Fågelbordstråd

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Fågelbordstråd

Inläggav Himmelsblå » 6 december 2010, 11:28

Finns det fler här som gillar fågelbord om vintrarna?

Vid ett fågelbord uppe på Linderrödsåsen är det febril aktivitet. Två tredjedelar av fåglarna är pilfinkar, fast inga stabboa (stadsbor), utan pilfinkar som är skygga. Det är även gott om gulsparv i år men jag har inte sett en endaste gråsparv vilket är lite udda. Dom kommer kanske senare...

Talgoxen är en flitig besökare liksom deras mindre kusiner blåmesen. Någon enstaka domhere har dykt upp liksom en medelstor hackspett som hackar i istret. Bofinkar och bergfinkar brukar komma lite senare framåt våren.

Men även lite ovanligare fåglar har jag sett som t ex steglitsen.

Bild

Nötväckan med sin korta hals

Bild

Den stora nötskrikan, stor som en skata nästan

Bild

Även den lilla, lilla entitan dyker upp ibland. Den ser så liten ut bredvid de andra.

Bild

Har ni andra sett något kul??
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

soothsayer
Kontakt:

Inläggav soothsayer » 6 december 2010, 13:03

H-Blå, nötskrikan har även setts här nere, där den vanligen inte finns, liksom domherren. I övrigt får jag spana. Här runt Näset har vi annars enorma mängder sjöfågel så här års. Mest imponerande av årets fågelhändelser var annars en dag i oktober då fjäll och ormvråkar sträckte över mitt hus, säkert fler än tusen.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 december 2010, 13:32

Soothsayer,

Över Linderödsåsen tycks gladan härska ganska oinskränkt. När jag var liten fanns ju inga glador, utan då såg man massvis med ormvråkar över Kristianstadsslätten, men vråken har nu blivit en sällsynt syn. Den är kanske vanligare norröver istället? Gladan hör väl Skåne till?

Jag är ingen fågelskådare på så sätt och kan inte så mycket. Men det är roligt med fågelbord, då kan man sitta i varma stugan och spana. Bekvämast så för en lat man. :wink:
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Tvilling

En himmelblå tråd med fina fågelbilder

Inläggav Tvilling » 6 december 2010, 14:02

Himmelsblå;

Tack för alla fina fågelbilder! :)
Ronald Reagan: "Government's first duty is to protect the people, not run their lives."; "Abortion is advocated only by persons who have themselves been born". Geoffrey Lean: "Conservatives have always been green".

soothsayer
Kontakt:

Inläggav soothsayer » 6 december 2010, 15:41

Det stämmer att gladan ökat sedan miljön för den förbättrats, men jag skulle nog vilja säga att ormvråken ändå är vanlig i Skåne och man ser den alltid när man är ute och spanar. Skånes främsta rovfågellokal är Fyledalen vid Tomelilla där det finns en stor population av glador plus att det är ett relativt säkert örnställe. Tornfalken ses alltid ryttlande vid vägarna och sparvhöken är inte ovanlig. Här utanför där jag bor vid ängarna ser man ofta den lågt flygande bruna kärrhöken även kallad ängshök. Fina bilder du bifogar!

Användarvisningsbild
Tvilling

Soothsayer blir måhända ett med djuren och alltet

Inläggav Tvilling » 6 december 2010, 15:59

soothsayer skrev:Det stämmer att gladan ökat sedan miljön för den förbättrats, men jag skulle nog vilja säga att ormvråken ändå är vanlig i Skåne och man ser den alltid när man är ute och spanar. Skånes främsta rovfågellokal är Fyledalen vid Tomelilla där det finns en stor population av glador plus att det är ett relativt säkert örnställe. Tornfalken ses alltid ryttlande vid vägarna och sparvhöken är inte ovanlig. Här utanför där jag bor vid ängarna ser man ofta den lågt flygande bruna kärrhöken även kallad ängshök. Fina bilder du bifogar!

Vilket fantastiskt djurliv du verkar ha runt knuten! Det måste vara härligt att så snart du känner dig trött på mänskligheten, gå ut i någons fria natur, och där söka bli ett med djuren och alltet! 8)
Ronald Reagan: "Government's first duty is to protect the people, not run their lives."; "Abortion is advocated only by persons who have themselves been born". Geoffrey Lean: "Conservatives have always been green".

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 december 2010, 16:36

Det är naturligtvis bilder jag googlat... :)
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Tvilling

Naturbilder gör att vi svenskar smälter...

Inläggav Tvilling » 6 december 2010, 22:35

Himmelsblå skrev:Det är naturligtvis bilder jag googlat... :)

Hur som helst, bidrog du med mycken positiv input här på PoP. Det har ju i undersökning efter annan visat sig att vi svenskar tenderar att verkligen gilla naturen, och naturbilder får oss oftast att smälta. ;)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 december 2010, 09:10

Tvilling,

Naturen är trevlig men även grym. För en tio år sedan fanns det väldigt mycket stare som häckade under takpannorna på mina föräldrars ställe uppe på Linderödsåsen. Så flyttade skatan in och födde upp sina ungar på stararnas ungar. Nu finns inga starar där mer... eat or be eaten.

Soothsayer spanar mycket rovfågel. Emellanåt får fågelbordet besök av sparvhöken, en vacker liten rovfågel. Den har liksom samma mönster som en fiskartröja. Den sveper över taknocken, tar sitt byte och sätter sig i en rododendron för att smaska i sig.

Bild
Sparvhöken i sin fina "fiskartröja"

I Lund har jag även sett den större duvhöken som är ganska lik. Jag kan även tycka tornfalken är lätt att förväxla med dessa fåglar. Jag skall säga, att överhuvudtaget är rovfåglarna knepiga och ganska lika. Men det är nog en sparvhök i Linderöd iallafall, med tanke på bytet, sättet den jagar, och med tanke på att den är ganska liten. Pilgrimsfalken, som ju finns i bland annat Malmö, den häckade ju på kranen, störtdyker och tar större byten tydligen...

Bild
Pilgrimsfalk i samma tröja, högsta mode bland rovfåglar

Rovfåglar tycker jag är knepigt att se skillnad på.
- ordspråk från England

soothsayer
Kontakt:

Inläggav soothsayer » 10 december 2010, 12:35

Fy skäms på er, rovfåglar, angripa småfåglar, det kan ni era skurkar! Vi i småfåglarnas vänner tycker det är dags att omskola alla köttätare till hederliga växtditon.

H-Blå, en sparvhök ska komma ljudlöst och klippa sitt offer. Den kan flyga snabbt inne i skogen mellan grenar och stammar. När den slår kan hastigheten vara uppe runt 100 km/tim. Jag hade ett par som häckade här på min tomt för några år sen. Tyvärr innebar det att småfåglarna försvann men jag kunde studera hökarna på nära håll. Honan blir större än hanen.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 december 2010, 13:06

Soothsayer,

På naturfilm har jag sett en rovfågel, en stor en, ta sig fram flygande mellan träden i en skog. Det var filmat i slow-motion och verkligen akrobatiskt utfört för det var ganska tätt mellan stammarna och den fick liksom dra åt sig en vinge då och då för att få plats. Jag tror dock mig minnas att det var en uggla av något slag.

Sparvis är inte så ofta på besök då skogen är några hundra meter bort från fågelbordet. Jag har sett honom slå en fågel vid ett tillfälle bara, samt att jag skrämde honom när han satt i rododendron en gång. Men jag skall säga till honom, när jag får tillfälle, att han skall tänka på klimatet och etiken och sluta med sin köttkonsumtion. Talgoxarna skall få en lektion dom med som dom smaskar i sig grisasvål.
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Tvilling

Rovfågelsflykt i tät granskog...

Inläggav Tvilling » 10 december 2010, 22:36

Himmelsblå skrev:Soothsayer,

På naturfilm har jag sett en rovfågel, en stor en, ta sig fram flygande mellan träden i en skog. Det var filmat i slow-motion och verkligen akrobatiskt utfört för det var ganska tätt mellan stammarna och den fick liksom dra åt sig en vinge då och då för att få plats. Jag tror dock mig minnas att det var en uggla av något slag...

Inte alls omöjligt. Jag har upplevt något liknande live. Det var längs den norrländska s k Höga kusten, i Örnsköldsviks-trakten. Jag och några bekanta var ute på en heldag i allas vår fria natur, hade vandrat ett tag i mer öppen terräng, och kom in i ett område med tätare skog, mestadels granar.
Kort efter att vi kommit in i detta område, började det liksom svischa bland träden, och rätt vad det är kommer två fåglar modell lite större farande rakt mot oss. Det syntes direkt att det inte var några gråsparvar, om jag säger så. Fåglarna flög i avsevärd fart i ett område så tätbevuxet att det borde ha varit omöjligt, men djuren är knappast lika klumpiga som människan, ty då hade de aldrig klarat sig i sin kärva miljö.

För att gå tillbaka till fåglarna, handlade vårt möte med dessa om blott några sekunder. Från det att vi började höra de svischande ljuden - förmodligen utifrån att de lätt, lätt nuddade många grenar i sin snabb flygning bland träden, så trångt var det, till det hade försvunnit, gick det blott några få sekunder. Väl de kom tätt inpå oss kunde vi "tiondels-snabbt" skymta något som liknade uggle-huvuden, och så var de förbi.
Ett långt tag efteråt var jag tagen av händelsen, och kände hur pulsen hade stigit avsevärt.
Jag kommer länge att minnas känslan av att en rätt stor rovfågel kommer flygande rakt emot mig; det kändes nästan som om jag var attackerad av ett stridsplan.
Häftig upplevelse! 8)

Himmelsblå skrev:... Men jag skall säga till honom, när jag får tillfälle, att han skall tänka på klimatet och etiken och sluta med sin köttkonsumtion. Talgoxarna skall få en lektion dom med som dom smaskar i sig grisasvål.

Du kan ju alltid försöka att värva honom till miljöpartiet. ;)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 december 2010, 15:05

Tro't eller ej men en stor ormvråk damp ner på fågelbordet!!! Kan det vara den myckna snön som driver den till jakt på småfåglar? Eller kan det varit istret? Jag har liksom för mig att den är asätare, brukar ju cirkla över riksvägarna i jakt på road-kills.

Den är stor iallafall, ormvråken, en riktig klumpeduns.

Bild
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Tvilling

Himmelsblå upplever ett magnifikt djurliv

Inläggav Tvilling » 29 december 2010, 16:03

Himmelsblå skrev:Tro't eller ej men en stor ormvråk damp ner på fågelbordet!!! Kan det vara den myckna snön som driver den till jakt på småfåglar? Eller kan det varit istret? Jag har liksom för mig att den är asätare, brukar ju cirkla över riksvägarna i jakt på road-kills.

Den är stor iallafall, ormvråken, en riktig klumpeduns...

Du verkar ha ett fullkomligt magnifikt djurliv runt knuten, och är verkligen att gratulera! :)

Himmelsblå

Re: Himmelsblå upplever ett magnifikt djurliv

Inläggav Himmelsblå » 29 december 2010, 17:24

Tvilling skrev:
Himmelsblå skrev:Tro't eller ej men en stor ormvråk damp ner på fågelbordet!!! Kan det vara den myckna snön som driver den till jakt på småfåglar? Eller kan det varit istret? Jag har liksom för mig att den är asätare, brukar ju cirkla över riksvägarna i jakt på road-kills.

Den är stor iallafall, ormvråken, en riktig klumpeduns...

Du verkar ha ett fullkomligt magnifikt djurliv runt knuten, och är verkligen att gratulera! :)

Perfekta stället för vindkraftsparker modell större eller hur... kungsörnen har jag aldrig sett men även den häckar några kilometer bort, mitt bland de tilltänkta möllorna, som SNF och andra "miljövänner" är så kåta på att få byggda. Man blir både ledsen och lite arg.
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"