Lyssningar

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
Grok

Re: Lyssningar

Inläggav Grok » 18 september 2017, 15:39

Åhå, vi har kommit in på jazz nu? Gypsy jazz' var det iaf Django Reinhardt som skapade ca 1930. Född i Belgien. Romani röttter. Startade Le Quinttete du Hot Club de France med bla. Stephane Grappelli. Fantastisk gitarrist med bara två användbara fingrar på högerhanden.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 september 2017, 15:38

Jazz är det väl bara jag som varit på eller???

Trad-jazz då som blommiga falukorvar eller djungelboken mer då... det var ju mycket i vår barnkulturs musik som var trad-jazz.... fattade jag ju aldrig som barn... eller hur?

Nej, jag är nog inne på sydeuropa.

Det är nog det om jag skall ringa in det, och inte europa.

Chanson då först, men mest för att jag vet lite vad det är och kan dess namn... Amsterdam med sina hamnar som ju Bowie gjorde är ju lite fransk chanson i mina öron. Det är musik som är både drivande i sitt komp och eggande i sitt stegrande tempo. Djävulens musik och absolut en ingång till i alla fall rock'n roll... chanson är ju verkligen inte alltid det, men den portogisiska grejen kan ju vara det... av vad jag minns... jag har ju hört låter jag verkligen gillade menar jag!

Även Mississippi var ju franskt. Elvis växte upp i Deltaland där längs med den östra flodbanken, och det är verkligen mitt i bluesen och gospeln. Han var djupt influerad redan som barn, så det är sannerligen ingen kulturstöld eller ens i närheten utan att hamna i segregaismens djupa ideologiska mörker.

Men hans föräldrar måste ju varit musikaliska och musikintresserade tänker man... och deras bakgrund är ju intressant då.. osv...

Men nej, jag väl nog försöka rota lite i Portugals moderna popmusik... Brasilien också då och varför inte Angola??? Nedan är bara ett planlöst litet försök.

Nu blev det lite Himmelsblå lärotråd av detta också just nu.... :D

Fado!! Tror jag... Favelor... !! Tror jag!!!

Nu var ju detta väl traditionellt och inte popmusik... :alien:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 23 september 2017, 19:13

Himmelsblå skrev:Även Mississippi var ju franskt. Elvis växte upp i Deltaland där längs med den östra flodbanken, och det är verkligen mitt i bluesen och gospeln. Han var djupt influerad redan som barn, så det är sannerligen ingen kulturstöld eller ens i närheten utan att hamna i segregaismens djupa ideologiska mörker.

Men hans föräldrar måste ju varit musikaliska och musikintresserade tänker man... och deras bakgrund är ju intressant då.. osv...

Vernon och Gladys? De växte ju upp i depressionen. i Missisippi. Det var väl en hel del "fiddle-music" då? (från filmen "O Brother, Where Art Thou?" med Clooney, Turturro och Blake Nelson. Det är dock Dan Tyminsky med Union Station som sjunger och spelar):

John och Alan Lomax har ju spelat in hur mycket som helst folkmusik från "Deep South". Där kan vi börja prata om kultur.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 september 2017, 19:39

Lämnar Angolas varma klimat (stäpp savann eller djungel)... för den svenska dansbandsmyllan.

P4 Kristianstad har duktiga plattvändare, går inte att jämföra med Malmös... det hittar små pärlor. Nu var det svensk dansbandstradition på tapeten så grävde man fram denna... underbar liten enkel låt ju??

Nu ger jag upp
jag har fått nog
nu skall jag skaffa mig en plog

Nu skall jag sälja av
Vad jag har kvar
och sänka mina krav

Klockrent tycker jag... :D
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 oktober 2017, 15:38

Tom Petty borta! Han blev ju inte gammal... sorgset... han spelades mycket under mina studentår... och själv har jag Travelling Wilburys och lite annat på CD.

Här hans runa:

Från Wilbury-plattan med Dylan m fl... Ringo på trummor!

Uppföljaren till Full Moon Fever. Riktigt skön låt tycker jag.

Southern Accent... Johnny Rebel (han föddes i Floridas norra delar, fattiga gränstrakter till Georgia, sydstatsbygder med plantager och hela det kittet)

- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 oktober 2017, 18:17

Det gör lite ont när folk som Hasse och Petty går bort. Kanske påminns man om sitt eget åldrande??? Varför skulle jag sakna dem, deras konst lever ju??

Märkligt.... här sitter jag och blir gråtmild... det är ju rödvinet såklart, men även nykter hugger det till lite.

In memorial... ett helt gäng som var viktiga när jag växte upp. Många idag döda eller närapå. Andra lever och har hälsan...

För att man skall få flyt i lyssningar måste man höra detta tal!!!! Annars fattar man inget!!!

Nå... i alla fall.... :drunken: (Lindemans catch phrase, eller hur?)

Styrman Karlssons äventyr med porslinspjäsen

Stackars styrman Karlsson hade otur,
skulle gå på flottans fest igår.
När han skulle snöra på sej skorna
måttade han fel med sina tår.

Han satte foten i sin potta
och kunde inte komma loss!
Hans fot är storlek förtiåtta
och den var alltför stor förstås.

Han putsa upp den med skokräm,
så att den glänste svart och fin,
och snart på balen sågs han dansa
med sin sko utav porslin.

Han hade foten i en potta
men så han svängde sina ben!
Så bra att chefen för vår flotta
utnämnde Karlsson till kapten.

Nu är kapten Karlsson havets fasa,
alla sjöpiraters stora skräck.
Över vattnet hör man tydligt ekot
av hans steg, när han går kring på däck.

Ja han går med foten i en potta
för han har aldrig kommit loss.
Och såna sparkar han kan måtta,
när han i drabbningarna slåss!

En gång så föll han från skutan
och tänkte: "Nu så blir jag våt.
Hur ska jag komma hem till Sverige?
Jag har ju inte någon båt."

Han hade foten i en potta.
I denna seglade han hem.
Och möttes av sin fru Charlotta,
som också har sin fot i kläm
(i en byrålåda i en chiffonjé, olé!)

Här kom vi ju in på Lund då... :D

Men det skiter vi i... så när som på att jag alltid satte på Exil on Main Street när jag skruvade upp stereon för öppet fönster inför party. Oslagbar!!!

- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 6 oktober 2017, 21:55

De spelade i Amsterdam i helgen. Startade med denna låt. Vi var inte där.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 oktober 2017, 10:38

Nu blir det lite text innan vi spelar låtar.... :D

Jag har ju en amerikansierad historia och det är sydstatare som är min amerikanska identitet och dialekt. Johnny Rebel minsann! Precis som här som skåning... men slumpen ledde mig dit då min amerikanska dåvarande flyttade från vackra Montana till Alexandria, Virginia (alltså en stor del av Washington som inte ligger i District of Columbia utan i Virginia. Men staden är ju sammanväxt med flera delar. En annan ganska stor del ligger ju i Maryland, vetifan vad den heter)

Så på den vägen hamnade jag slutligen i ungkarlslya i RTP, North Carolina.

Det var nu jag försökte skaffa mig en sydstatsaccent på min gamla skolengelska. :D

Så... i mina marker på båda sidor atlanten finns då ett perspektiv av stad mot landsort, vinnare i kriget mot krigets förlorare, Stockholm i Sverige är Boston, Massachusetts för sydstatarna. Många skyr verkligen Boston och Yankees som skåningar skyr Stockholm och 08:or... och där har Tea Party ett starkt fäste precis som SD har ett starkt fäste i Skåne. Båda är tydliga underdogs. Dialekterna är breda och det var nu jag på allvar började gilla Pettys "Southern Accents".

Men det som är lite annorlunda är hur mycket av amerikanskt kulturliv på film och musik som skildrar landsorten i ett romantiskt skimmer. Man skriver oftare om Small Towns (Cougar), Harvest Moons (Niel Young) eller språkliga dialekter (Tom Petty då). Eller har jag fel där... Ack Värmeland du sköna...

Ptja, det är kanske lika... och den friktionsytan är intressant att fundera kring för mig, jag tror den påverkar politiken i stark grad just nu nämligen.

Men lite skön musik i romantiskt skimmer om landsorten... återigen då...

- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 oktober 2017, 17:31

Torsson debuterade i Lund år 1976 och låten är väl skriven innan den gavs ut. De första skivorna spelades in i Klippan som hade ett livligt musikliv, inte bara världsberömda Torsson då... även Eagle Eye Cherry växte upp i Klippan har jag hört, även om han kanske inte är en lika stor stjärna som Torsson... :D Sticky Bomb som trummade för Wilmer är från den generationen i Klippan.

Skulle vara intressant att besöka Klippan idag... Klippans gamla pappersbruk är ju väck... sju gatukök tvivlar jag på...
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 26 oktober 2017, 18:41

Himmelsblå skrev:... Men det som är lite annorlunda är hur mycket av amerikanskt kulturliv på film och musik som skildrar landsorten i ett romantiskt skimmer.

Ptja. Jag vet inte det jag.

Med risk för att det här inlägget blir diskriminerade eller anses innehålla sexuella trakasserier klipper jag in fyra långa mörkhyade män som sjunger om några flickor i Småland. Titta på det genast! Imorgon kan det vara förbjudet.

Lite annan svensk landsbygdsromantik

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 oktober 2017, 18:46

Nej, men nu lyfter du ut ett citat ur sitt sammanhang... du är väl ändå akademiker och inte en jävla journalist... :wink:

Ack Värmeland du sköna skrev jag... och att jag nog hade fel... :D

Men en generationsfråga tror jag det är. Födda innan 1962 = romantiskt skimmer. Födda efter 1962 = förlöjligande humor.

Det finns en grej i generationerna tror jag faktiskt. Men det är ingen regel utan undantag. Bonde har väl alltid varit ett skällsord? Sedan ångmaskinen kom till det vackra Ångermanland?

Nu är youtube servern nere, men annars hade det blivit Ack Värmeland du sköna. :D
---
Där kom den...

Jag väljer Jussi, men Zetterlund har gjort den också...

- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Ett inlägg med Djup

Inläggav Grok » 26 oktober 2017, 19:45

Jag tror du letar i fel genre

Och så finns ju alla de dära orkestrarna som slutar på Z. Men de vägrar jag klippa in här.

Skällsord... För att bli bonde krävdes ju ingen utblidning. Det var bara ärva eller dela av en tillräckligt stor bit mark. Problemet är väl att ingen vet vad det betyder längre. Idag är du lantbruksarbetare eller jobbar med djurhållning. Ägare av gården, det är väl ett bolag? För vem vågar idag stå som gäldenär för så riskabla verksamheter som att odla och hålla djur?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 oktober 2017, 21:56

som slutar på Z. Men de vägrar jag klippa in här.

Du missar en del, mer än du tror..... :wink:

USAs borgerliga revolt är det vackraste på joren... vi har att fortsätta bygga för att komma vidare. Lenin kan du gräva ner....

- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 oktober 2017, 22:17

- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 november 2017, 18:44