Lyssningar

Högt och lågt. Prylar, politik och pendling. Ämnet är fritt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Lyssningar

Inläggav Himmelsblå » 24 augusti 2017, 18:54

vpshop skrev:Många bra låttips här i tråden!

Jajamen!

Flyttar LP-skivor från mina fina träbackar (Lunds Bryggeri, Ramlösa och Förbundsbryggeriet). Spelaren står på vinden, men jag blir sugen att rigga den... fasen vad många bra skivor jag här!!!! :drunken:

Denna damen från New Age och dyningarna efter Nina Hagen hade jag glömt!

Lene Lovich!

Vet inte hur många oktaver hon spände över, men skolad lär hon väl vara???
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 augusti 2017, 15:21

Leather Nun har jag väl spelat för er? Ni vet med Jonas Almqvist? Släkting till Carl Jonas Love Almqvist, ordförande i Black Army ett tag, suttit som chefredaktör för MC-Folket och gjorde Leather Nun till ett slags hang-arounds till HA MC Sweden.. partajade på Angel's Place?

Det gänget... en massa name dropping kvar att göra, man lirade ju med Bowies gamla gitarrist Mick Ronson strax före denne dog.

Jösses, vilket kultband.

En slamrig svart-rock version av Abbas Gimme, Gimme, Gimme.... rökmaskiner skulle det vara så in i h.... på den tiden.

Lite mer melodiösa Pink Houses (en flört med amerikanska lyssnare?)

- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 augusti 2017, 17:58

Mick Ronson ja... guldkillen här... från glitter till läder. Hmmm steget är kanske inte så långt när man tänker efter lite...

Favorit i repris!

Denna plattan fick jag av Farmor! I Julklapp!

På tal om läderbögar... :D

Anna Hjelmstedt i min klass gillade Judas! Hennes far var chefredaktör från K-bladet. Det finns lite historier där, men jag slösar inte på trycksvärtan!!

Mera Judas!!!

Halls of Valhalla!!!

- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 augusti 2017, 20:54

USA är kultur idag när Europa är ett museum... inte särskilt relevant och vi lever bara på gamla lagrar. Avundsjuka... så glömmer vi våra egna kolgruvor, våra egna murar mot Afrika... så hatar vi Trump..... det kallas projicering. FYI.

Patetiskt i mina ögon... här lite americana.

- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 september 2017, 16:05

Nå, ni har ju förstått att jag inte alltid gillar det självgoda och snobbiga intellektuella Europa?

Men lite musik från denna kontinenten då? Bortsett från Sverige, Danmark, Irland och UK har jag ju inte öst in förslag direkt...

Jag funderar där, och letar...

Jag letar vidare men kom att tänka på denna trösterika visa angående klimatångesten:

- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 september 2017, 23:30

Lite hygge fra Denmark... som ni vet är ju trummisen i Metallica danskättad...

Kvinde Min med Metalilca..

- ordspråk från England

smartatjejen1980

Inläggav smartatjejen1980 » 10 september 2017, 15:00

Här kommer en annan gammal goding att njuta av:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=h0YX6Jgq7Ng[/youtube]

Jag kan rekommendera allt av Hall o Oates, verkligen otroliga musiker!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 september 2017, 17:06

Hasse dog.

Nu är både sagotant Astrid och lekfarbrorn Hasse borta. Det är faktiskt svårt på riktigt för det lilla barnet i mig.

Det var väntat men det är svårt.

- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 september 2017, 19:11

Jag letar i Europa... helt ärligt...

Kommer ni på något så påminn oss... helt kassa kan vi väl inte vara... Trump är ju dum huvett....

- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 15 september 2017, 19:27

Europa? Kom igen. Det finns ju hur mycket som helst.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 september 2017, 21:37

Ja jo naturligtvis

Men som jag skrev då tidigare så hade jag/vi varit mycket i Sverige Danmark Irland UK... men visst finns det ju en massa tyskt.

Europa som helhet tycker jag nog är en smula snål med att erkänna USA som kulturnation... medan vi glufsar hamburgare, tjattar på nätet, lyssnar på musik från Texas, kliar våra jeansklädda vader...

Det är ju lite kul med Europas lillebrorkomplex ändå... hur mycket som helst... kanske det.

:)

Förlåt.. Missuori... Kennet... i sin karriär har hon backat King of Pop, Sting, Råddan, Skinhead O'Connor, Stones, Steve Earle och skrivit låtar med en massa artister som Celine Dion... tungt CV har hon... men hon är äldre än mig.. jag kan ännu jobba ikapp... men då får jag nog fasen ligga i.. :wink:
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 16 september 2017, 06:14

smartatjejen1980 skrev:Här kommer en annan gammal goding att njuta av:

Jag kan rekommendera allt av Hall o Oates, verkligen otroliga musiker!

Hej!

Ta bort s i https så kommer videon synas.

Nice!

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 16 september 2017, 06:50

Europa och Americana!?

Jag har några tusen LP-skivor plus några cd. Jag har americana typ soul, Elvis, Cash och en fin liten samling jAzz utgiven av Blue Note. Amerikansk blues har vi dock inget.

Europa har sin klassiska musik. pop inklusive techno. Vette katten om inte hårdrocken är ganska europeisk. Hustrun lyssnar på sånt och europeisk pop.

Kraftwerk har inte haft så där stor produktion men har nog det mesta. Se dem live har varit en av de stora konserupplevelserna jag haft. De har påverkat helt enormt. De var påverkade av Beach Boy som tävlade med Beatles att vara den mesta Popgruppen i världen.

Några klassiska gitarrspelare finns något lite i samlingen alla i mono.
Här spelas klassisk gitarr tillsammans med det amerikanska jazzbandet MJQ som var klassiskt skolade musiker. MJQ finns nog 15 skivior i samlingen

Den engelska popen uppstod nog i Liverpool. Skivor kom med båtarna. John Lennon lyssnade på Elvis. Åkte tillbaka och världen var annorlunda. Här ser man slipsen som Elvis redan på 50-talet försökt lämna hemma. Men efter1967 uppträde man inte lägre med slips.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 17 september 2017, 17:38

Himmelsblå skrev:Europa som helhet tycker jag nog är en smula snål med att erkänna USA som kulturnation... medan vi glufsar hamburgare, tjattar på nätet, lyssnar på musik från Texas, kliar våra jeansklädda vader...

Du äter händelsevis inte french fries till din hamburgare, surfar på WWW-sidor eller bär denim (serge de Nimes)? Visst finns det mycket kultur i USA. Fattas bara. Lillebrorskomplex till den nya världen? Nu trollar du! Vad har du fått det ifrån? Jag tror du bär Ray-Ban framför ögonen. Det är väl snarare USA som aldrig, per definition, kan bryta sig loss från sin historia att hela deras samhälle (frånsett inidanstammar) är uppbyggt av européer (och afrikaner och asiater) som emigrerat. Det krävs många fler århundraden innan det ursprunget bleknar. Det finns ju många bra amerikanska författare, konstnärer, kompositörer, artister, skådespelare, arkitekter, designers. Liksom på andra ställen på vår planet. Sen anammar personer olika kulturer olika mycket. ...eller protesterar mot den.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 september 2017, 12:00

Grok,

Min äldre bror är som du ungefär, dessa diskussioner har vi båda haft sedan barnsben...

Men det är inte in i den diskussionen jag vill egentligen... och UK eller King of England blir så självklart... jag fundilerar och tänker mest högt.... :alien:

Jag är inte blint USA-förälskad även om jag kanske en gång i livet har varit det. Men fascinerad av deras historia och kultur är jag ju... jag är ju europé!!! Kärleken lever kvar men den är ju inte blind... Sedan att det inte är så lätt att hitta politiskt intresserade kompisar i USA när man bor där är ju sant. Men dom finns ju även där.

Men jag fick en idé där för fransmännen vill nog gärna hävda att deras chanson är en av grunderna i jazz och i alla fall rock'n roll... Louisiana var ju franskt trots allt...

Så vad hittar vi i den lådan?? Det finns ju även vad jag tror är en portugisisk grunka som man även hittar i Brasilien... om du vet vad jag menar...

- ordspråk från England

Återgå till "Fria diskussioner"