PPM och risk

Här diskuterar vi fonder, aktieobligationer fastigheter och annat skoj som inte är just aktier.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

kilo

Inläggav kilo » 21 november 2012, 18:46

Har glömt bort PPM större delen av året och missat att omplacera och får nöja mig med 5% (sämre än index) och är upp 6% sedan start.

halle7

Inläggav halle7 » 21 november 2012, 22:06

Jag har också glömt bort PPM alltmer sen man inte längre kan sköta den via Avanza. Att nu byta på för sina depåer hos Avanza, sin pensionsförsäkring och PPM blir ju lite jobbigt. Förstår att folk blir mindre aktiva om man har pengar utspridda på många ställen.

Är det förresten någon som vet hur Pensionsmyndigheten räknar ut ens snitt sen start? Tex så gick mitt sparande upp extremt 2009 och 2010 och ganska orörligt 2011, men står att jag har 2 % sen start (som för mig var 2008). Jag tror att det beror på att jag 2009 bara hade några hundra kronor och 2010 ett par tusen och att det därefter har skett större inbetalningar så att även om jag hade procentuellt hög avkastning första åren så var den låg sett till mitt kapital idag.

Kollade nu, mina resultat är enl nedan vilket innebär att den genomsnittliga procenten måste vara viktad mot kapitalets storlek. Det kan jag förstå till viss del, men samtidigt tycker jag att ex 10 % uppgång är 10 % uppgång oavsett kapitalets storlek och att snittsiffran därmed är intetsägande.

2008: -1 % (fick in pengarna i slutet av året...)
2009: +48 %
2010: +17 %
2011: -12 %
2012: +2 % (hittills)

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 22 november 2012, 09:27

Snittsiffran är givetvis viktad mot kapitalet, det är inte genomsnittlig procentuell avkastning varje år. Det gör ju den siffran högintressant. Att pricka in och ligga tungt i någon BRIC-marknad en vår och ha flax och få 32% kan ju hända vem som helst, medan det är betydligt svårare att uppvisa god genomsnittlig avkastning över 10-20 år. Däri ligger utmaningen. Skillnaden mellan 8% per år i snitt och 5% är ju hisnande. Den som under 45 år (20-65 års ålder) tjänar 350.000 kr per år och får 5% årlig avkastning har vid 65-årsdagen 1.467.200 kr, vilket borde kunna ge en livslång pension på kanske 8.760 kr per månad (3% avkastning, 18,5 års utbetalning). Får samma person istället 8% blir summan 3.652.200 kr, och pensionen blir, allt annat lika, 21.800 kr per månad.

halle7

Inläggav halle7 » 22 november 2012, 20:51

Jag håller helt med i ditt resonemang att vem som helst kan få 30 % eller ännu mer ett gott år, precis som jag fick. Det berodde definitvt mer på en god marknad än en god förvaltning av mig.

Jag förstår också poängen med viktning mot kapital då det förstås är viktigare att få en god avkastning ett år då man har stort kapital än ett år man har ett lågt kapital. Däremot menar jag att två personer som får samma procentuella avkastning per år kan ha helt olika snitt beroende på om man är i början av sin karriär med ett ytterst lågt kapital att börja med eller om man är mitt i livet med ett tämligen jämnt kapital. Detta gör att snittet inte blir särskilt rättvisande även om skillnaden förstås blir mindre och mindre för varje år som går.

Tittar man bara på snittet kan personen som är mitt i livet verka vara en bättre förvaltare än den andra trots att de egentligen har exakt samma procentuella avkastning varje år.

Jag tackar för ditt svar!

Användarvisningsbild
skurk

Inläggav skurk » 24 november 2012, 11:31

Solnamannen skrev:
40% Seligson & Co Euroobligation
40% AP7 räntefond
10% AP7 aktiefond
10% Avanza zero

Jag ser nog framför mig att ligga i denna position november-februari (4 mån) i alla fall. Det krävs nu en rejäl sättning på aktiemarknaden och/eller en svagare euro/starkare krona för att rubba portföljen. Jag har (som synes) tagit sikte på en småsur börsutveckling och en svagare krona framöver.

Hur tänkar du när du placerar i europeiska statspapper, mitt i stormens öga?

Normalt antal värdepapper 30

10 största innehav
Tyska Staten 04.01.2024 9,1 %
Franska Staten 25.04.2019 9,0 %
Italienska Staten 01.08.2014 8,8 %
Italienska Staten 01.03.2020 7,4 %
Franska Staten 25.04.2015 6,4 %
Tyska Staten 04.01.2018 5,9 %
Tyska Staten 04.01.2016 5,3 %
Franska Staten 25.04.2029 4,9 %
Österrikiska Staten 15.07.2020 4,5 %
Spanska Staten 30.07.2018 4,2 %
Summa 65,4 %

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 24 november 2012, 12:03

skurk skrev: Hur tänkar du när du placerar i europeiska statspapper, mitt i stormens öga?

Det primära målet är att fly svenska kronan i en tid av varsel och minskande orderingång - då svenska kronan historiskt har tappat stort mot större valutor. Som en bonus är ju yielden på de flesta EMU-länders statsobligationer betydligt högre än för svenska. Det ska ju enligt teorin motsvaras av högre risk givetvis, men är utgångspunkten i sparandet att ligga tungt i aktier över tiden är detta inte en risk man inte kan handskas med.

Jag är inne på att komplettera med Alfred Berg obligasjon också, och köra 100% räntebärande.

Användarvisningsbild
skurk

Inläggav skurk » 6 december 2012, 09:35

Solnamannen skrev:
skurk skrev: Hur tänkar du när du placerar i europeiska statspapper, mitt i stormens öga?

Det primära målet är att fly svenska kronan i en tid av varsel och minskande orderingång - då svenska kronan historiskt har tappat stort mot större valutor. Som en bonus är ju yielden på de flesta EMU-länders statsobligationer betydligt högre än för svenska. Det ska ju enligt teorin motsvaras av högre risk givetvis, men är utgångspunkten i sparandet att ligga tungt i aktier över tiden är detta inte en risk man inte kan handskas med.

Jag är inne på att komplettera med Alfred Berg obligasjon också, och köra 100% räntebärande.

Har tagit rygg på dig med lyckat resultat.

Ligger nu
45% Seligson & Co Euroobligation
45% AP7 räntefond
10% Didner & Gerge aktiefond.

Har 13% hittills i år med en inflation på under 1%. Det är jag nöjd med eftersom risktagandet har varit lågt.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 6 december 2012, 10:43

skurk skrev: Har 13% hittills i år med en inflation på under 1%. Det är jag nöjd med eftersom risktagandet har varit lågt.

Enastående! Hatten av.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 12 december 2012, 18:34

Det sägs att "för dagens unga kan premiepensionen utgöra upp till en tredjedel av den offentliga pensionen". Detta trots att premiepensionen bara utgör 13,5% av avgiften. Den ska alltså under 35-45 år öka 2,5 gång utöver inkomstpensionens ökningstakt. För egen del utgör min premiepension 18,1% av min premie- och inkomstpension - så jag kan sägas vara en bit på vägen.

Pensionärernas lobbyorganisationers krav på en "sammanslagning" av premie- och inkomstpension framstår i ljuset av detta som direkt osmakligt. Vad det i själva verket handlar om är stöld från yngre generationer för att finansiera högre pensioner till äldre som (bevisligen) inte finansierat sina egna pensioner.

Dagens pensionärer drar redan sina barns och barnbarns kreditkort varje gång de får pension. Nu vill de åt deras, och barnbarnsbarnens fondkonton också. Osmakligt var ordet.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 december 2012, 14:04

Men det är ju synd om pensionärerna som har så mycket lägre pensioner än tidigare generationer??? (notera sarkasmen)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

kilo

Inläggav kilo » 13 december 2012, 20:23

Om våra föräldrar "lånar" från "oss", kommer "vi" göra samma sak mot våra barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Pay it forward (fast tvärtom).

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 14 december 2012, 00:20

Det besynnerliga är ju att vi idag betalar väldigt höga pensionsavgifter (18,5% av bruttolönen) för att finansiera högre pensioner än de vi kommer få - till människor som i liten utsträckning betalat för vare sig sin egen eller sina föräldrars pensioner. Jag tycker bara detta är stötande, och tanken att de nu skulle stjäla min pengar för att dryga ut kassan ännu mer gör mig i det närmaste vansinnig.

Jag förstår att folk födda 1930-1950 har betalat skatt i sitt liv, problemet är att de skatterna inte gått till att finansiera de pensionslöften de gett sig själva. Jag betalar också skatt. Faktiskt betydligt mer än mina mor- och farföräldrar gjorde då de var i min ålder.

Personligen är jag av åsikten att avgiften till inkomstpensionen (16% av bruttolönen) gradvis borde sänkas. Förslagsvis sänks den 0,6 procentenheter var tredje år för att efter 80 år försvinna helt. Pensionerna från systemet blir därefter - långsamt sjunkande. Samtidigt så höjer man avsättningen till premiepensionen med 0,2 procentenheter var tredje år under dessa 80 år, från 2,5 till ca 7,8%. Det skulle alltså betyda att pensionsavgiften i Sverige under 80 år sakta sjunker från 18,5% av bruttolönen till 7,8%. Tala om skillnad för den svenska ekonomin!

Vad skulle det få för konsekvenser? Utbetalningarna från inkomstpensionssystemet skulle med hjälp av en frekvent broms skrivas ned sakta men säkert. Det drabbar mest de som vare sig betalat för sin egen eller sina föräldrars ålderspension. För de som tjänar in merparten av sin pension i det nya pensionssystemet skulle pensionsnivån sannolikt inte förändras så mycket, men avgiften man betalar skulle som sagt i 26-27 steg under 80 år minska från 18,5% till 7,8%. För någon med en bruttolön på 35.000 kr handlar det alltså om nästan 45.000 kr per år! Man talar idag om att premiepensionen för unga kommer utgöra ca 1/3 av den slutgiltiga allmänna pensionen. Det betyder ju allt annat lika att om du betalade tre gånger mer till premiepensionen (7,5% av bruttolönen) så skulle den kunna finansiera hela din ålderspension.

Därtill tycker jag nog att vi skulle skippa 798 av de 800 fonderna och endast erbjuda AP7-alternativen: de två fonderna var för sig, de tre statiska portföljerna - eller passivlösningen AP7 Såfa. Vi slipper då avgiftsavbränningen, resultaten blir likvärdiga (tydligen ett viktigt argument för många) och sist men inte minst så slipper folk sitta hemma i stugorna och oroa sig och lägga en massa tid (som vi kan lägga på mer produktiva saker) på att fundera så mycket över hur deras pensionspengar förvaltas. 90% tycks ointresserade av det i alla fall. Global indexförvaltning med 0,1% avgift - klart!

Till köttberget säger jag - vi ses på barrikaderna.

kilo

Inläggav kilo » 14 december 2012, 06:39

Jag håller med om att det är stötande. Det visar också på att det inte är någon bra idé att låta var och en ansvara för sin egen pension. Det innebär bara att "folk" struntar i att spara (det är jobbigt att tänka så långt framåt) och istället konsumerar upp pengarna genast med motivationen att de behöver pengarna bättre nu och att man inte ens vet om man kommer leva så länge att man blir pensionär. När det sen är dags och man inser att pengarna inte finns så skriker man på politikerna att göra något. För att bli omvalda lånar politikerna från kommande generationer som aningen är för unga för att ha rösträtt, är för få för att kunna sätta emot demokratiskt eller inte ens är födda.

Ja, det är stötande.

Användarvisningsbild
plastanka
Kontakt:

Inläggav plastanka » 7 januari 2013, 20:27

Resultat för 2012 blev 14% och avgifter på 0,11%

Jag kör en 50/50 mellan Avanza Zero och AMF Pension Småbolag.

Horizon

Inläggav Horizon » 7 januari 2013, 23:04

Resultatet för 2012 blev 2 procent. :) Jag valde att lägga mig säker i räntor då jag inte hade tid eller ork att vara aktiv alls. Nu för 2013 är det Avanza Zero som gäller, kombinerat med en enkel strategi som säger när jag ska i och ur de mer volatila sakerna.
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Återgå till "Övriga placeringar"