugger upp det.

Där stockarna ligger faller det löv och grejs hela tiden. Jag gräver nästan fram stockarna ur mylla. Så har det blivit... stockarna ligger dessutom i ett rejält fång parkslide.

Jag har ett bra vedskjul på i alla fall 20 meter travat att förvara veden när den är någorlunda torr. Det torkar dock dåligt inne i skjulet, det ligger nära ett av tomtens surhål. Marken är alltid lite fuktig. Plus att det ligger i lä från skogen.

Jag har lyckligtvis annan ved också, annars hade jag svurit... detta är mest för att bli av med möget.

Jo, det kan vara att ask är lite lättare... man brukar räkna energivärdet från ask, bok och ek ganska lika. Men det där med att det växer rakt som en fura och är lätt att torka kan vara grejen till att man gillar att göra raka redskap av det.

Men varför använder Hörby Bruk träskalmar av bok??? För att få sälja mer eller okunskap?

http://www.horbybruk.se/sv/produkter/skottkarror/

Synd med asksjukan på asken... jag undrar hur hårt den kommer att slå. Äldre individer tycks ganska motståndskraftiga, och asken sprider sig lätt. Lite som björk där.
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 8 juli 2016, 22:26

Se till attt få upp bumlingarna från backen. Offra ett par stockar som underliggare och rulla upp dem så det kommer luft under. Det gäller ju för veden i vedskjulet också. Antingen trava veden mot utsidan av skjulet under ett tak eller bryt upp en vägg så det bli lite rotation på luften i skjulet när det blåser ute. Är det gammal lockpanel? Ta bort alla lock. I ett bra vedskjul har väggarna stora springor. Ved torkar ju även när det regnar. Får stockarna ligga där ett tag till så kommer du göra av med mer energi för att ta hand om dem än vad du får ut av den murkna veden...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 juli 2016, 22:55

Få upp bumlingarna från backen... nä, se så stark är jag inte. Dyngsur ekved, stockar på 3 m och 20 - 40 cm diameter... jag sliter med det som det är... det får ruttna bäst fasen det vill. Jag sågar på plats det är enda sättet utan maskineri.

Vedskjulet är byggt just för vedförvaring. Där är bara stiltje och lite vattensjukt.
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 8 juli 2016, 23:59

Himmelsblå bl a...
Och varför valdes asken till urträdet, ni vet Ygdrasil? Både bok och ek blir väl större?

Jag gillar ask, det är nog mitt favoritträd faktiskt. Men kanske man skulle ta ek egentligen till skaklar? Lite lyx men...

Ask som urträd..pyttsan..Ygdrasila mig hit å dit...
Nä jag gillar Ginkgoträdet..starkt stabilt vackert ålderstiget rynkigt krokigt skröpligt..kort sagt ett urträd.. det lever med ålderns rätt... :|

Ursäkta..kanske va en liten kantboll i tråden men jag var helt enkelt tvungen att slå ett slag för oss bortglömda sällsynta varelser. Ginkgo Biloba!!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 juli 2016, 20:32

morfarGinkgo skrev:Himmelsblå bl a...

Ask som urträd..pyttsan..Ygdrasila mig hit å dit...
Nä jag gillar Ginkgoträdet..starkt stabilt vackert ålderstiget rynkigt krokigt skröpligt..kort sagt ett urträd.. det lever med ålderns rätt... :|

Ursäkta..kanske va en liten kantboll i tråden men jag var helt enkelt tvungen att slå ett slag för oss bortglömda sällsynta varelser. Ginkgo Biloba!!

För att inte tala om den berömda Ginkgo-ödlan!

Jag har inga Ginkgoträd i min lilla skog, förstår du. Men jag har en ek som är nära 4 m i diameter i brösthöjd. Och en bok i samma storlek.

Brösthöjd på mig alltså, för att förekomma eventuella lustifikationer!

Det är fina träd, borde ju vara grodda på 1800-talet i alla fall.

Jag betar vidare i högen och där är ett träslag jag inte begriper mig på. Jag har träffat på det tidigare... barken är oftast borta. Är den kvar är det en tunn bark. Veden är otroligt rötbeständig hela vägen, inte bara i kärnan. Det är bara grenar, och stammen är kanske 12 cm i diameter.

Tänkte först att det var syren, jag tycker barken skulle kunna passa in där. Syrenen växer ju extremt tätt, tätare än ek, och borde kunna klara röta. Men hur den ser ut i hur grenarna växer och så stämmer inte.

Det växer lärk på tomten, men den är vad jag vet en ljusälskare och borde inte växa i den lövskogen. T o m björken torskar ju där, trots att dessa träd är resliga och stora. Så växer idegran precis bredvid där jag vet man schaktat bort jord för att ställa en traktorgrävare.

Färgen på kärnan är lite rödaktig, ja veden påminner lite om vanlig gran.

Är idegran rötbeständigt? Veden är ganska lika i storlek mot den idegran som växer där... skulle tro den är planterad på 50-talet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Idegranar

Idegranarnas ved är rödbrun, mycket hård men ändå elastisk. Detta gjorde veden till förstahandsval vid tillverkning av pilbågar, i synnerhet långbågar. Veden har även använts för möbeltillverkning.

Allting stämmer så långt... veden är verkligen elastisk. Det vore ju hemskt om man offrat två stora fina idegranar för en jävla traktorgrävare. :shock:
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 13 juli 2016, 13:56

Vårt sorkproblem har minskat! Jag tror att jag vet varför. När jag fångade en sork tidigare slängde jag bort den till grannen, dvs mark i träda på andra sidan staketet, där sorkarna misstänks komma ifrån från början.

Förra året ändrade jag taktik och lät de avlidna sorkarna ligga kvar där jag fångade dem, i samma aktiva gång. Jag tror att de är rationella och använder samma transportgångar hela tiden och skulle en avliden kamrat ligga där blir de försiktiga, vänder om och söker sig andra vägar.

Det är min teori. Stämmer den har vår värsta fiende blivit vår vän, vårt nya avskräckningsmedel. Gratis dessutom! Kanske kan vår avenbokshäck få växa upp i frid nu.

Men vi har ett nytt problem. En liten kanin som tog sig in genom stängslet som liten men är för stor för att ta sig ut nu. Min bur med morot och pinne är ingen succé. Kanske till vintern när det blir mer ont om föda. Jag vill inte skada kaninen, bara flytta honom.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 juli 2016, 14:21

aromata skrev:Vårt sorkproblem har minskat! Jag tror att jag vet varför. När jag fångade en sork tidigare slängde jag bort den till grannen, dvs mark i träda på andra sidan staketet, där sorkarna misstänks komma ifrån från början.

Förra året ändrade jag taktik och lät de avlidna sorkarna ligga kvar där jag fångade dem, i samma aktiva gång. Jag tror att de är rationella och använder samma transportgångar hela tiden och skulle en avliden kamrat ligga där blir de försiktiga, vänder om och söker sig andra vägar.

Det är min teori. Stämmer den har vår värsta fiende blivit vår vän, vårt nya avskräckningsmedel. Gratis dessutom! Kanske kan vår avenbokshäck få växa upp i frid nu.

Men vi har ett nytt problem. En liten kanin som tog sig in genom stängslet som liten men är för stor för att ta sig ut nu. Min bur med morot och pinne är ingen succé. Kanske till vintern när det blir mer ont om föda. Jag vill inte skada kaninen, bara flytta honom.

Är det mullsorkar??? Hur fångar du dem???
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 13 juli 2016, 17:05

Vattensork. Traditionell sorkfälla med fjäder och klo som klämmer runt halsen på dem. Nästan alltid dör de snabbt. Placeras mitt i en sorkgång, inte i mynningen på ett hål. Fungerar rätt bra men man måste ju hitta en gång.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 juli 2016, 17:19

aromata skrev:Vattensork. Traditionell sorkfälla med fjäder och klo som klämmer runt halsen på dem. Nästan alltid dör de snabbt. Placeras mitt i en sorkgång, inte i mynningen på ett hål. Fungerar rätt bra men man måste ju hitta en gång.

Aha! Jag trodde inte det fanns någon bra metod för de jävlarna.

Mullsork och vattensork är samma sak vad jag förstår? Bönderna kallar dem ibland för jordråttor.
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 13 juli 2016, 17:51

Himmelsblå skrev:Mullsork och vattensork är samma sak vad jag förstår? Bönderna kallar dem ibland för jordråttor.

Aha, intressant! De ser verkligen ut som råtter.

Återgå till "Fria diskussioner"