PPM och risk

Här diskuterar vi fonder, aktieobligationer fastigheter och annat skoj som inte är just aktier.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 8 januari 2013, 10:00

Jag slutade på +11% 2012. Exakt avgift vet jag inte, men gissar kring 0,2% i genomsnitt över året. En del räntefonder i andra valutor bidrar till högre snittavgift, Avanza zero och AP7 aktie- och räntefond bidrar med lägre. Jag är mycket nöjd med resultatet eftersom jag bedömer att jag i snitt över året haft 25-40% räntebärande i portföljen.

Inför 2013 ser portföljen ut såhär:

30% AP7 Aktiefond
30% Avanza Zero
20% Alfred Berg Obligasjon
20% Seligson & Co Euroobligation

En portfölj som kommer ge fin avkastning om aktiemarknaden rör sig uppåt, men som håller emot en del om det blir mer bistert, och kronan sjunker.

Målet 2013 är att inte bidra till att sänka min genomsnittliga avkastning sedan start; 7%.

ToLin

Inläggav ToLin » 21 april 2013, 12:20

Jag ökade 18% förra året vilket jag är nöjd med, speciellt med tanke på att snittet ligger runt en 12%. Snitt över åren tror jag dock att jag bara ligger på 5-6% och hoppas kunna öka det en aning och sen nu när jag ska försöka vara lite mer aktiv med PPM så kommer jag att försöka att hålla mig på den nivån istället för att försöka "vinstmaximera" så ska jag istället "riskminimera". Hoppas att jag ska slippa år som 2008 och 2011. Det negativa med att jag alltid har gått bättre än snittet i goda tider är jag har även gått SÄMRE än snittet vid dåliga tider och det är väl mest det som jag vill undvika. Framöver kommer jag nog nyttja räntepapper desto mer. Jag har även sett att läkemedelsfonder har en rätt stabil årlig avkastning.

Nu pga av den rådande världsmarknaden (svänger lite för mkt på lite för många platser, heh) så har jag ändrat lite i min PPM men då prognoserna fortf är hyffsat goda så går jag fortf tungt på aktiefonder.

Just nu sitter jag på följande, ändrades i torsdags.
Didner Småbolag
Didner Global
SEB Läkemedel

Japan kittlar en hel del men vågar inte gå in där just nu. Den svaga valutan tar emot trots den fina kurvan. Jag väntar just nu bara på att det ska kollapsa där :) Tänker jag fel? Framöver kommer jag försöka hålla ett öga på USA men även vissa områden i Asien. Prognoserna där är goda fortf och tillväxtmöjligheterna mycket bra, vad jag har förstått.

Vad har ni för källor när det kommer till analyser och prognoser över tiden, kort som lång? Jag sitter mest på en drös RSS-feeds men kompletterar det gärna med lite flera för att kunna gardera mig. Det jag tycker mig sakna är hyffsad info om framtida prognoser över diverse olika marknader.

Min PPM-plan är sen att se över den ungefär varje kvartal, inte alls säkert att jag kommer göra förändringar. Många just nu verkar lite rädda och går in på lågrisk-fonder. Jag tror på världen och står kvar där jag är :) Hur jag ser över min PPM beror mycket på marknaderna också.

Hur är din/eran plan?

//Tobias

Aron

Re: PPM och risk

Inläggav Aron » 18 april 2015, 16:45

Varför "dog" denna tråd ut månntro ?

Aron

Inläggav Aron » 18 april 2015, 16:53

Finns ju mer PPM trådar, men jag minskade risken i min PPM i veckan. Varför gjorde jag det?. jag var ju lite tuff för ett tag sedan då jag redan minskat risken för ca två månader sedan men ändrade snabbt om till 100% aktiefonder och fick 5% till, 16 blev 21%, men tittar jag på merparten av världens index så känns det som att det gått för bra för att kunna fortsätta i samma anda. Lägger mig likvid till 40% under rapportperioden och ser vad som händer under den och efter den och sen får vi se.

Så här ser min PPM ut nu.

520759 SEB Dynamisk Aktiefond 20 %
581371 AP7 Aktiefond 20 %
682070 Allianz Europe Equity Growth 20 %
972497 Spiltan Räntefond Sverige 40 %

:arrow: :idea:

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 18 april 2015, 17:24

Jag för min del fick 23-24 % 2014 och ligger +17 % hittills i år, tack vare AP7 aktiefond (100 %). För 1-2 månader sedan skiftade jag ner risken:

50 % AP7 aktiefond
30 % Seligsson & Co euroobligation
20 % AP7 räntefond

Trots 50 % räntor fortsatte portföljen från +12 % på helåret till +17 % (innan fredagens nedgång för all del). Helt otroligt. Spontant sitter jag nog still såhär över sommaren.

kilo

Inläggav kilo » 20 april 2015, 09:57

AP7 Aktiefond 33%
Avanza Zero 32%
AP7 Räntefond 35%

Bytte till räntefond i slutet på 2014, felbeslut sett såhär i backspegeln. Ligger 12% upp hittills 2015, ökade 18% 2014 och ligger på +9% i snitt sedan start, ungefär som förväntat med tanke på min aversion mot risk.

aromata

Inläggav aromata » 20 april 2015, 10:17

Jag tycker att ppm generellt sett går bättre än ISK trots att fonderna är ungefär de samma. Och även om jag tittar på kortare perioder där avgiftsrabatterna inte slår igenom. Jag tycker att jag kör likadant i alla depåer men det gör jag kanske inte egentligen. Eftersom ppm är så långsamt tvingas jag tänka i större block, på längre sikt och med glesare uppföljning.

Har du samma erfarenhet?

Det skadar nog inte att vara lite långsammare. Brott lönar sig inte!

Aron

Inläggav Aron » 4 september 2015, 19:00

Aktuell PPM fördelning hos Aron fn.
Aktuell fondfördelning 2015-09-04

Didner & Gerge Aktiefond 10 %
Delphi Nordic 10 %
DNB Sweden Micro Cap 10 %
SEB Europafond Småbolag 20 %
Spiltan Räntefond Sverige 50 %

Tanken är att byta ut ränta mot AP7, men när jag gör det har jag ingen susning om. Det är då inte aktuellt förrän det känns aktuellt.

:)

11% upp i år när jag tittade idag= 10% ned när jag redovisade sist i april ser jag nu...det var ju inte så trevligt. :|

Horizon

Inläggav Horizon » 4 september 2015, 22:47

Jag är i medelrisk, men ändrar i helgen till lågrisk (AP7 Försiktig).
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Aron

Inläggav Aron » 5 september 2015, 12:18

Jo AP7 anser jag är det bästa man kan ha i fondväg, men i nedförsbacke eller berg och dalbana som det varit i snart ett halvår med mer dalar än berg känns det som man får fondens hävstångseffekt emot sig.

Men har man mer än 10år kvar till en kan ta ut PPM så skulle man nog klara sig väldigt bra genom att bara ha AP7 och glömma bort PPM tills det är ca 5år kvar till uttag och minska risken och lägga över delar till ränta.
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter ... 925934.ece

http://www.morningstar.se/Funds/Quickta ... 0P0000O4CX

Tappat 13,7% på en månad vilken gör den än mer lockande nu.
Senast redigerad av 1 Aron, redigerad totalt 5 gånger.

aromata

Inläggav aromata » 5 september 2015, 12:28

En svensk småbolagsfond är nog mitt huvudalternativ. Kanske med en del kort ränta när det skakar eller om man blir orolig nära pensionen.

Aron

Inläggav Aron » 5 september 2015, 12:43

Jo svenska småbolagsfonder är mkt intressanta och har bra långsiktig statistik, men en som inte förstår något om fonder och är totalt ointresserad och hamnar i Soffliggarfonden utan att röra den till pension lär nog slå dom flesta förståsigpåare. :wink:

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 5 september 2015, 13:41

Är Avanza Zero helt ute??? :oops:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Aron

Inläggav Aron » 5 september 2015, 14:05

Himmelsblå skrev:Är Avanza Zero helt ute??? :oops:

Haha,,din spjuver :D , den passar kanske perfekt som komplement exempelvis till AP7 som inte har mkt placerat i SE om än något alls.

aromata

Inläggav aromata » 5 september 2015, 14:16

Himmelsblå skrev:Är Avanza Zero helt ute??? :oops:

Ja, egentligen. Även om man tittar över långa perioder finns det bättre svenska alternativ. Trots de förhatliga avgifterna!

Återgå till "Övriga placeringar"