Varför ta bort forumdelen "Teknisk analys"?

Här får du hjälp om något inte verkar fungera som det ska. Här meddelas också alla ändringar och nyheter i forumet

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Horizon

Varför ta bort forumdelen "Teknisk analys"?

Inläggav Horizon » 4 maj 2015, 22:38

Varför ta bort forumdelen om teknisk analys? Att det inte skrivits något där på ett bra tag är i mitt tycke ingen anledning att ta bort hela forumdelen. Nu blir det ju bara rörigt om man ska leta efter inlägg man då och då var inne och läste för att påminna sig om olika strategier och tankar. Jag ser inte meningen med att ta bort saker om det inte är trasigt. Var det många som störde sig på att forumdelen låg där? Man kunde väl åtminstone lagt forumdelen som ett underforum till "Aktier" i så fall? Fast det blir också dumt eftersom man kan tillämpa teknisk analys även på fonder. Nä, nu vill jag protestera. :evil:
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Re: Varför ta bort forumdelen "Teknisk analys"?

Inläggav Solnamannen » 5 maj 2015, 12:28

Inte heller jag ser något problem med att vi har en forumdel med förhållandevis lite "skrivandefrekvens" givet att de debattörer som emellanåt läser och skriver där värderar de inläggen. Jag var inte del i att ta bort den forumdelen, och har inte mandat att lägga tillbaka den... Daniel..?!

Coccos

Inläggav Coccos » 5 maj 2015, 14:07

Tycker den kunde varit kvar!

Horizon

Inläggav Horizon » 5 maj 2015, 18:11

Försökte leta upp några gamla favorittrådar igår kväll, men det var ett jäkla meck då allt blandats samman med aktietrådarna och den sorterar efter datum. :(
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 5 maj 2015, 20:32

Horizon skrev:Försökte leta upp några gamla favorittrådar igår kväll, men det var ett jäkla meck då allt blandats samman med aktietrådarna och den sorterar efter datum. :(

Ett förslag: Spara URL:en till intressanta trådar. Dvs. gör ett bokmärke i din browser. Trådnumret ingår i url:en och är unikt genom databasen. Tex. så är detta tråd 4655 och du hittar den på "http://www.pratompengar.se/viewtopic.php?t=4655" oavsett om Daniel flyttar på den. Det är ingen idiotsäker lösning alls men det ökar möjligheten att hitta tillbaka till intressanta trådar. Jag tror Daniel skulle kunna lägga till bokmärkesfunktionalitet i PoP (fanns inte liknande funktionalitet i PAs forum före 2007?) men det är ingen lysande lösning i längden att forumet ska hantera privata bokmärken.

Jag har aldrig admin:at ett phpBB-forum men jag kan tänka mig att det är inte helt lätt att reversera sammanslagningen. Kanske det går att gräva upp ett index på trådar för Teknisk Analys sen tiden innan sammanslagningen och peta ihop några kreativa mysql-kommandon som kan återskapa subforumet. Kanske det tom. finns en "undo"-mod för det? :-)

Å ena sidan så finns det ju ett otal djupa, välformulerade inlägg och trådar på PoP som blottar tankar och resonemang som inte går att hitta på annan plats och som är klart värda att återbesöka flera gånger. Det finns mycket läsvärt i PoP om man har tid att leta och sålla. Å andra sidan är det ju tufft att lägga ett arkiveringskrav på Daniel. Dvs. att all info ska finnas kvar i evinnerlig tid på välkänd plats. Tiden går och mängden information ökar dag för dag. Vid nån uppgradering eller flytt i framtiden så kommer det med säkerhet gå sönder. phpBB-trådar är inte designade att leva i 100 år. Eller kanske det finns det en mod för det också? :roll:

Nåt som jag tror skulle vara intressant för flera på PoP är om man kunde exportera en läsbar kopia av en hel tråd. Tex. göra en PDF av tråden inkl. bilder. Då skulle deltagare själva kunna spara undan intressanta trådar på egen hand. Dessutom skulle det vara ett alternativ för att
sträckläsa en äldre tråd. Skulle det vara möjligt att införa? Jag kan tex. tänka mig att de som har en längre tråd i forumet Dagboken på PoP skulle vilja spara undan den på nåt sätt för att läsa vid senare tillfälle. Det skulle iaf. jag. Våra avtryck i den elektriska världen är ju inte helt lätt att spara för senare bruk.

Användarvisningsbild
Daniel
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Daniel » 12 maj 2015, 07:06

Jag tyckte att det såg trist ut med ett helt öde forum när övriga har en relativt hög aktivitetsnivå. (Tror det skrivits ett svar senast i december/januari, men långt, långt innan dess startades den senaste tråden.) Att återställa underforumet Teknisk analys, med gamla trådar blir inte lätt. Att skapa ett nytt och flytta tillbaka lämpliga trådar är inte lika knöligt om intresset återkommer (det var ju så det tillkom en gång i tiden). Det finns också en bra sökfunktion i forumet för att hitta gamla trådar.

Jag tar dock till mig kritiken.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 12 maj 2015, 20:37

Flytta trådar mellan "forumdelar" kan jag bistå med, om man skickar ett meddelande med länk, och vart man vill ha den flyttad.

Horizon

Inläggav Horizon » 13 maj 2015, 21:38

Någon dag när jag har ork ska jag försöka leta reda på de trådar som jag brukade återkomma till, så kanske vi kan skapa ett nytt underforum (TA) till "Aktier", så kan ni lägga dem där. Jag ber om att få återkomma.

Återgå till "Om forumet"