PPM och risk

Här diskuterar vi fonder, aktieobligationer fastigheter och annat skoj som inte är just aktier.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

PPM och risk

Inläggav aromata » 2 juli 2008, 11:24

På nyheterna i radions P1 hör jag att Sjunde AP-fondens Premiesparfonds totala avkastning från PPM-systemets början år 2001 nu är utraderad.

Någon från Sjunde AP-fonden (Christian Rangnartz?) uttalar sig och säger att han är nöjd med resultatet eftersom fonden har ambitionen att hålla en låg risknivå. "Det kommer alltid att finnas fonder som går bättre eftersom de tar högre risker". Samtidigt konstaterar han att Premiesparfonden trots allt gått 8% bättre än genomsnittsfonden.

Vad jag inte förstår är hur Premiesparfonden kan gå bättre än genomsnittsfonden och ändå hålla lägre risknivå. Detta ska enligt dem själva inte vara möjligt.

Alla placerare måste hantera risk på något sätt. Är du långsiktig måste du sprida riskerna på fler bolag, stabila bolag och ev satsa på bolag med bra utdelningshistorik. Är du kortsiktig hanterar du risk med snabbare byten, stoploss, ligga likvid helt eller delvis, derivat osv.

Min poäng är att risk och avkastning inte alltid behöver gå hand i hand. Det är möjligt att få högre avkastning och samtidigt ha lägre risk. De som varit helt likvida det senaste året har inte tagit någon risk alls och ändå fått betydligt bättre avkastning än de som tagit en risk genom att vara på marknaden.

Lika viktigt som att välja rätt bolag är att lära sig rätt riskhantering.

Hur som helst tycker jag att uttalandet från Sjunde AP-fonden var lite konstigt.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Re: PPM och risk

Inläggav Solnamannen » 2 juli 2008, 11:46

aromata skrev: Vad jag inte förstår är hur Premiesparfonden kan gå bättre än genomsnittsfonden och ändå hålla lägre risknivå. Detta ska enligt dem själva inte vara möjligt.

Jag tror inte jag sticker ut hakan alltför mycket om jag förklarar den bättre utvecklingen till fullo med fondens låga avigft (0,15%). Jämför man det med fondavgifter på 1,2-1,8%, som inte är ovanliga i PPM-systemet kan man faktiskt motivera 7,6 - 12,1% bättre utveckling på sju år.

Premiesparfonden har en enorm diversifiering med närmare 1.800 aktier i portföljen, och bara ca 18% av portföljen i de tio största bolagen. Jämför det med Skagen globals 106 st/35% eller Carnegie world wides 28 st/48%!

aromata

Re: PPM och risk

Inläggav aromata » 2 juli 2008, 11:57

Solnamannen skrev:Jag tror inte jag sticker ut hakan alltför mycket om jag förklarar den bättre utvecklingen till fullo med fondens låga avigft (0,15%). Jämför man det med fondavgifter på 1,2-1,8%, som inte är ovanliga i PPM-systemet kan man faktiskt motivera 7,6 - 12,1% bättre utveckling på sju år.

Jag har inte kollat på avgifterna alls men visst kan du ha rätt. Sju år är en ganska lång period i sådana sammanhang.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 9 september 2008, 23:15

Spanade in min premiepensionsportfölj idag och konstaterade att portföljen genererat ca 7% per år i snitt sedan start och -6% hittills i år. Med tanke på att det sätts in nya pengar varje år, vilket drar ned snittavkastningen, och det faktum att jag alltid placerat mina pengar relativt "förnuftigt" (riskspridning) får nog 7% ses som ett gott resultat - inte minst med tanke på att inflationen sedan år 2000 legat straxt under 1,5% per år i snitt.

Årets resultat (med tanke på att OMXS30 tappat ca 20% och S&P500 ca 13% är jag nöjd) ska ses i ljuset av det faktum att jag de senaste ca 18 månaderna legat tungt i räntebärande; jag började justera upp räntedelen från noll då för 1½ år sedan och var som mest uppe på 60% andel nu under våren och sommaren, men viktade nu i slutet av sommaren om så portföljen nu till 40% består av räntor och 60% aktiefonder. Fonderna har länge varit desamma; lika delar (för närvarande 30% vardera) i Skagen Global och Avanza Zero, och sinsemellan lika delar (för närvarande 20% vardera) i AMF Pensions Räntefond Likviditet och Seligson & Co Euro Obligationsindexfond.

Hur går det för er andra, och vad har ni nyttjat för strategi?

Användarvisningsbild
Ubbe

Inläggav Ubbe » 10 september 2008, 11:25

Har även jag haft en hög andel korta räntor, fast kanske ytterligare ett halvår eller så, och ännu lite högre dos än dig tom. Så min snittavkastning är följaktligen låg, 4% per år, och - 3% i år.
Har succesivt ökat dosen aktier under senaste halvåret och har nu följande fördelning:

Skagen Krona 39%
Franklin Mutual Global Discovery 25%
Sparinvest Global Value 19%
Odin Norden 9%
Skagen Kon-Tiki 8%

God Tro

Inläggav God Tro » 10 september 2008, 16:26

Usch usch, min PPM-historik är inte rolig att skåda.

Från entrén 2000 låg jag stilla i fem år i
Banco Teknik & Innovation
Carnegie Nordic Markets
Carnegie WorldWide
Carnegie Worldwide Emerging Growth
Didner & Gerge

Ett stort misstag med en kraftig förlust, så stor att jag förträngt den, men det var flera tiotals procent.

År 2005 bytte jag och satsade på Östeuropa och Ryssland vilket gav en rejäl skjuts uppåt.

Det senaste året har jag legat stilla igen, tyvärr kanske.
Min nuvarande fördelning är
Skagen Vekst 25%
Odin Norge 20%
East Capital Balkan 30%
Premievalsfonden 25%

Med resultatet i snitt +7% per år och -22% i år borde det vara dags att se över fördelningen igen.

Räntefonder är ju så tråkiga men det är väl vad jag borde ha haft i år.

Mackan

Inläggav Mackan » 10 september 2008, 16:32

Mitt har rasat en del eftersom jag inte har några räntefonder men ligger +7% sedan start och i år -21%
Dock spelar det ju stor roll när man kom in i PPM jag var med de sorgsna åren runt 2000 och fick försöka hämta upp ca -50% med bankens tips till fonder i främst IT aktier.

Nu har jag sedan ett bra tag följande :
Odin Norden 32%
Skagen global 30%
Skagen kon tiki 12%
East capital Östeuropa 16%
ML new energy 10%

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 12 september 2008, 12:57

Bara för att jag skriver att de fyra fonderna varit desamma under över 1½ år fick jag plötsligt ett infall och kompletterade med ytterligare en fond, Premievalsfonden, som tar 10% av portföljen i anspråk på bekostnad av Avanza Zero. Alltså;

30% Skagen Global
20% AMF Pension likviditet
20% Seligson Euro Obligationsindexfond
20% Avanza Zero
10% Premievalsfonden

Stor vikt läggs på diversifiering och låg förvaltningsavgift (den genomsnittliga fasta förvaltningsavgiften ligger kring 0,35% per år).

aromata

Inläggav aromata » 12 september 2008, 13:48

"Premievalsfonden är skräddarsydd för personer som är yngre än genomsnittet (42 år)"

... kan man läsa. Tydligen ett argument som biter på en del :wink:

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 12 september 2008, 14:30

aromata skrev:... kan man läsa. Tydligen ett argument som biter på en del :wink:

Om du syftar på mig vet jag inte om det var det (relativt lama) argumentet som fick mig att höja på ögonbrynen. Snarare var det nuvarande portföljsammansättning, stor diversifiering (på i mina ögon bra marknader) till en låg avgift som kändes lockande.

aromata

Inläggav aromata » 12 september 2008, 15:18

Solnamannen skrev:Om du syftar på mig vet jag inte om det var det (relativt lama) argumentet som fick mig att höja på ögonbrynen. Snarare var det nuvarande portföljsammansättning, stor diversifiering (på i mina ögon bra marknader) till en låg avgift som kändes lockande.

Jo, jag syftade på dig. Och det var inte så allvarligt menat ...
Jag känner din placeringsstil vid det här laget.

Användarvisningsbild
Ubbe

Inläggav Ubbe » 19 september 2008, 11:05

2,7% upp enligt senaste statistiken från PPM, allt enligt VA: http://www.va.se/nyheter/2008/09/18/bor ... affar-sam/

Hur står det till med er Prat-om-pengar:iters PPM-portföljer, ni som ännu inte uppenbarat er här i tråden vill säga? :)

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 27 september 2008, 20:15

Jag fortsätter att vikta om mer mot aktier (från 60 till 70%) efter att ha legat tungt (40-80%) i räntor 1½ år, lite efter devisen att sälja när folk är giriga, och köpa när folk är rädda. Dessutom viktar jag om räntedelen, som hela tiden legat 50/50 i SEK och EUR, till att nu ligga 2/3 i SEK. Detta eftersom svenska kronan tappat mot euron trots 50 punkter högre kort ränta till svenska kronans fördel - mitt förtroende för Sveriges riksbank är fortsatt mycket stor. Fördelning enligt nedan:

25% Avanza Zero
25% Premievalsfonden
20% Skagen Global

10% Seligson Euro Obligationsindexfond

Användarvisningsbild
Cristoffer
Kontakt:

Inläggav Cristoffer » 27 september 2008, 21:54

Solnamannen skrev:Jag fortsätter att vikta om mer mot aktier (från 60 till 70%) efter att ha legat tungt (40-80%) i räntor 1½ år, lite efter devisen att sälja när folk är giriga, och köpa när folk är rädda. Dessutom viktar jag om räntedelen, som hela tiden legat 50/50 i SEK och EUR, till att nu ligga 2/3 i SEK. Detta eftersom svenska kronan tappat mot euron trots 50 punkter högre kort ränta till svenska kronans fördel - mitt förtroende för Sveriges riksbank är fortsatt mycket stor. Fördelning enligt nedan:

25% Avanza Zero
25% Premievalsfonden
20% Skagen Global

10% Seligson Euro Obligationsindexfond

Överlag klokt, däremot så ställer jag mig lite frågande inför AMF likviditet som val för SEK räntebärande kort. Statspapper och andra statspapper (ex. Sveaskog, APfast..) som är ett stort innehav i AMF fond (SSVX) ger idag en gräsligt dålig avkastning (tom lägre än reporäntan vilket minst sagt är förvånade samtidigt som räntan på många korta företags certifikat är ordentligt bra idag i relation till SSVX. Ökade spreadar som sagt.

Om jag själv skulle välja kort SEk räntefond så hade jag tagit någon av fonderna Simplicity Likviditet (avgift 0,15), Spiltan Räntefond (avgift 0,1) eller Skagen Krona (avgift 0,2%) då dessa fonder idag uteslutande placerar i företagscertifikat för våra större börsbolag. Idag ger det betydligt bättre avkastning på årsbasis undrar jag om det inte kommer skilja en halv procent eller mer till de föreslagna fonderna fördel.
Läs gärna min blogg om långsiktiga fundamentala investeringar på www.stockman.nu

davidseved

Inläggav davidseved » 28 september 2008, 03:18

Sigh... Vill bara inflika och säga att risk och avkastning verkligen inte behöver ha med varandra att göra. Det finns stora möjligheter för riktigt duktiga investerare att tjäna enorma pengar på sannolikhetsarbitrage på samma sätt som Buffet arbetade under 60-talet, ex.v.. Sådana former av investeringar är MYCKET låg risk ifall de blott kan diversifieras litegrann och dessutom borgar de för enorma överavkastningar.

Det är dock inget för folk som inte har sjukt mycket tid, hjärna och uthållighet. Jag passar tyvärr inte in på mallen för att hålla på med denna form av investeringar, och jag kommer förmodligen inte göra det på flera år.
http://www.aktiefanatiker.blogspot.com
Alias föregående prat om pengar - D|Johansson

Återgå till "Övriga placeringar"