Fågelbordstråd

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Re: Fågelbordstråd

Inläggav aromata » 3 november 2017, 18:35

Himmelsblå skrev:
aromata skrev:Är det där ett objekt som du är intresserad av eller bara har det som referens?

Referens, jag bor ju här redan! :D

Hm ... jag tänkte inte på det :oops:

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 3 november 2017, 19:18

Himmelsblå skrev:Köper man ett bullerhus är man nog uppväxt vid landsväg och van vid det. Så tror jag det funkar.

Sånt kan människor lätt vänja sig vid.

Jag är uppväxt på en liten bondgård långt från ära och redlighet. Hade en halvmil till asfalt och nån form av tung trafik. På kvällen när man skulle sova hördes på sensommaren spannmålsfläkten från en granngård ca 2 km bort. Man kunde också höra skall genom skogen från en jakthundskennel som låg 3-4 km bort om vinden låg på. När föräldrarna sålde gården bosatte de sig i en hyresrätt på första våningen i den mest trafikerade korsningen i Falköping (inte så stor stad) med sitt sovrum i det mest utsatta hörnet. Man kunde nästan polera trafikljuset från balkongen. En del tung trafik till mejeriet som ligger mitt i stan. Trafikljus med backe så det varvas en del. Men det tog ett par veckor så pratades det inte om det nåt mer...

Himmelsblå skrev: Bygger man 19XX så var det ju mest häst och vagn, och en fördel kanske att bo vid vägen. Här i Skåne finns ju hus som ligger bara någon meter från vägar. Jag har bott vid en landsväg... i hela mitt liv...

På kartan (jag hittade annonsen) så ser det ju ut som vägen (byvägen?) gick på "framsidan av huset" när huset byggden medan allfarvägen nu går strax bakom huset. Tomten (som jag antar var större en gång i tiden är nu väldig långsmal och inklämd mellan vägarna.

Det är alltid intressant att fundera på vilka skrymslen som inte är med på bild i en bostadsannons och varför.

Energiprestandan lämnar en del att önska. Eftersom det har en källare borde det ju någorlunda lätt gå att kasta ut kaminen och installera vattenburen centralvärme istället, men då kanske det skulle tilläggsisoleras också. Mnjä, tror inte jag skulle vilja investera ihjäl mig på det huset. Mest pga läget.
Senast redigerad av 1 Grok, redigerad totalt 4 gånger.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 november 2017, 23:40

Grok skrev:
Himmelsblå skrev: Bygger man 19XX så var det ju mest häst och vagn, och en fördel kanske att bo vid vägen. Här i Skåne finns ju hus som ligger bara någon meter från vägar. Jag har bott vid en landsväg... i hela mitt liv...

På kartan (jag hittade annonsen) så ser det ju ut som vägen (byvägen?) gick på "framsidan av huset" när huset byggden medan allfarvägen nu går strax bakom huset. Tomten (som jag antar var större en gång i tiden är nu väldig långsmal och inklämd mellan vägarna.

Det är alltid intressant att fundera på vilka skrymslen som inte är med på bild i en bostadsannons och varför. Hallen med trappan är inte med. Kyffet bakom murstocken på andra våning är inte med. Källaren är inte med. Tomten bortanför garaget (> 1/2 ytan) är inte med. Det är ett gammalt hus som typiskt hade en oinredd, ej vinterbonad, vind från början. Köket sträckte sig säkert ända bort till trappan från början. Då fick man plats att äta i köket plus ett finrum och en kammare/sovrum. Toalett/badrum har byggts på bottenvåningen och tuggat i sig yta från köket. Torkvinden har byggts om till två sovrum. Det medför lite intressant trafik i den vindlande trappan. Ingen pensionärsbostad. Charmigt = ineffektivt?

Energiprestandan lämnar en del att önska. Eftersom det har en källare borde det ju någorlunda lätt gå att kasta ut kaminen och installera vattenburen centralvärme istället, men då kanske det skulle tilläggsisoleras också. Mnjä, tror inte jag skulle vilja investera ihjäl mig på det huset. Mest pga läget.

Jaså.. du är allt bra listig du... :wink:

Hela byn är egnahem från 1920-talet. Mitt hus är byggt in i skogen jämfört med det hus som en gång uppfördes på tomten och sedan revs. Min tomt styckades av 1921 eller 1923 efter att markägaren gjort konkurs och marken övertagits av det allmänna. Det är stora tomter. Jag gissar här gick höns och ollonsvin från begynnelsen. :D

Den vägen du menar är enskild väg och har nog alltid varit det och jag tror landsvägen i stort följer den gamla sträckningen nu bakom huset ja. Den vägen som går genom byn fortsätter upp i skogen mot lite andra gårdar och sommarstugor. Som trädgården är anlagd är den dock bakom huset vid landsvägen.

Jag kan ha fel dock. Svårt att riktigt veta... när man tittar på flygfoton genom historien är det hissnande hur mycket och snabbt allting ändras och byggs om.

Vad gäller att lägga in centralvärme så är golv-värme da shit med värmepump. Man får mycket bättre ekonomi då man klarar sig på kanske 30 grader ut i huset. Så har jag lärt mig att man lite mjukt kan kyla huset utan problem med kondens på golvet. Lite kallt om fossingarna bara, men det kanske man kan ta på sommaren.

Men som det ser ut har huset en del kvar innan man vill helrenovera...

Njä, jag håller med. Gamla stenhus från samma tid kan ha helt annan klass, men detta verkar vara ett ler/trä-hus. Billigt för sin tid.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 november 2017, 00:12

Jag tog bort en del. Inser att inte alla som läser detta är PoP:are utan man kan ju surfa in här av en slump.

Som det nu var kan man ta reda på var jag bor, vad som är larmat och vad som finns att stjäla om man läser tråden.

Det var obetänksamt av mig!!

Vore tacksam om ni suddar lite in era inlägg...

:eye: :eye: :eye: :eye: :eye: :eye:
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 4 november 2017, 10:38

Det är alltid intressant att fundera på vilka skrymslen som inte är med på bild i en bostadsannons och varför.

Det här är ju en bra synpunkt! Ett hus i Lomma låg ute till försäljning. Många fina bilder men inga på interiören. De som var där säger att det var ett ruckel där allt måste göras om eller enklast att riva huset. Den låg ute som villa och inte rivningsobjekt eller tomt.

Sen är det inte alla som tycker att ett välutrustat garage är en fördel. Jag skulle se det som en nackdel.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 4 november 2017, 10:44

Grattis! Om jag förstår rätt ?

Be mäklaren omedelbart ta bort det köpta huset så kan ingen lista ut var du bor.

När jag tittade på objektet så såg jag en klassisk dubbelstuga. Alltså man kan gå runt murstocken i bottenplanet. Verkar välskött de senaste åren. Ett ärligt hus. Man har lagt pengar och arbete på det du har nytta av.

Den extrema lyxen kan man ju leva utan. Men ändå så att du själv och gäster kan trivas.

Det är väl ett hus perfekt för en ensamboende man. Verkar ju Inte heller som något akut skall åtgärdas. Bara att flytta in.

Fantastiskt garage för den med intresse.

Är huset tiläägsiolerat på utsidan så är det nog ett bra hus. För den evige vedeldaren. Stommen kommer att lagra värme. Trögt att värma men håller värmen bra. Extra bra om det finns isolering på utsidan.

......................

Antalet Inbrott i södra och västra Sverige minskar som skönt är men man kan ju se över skalskydd.

Dottern har ett belysningssystem, Philips Hue, med trädlös styrning av lampor. Det går även att styra med programmerad tidstyrning. Hon styr också med närvarosensor. Jag kan varken rekommendera eller avvisa systemet eftersom jag inte har egen erfarenhet.

Det finns idag närvarostyrda ledlampor med närvarostyrning vilka man kan ha utomhus.

Själv använder jag vid Torpet ledlampor med ljussensor. Detta för grannarna så att de får en aningens ljus på vägen som passerar.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 november 2017, 11:13

Trendsökaren skrev:Grattis! Om jag förstår rätt ?

Be mäklaren omedelbart ta bort det köpta huset så kan ingen lista ut var du bor.

Med dig som läsare behöver jag ju inte oroa mig för inbrott! :lol:

Nej, huset ligger i min lilla by. Jag ser det från mitt köksfönster.

Bomarknadens statistik blir ju träffsäker i Stockholm, men här är det första huset som säljs sedan jag köpte mitt.

Grok googlade ju fram annonsen och byn. Jag har skrivit om mitt larm, och jag har skrivit om en hel del om mina ägodelar...

För en fiffig man (!) som Grok (!) är det ju bara att hyra en lätt lastbil, köra hit en mörk vinternatt, ta med en kofot och lasta bilen.

:P
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 4 november 2017, 12:47

Himmelsblå skrev:För en fiffig man (!) som Grok (!) är det ju bara att hyra en lätt lastbil, köra hit en mörk vinternatt, ta med en kofot och lasta bilen.

Om jag var så fiffig skulle jag nog hänga på facebook eller instagram där det läggs upp betydligt mer bilder på ditt och datt. Det finns så många andra mer effektiva vägar att finna information om en person än att läsa hundratals, tusentals inlägg på ett så obskyrt forum som PoP. Men lite eftertanke på vilka avtryck man gör är väl inte så dumt. Har du tur är det nån som snor din Opel. :wink:

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 november 2017, 13:12

Grok skrev:
Himmelsblå skrev:För en fiffig man (!) som Grok (!) är det ju bara att hyra en lätt lastbil, köra hit en mörk vinternatt, ta med en kofot och lasta bilen.

Om jag var så fiffig skulle jag nog hänga på facebook eller instagram där det läggs upp betydligt mer bilder på ditt och datt. Det finns så många andra mer effektiva vägar att finna information om en person än att läsa hundratals, tusentals inlägg på ett så obskyrt forum som PoP. Men lite eftertanke på vilka avtryck man gör är väl inte så dumt.

Jag är ju en äldre generation, inte ung längre, och viker därför inte ut mig offentligt som nutidens seder bjuder. Jag känner ett visst mått av obehag inför den tanken, och trivs därför endast på anonyma forum som detta. Men jag tycker mig vara Du och Bror med er och viker därför ut mig rent virtuellt så att säga. Men aldrig irl.

Har du tur är det nån som snor din Opel. :wink:

:idea:

Du är fiffig!!!
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 4 november 2017, 19:28

Egentligen är väl garaget ett enkelt objekt att skydda och även att anpassa till din egen komfort. Finns ju bara en dörr och inga fönster. Garageportarna är nog inte problemet utan dörren är nog det man skall ägna en tanke. Sedan belysning med någon form av rörelsesensor både ut mot gatan och huset. En viktig komfortgrej men också en del av skyddet.

Du kan ju fota och ta med till låssmeden vad du behöver göra för att förbättra. Här lite ingångar

Förstärkning av dörren runt låset

Bild

Förankrar dörren vid gångjärnssidan och förstärker dörren.
Bild

Låscylindern skall vara i samma höjd som själva ringen. Se D. Om inte så byt ring.
Bild

Säkerhetsbrytbleck? Kontrollera att om sådant finns att de inåtgående skruvarna är iskruvade.
Bild

Brytskydd kring låset och slutbleck.
Bild

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 november 2017, 20:38

Jag tror tyvärr det behövs nya portar kanske?

Mina portar är modell 1990 och tunna i playwood och faner.

När min lägenhet i Malmö fick nya dörrar så var det rena fängelsedörrarna i stålplåt med väldigt brett överlägg. Brevinkastet hade en lite fiffig mekanik så man inte skulle kunna fiska runt dörrvredet på insidan med typ ståltrådar. Dörrkarmen i massiv stålprofil.

Tre rejäla gångjärn av modell större, men vikten på allt måste varit rejält. Vi snackar dörrar som fick äldre branddörrar att likna masonit... :)

Jag ser till att man inte kan se in genom fönstret.

Min gamla Opel är ju bra stöldskydd på sitt vis. De som bryter på landet är ju inte tjackpundare utan yrkesfolk i en väloljad organisation. Opeln indikerar ju inget att stjäla av värde...

Men man kan göra en del utan larm, det kan man... nu är ju veckobrevlådan på plats. Så långt fixat.
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 5 november 2017, 11:31

Jag trodde det var portar i plåt. Även dina garageportar borde gå att förstärka utan större kostnader. Men allt detta vet du säkert

Men du verkar redan gjort två viktiga saker. Dels hindra insyn och satt upp en brevlåda som gör det svårt att se om någon tömt den. I vår brf har 95 % valt att sätt upp en skylt om ”Ingen reklam”. Men de tar nog reda på om man är hemma genom många metoder inklusive dödsannonser.

Här f.d tjuv som betonar hur stressande det är med ljus.
http://www.viivilla.se/bygg/sakerhet/sk ... t-inbrott/
Sedan min brf tog fatt i inbrotten så har vi inte haft någon som lyckats. En del har varit att öka ljuset där det varit något mörkt. Några har nog timmers när de åker bort.

Alla dörrar är överallt skyddsklassade i vår brf men skalskyddet är ändå förbättrade speciellt i lägenheter i bottenplan. Detta genom att bättre slutbleck i fönstren är monterade. Tidigare sprack karmen nu blir det svårare genom att det finns skruvar som är riktade inåt karmen. Även husen är bättre sektionerade i vissa delar. Så tar man sig in är det svårare att komma vidare i fastigheten.

Åtgärderna är gjorda efter en enkel analys av sista inbrottet. Var skedde det och vad var svagheten.

Sedan har föreningen gått med i grannsamverkan.
......................

Ursäkte men en egen kommentar. Det är idag fullständigt irrelevant att kräva hårdare straff. Det är ju ett slag i luften om vi har låga uppklarandeprocent. Det är ju att ta fatt brottslingen som vi måste bli bättre på. Vi måste också bli bättre på att försvåra en kriminell livstil och göra den mindre vinstrik och öka riskerna.

Men i Skåne verkar Polisen lyckats få ner antalet inbrott av de kringresande ligorna.
https://www.svd.se/far-inte-stopp-pa-fl ... rottsligor

Här en annons från ett försäkringsbolag
http://trygg-hansa.contentstudio.svd.se ... -tjuvarna/

...............

Du vet säkert all men tycker att det ändå värt att påpeka att det går att försvåra brott som riktas mot sina egna prylar.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 5 november 2017, 13:15

Nja, jag började ta i detta när sector alarm tog kontakt. Det har mest bara gnagt i bakhuvudet att detta huset ligger insynsskyddat i nästan alla väderstreck, Det va4r liksom bland annat därför jag köpte det, det ligger halvvägs till skogs. :D
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 5 november 2017, 14:25

En annan sak som kanske ingen här vet... någonstans i närheten bor fladdermöss. Jag har sett dem vid skymning eller i lampsken tre gånger och jag är bombsäker på att det är fladdermöss.

Då är ju frågan var de bor på dagen!

Den man som byggde huset 1985 ville ha fladdermöss på sin nya kallvind. Han var så pass egen nämligen, och tog bort nätet i ventileringen på gaveln uppe vid nocken och byggde en landningsbana åt dem. En liten hylla de kunde landa på.

Fladdermöss skitar ju ner så in i helvete och hur man kan vilja ha in dem i ett nybyggt hem förstår jag inte. Folk brukar tycka tvärtom, och de är ju fredade, så får man in dem får man inte jaga bort dem. I mina ögon blir det gräv och tig, något man löser själv i tysthet...

Han fick aldrig några fladdermöss på vinden, det hade synts idag ju. Istället häckar ringduvan på hyllan under nocken och nätet är satt i ventilationen.

Jag har ingen stege lång nog, annars hade jag tagit bort hyllan. Duvbon är så skräpiga. Annars är duvan en charmig fågel. Den brukar sitta och trycka i en avenbok planterad vid garaget. Den far iväg med ett jädra klipp i vingarna när jag går förbi där. :)

Men det hade varit kul att lista ut var de bor. jag antar de kan flyga iväg ganska långt på nätterna från sitt HQ?

Men de bor väl i grottor, gamla lador, rivningshus och så? Aldrig i träden väl?
- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"