Fågelbordstråd

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Fågelbordstråd

Inläggav Himmelsblå » 6 januari 2018, 12:45

Min varmvattenberedare har pajat. Perfekt på fredagskväll inför att man börjar jobba måndag... med mycket att göra.

Förmodligen behöver man bara byta element, men jag ser ingen tillverkare på dem. Där är två elgrejer som sitter in i tunnan.

Elpanna, varmvattenberedare och ventilation sitter i samma skåp. Om det betyder att det är samma tillverkare månne...

Men vilket piss!!!

Jag skall åka till mor och far och duscha imorgon! Jag känner mig som en student. :D

---

En annan sak:

Jag brukar spola fram varmvatten i tvättfatet innan jag börjar duscha. Nu kom inget varmvatten, så kranen spolade ganska länge.

Efteråt mådde jag lite tjyvtjockt. Mådde illa, kallsvettades lite i ett par timmar. Spydde inte, men något var det.

Är vattnet i varmvattenberedaren nu en hälsofara, en bakteriehärd?

Vad göra?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 6 januari 2018, 17:40

Det där är bara trist. Inget blir ju speciellt bättre med en ny varmvattenberedare.

Ibland finns det dusch på jobbet. Så det fixar sig.

Men börja med att kika i ditt proppskåp. Antagligen tre stycken? Kolla alla. Sedan hitta manualen och röna ut om det inte finns en säkring där också.

Hör med någon som kan sina grejer att du inte köper skräp som snabbt rostar sönder. Jag skulle gå ner något i storlek om man bara är en eller två i hushållet. Dock köpa extra isolering till rören för att dels spara lite energi men så att varmvattnet kommer snabbare.

Ett sätt att hantera haveriet och att resten av apparaterna är gamla kan ju vara att byta till en anläggning baserad på luft vattenvärmepump. Men kan ju vara lite svårt att räkna hem eftersom du eldar med ved.

Legionella är en form av allvarlig lunginflammation. Sprids genom vattendimma. Men du duschade ju inte. Men har du tecken på lunginflamation så bör man nog passera förbi närmaste vårdcentral. Men mår du bättre nu? Skall vi vara oroliga?
Senast redigerad av 1 Trendsökaren, redigerad totalt 6 gånger.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 januari 2018, 17:49

Trendsökaren skrev:Det där är bara trist. Inget blir ju speciellt bättre med en ny varmvattenberedare.

Men börja med att kika i ditt proppskåp. Antagligen tre stycken? Kolla alla. Sedan hitta manualen och röna ut om det inte finns en säkring där också.

Hör med någon som kan sina grejer att du inte köper skräp som snabbt rostar sönder. Jag skulle gå ner något i storlek om man bara är en eller två i hushållet. Dock köpa extra isolering till rören för att dels spara lite energi men så att varmvattnet kommer snabbare.

Legionella är en form av allvarlig lunginflammation. Sprids genom vattendimma. Men du duschade ju inte. Men har du tecken på lunginflamation så bör man nog passera förbi närmaste vårdcentral. Men mår du bättre nu? Skall vi vara oroliga?

Jo, propparna har jag kollat. Enligt listan på säkringar så är inte varmvattenberedaren inkopplad. Jag gissar den går på elpannans säkring som verkar vara 16A.

Någon gång skaffar jag ju värmepump och hade tänkt köra totalrenovering av VVS då.

Det finns en del grejer med elen jag heller inte är nöjd med i uthusen. Men man skjuter sådant framför sig. Det är ett sådant jävla meck med hantverkare.

Det kan vara att man bara byter värmeelemnten, jag skall kolla. Men jag får ju ha hit någon förståsigpåare, jag blir inte riktigt klok på det skåpets innehåll. Det sitter en display som visar temp i varmvattenberedaren vid värmepannan. Där verkar man kunna ställa tre olika varianter på hur den värms upp. Eller så har en del av den displayen med elpannan att göra.

Allting sitter i samma skåp. Ventilation, varmvatten och elpanna. Det gör det lite klyddigt.

Nej, det var inte typ lunginflamation. Det var typ matförgiftning. Jag kan ha fått i mig av vattnet, vet inte.

Nej, inte orolig, det gick över.

Rören går i golvet.

---

PBH Produkter AB är leverantör och de för även varmvattenberedare. Den måste ju passa i skåpet helst.
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 6 januari 2018, 18:28

Jag har lite svårt att förstå exakt vad du har för typ av anläggning du har, men det låter ju som en frånluftvärmepump vilket jag dock inte tror att det är.

Nämnd firma finns ju och verkar ha utbytesdelar.

Det kan ju vara läge att köra run to total failure och lappar och laga eller så byter man till en kombinerad elpanna med beredare som är förberedd för en utomhusdel. Nämnd firma vet nog beräknad livslängd på tidigare sålda saker

Bra att du inte är sjuk. Legionella ger nog inte magsjukdom.

Jag gillar inga apparater med display.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 januari 2018, 18:36

Trendsökaren skrev:Jag har lite svårt att förstå exakt vad du har för typ av anläggning du har, men det låter ju som en frånluftvärmepump vilket jag dock inte tror att det är.

Nämnd firma finns ju och verkar ha utbytesdelar.

Det kan ju vara läge att köra run to total failure och lappar och laga eller så byter man till en kombinerad elpanna med beredare som är förberedd för en utomhusdel. Nämnd firma vet nog beräknad livslängd på tidigare sålda saker

Bra att du inte är sjuk. Legionella ger nog inte magsjukdom.

Jag gillar inga apparater med display.

Nej, det är TFX med värmeväxlare. Ventilationen går på egen enfas-säkring.

Jo, jag hade tänkt att byta hela systemet vid byte till luft-vatten värmepump.

Men jag vill inte göra det nu, jag är fortfarande motiverad att elda med ved. Det är en rolig form av motion om inte annat...

Så lappa och laga gäller nog ännu.

Min display är av modell 80-talet och har lysdioder och platta knappar minsann! :D
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 7 januari 2018, 14:30

Din anläggning är ju över 30 år och total failure kan väl ske när som helst. Reservdelar finns säkert inte heller.

Om man har som mål att ha en luft vattenvärmepump så behöver en sådan en innedel. Innedelen fungerar väl oftast utan den yttre delen. Så man kan ha en innerdel som en vanlig panna med värme och varmvattenberedare i ett stycke.

En sådan typ av värmepanna med inbyggd varmvattenbereddare kostar under 35 000 kr.

Om du byter den havererade varmvattenberedaren så är det inte en väg mot målet en NIBE lösning utan blir ett stickspår.

https://www.nibe.se/produkter/elpannor/ ... mhusmodul/

Med vissa ytterdelar kan den klara att leverera kyla :D . Varför lida.

https://www.nibe.se/produkter/luftvatte ... 2040/#info

Men jag är bara en amatör i området.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 7 januari 2018, 15:12

Trendsökaren skrev:Din anläggning är ju över 30 år och total failure kan väl ske när som helst. Reservdelar finns säkert inte heller.

Om man har som mål att ha en luft vattenvärmepump så behöver en sådan en innedel. Innedelen fungerar väl oftast utan den yttre delen. Så man kan ha en innerdel som en vanlig panna med värme och varmvattenberedare i ett stycke.

En sådan typ av värmepanna med inbyggd varmvattenbereddare kostar under 35 000 kr.

Om du byter den havererade varmvattenberedaren så är det inte en väg mot målet en NIBE lösning utan blir ett stickspår.

https://www.nibe.se/produkter/elpannor/ ... mhusmodul/

Med vissa ytterdelar kan den klara att leverera kyla :D . Varför lida.

https://www.nibe.se/produkter/luftvatte ... 2040/#info

Men jag är bara en amatör i området.

Kruxet är att pannan är yngre och redan bytt. Enligt uppgift är den förberedd för värmepump, den byttes för säg 15 år sedan. Jag vet inte, fattar inte, hur beredaren och pannan samverkar om de gör det. Det sitter ju två st värmelement in i den tunnan.

Reservdelar till vent finns nog, det verkar så på PHBs hemsida, men visst kan det vara knepigt att lappa och laga. Här skulle jag dock vilja montera ljuddämpare på rören uppe på vinden.

Pannan går inte särskilt hårt idag, jag eldar ju med ved, så den som sitter där är nog ganska långt från failure.

Det finns så många dimensioner i det där, jag har skjutit det hela framför mig, för att egentligen på längre sikt är det hela grovköket som kunde må bra av en rejäl översyn. Det finns många skäl jag har till det såväl praktiskt som estetiskt. Börjar man byta VVS-skåp så står det inte enskilt idag utan i rad längs en vägg med ett garderobsskåp (enkelt och billigt iofs), tvättmaskin (ny men billig iofs) och en klassisk tvättbänk i rostfritt stål. Det är trångt om utrymme. Jag skulle nog gärna pussla dit en torktumlare, men gillar bänkytan modell perstorpsplatta som sitter över tvättmaskinen. Så med torktumlare vill jag passa in den bredvid snarare än ovanpå. Då får jag byta garderobsskåpet och skaffa mer utrymme ytterligare.

Det främsta skälet till grovköksombyggnaden är en dusch som byggdes där. Huset är från början ett typiskt hus 1985 för 2+2 familjer, men byggdes anorlunda efter önskemål från två pensionärer. Redan från början använde man utrymmet för gästtoaletten som klädgarderob i hallen. Jävligt lyxigt på sitt sätt. Badrummet bredvid hade ett badkar som aldrig togs i drift, det lilla sittbadkaret står oanvänt på vinden och vattenanslutningar pluggades. Avloppet täcktes på ett fiffigt sätt för att förhindra lukt med flera läger våttapet, du vet den där tjocka varianten som imiterar kakel i den tidens hus? Istället sattes där en garderob med skjutdörrar för t ex handdukar.

Där var ett överskott av garderober när jag flyttade in hursomhelst, och jag ville ha dusch i mitt badrum. Så jag rev där och baxade in en duschkabin. I förlängningen skall ju det utrymmet helrenoveras och kaklas men tills dess och med de skruttiga våttapeter jag har var duschkabin självklart. En provisorisk tills-vidare-lösning med rimlig kostnad.

Duschen i grovköket har lätta fuktskador klinkers i den har släppt från golvplattan. Avloppsbrunnen är modell 1985. Jag använder den enbart till att få vatten i skurhinken, och utrymmer är till för vinterförvaring av trycktvätten. Thats it.

Avloppsröret är inte grovt nog för toa, tyvärr, annars hade det varit perfekt som extra toalett för gäster. Men något mer konstruktivt än dagens situation bör jag kunna uppnå, men det är inte färdigtänkt där. Finns det toastolar som matchar den mindre dimensionen för VA? Kanske med kvarn som finfördelar pappret? Jag har fler avlopp än jag använder idag liksom...

Men nu tickar det iväg en riktigt stor investering... typ 200+ kSEK bara för grovköket... lappa och laga är billigt, men ett jävla meck och ju mer man håller på så ju värre blir det. Sönderfallet fortgår ju såklart.

Och så fort man rubbar en grej så påverkas helheten negativt... det är ju det... jag är vän av lappa eller laga med minimalism och snålhet, eller så jävlar i min låda gör man det rejält så det duger resten av mitt liv... :D

(Ursäkta lång tråd, men det blev ett tänke-inlägg)
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 7 januari 2018, 17:32

Jag gör som du gör. Alltså mycket lappa och laga, bättra på, måla. Men då och då lite större tag. Eller till och med mindre fast rejäla tag. Har inga ambitoner att allt skall vara på toppennivå samtidigt. Det har varit tokiga tider, enligt vår uppfattning, dessa ständiga renoveringar av kök och badrum. Åsså kommer det en ny ägare som slänger ut grejerna :shock:

Vi har inte blivit rika på kuppen men i stort sett inga lån trots ett strandnära torp och en insatslägenhet med garage i Gbg-regionen med hyggligt läge. Så i "fastigheter" har vi en summa som överstiger vad vi har som kapital. Men alltså renoverat och tillbyggt i lugn takt.

I lägenheten har jag som gåva till hustrun gjort iordning en klädkammare till henne med inredning, klinkers, spottar och vinförvaring med kylar m m. Snyggt tycker hon och det är en enligt mig en hållbar renovering genom att det nog ger ett plusvärde vid en eventuell försäljning även om det sker långt fram.

Sedan ville hustrun utrusta lägenheten med en femkanalig ljudanläggning :shock: . Enligt mig själv så skulle det räckt med två kanaler. För att göra en sista protest mot moderniteten och byggde jag upp en anläggning med rörförstärkare till de stora elektrostaterna och ett rörförsteg till de två skivspelararna. Med tvekan visar jag en bild som leveratören/butiken tagit. Den är gammal och överenstämmer inte helt.
Bild

Men det är en annan historia.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 7 januari 2018, 17:59

Boendet är nog för de flesta även en spargris, och det går i arv. Så har det funkat i några generationer nu.

Sedan är ju boendet även konsumtion, man konsumerar tjänsten bostad.

Jag vet inte hur jag gör, mitt intresse eller behov av att lämna ett arv efter mig är lågt.

Jag tror inte jag bor här tills jag dör, huset för stort, trädgården för stor. I något läge är marklägenhet i lagom storlek kanske grejen. Jag vill inte bo i stad igen, men i Skåne finns en del marklägenhet i små trivsamma tätorter. Pensionärsboende mycket gissar jag.

Men jag vet inte, men förmögenhetsuppbyggnad i fastighet är egentligen ointressant för mig.

Det gör ju sitt till när jag funderar kring investeringar så den där vinskåpsgarderoben är i min smak. Bara det att jag hade krökat på tok för mycket vin med en sådan samling hemma.... :wink:
- ordspråk från England

Moffar

Inläggav Moffar » 7 januari 2018, 20:18

Åhh fin skivspelare, fint rum! Förövrigt instämmer Jag, mår du minsta kass inatt så ta en besiktning på vårdcentralen imorgon.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 8 januari 2018, 00:02

Själklart har du, Himmelsblå, inga behov att erterlämna ett arv. Knappt vi heller. Men ändå bygga upp en total förmögenhet som eventuellt kan ge viss frihet att skaffa nytt. Eller som kan realiseras.

Eftersom vi mestadels har äldre vänner så pratar vi ju sjukdomar, död och arv. En stund för att efter ett tag komma på bättre tankar. Men klarar sig barnen så gör de ju det.

Det är nog dock ett faktum att vi efterlämnar ett arv efter oss. Dock kan vi ju leva så länge att förmögenheten äts upp. Som min far och mor gjorde. Men pratat med dottern, som har eget hyggligt kapital och står på egna ben, om saken. Hon säger att vi skall leva upp pengarna. Men det är att konstatera att detta är nog svårt. Just nu konsumerar vi ju våra två boenden och realisera eller byta är inte aktuellt.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 8 januari 2018, 00:21

Moffar skrev:Åhh fin skivspelare, fint rum! Förövrigt instämmer Jag, mår du minsta kass inatt så ta en besiktning på vårdcentralen imorgon.

Tack!
Här en liten film som beskriver den skivspelare som hustrun fick av mig vid ett tillfälle. Hon var sur att jag slängt hennes skivspelare. Jag tyckte att den inte var lagningsbar. Allt sånt kräver ju skötsel. Nackdelen med anläggningen är att den kräver visst underhåll. Så just nu är det trassel med den "fina" spelarens tonarm som jag inte förstår eller orkar laga. Men uppenbart att detta ex av Empire 598 är i mycket gott skick. Till och med lyset fungerar. :D. Viss reparation och tweaks har jag gjort. Den fungerar. Vår står på bänken bredvid båten. Vi äger ju några tusen skivor. Men hustrun har ställt undan en del. Jag har dock plats att förvara dem i en djupare bokhylla lämpat för sådant. Men då skall jag göra mig av med kokböcker, drinkböcker m m. Dags att börja döstäda :shock:

Återgå till "Fria diskussioner"