En sista kommentar

Här får du hjälp om något inte verkar fungera som det ska. Här meddelas också alla ändringar och nyheter i forumet

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Medulla

En sista kommentar

Inläggav Medulla » 8 februari 2013, 10:30

Citat Solnamannen:
Fixat! Vänligen skriv meddelanden till mig i aktuell tråd eller PM:a. Jag låser denna tråd nu och tar bort den imorgon när alla intressenter hunnit läsa för att hålla oss till ämnet - aktier!

Den som läser detta behöver inte vara en Einstein för att ana en viss irritation.

Jag beklagar det. Däremot är jag för en öppenhet i ett sådant här forum. Vi skriver om ämnen, som ligger oss varmt om hjärtat och personlig animositet bör undvikas.

Personligen har jag alltid glädje läst Solnamannens initierade inlägg och kommer även att göra det i fortsättningen.
Solnamannen är delägare av denna hemsida och bestämmer vad som passar in och bör skrivas här.
Jag böjer mig för det. Det var helt mitt fel att börja skriva om optioner i aktieforumet, men det fanns en tanke bakom.

Att handla och äga aktier är intimt kopplat med derivatförståelse och hantering. För att undvika stora förluster är kombinationen av dessa viktig.
Det ville jag förmedla.

Sekvensring är den del av optionshanteringen som måste behärskas för att nå framgång på sikt.
Den skulle jag just börja behandla när inläggen började flyttas, vilket omöjliggör ett stringent genomförande av den uppgiften.

Nåväl jag böjer mig för övermakten och har avlägsnat mina inlägg för att även fortsättningsvis någon gång vara välkommen tillbaka till detta forum.

Hälsningar
Medulla

Användarvisningsbild
Kingo

Inläggav Kingo » 8 februari 2013, 11:35

Mycket trist. Såg fram emot live trejdingen.
Det är nästan det enda som intresserar mig gällande värdepapper. Ett proffs som trejdar optioner live.

Tycker du ska köra på ändå.
Ämnet Övriga placeringar finns alltid om det är petnoga med kategorin. Förstår dock din tanke med aktiekopplingen.[/url]

Horizon

Inläggav Horizon » 8 februari 2013, 12:50

Nej men vänta lite nu... Medulla, du ska inte alls ta bort några inlägg. Det här är bara ett missförstånd. Solnamannen är inte delägare i forumet, han är bara moderator som hjälper till när något gått galet eller styr upp så det blir läsvänligt osv. Han flyttade din/dina trådar för han tänkte att de kanske passade bättre under teknisk analys, men som du skrev så passar de ju faktiskt bättre under aktier, då det inte handlar om analys baserat på historiska fakta i första hand. Jag tror Solnamannen är med på detta nu.

Du gör ett jättebra jobb som utbildar oss andra i optionshandelns ädla konst och jag uppskattar verkligen att du tar dig tid!

Jag anar ingen irritation i Solnamannens svar till dig ovan, har är bara sådär kort och koncis som han kan vara. ;)

Vill du skriva privat till honom gör du det genom att använda PM-funktionen i forumet.

Mvh
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Medulla

Inläggav Medulla » 8 februari 2013, 13:28

Sorry om jag missuppfattat, men hur ska man uppfatta detta?:

Citat Solnamannen:

....att hålla oss till ämnet - aktier!

Kan det bli tydligare?

Jag har tagit bort det mesta.

Vi får se vad som händer framöver!

Ha det bra och sälj eller hedga aktierna framöver - det kan bli stormigt!

Medulla

Horizon

Inläggav Horizon » 8 februari 2013, 14:20

Jag är nästan helt säker på att Solnamannen uttryckt sig lite otydligt kanske och att du missförstått honom. Du pratar om aktier, det är helt klart. Och att prata optioner är helt okej här på forumet.

Så som jag känner Solnamannen så är han inte en person som censurerar och styr på eget bevåg. Att han skrev de rader du citerade handlar om att han menar att "nu ska vi inte prata om de här problemen mer, låt oss återgå till det viktiga i det här forumet - aktier".

Eller hur, Solna?

Så jäkla synd att du tagit bort dina poster, Medulla. Du får mer än gärna posta dem igen sen när detta är utrett. Jag vill lära mig mer. :)
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 8 februari 2013, 17:58

Medulla, jag håller med de övriga.
Det måste vara ett missförstånd någonstans.
Dina inlägg är väldigt intressanta.
Det är vi nog många som tycker.
Du har inte gjort något som bryter mot någon policy på forumet.
Jag är helt övertygad om att moderator Solnamannen håller med.
Så lägg upp bara!

Moffar

.

Inläggav Moffar » 8 februari 2013, 18:37

-
Senast redigerad av 1 Moffar, redigerad totalt 24 gånger.

Moffar

en sa i taget

Inläggav Moffar » 8 februari 2013, 20:16

men 1 sak i taget. En sida med olika föredrag med live chat varje kväll vid 19.30 vaje kväll (my ideaa vore bättre.

Seglaren

Inläggav Seglaren » 8 februari 2013, 23:04

Medulla, du är det mest uppfriskande som har skett på den här sidan på en evighet. Fortsätt att utbilda oss okunniga!

Seglaren

Inläggav Seglaren » 8 februari 2013, 23:28

Jag konstaterar att inläggen på Prat om pengar minskar. Förr var det fart och liv här, men vissa dagar händer numera nästan ingenting. När nu Medulla försöker väcka liv i oss med något som verkligen är intressant och nyskapande har han uppenbarligen fått denna torra kommentar från Solnamannen: "Jag låser denna tråd nu och tar bort den imorgon när alla intressenter hunnit läsa för att hålla oss till ämnet - aktier!

Bra jobbat!

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 9 februari 2013, 10:18

Men JÖSSES vad fel det kan bli! Jag uppskattar STORT medeullas gränslösa energi och kunskap på forumet, vilket jag skrev till honom häromdagen, och påpekade att han får skriva hur mycket han vill när han skriver så initierat, noggrant och bra som han gör.

Jag flyttade en tråd jag uppfattade (felaktigt) handla om teknisk analys, men påpekade direkt när jag meddelade medulla detta att det bara är att "överklaga" så flyttar jag tillbaka. Detta ville medulla, varför jag gjorde det.

Jag har låst trådar och föreslagit radering (efter att alla läst dem) för att dessa trådar handlar om "ordningsfrågor", inte aktier (som vi är här för att diskutera). Handlar om "städning". Insåg dessutom nu att de inte ska raderas, utan flyttas till "Om forumet" etc.

Medulla, vi har missförstått varandra fullständigt. Att jag är extremt kort och precis (fyrkantig) ska inte tolkas som att jag är irriterad eller arg, jag uttrycker mig alltid så. Snälla lägg in alla dina inlägg igen för du höjer forumets nivå och bidrar till en mer livlig debatt!

PS. jag är inte delägare i forumet. Jag har aldrig träffat Daniel, och han känner mig endast under namnet "Solnamannen". Daniel gjorde mig till moderator för att jag frekventerar forumet mer än han, och syftet är inte att sätta sig till doms över vad folk skriver, utan snarare ta bort spam, flytta någon tråd som hamnat fel - och finnas tillgänglig om medlemmar vill slå ihop trådar, klistra dem etc. Jag modererar extremt sällan, och extremt lite. DS.

Medulla

Inläggav Medulla » 9 februari 2013, 12:55

Ni har missförstått det skedda. Så här ligger det till.

När jag skrivit några dar, märkte jag att mitt upplägg var katastrofalt ogenomtänkt.
Avsaknad av disposition gjorde det omöjligt att överblicka.

Dessutom oroade jag mig för att jag burdust klivit in i fel avdelning i forumet.
När Solnamannen flyttade Spindeln och skrev att nu var det dags att skriva om aktier, vaknade upp.
Min oro var bekräftad. Jag deletade det skrivna för att ge mig tid att börja om på ett mer strukturerat sätt.
Det går inte att beskriva ett så omfattande material, som derivatteori utan en genomtänkt disposition.
Kunskapsnivån känner jag heller inte. Några, har jag märkt, har kommit en bra bit på väg, andra får nog betraktas som rena nybörjare.

Med detta som utgångspunkt skulle jag vilja föreslå förljande disposition:

1. En tråd med bara teori dit det går att återvända för att kolla om något är oklart.
2. Sammanfattning av teoritråden, där alla strategier kortfattat och översiktligt samlas.
3. Definitioner av uttryck och ord som används i texten.
4. Livetrading av index och aktier som önskas.
5. Kommentartråd där vi samlar kommentarer, förklaringar, förslag och synpunkter för att inte plottra till de andra trådarna.

Jag vill förutskicka att materialet är mycket stort, vilket oroar mig. Om jag inte skriver kortfattat och disciplinerat barkar det åt skogen.
Det blir ett mammutjobb var så säkra.
För min del har jag inte hur mycket tid som helst. Demensen är en realitet som jag måste räkna med.
Den, som är bevandrad i fundamental och teknisk analys, har en edge framför andra när det gäller timingen.
Utveckla den kunskapen, det kommer ni att ha nytta av.

Till er andra som inte har tid eller känsla för FA och TA, förtvivla inte.
De strategier och sekvenseringar, som jag beskriver, kan användas av vem som helst, som lärt sig det hantverk som jag tänker förklara.

Viktigt! Skilj mellan den trading som jag använder. Den kallas för slutdagsstrategin (förklarar närmare senare) och daytrading, som är något helt annat.
I daytrading används sofistikerade analyser av tekniska charts, varefter korttidspositioner ingås för att generera intäkter. Mitt intryck är att få lyckas men många förlorar.
I Slutdagsstrategin har vi full kontroll på intäkter och maxförluster redan när vi etablerar strategierna. Varför det är så återkommer jag till.
Detta är ett förslag. Kom med synpunkter innan vi sätter igång.
Men jag bävar faktiskt inför uppgiften.

Solnamannen tag bort de trådar som ligger kvar, de kommer annars att förvirra.

Moffar

Inläggav Moffar » 9 februari 2013, 16:16

-
Senast redigerad av 1 Moffar, redigerad totalt 24 gånger.

Moffar

Inläggav Moffar » 9 februari 2013, 16:31

Isk-avanza verkar inte vara helt ok med optioner?
Mangold är det enda jag förstår som kickar optioner isk-modell?

Seglaren

Inläggav Seglaren » 9 februari 2013, 16:31

Kör hårt, Medulla! Efter 20 år med enbart aktier hoppas jag få lära mig hur jag kan sänka risken och förhoppningsvis lyckas bättre med mina investeringar.

Återgå till "Om forumet"