Förslag: Ny subkategori Pension

Här får du hjälp om något inte verkar fungera som det ska. Här meddelas också alla ändringar och nyheter i forumet

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Behövs ny subkategori Pension?

Omröstningen slutade 23 maj 2013, 13:20

Ja
11
100%
Nej, räcker bra med de kategorier som finns
0
Inga röster
Pensionen sköter väl staten om?
0
Inga röster

Antal röster: 11

Användarvisningsbild
AnnaDi

Förslag: Ny subkategori Pension

Inläggav AnnaDi » 24 mars 2013, 13:20

Jag tycker att det behövs en ny subkategori Pension på forumet.

Pensionsfrågor är ofta komplicerade och inte lätt att avgränsa till Aktier / Övriga Placeringar / Privatekonomi.

Många (inkl jag) har dåliga kunskaper om pension, även här på forumet är kunskaperna dåliga: http://pratompengar.se/viewtopic.php?t=4094 (ett exempel, min avsikt är inte att hänga ut någon och många kan massor).

Vi har koll på promillenivå på courtage och beskattning, men ofta ingen koll alls på pension (undantaget premiepension, kanske).

Horizon

Re: Förslag: Ny subkategori Pension

Inläggav Horizon » 24 mars 2013, 17:38

AnnaDi skrev:Många (inkl jag) har dåliga kunskaper om pension, även här på forumet är kunskaperna dåliga: http://pratompengar.se/viewtopic.php?t=4094

Vad i helv...!?

Låter som en bra idé med en separat pensionssektion. Särskilt nu när allt fler börjar få klart för sig att det skedde en reform för 13 år sedan och att man kanske ska ha lite koll på sakerna.

Själv läser jag just nu Per H Börjessons "Så här får du ett rikt liv som pensionär: sluta pensionsspara!". Jag tyckte innan att jag hade ganska bra koll på grunderna åtminstone, men det finns mycket att lära. Inte konstigt att gemene man tycker att det är en djungel när jag som åtminstone har ett intresse, inte har full koll på sakerna.
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 24 mars 2013, 17:42

Inte mig emot. Låt omröstningen rulla ett tag så meddelar vi forumägare Daniel sedan så kanske han kan lägga till det.

Horizon skrev: Själv läser jag just nu Per H Börjessons "Så här får du ett rikt liv som pensionär: sluta pensionsspara!". Jag tyckte innan att jag hade ganska bra koll på grunderna åtminstone, men det finns mycket att lära.

Jag instämmer i Börjessons tanke att inte binda sig i avdragsgilla produkter med begränsade placeringsmöjligheter - däremot är jag väldigt skeptisk till hans vurmande för de egna aktivt förvaltade fonderna som tycks vara lika mycket dyra indexfonder som storbankernas diton. Deras investmentbolagsfond undantagen ska sägas.

Berika dig som pensionär, lektion ett (av ett): fokusera innan 40 års ålder helt på att spara till bostad, och amortera ned lånen på densamma. Vid 40 års ålder startar du en ISK hos Avanza. Börja månadsspara motsvarande 4-5% av lönen från och med 40 års ålder i Avanza zero och öka sparandet till 15% av lönen från och med 50 års ålder. Har du inte råd att spara 15% av lönen från och med 50 års ålder behöver du sparka ut ungarna och få dem att försörja sig själva, flytta till ett mindre och billigare boende och se över din ekonomi i största allmänhet. Från kanske 60 års ålder viktar du ned andelen aktier med typ 10 procentenheter per år så du har 50/50 på 65-årsdagen - låt det ligga där och "svinga med marknaden". Från pensioneringen på 65-årsdagen tar du ut exempelvis 1/15 av kapitalet första året, 1/14 andra året osv. Klart! Enkelt, billigt - effektivt.

Tompa01

Inläggav Tompa01 » 25 mars 2013, 12:33

Nu blev jag lite kluven. Spontant känns det som det som det är för lite fart på forumet för en ny kategori. Pension tycker jag passar bra bland Övrigt. Men ska man gå tillbaks och leta bland äldre trådar så underlättar en egen kategori. Och att jämföra inte minst valen i de olika avtalspensioner som finns är inte helt självklart vad man bör välja. Dessutom när det var femte år både kan växla både villkor och förvaltare.

Sammanvägt röster jag för en ny Pensionskategori, med risk för att det blir få diskussioner här efter ett tag. Men de som kommer kan vara desto mer matnyttiga.

Användarvisningsbild
Daniel
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Daniel » 26 mars 2013, 21:06

Rösta på! :)

Användarvisningsbild
AnnaDi

Inläggav AnnaDi » 10 juli 2013, 21:17

100% för en ny subkategori Pension, en förkrossande valseger! :D
Tack alla som röstat!
Så inför gärna en sådan så får vi pensionfrågorna samlade och förhoppningsvis större aktivitet kring dessa frågor.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 14 juli 2013, 21:47

Folket har talat. Add it!

Återgå till "Om forumet"