PPM och risk

Här diskuterar vi fonder, aktieobligationer fastigheter och annat skoj som inte är just aktier.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

BallaRune1

Inläggav BallaRune1 » 12 januari 2011, 12:41

Jag vet inte hur pengarna är placerade, men måste säga att jag är förvånad över hur uselt PPM går. Medan index gick upp ca 25% förra året så steg PPM-fonderna med bara 12%

"Premiepensionsfonder ökade 12 procent

Premiepensionsfonderna ökade i värde
med i genomsnitt 12,1 procent 2010
och det samlade fondinnehavet uppgick
vid årsskiftet till 408 miljarder kr.

De som inte gjort ett aktivt val fick
en värdeutveckling på 12,6 procent
via Sjunde AP-fonden.

De som själva aktivt valt premie-
pensionsfond fick en värdeökning
på i genomsnitt 10,6 procent enligt
SR:s Ekoredaktion.

För pensionsparare som varit med från
starten för tio år sedan har värdet
ökat i snitt 4,2 procent per år. "

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 12 januari 2011, 15:58

BallaRune1
Jag tycker att jämförelsen med OMXS30 och premiepensionssystemet är ganska ointressant, inte minst under ett år av återhämtning. Sverige är en exportorienterad ekonomi där fluktuation i storbolagens orderböcker slår hårt både mot den reala ekonomin som börsen. Vår börs beter sig ju lite som en globalfond med 20-40% "levereage" (vilket är exakt vad nya AP7 Aktiefond är).

De gamla passiva fonderna hade 8-12% i räntebärande, många äldre sparare (de som har mest pengar i systemet) har säkert skiftat till en del räntebärande - och det nya systemet viktar till och med över till räntebärande för äldre sparare automatiskt.

Premiepensionssystemet sammantaget blir därmed i det närmast en blandfond där den mesta räntebärande är svensk/SEK, och en majoriteten av aktierna är utländska.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 17 maj 2012, 15:07

Låt oss starta upp denna "Stora PPM-tråden" igen! Här diskuterades PPM i största allmänhet, resultat av förvaltningen och portföljsammansättning etc. Diskussionen i tråden förmådde mig för några år sedan att räkna ut hur mycket avkastning jag fått varje år, och vad den reella avkastningen varit (exkl inflation). Jag passar nu på att fylla på med år 2009-2012. Snittet från start är +7% per år enligt PPM.

2000: 8,1% (7,3%)
2001: -4,2% (-6,9%)
2002: 9,6% (7,8%)
2003: 9,6% (7,8%)
2004: 33,1% (32,8%)
2005: 14,1% (13,3%)
2006: 9,6% (8,1%)
2007: 8,9% (7,2%)
2008: -19% (-23,4%)
2009: 44,5% (45,4%)
2010: 7,7% (6,8%)
2011: -5,7% (-8,5%)
2012: 6% hittills

Hösten 2011 och första två månaderna 2012 hade jag en betydande del aktier, och hann hämta ca 4% i aktiemarknaden innan jag i februari-mars bytte till 100% räntebärande. Genom att ha en del utländska räntebärande, inte minst norska kronor, har jag förutom (minimal) ränta också fått en eller ett par procentenheter valutavinst i takt med att kronan tappat senaste tiden. Jag stoppade faktiskt in USD i portföljen nu, och ska ses i ljuset av att jag "spänner fast allt löst" i väntan på en finansiell jordbävning kommande 6-12 månader då Grekland lämnar euron mm. Såhär ser portföljen ut idag:

35% Alfred Berg Obligasjon
35% Spiltan räntefond Sverige
15% Seligsson & Co Euroobligation
15%BL Bond Dollar

Någon riktigt intressant som jag gärna skulle höra era tanker kring, är att jag 2008 konstaterade att mitt dittills sämsta år var det med högst inflation, medan mitt bästa år var det med lägst. Jag kan nu konstatera att sedan dess har vi haft deflation ett år - då fick jag 45,4% (!) reell avkastning, och ett år med ganska höga 2,8% inflation - då jag upplevde mitt tredje år med minus sedan systemet startade: -8,5% i reella termer. Den ekonomiska teorin har ju i och med detta stämt med en osannolik precision!? Samtidigt är det också med just signalerna kring realränta som mycket av mina investeringsbeslut har byggt på, och jag vill mena att det varit framgångsrikt; de senaste 5-6 åren har resultatet förutom att slå såväl räntemarknad som aktiemarknad oftast haft betydligt lägre volatilitet än OMXS30.

aromata

Inläggav aromata » 17 maj 2012, 22:52

Jag räknar inte på min reela avkastning. Visserligen kan jag förstå att man kan ha skäl att vilja göra det men för min del förändrar den informationen inget. Betänk att jag är en smula lat och nyttoorienterad och därför väljer bort mycket "onödigt".

Min målsättning är maximal avkastning utan stora nedgångar. Det betyder att min avkastning är så hög som jag överhuvudtaget kan prestera samtidigt som jag vet hur mycket skada stora nedgångar kan orsaka. I varje stund väljer jag de bästa alternativen som jag kan komma på oavsett inflationen och därför spelar den ingen roll i detta sammanhanget.

Jag gillar index som benchmark eftersom mitt självklara alternativ till att besluta själv är en indexfond.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 19 maj 2012, 14:14

Istället för reell avkastning inom parentes: OMXS30. Därefter i fetstil, min utveckling (procentenheter) i relation till index.

2000: 8,1% (-12%) +20,1
2001: -4,2% (-20%) +24,2
2002: 9,6% (-42%) +51,6
2003: 9,6% (29%) -19,4
2004: 33,1% (17%) 16,1
2005: 14,1% (29%) -14,9
2006: 9,6% (20%) -10,4
2007: 8,9% (-6%) +14,9
2008: -19% (-39%) +20
2009: 44,5% (44%) +0,5
2010: 7,7% (21%) -13,3
2011: -5,7% (-3%) -2,7
2012: 6% (-2%) hittills..... 8
  • Jag har en för mig förvånansvärt liten korrelation med OMXS30 trots att jag, då jag exponerar mig mot aktier, har ganska mycket svenska aktier.
  • Är det inte lite komiskt att jag på 12 (hela) år under tre av dem har utvecklingen 9,6%? Lägger man till dem tre år med utvecklingen 7,7%, 8,1% och 8,8% summerar jag en extremt jämn utvecklingen sex av 12 år. Ett år är väldigt surt, två år är småsura, ett är bra och två är magnifika.
  • Mina tre bästa år har en genomsnittlig utveckling på 30,6% medan de tre sämsta ligger på -9,6% i snitt.
  • Jag konstaterar att index hittills ligger på rött sex av de 13 åren (46%), medan jag har tre (23%). Det ligger i linje med min ganska försiktiga strategi. Jag tycker det är jobbigare att förlora pengar än roligt att tjäna lika mycket.
  • Index tre värsta år (2001, 2002, 2008) var nedgången genomsnittligt -33,7%. Min motsvarande siffra för de åren var -4,5%. Jag kan därmed sägas ha tagit ca 13% av nedgången. Index tre bästa år (2003, 2005, 2009) var uppgången genomsnittligt 34%. Min motsvarande siffra för de åren var 22,7%. Jag kan därmed sägas ha tagit ca 67% av uppgången. Jag brukar skoja och säga att man ska fokusera på att försöka ta bara 1/3 av nedgången och 2/3 av uppgången (vad jag egentligen vill säga med det är att man kan lyckas även om man är ganska försiktig). Jag har alltid sett det som otroligt svårt mål, men under dessa perioder tycks jag ha överträffat målet stort när det gäller nedgång, och ligger "spot on" i uppgång.
Efter 12,5 års förvaltning av min premiepension kan jag konstatera att det verkligt svåra inte är att minska risken i rimlig omfattning, och vid rätt tid - det är att ganska snabbt och aggressivt kliva in i aktiemarknaden igen, för uppgången är ofta plötsligt och snabb som attan. Jag kan också konstatera att varje gång jag vågat gå in tungt i aktier när jag känt att "nu är det verkligen becksvart, alla är livrädda och riktigt dåliga nyheter påverkar inte kurserna så mycket längre" har det lönat sig något enormt. I dessa lägen försöker jag sluta tänka på "risken att förlora pengar" (vilket är vad min reptilhjärna skriker), och istället se det som att jag realiserar ett försprång mot aktiemarknaden jag fått genom att stå utanför. Genom detta självbedrägeri har jag kunnat pressa mig själv att hoppa i vattnet med hajar igen... :-)
Senast redigerad av 1 Solnamannen, redigerad totalt 2 gånger.

aromata

Inläggav aromata » 19 maj 2012, 19:50

Index som benchmark är bra för det ger en indikation på hur svårt det har varit att få avkastning och därmed i förlängningen ett mått på min duglighet som placerare. Eftersom jag försöker formulera fasta regler att följa får jag också ett betyg på dessa regler och svaga punkter som jag kan försöka korrigera. Detta är förstås en evighetsmaskin som aldrig blir färdig men det roar mig och jag inbillar mig att jag blir allt bättre och tryggare i mina positioner.

Att jämföra mot index över korta perioder ger inget men i tidsspannet 3-12 månader blir det intressantare. Utöver detta vill jag inte ha några negativa år överhuvudtaget.

Jag tror att det är helt nödvändigt att ha en målsättning att jobba mot. Annars hamnar fokus på alltför spridda områden och man tappar styrfart (lär sig långsammare).

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 2 juni 2012, 14:21

Oron tilltar. Det är alltid lika härligt att se portföljen (PPM i detta fall) stiga under dagar av dramatiska börsfall och "makropanik".

+7% på helåret! Med 1% inflationstakt i år betyder det att jag har nått mitt mål om 6% reell avkastning per år.

aromata

Inläggav aromata » 2 juni 2012, 16:15

Solnamannen skrev:Oron tilltar. Det är alltid lika härligt att se portföljen (PPM i detta fall) stiga under dagar av dramatiska börsfall och "makropanik".

+7% på helåret! Med 1% inflationstakt i år betyder det att jag har nått mitt mål om 6% reell avkastning per år.

Utmärkt! Frågan är vad du gör nu när målet är uppfyllt. Placerar allt i kort ränta för att inte riskera nåt? Drar ner på risken på annat sätt?

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 2 juni 2012, 17:41

aromata skrev:Utmärkt! Frågan är vad du gör nu när målet är uppfyllt. Placerar allt i kort ränta för att inte riskera nåt? Drar ner på risken på annat sätt?

Nej för bövelen, pengarna ska in på aktiemarknaden igen. Jag ska ta minst 2/3 av uppgången när det vänder (oprecist mål), så å ena sidan vill det till att jag inte är sen och ligger på latsidan - å andra sidan behöver jag ju långt ifrån träffa någon botten. Fasen vet när det blir. Jag ska på en välförtjänt lång semester i sommar, och har för avsikt att ägna den med bok och barn i hängmattan (bokstavligen), och tänker vare sig engagera mig i finanskrisen - eller oroa mig över de egna tillgångarna. Räntebärande i NOK etc passar mig därmed utmärkt.

aromata

Inläggav aromata » 2 juni 2012, 18:24

Solnamannen skrev:Nej för bövelen, pengarna ska in på aktiemarknaden igen.

Då undrar jag bara på vilket sätt din målsättning påverkar hur du placerar? Inte alls om jag tolkar ditt svar rätt.

Det var just detta som jag syftade på tidigare. Om jag skulle ha ett mål och nådde det, då skulle jag inte kunna göra annat än vad du tänker göra nu, nämligen fortsätta att jaga avkastning efter bästa förmåga. Då tycker inte jag att det är speciellt meningsfullt med en målsättning i mer eller mindre absoluta tal. Om man inte jämför ibland bara för skojs skull, ungefär som jag kan jämföra mig med index.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 2 juni 2012, 18:34

aromata skrev:Då undrar jag bara på vilket sätt din målsättning påverkar hur du placerar? Inte alls om jag tolkar ditt svar rätt.

Det påverkar i den mån att jag vet att jag över längre tider måste ligga tungt i aktier merparten av tiden, men också att detta betyder att jag kommer få ta smällar. Hemligheten ligger närmast i att försöka sköra lite i försluter snarare att ligga "helt rätt" i uppgång. Som jag sagt tidigare allokerar jag mellan aktier och räntebärande (det senare i olika valutor), inte i branscher eller regioner etc. Makro, makro, makro.

Sedan ska jag säga att jag inte gör anspråk på att ha någon vare sig precis, kalkylerad och fungerande "strategi" eller "modell". Det är ofta godtyckligt, lösryckt och ad hoc och inget jag känner att jag egentligen kan förmedla. Den här sidan är ju rolig också för mig, att följa hur jag resonerar, agerar - och vad det ger för resultat. Ska jag sägas ha någon "strategi" så bygger den på riskfri realränta (och därmed ofta inflationstakt), men om jag körde 100% enligt teoring skulle jag legat kvar 100% i aktier sedan våren 2009, då jag gick "all in" i aktier. Det gör jag ju inte, så jag är inte konsekvent etc.

aromata

Inläggav aromata » 2 juni 2012, 19:29

Ja, rätt allokering är helt avgörande men hur man gör detta kan ju variera. Jag vill ha enkla men fasta regler att följa. Annars blir jag bara velig och får beslutsångest.

Någonstans någongång läste jag att man bör ha regler som är så enkla att man kan få ett barn att förstå dem på några minuter (kanske inte blöjbarn då :lol: ). Jag blev inspirerad av detta och har nu väldigt enkla regler ... som jag hela tiden förfinar. Den dagen jag inte når längre på denna vägen blir väl dagen då placeringar tråkar mig men då får jag väl glädjas åt en depå med många nollor på slutet :lol: . Hamnar jag i den situationen vill jag låta pengarna hjälpa andra genom mikrolån, direkta donationer eller nåt liknande. Själv behöver jag inte så mycket pengar utan ser dem mest som en trygghet utifall att ...

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 16 november 2012, 12:09

Året börjar närma sig sitt slut, och dags att se tillbaka på förvaltningsresultaten.

Jag inledde året med att ligga tung i aktier (om än inte 100%), för att sedan under vår och sommar faktiskt ligga 100% i räntebärande, även om det var 65% NOK, USD och EUR (i vilken position jag hämtade valutavinst när kronan tappade).

Under hösten har jag placerat om ett par gånger, aktieandelen var uppe på ca 2/3, uteslutande i AP7 aktiefond och Avanza zero, medan räntebärande nästan helt fick ligga i AP7 räntefond.

Kring resultatet måste jag faktiskt få skryta lite, jag är själv förvånad över att kunna ligga +10% (ser ut att bli 8,9% reellt) när jag under året i stort sett hela tiden haft räntebärande i portföljen, och under vår och sommar låg 100% i räntebärande. Aktiefonderna har hittills i år gett ca 5% i snitt, så mitt resultat förklaras av vältajmad allokering mellan räntor och aktier - men också valutavinster i utländska räntebärande värdepapper. Min genomsnittliga värdetillväxt sedan PPM-systemets start är oförändrat 7% (den siffran blir givetvis svårare och svårare att ändra ju längre tiden går).

När jag häromdagen återigen, fjärde eller femte gången i år, ändrade fördelningen blev det:

40% Seligson & Co Euroobligation
40% AP7 räntefond
10% AP7 aktiefond
10% Avanza zero

Jag ser nog framför mig att ligga i denna position november-februari (4 mån) i alla fall. Det krävs nu en rejäl sättning på aktiemarknaden och/eller en svagare euro/starkare krona för att rubba portföljen. Jag har (som synes) tagit sikte på en småsur börsutveckling och en svagare krona framöver.

aromata

Inläggav aromata » 16 november 2012, 12:54

Jag ligger också på +7% sedan start men då måste jag nämna att jag efter de tre första åren hade tappat 60% av vad jag stoppat in. Det var väl där någonstans som jag förstod att även orealiserade förluster är förödande.

Jag var också helt inne i aktier i början på 2012 men minskade sedan successivt. Just nu har jag 50% i kort ränta, 25% Handelsbanken Tillväxt och 25% Tundra Pakistan. Sammanlagt +5% i år. Jag klarar sannolikt mitt mål om inga negativa år men jag ser helst att det blir tvåsiffrigt. Men det får bli 2013 i stället.

Användarvisningsbild
skurk

Inläggav skurk » 21 november 2012, 17:31

Är halvaktiv i mina tjänste och premiepensionsportföljer. Har legat mestadels i räntor sedan maj i år. Ingen skillnad nu.

Hittills i år är jag upp 12%. Totalt 3% :roll:

Återgå till "Övriga placeringar"