PPM

Här diskuterar vi fonder, aktieobligationer fastigheter och annat skoj som inte är just aktier.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

PPM

Inläggav aromata » 26 oktober 2017, 21:17

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Mitt ppm-konto går bättre än mitt ISK-konto. Man kan ju fundera på varför för båda uppdateras samtidigt. PPM har tröga fondbyten men det är uppenbarligen ingen nackdel.

I ppm väljer jag bara fondbolag som har sitt säte i Sverige och kanske går fondbytena lite smidigare då. En stor skillnad är att jag i ppm alltid bara kör en fond i taget. I min ISK vill jag säkra lite mer och kör ofta två eller kanske tre fonder och är ibland bara delvis exponerad mot marknaden. Detta har istället ökat min risk om jag nu betraktar minskad avkastning som ökad risk.

Jag har en experiment-ISK där jag alltid har två lika delar som antingen kan innehålla två olika fonder eller kanske en fond och resten likvid eller varianter på temat. Denna ISK går ok men ändå lite sämre än min ppm.

Vad jag borde göra är att alltid välja fonder utifrån ppm-utbudet och bara köra en fond i taget. Jag tror verkligen att min avkastning skulle öka men av någon anledning känns det vågat att gå all-in i bara en fond. Spärren sitter i huvudet och jag får betala för det i form av lägre avkastning. Jag är fast i mig själv. Om jag uppdaterar en gång i veckan (inte oftare) så kan ju ingen katastrof inträffa.

Jag får ta nya tag ...

Användarvisningsbild
jeppe

Re: PPM

Inläggav jeppe » 27 oktober 2017, 13:10

aromata skrev:Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Mitt ppm-konto går bättre än mitt ISK-konto. Man kan ju fundera på varför för båda uppdateras samtidigt. PPM har tröga fondbyten men det är uppenbarligen ingen nackdel.

I ppm väljer jag bara fondbolag som har sitt säte i Sverige och kanske går fondbytena lite smidigare då. En stor skillnad är att jag i ppm alltid bara kör en fond i taget. I min ISK vill jag säkra lite mer och kör ofta två eller kanske tre fonder och är ibland bara delvis exponerad mot marknaden. Detta har istället ökat min risk om jag nu betraktar minskad avkastning som ökad risk.

Jag har en experiment-ISK där jag alltid har två lika delar som antingen kan innehålla två olika fonder eller kanske en fond och resten likvid eller varianter på temat. Denna ISK går ok men ändå lite sämre än min ppm.

Vad jag borde göra är att alltid välja fonder utifrån ppm-utbudet och bara köra en fond i taget. Jag tror verkligen att min avkastning skulle öka men av någon anledning känns det vågat att gå all-in i bara en fond. Spärren sitter i huvudet och jag får betala för det i form av lägre avkastning. Jag är fast i mig själv. Om jag uppdaterar en gång i veckan (inte oftare) så kan ju ingen katastrof inträffa.

Jag får ta nya tag ...

En fond i PPM lär ju ha lägre förvaltningskostnad än samma fond utanför PPM, kan jag tänka...
"you gotta do what you gotta do"

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 27 oktober 2017, 13:36

Jag har i PPM under 17-18 år fått en värdeutveckling på 9 % per år i snitt. Med tanke på att inflationen under den tiden varit ca 1,5 % per år i snitt är jag väldigt, väldigt nöjd.

Mina investeringar utanför PPM har gett mer än det. Lundbergs 1999-2014 blev väldigt bra. Därefter är det möjligen lite mer utmanande, för även om småbolagsportföljen sedan 2015 gett långt över 7-8 % reellt per år är det inte så fasligt mycket pengar. Ska man se till helheten har jag sedan 2015 inte varit så "geared" i aktiemarknaden. Snurrat lite optioner etc. I tjänstepension har jag i princip tagit sikte på global aktieindex (vilket väl varit bra, i nivå med PPM), fram till sommaren 2017 då jag i stor utsträckning gick ur aktiemarknaden.

Aron

Inläggav Aron » 28 oktober 2017, 10:44

aromata skrev:Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Mitt ppm-konto går bättre än mitt ISK-konto. Man kan ju fundera på varför för båda uppdateras samtidigt. PPM har tröga fondbyten men det är uppenbarligen ingen nackdel.

Jag får ta nya tag ...

Skönt att höra att inte bara jag har denna problematiken, det är inte förståndet som styr utan känslor, typ rädsla för negativa bakslag.

:)

aromata

Inläggav aromata » 28 oktober 2017, 11:18

Aron skrev:Skönt att höra att inte bara jag har denna problematiken, det är inte förståndet som styr utan känslor, typ rädsla för negativa bakslag.

:)

Vidgar vi blicken förstår vi hur mycket annat i livet som också är känslostyrt. Vi tror att vi är så rationella men det är vi inte alltid. Därför kan det bli lite ologiskt att t.ex sköta våra placeringar på till synes logiska och rationella grunder när själva börsen inte rör sig rationellt.

Å andra sidan är allt detta tecken på att vi trots allt "bara" är människor och inte robotar. Och tur är väl det.

Återgå till "Övriga placeringar"