Tanke runt "Klistrade trådar"

Här får du hjälp om något inte verkar fungera som det ska. Här meddelas också alla ändringar och nyheter i forumet

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Tanke runt "Klistrade trådar"

Inläggav Himmelsblå » 28 maj 2016, 21:31

Jag har ju skapat några trådar där jag försöker få till ett visst mått av informationsvärde eller kunskapsbygge. En slags folkbildande insats vill jag mena att jag försöker göra.

Det är kul men hade varit ännu roligare om inte dessa trådars framtidsöde hade varit att drunkna i det berömda bruset... visst?

Tanken är alltså en ny forumsdel där man lägger guldklimparna här på PoP.

En sådan forumsdel måste ha höga kvalitetskrav på sig, annars blir den ju helt meningslös. Alltså måste regelboken vara lite strikt annars får vi ingen QA (kvalitetssäkring).

Typ

Trådar flyttas till den forumsdelen på allmän begäran. TS skall inte begära själv, en enskilds åsikt skall heller inte räcka utan flera skall tycka att tråden är bra nog.

Tråden skall strikt bedömas efter informationsvärde och folkbildningsförmåga. Möjligen kan trådar med väldigt högt underhållningsvärde utanför PoP hamna där med. Minns ju gamla Duni-tråden som övergick OT till du-reformen... men jag är tveksam till det... Vill vi ha bästa trådarna så kanske forumet skall heta favoriter... eller ha ett mer "strikt" eller "exakt namn" om ni förstår... kommer inte på ett jättebra namn direkt.

Blir det OT i tråden när den utvecklas så kan man kanske snabbredigera den och klippa bort OT-delen om den inte tillför något. Men jag gillar i alla fall OT inom rimliga gränser då OT ibland skapar bästa trådarna...

Osv

Sedan vet jag inte om intresset är stort nog i allmänhet för att detta skall ge något. Vi är för få. Men PoP gillar jag då det alltid har varit lite folkbildande, neutralt rådgivande etc PoP har alltid haft ett egenvärde för mig som de flesta aktieforum saknar.

Några tankar om detta?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Re: Tanke runt "Klistrade trådar"

Inläggav aromata » 28 maj 2016, 21:50

Frekvensen på inläggen är kanske inte fler än att man kan hålla koll på dem själv, tänker jag. Dessutom finns ju sökfunktionen.

Dagens Industri har ett system där du kan markera dina egna favorittrådar. Det är inte så dumt. Då kan du bygga ditt eget bibliotek av läsvärda trådar. Men det funkar kanske inte på denna plattformen?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 28 maj 2016, 22:00

aromata skrev:Frekvensen på inläggen är kanske inte fler än att man kan hålla koll på dem själv, tänker jag. Dessutom finns ju sökfunktionen.

Dagens Industri har ett system där du kan markera dina egna favorittrådar. Det är inte så dumt. Då kan du bygga ditt eget bibliotek av läsvärda trådar. Men det funkar kanske inte på denna plattformen?

Tanken är att det är "allmännhetens favoriter" och min målgrupp är gästen som tittar in för att kolla PoP. Även googlaren kanske men då får vi jobba med sökord... kanske en grej, jag vet inte?

Men det är inte vi gamla PoP-rävar som är målgruppen, tvärtom... jag har ingen nytta av det i alla fall.

Jo, en grej... alla (hm nåja, det är enstaka) tillfälliga besökare som ställer frågor och ber om råd kanske finner tillräckligt matnyttigt och behöver inte få svar från oss.... men okej, de är få. :wink:
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 29 maj 2016, 08:40

En forumsdel med guldklimpar blir väl en slags styrning som kanske inte är önskvärd alla gånger. Om man som tillfällig besökare har denna forumsdel som sitt förstahandsval, och gillar det, finns kanske risken att man stannar där och inte bidrar till att bredda diskussionen.

Det som jag gillar mest är de trådar som på ett seriöst sätt söker sig utanför boxen, oavsett ämne egentligen. Då är det kanske kontraproduktivt att "föreslå" vissa trådar. Stora forum, som är svåra att greppa, kan kanske ha nytta av det men kanske inte PoP?

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 29 maj 2016, 10:38

Vi kan väl bara klistra favoriterna, så de ligger kvar "i toppen"?

Den som så önksar om en tråd kan väl lägga ett förslag på det i "om forumet", med en länk till den aktuella tråden, argument för att klistra den och en omröstning om så ska ske;

"Ska tråden X klistras i forumdelen Y? Ja eller nej".

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 maj 2016, 10:49

aromata skrev:En forumsdel med guldklimpar blir väl en slags styrning som kanske inte är önskvärd alla gånger. Om man som tillfällig besökare har denna forumsdel som sitt förstahandsval, och gillar det, finns kanske risken att man stannar där och inte bidrar till att bredda diskussionen.

Det som jag gillar mest är de trådar som på ett seriöst sätt söker sig utanför boxen, oavsett ämne egentligen. Då är det kanske kontraproduktivt att "föreslå" vissa trådar. Stora forum, som är svåra att greppa, kan kanske ha nytta av det men kanske inte PoP?

Jo, å andra sidan kanske de ser hur mycket intressanta grejjer vi snackar om... att höjden inte finns på andra forum... vad jag vet... reggar sig och bidrager till att vi blir fler... jag menar inte att konkurrera med Avanza Forum... men vi är för få och jag hade gärna sett kanske tre-fyra ggr så många aktiva medlemmar...

Behöver vi ens webben... räcker det inte med en postlista på e-mail... vad är vi... ett dussin aktiva medlemmar????

Men jag håller med dig om OT!!!
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 29 maj 2016, 11:19

Himmelsblå skrev: Behöver vi ens webben... räcker det inte med en postlista på e-mail... vad är vi... ett dussin aktiva medlemmar????

Ska vi ragga lite fler spännande medlemmar till forumet? Jag har försökt med ett par, tre stycken som jag tror skulle göra sig här - men det konkurrerar med mycket annat rent tidsmässigt.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 maj 2016, 11:38

Solnamannen skrev:
Himmelsblå skrev: Behöver vi ens webben... räcker det inte med en postlista på e-mail... vad är vi... ett dussin aktiva medlemmar????

Ska vi ragga lite fler spännande medlemmar till forumet? Jag har försökt med ett par, tre stycken som jag tror skulle göra sig här - men det konkurrerar med mycket annat rent tidsmässigt.

ja, gärna... min branch ... jag saknar hojåkare och börsfolk. Gröna människor är jävligt tråkiga...
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 29 maj 2016, 14:33

Himmelsblå skrev:...jag saknar hojåkare och börsfolk...

Hojåkare har jag svårt att hjälpa till med. Om du med "börsfolk" menar folk som arbetar på Nasdaq (eller motsvarande) kan jag meddela att det mestadels är teknikfolk, och få om några som kan eller är intresserade av finansiering/företagsekonomi. Jag har själv arbetat där; det är betydligt mer ingenjör i jeans, sliten Iron maiden t-shirt och Joltcola än ekonomer i kritstrecksrandigt nu för tiden...

Vad vi behöver är väl folk som Günther Mårder... :D

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 maj 2016, 15:15

Solnamannen skrev:
Himmelsblå skrev:...jag saknar hojåkare och börsfolk...

Hojåkare har jag svårt att hjälpa till med. Om du med "börsfolk" menar folk som arbetar på Nasdaq (eller motsvarande) kan jag meddela att det mestadels är teknikfolk, och få om några som kan eller är intresserade av finansiering/företagsekonomi. Jag har själv arbetat där; det är betydligt mer ingenjör i jeans, sliten Iron maiden t-shirt och Joltcola än ekonomer i kritstrecksrandigt nu för tiden...

Vad vi behöver är väl folk som Günther Mårder... :D

Folk som är det minsta intresserade av sparande, fonder etc. = "börsfolk"... aktiva småsparare som tycker det är kul nog att snacka 5 minuter om på kaffet en gång då och då... vänstern har nog snart trängt ut alla andra från miljöfrågan... den är deras och bara deras liksom...

idealistisk och rättfärdig vänster är ofta rätt humorbefriade och distanslösa...
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 31 maj 2016, 06:49

Båtfolk, börsfolk etc... alltså den analogin...

PoP har alltid haft ett närmast folkbildande ideal tycker jag... alltså den erfarne har gärna hjälpt nybörjaren.

När jag började på PoP typ ca 2005 - 06... kanske redan 2004... På den tiden det var Privata Affärer... jag tror det var vad som lockade, att jag insåg att jag kunde lära mig grejer av att läsa PoP. Jag kunde så pass lite att jag knappt vågade skriva på Aktier. Ni som minns den tiden så bråkade jag mest med Anna Lys under nicket Tjabbe på Fria Diskussioner... :eye:

Jag har alltid uppskattat allt yrkesfolk som är här, men det skall ju finnas utrymme för alla nivåer. Yrkesfolket har ju redan sina nätverk osv

Hursomhelst tycker jag PoP har ett egenvärde som jag tror är större än det rent kommersiella värdet. Det egenvärdet kan man utveckla...
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 31 maj 2016, 14:22

Folkbildande ideal, det är väl inte fel!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 juni 2016, 16:17

Vi har ingen genomtänkt strategi för kunder som slinker in i butiken... vi har heller inget vi frontar med... vi har heller ingen inkastare eller något... finns här inga marknadsekonomer alls???? Skall jag som gammal utvecklingsingenjör fundera ut allt.. :lol:
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 2 juni 2016, 08:10

Himmelsblå skrev:Vi har ingen genomtänkt strategi för kunder som slinker in i butiken... vi har heller inget vi frontar med... vi har heller ingen inkastare eller något... finns här inga marknadsekonomer alls???? Skall jag som gammal utvecklingsingenjör fundera ut allt.. :lol:

Jag tänker att det kan bero på att det hela inte drivs med vinstmaximering som utgångspunkt. Tror jag i alla fall. Daniel har aldrig lagt ut korten. Jag gissar att sidan kostar honom några hundralappar per år, och ger annonsintäkter på några hundralappar per år - medan arbetsinsatsen är sparsam..?

Forumet är ju vad det är. Man kan väl googla sig fram till det förmodar jag, men så länge vi inte lovar att få alla som kommer in att köpa Roburs svindyra spaxar lär ingen heller aktivt styra folk hit..? :wink:

Jag tycker att vi kan leva med det.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 2 juni 2016, 15:34

Haha, nej jag misstänker att omsättningen i denne glassbutiken är ett dussin 88:an :)
- ordspråk från England

Återgå till "Om forumet"