Bra fond 2015?

Här diskuterar vi fonder, aktieobligationer fastigheter och annat skoj som inte är just aktier.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Bra fond 2015?

Inläggav aromata » 20 november 2017, 13:31

2015 var ju ett svagt börsår. Men även svaga börsår har ju sina vinnare. Jag försöker hitta fonder som gått upp dåliga år som 2015, men jag hittar i princip inget annat än möjligtvis obligationsfonder. 2017 blir kanske också ett dåligt år så jag förbereder mig mentalt. Men att hoppas på obligationsfonder är kanske inte så bra nu när räntorna inte längre sjunker.
Bear-fonder är inte min grej men är kanske ett alternativ att tvinga in mig på.

Har du något förslag?

Användarvisningsbild
jeppe

Re: Bra fond 2015?

Inläggav jeppe » 20 november 2017, 16:54

aromata skrev:2015 var ju ett svagt börsår. Men även svaga börsår har ju sina vinnare. Jag försöker hitta fonder som gått upp dåliga år som 2015, men jag hittar i princip inget annat än möjligtvis obligationsfonder. 2017 blir kanske också ett dåligt år så jag förbereder mig mentalt. Men att hoppas på obligationsfonder är kanske inte så bra nu när räntorna inte längre sjunker.
Bear-fonder är inte min grej men är kanske ett alternativ att tvinga in mig på.

Har du något förslag?

Har du kikat på hedgefonder?
PriorNilsson Idea t ex. verkar ha klarat 2015 på (svagt) plus om jag läser grafen rätt.
Den har en "lång/kort strategi" - jag tolkar det som möjlighet till optionsaffärer eller blankning.
Inte för att jag vill gå ut med en rekommendation förstås, var och en får göra en egen bedömning.
"you gotta do what you gotta do"

aromata

Inläggav aromata » 20 november 2017, 18:52

Jag gillar inte hedgefonder men har ändå kollat lite på några av dem. Många backade 2015 men kanske PriorNilsson klarade sig? Åndå framstår risken som alldeles för stor i förhållande till möjligheterna, tycker jag.

Det lutar väl åt att man får vara nöjd med att ligga likvid och inte förlora pengar ett sådant år.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 november 2017, 19:14

Det hela handlar väl om vem som satsar rätt nästa gång??

Jag tror oljeprisfallet överraskade många förra gången. Men varje hedgefond satsar ju efter eget huvud.

Läs in er på strategin och sprid risken på sådant ni tror på. Historien visar kanske på skicklighet men kommer ju inte säga något om de satsar på rätt hästar.

Även i fonder finns väl rimligen ett inslag av fundamental analys?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 20 november 2017, 22:14

Jo, det finns säkert ett stort inslag av fundamental analys i botten. Jag är bara osäker på hur eller om det påverkar kurserna.

Jag funderade bara på vilken avkastning som man ev skulle kunna få i en negativ marknad som 2015 om man låg rätt placerad.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 21 november 2017, 01:02

aromata skrev:Jo, det finns säkert ett stort inslag av fundamental analys i botten. Jag är bara osäker på hur eller om det påverkar kurserna.

Jag funderade bara på vilken avkastning som man ev skulle kunna få i en negativ marknad som 2015 om man låg rätt placerad.

Det beror ju på vad fonden ligger lång respektive kort i... men det är svårt att hitta så detaljerad info.

2015 verkar många legat långa i olja med en del kapital. Hade man istället legat kort... då hade fonden gått upp.

Frågan är om det valet fonden gjorde 2015 är relevant för din placering idag??

Det enda du kan utläsa tror jag är vollan, kanske något om skickligheten. I övrigt spelar du på fondförvaltarens marknadssyn.
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 21 november 2017, 10:04

Är det möjligt att få 10% ett dåligt år? Jag är ju trendföljare och då ger det sig själv men tänkte ändå försöka orientera mig i den fondvärld som har bäst förutsättning att vinna ett dåligt år. Men det är svårt att peka på något speciellt område.

Men oavsett hoppar jag inte på något utan att få bekräftelse i kursen först ... som alltid.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 21 november 2017, 10:11

aromata skrev:Är det möjligt att få 10% ett dåligt år? Jag är ju trendföljare och då ger det sig själv men tänkte ändå försöka orientera mig i den fondvärld som har bäst förutsättning att vinna ett dåligt år. Men det är svårt att peka på något speciellt område.

Men oavsett hoppar jag inte på något utan att få bekräftelse i kursen först ... som alltid.

Jag tror få hedgefonder kör så hårt på att satsa på nedgång men visst är det möjligt. Bara det att då går det ned i fonden om det går upp på börsen.

Med derivat är det möjligt att satsa på alla möjliga utvecklingar på börs, råvaror, fastigheter och räntor.

Just vad gäller hedgefonder tycker jag det är rimligt att läsa in sig på deras strategi och vad de satsar på, men det brukar vara svårt att hitta detaljerad info.
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 21 november 2017, 10:25

Jag tror få hedgefonder kör så hårt på att satsa på nedgång men visst är det möjligt. Bara det att då går det ned i fonden om det går upp på börsen

Det tror jag också eftersom börsen går upp mycket oftare än den går ner och det tar tid att ställa om för en fond. Lösningen blir en kompromiss som inte passar riktigt bra i något klimat. Jag blir inte lycklig över att en hedgefond går -10% när index går -40%. Visserligen bättre än index men ändå en dålig affär. En fond måste ge minst +5% ett dåligt år annars är den inte värd risken.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 21 november 2017, 15:52

aromata skrev:
Jag tror få hedgefonder kör så hårt på att satsa på nedgång men visst är det möjligt. Bara det att då går det ned i fonden om det går upp på börsen

Det tror jag också eftersom börsen går upp mycket oftare än den går ner och det tar tid att ställa om för en fond. Lösningen blir en kompromiss som inte passar riktigt bra i något klimat. Jag blir inte lycklig över att en hedgefond går -10% när index går -40%. Visserligen bättre än index men ändå en dålig affär. En fond måste ge minst +5% ett dåligt år annars är den inte värd risken.

En aktiefond som speglar ett börsindex i ett land lär ju ha svårt att leverera positiv avkastning de år landets börs dyker.
Kan man kanske hitta ett land eller en branch (läkemedel, fastigheter, ...) som håller emot nästa större nedgång?
Hur man nu ska veta det i förväg!? Det känns ju inte helt enkelt.
"you gotta do what you gotta do"

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 21 november 2017, 16:49

Henderson Horizon japanska småbolag (Gul)
Grå Access Sverige Indexfond
Bild

Slå ut 10 årsgrafen jämför mot svensk indexfond så kommer du bli :shock:

Varför vet jag icke. Har en skvätt av den men sålde lite för någon dag sedan. Finns någon nervositet som jag dock inte egentligen tycker är rationell.

Äger en skvätt Spiltan Stabil. Det är lite mera volatil än den ovan och inte lika snygg 10 årsgraf heller. Men dämpar ändå elände ngt. Tycker att den trots allt varit bra sista tiden. Bättre än indexfond.

Vi har exempelvis First State Global Infra (Gul) som jag kan ta eventuellt kan ta till vid full strid. Håller också emot något. Kolla gärna 10 årsgrafen.

Bild

Den som dock inte önskar att förlora något kanske skall hålla sig undan. Det uppstår ju gropar trots allt. Jag försöker fortfarande tjäna något. Men lite svårt är det ju även om det går att sega sig upp typ två steg fram och ett bak.

När man står där och skall stega är man ju påfallande naken och ensam.
Förlorat lite självförtroende även om jag klarar att stega. I det lilla blir det ju fel hela tiden. Varför minskade jag på Hendersons japanska småbolag. Den gick ju upp 0,88 igår och månaden är 6,30 som ju får sägas vara bra.

Varför har jag minskat i amerikanska småbolag? Gick upp upp 1,39 igår och med ett månadsresultat på 5,55.

Det tär på självförtroendet. Men som total så har det ändå gått OK.

aromata

Inläggav aromata » 21 november 2017, 17:37

Henderson blev ju också lite skakig då 2015 men ser ändå ut att ha landat på plus. Jamen då finns det ju hopp för den som vill gå minst som index varje år förutom de negativa åren. Enda chansen, som jag ser det, är att studera kurskurvorna/siffrorna och agera resolut. Fundamenta hinner inte med här.

Det tär på självkänslan att missa tåg men samtidigt inspirerar det till att tänka nytt, att lära sig mer och bli bättre. Nästa är avkastar jag som index om den inte backar, då nollar jad :D .

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 21 november 2017, 18:01

:D
Jag råder ingen om något mer än att som du gör försöka ha koll.

2015 så gick jag in i småbolag vilket klarade nedgången bra. Kavastu gick helt ur.
Genom att börssidan på DN redovisade graferna på small och midcap var det lättare att se skeendet då.

Om jag kan klara en 30 % nedgång med 10 % så kommer jag att jubla. Då kan man gå in. Den som går ur för tidigt förlorar ju höjd.
Nu vet jag inte hur mycket jag klarar tankemässigt. För några veckr sedan så hade jag 65 %. Idag kanske 53 % inklusive PN Idea.

Så jag förlorar viss höjd men vinner något om det går bra. Skulle allt droppa ifrån morgon så förlorar jag ju. Men nu klarar jag att klå :D index eftersom det är så otroligt svagt denna månad.

Men man måste ju göra sin egen bedömning. Jag är ju pensionär och ....................

aromata

Inläggav aromata » 25 november 2017, 15:41

Swedbank Robur Ny Teknik gick bra 2015 med drygt +50%. Avanza Zero, som återinvesterar utdelningar, gick +1,79%. Då finns det hopp även dåliga år.

Men vad gick bra 07/08?

aromata

Inläggav aromata » 25 november 2017, 15:51

aromata skrev:Swedbank Robur Ny Teknik gick bra 2015 med drygt +50%. Avanza Zero, som återinvesterar utdelningar, gick +1,79%. Då finns det hopp även dåliga år.

Men vad gick bra 07/08?

Spiltan Räntefond Sverige gav +5,8% 2008 medan Avanza Zero gav (tog?) -36%. Det fanns hopp även detta året.

Meningslöst rapande om historiska händelser kan tyckas men inte alls. Min biologiska databas måste ha näring för att kunna utvecklas.

Återgå till "Övriga placeringar"