ETF:er

Här diskuterar vi fonder, aktieobligationer fastigheter och annat skoj som inte är just aktier.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

gröngöling

ETF:er

Inläggav gröngöling » 30 juli 2017, 19:58

Någon som håller på med ETF:er?
Läste någonstans att det inte var fördelaktigt att handla med ETF:er om man gör detta varje månad, typ månadsspara i en och samma ETF men jag kan inte hitta igen sidan....
Tacksam för input!

aromata

Re: ETF:er

Inläggav aromata » 30 juli 2017, 20:21

Jag handlar inte ETF:er eftersom man betalar courtage för varje transaktion, som med aktier. Dessutom har de en spread, dvs olika köp- och säljkurs som aktier. Det kan bli en märkbar extrakostnad om man handlar ofta.

Handlar man sällan kan det vara en fördel med EFT:ernas ofta låga förvaltningsavgift. Jag tror att flertalet EFT:er skuggar olika index. Oavsett får du en bra riskspridning med EFT, som en vanlig fond.

EFT kan ha hävstång vilket kan vara intressant, men riskfyllt.

Jag handlar högst 1 ggr/v och då spelar det ingen roll om det sker i realtid eller om det tar någon dag, som med vanliga fonder. Det "långsamma" tempot med vanliga fonder passar mig.

gröngöling

Inläggav gröngöling » 30 juli 2017, 20:59

aromata skrev:Jag handlar inte ETF:er eftersom man betalar courtage för varje transaktion, som med aktier. Dessutom har de en spread, dvs olika köp- och säljkurs som aktier. Det kan bli en märkbar extrakostnad om man handlar ofta.

Handlar man sällan kan det vara en fördel med EFT:ernas ofta låga förvaltningsavgift. Jag tror att flertalet EFT:er skuggar olika index. Oavsett får du en bra riskspridning med EFT, som en vanlig fond.

EFT kan ha hävstång vilket kan vara intressant, men riskfyllt.

Jag handlar högst 1 ggr/v och då spelar det ingen roll om det sker i realtid eller om det tar någon dag, som med vanliga fonder. Det "långsamma" tempot med vanliga fonder passar mig.

Men om jag köper ETF:er utan hävstång som jag köper aktier, typ 1 gång i månaden och behåller dem så borde det inte va någon större skillnad?

aromata

Inläggav aromata » 30 juli 2017, 21:31

gröngöling skrev:Men om jag köper ETF:er utan hävstång som jag köper aktier, typ 1 gång i månaden och behåller dem så borde det inte va någon större skillnad?

Så är det nog. Blir väl som att köpa ett antal aktier i ett och samma paket (riskspridning) fast till lägre förvaltningsavgift än en vanlig fond.

Jag har ingen koll på utbudet av EFT:er eftersom jag inte handlar med dem men med vanliga fonder har du fler att välja mellan. Om det är en för- eller nackdel vet jag inte.

volla

Inläggav volla » 30 juli 2017, 22:01

Jag använder ETF:er ibland. Tycker definitivt att de har ett existensberättigande. Fördel att kunna handla blixtsnabbt med dem, precis som large cap aktier. Finns många intressanta index, branscher etc som det kan vara intressant att få exponering mot.

Som Aromta var inne på ska man vara mycket försiktig med de som har hävstång, bull/bear osv. hanteras intradag och passar inte för längre perioder. Då lär man vara riktigt säker på sin sak för att ta en position. Således absolut olämpligt att månadsspara i.

------------

Aromata, du är ju en av våra fondexperter här. Det förvånar mig lite grann att du inte är så intresserad av ETF:er?

aromata

Inläggav aromata » 31 juli 2017, 08:46

volla skrev:Aromata, du är ju en av våra fondexperter här. Det förvånar mig lite grann att du inte är så intresserad av ETF:er?

Jag har inget emot EFT:er men eftersom jag byter fonder ganska ofta ibland vill jag inte belastas med courtage och diff i köp- och säljkurser varje gång. För att motivera dessa avgifter måste jag tro att den kostnaden kan hämtas in igen, men det tror jag inte för min del. Jag ser helt enkelt inte fördelarna.

Vanliga fonder är gratis att handla med och det finns bara en kurs. Förvaltningsavgiften betalar jag för att få diversifieringen, inte för att få förvaltningen. Den sköter jag ju själv genom att byta fonder.

Att vanliga fonder tar längre tid att omsätta kan upplevas som en nackdel men jag tror att man ibland vinner på en långsam omsättning så på sikt jämnar det ut sig.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 31 juli 2017, 09:49

JagMen jag kan inte se varför det skulle vara dåligt att månadsspara i sådana.

Jag själv är bunden till min egen teknik. Jag säljer sådant som går sämre än en svensk indexfond. Köper eller byter till saker som har positivt momentum. Med positivt momentum menar jag sådana fonder som minst tillhör de 10 % bästa jämfört med sista månaden och de tre sista månader.

Jag har en bevakningslista på mina egna innehav samt använder mig förövrigt mig av Swedbank fondlista samt gör graferna på Avanzas fondlista.

Så av ofärbättrig ovana tuggar jag på i gamla hjulspår.

volla

Inläggav volla » 31 juli 2017, 12:00

Aromata, jag förstår hur du menar. Är det inte bråttom vid fondbyte så förstår jag ditt val.

Trendsökaren skrev:

Behöver väl inte vara fel om man kan övervinna courtage och spread i kostnader, månadssparar tillräckligt mycket. (Men just bull/bear med hävstång är nog mindre lämpligt på grund av konstruktionen av dem).

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 31 juli 2017, 12:50

Jag såg att Nordnet erbjuder möjlighet att månadsspara courtagefritt i etf:er.
Det är inget jag gör själv men kanske passar det någon?
"you gotta do what you gotta do"

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 31 juli 2017, 14:25

volla skrev:Aromata, jag förstår hur du menar. Är det inte bråttom vid fondbyte så förstår jag ditt val.

Trendsökaren skrev:

Behöver väl inte vara fel om man kan övervinna courtage och spread i kostnader, månadssparar tillräckligt mycket. (Men just bull/bear med hävstång är nog mindre lämpligt på grund av konstruktionen av dem).

Håller helt med!

Jag använder inte heller optioner direkt. Men har en portfölj med valda hedgefonder :shock: .

Gröngölingen verkar inte vilja köpa och sälja frekvent då blir väl courtaget ett mindre bekymmer.

Men jag själv verkar just nu bara på Swedbank fondtorg. Detta av bekvämlighetsskäl eftersom jag även allokaliserar hustruns sparande. Vi är i viss mån fastlåsta där. Men jag får en översikt. Förlorar säkert vissa möjligheter dock.

volla

Inläggav volla » 31 juli 2017, 20:01

Jeppe skrev:

Jag såg att Nordnet erbjuder möjlighet att månadsspara courtagefritt i etf:er.
Det är inget jag gör själv men kanske passar det någon?

Tack för tipset! Det hade jag missat helt!
Trendsökaren skrev:

Jag använder inte heller optioner direkt. Men har en portfölj med valda hedgefonder . :shock:

Vissa av de förvaltarna är väldigt skickliga på att hantera optioner och terminer, gör skäl för sitt namn.

gröngöling

Inläggav gröngöling » 1 augusti 2017, 07:51

Tänkte på en annan sak...
Finns det några fördelar/nackdelar med att ha en eller flera ISK eller KF portföljer? T.ex. om man skulle vilja ha en portfölj med enbart ETF:er och en med aktier? Spelar det någon roll rent ekonomiskt?

Coccos

Inläggav Coccos » 1 augusti 2017, 08:18

gröngöling skrev:Tänkte på en annan sak...
Finns det några fördelar/nackdelar med att ha en eller flera ISK eller KF portföljer? T.ex. om man skulle vilja ha en portfölj med enbart ETF:er och en med aktier? Spelar det någon roll rent ekonomiskt?

Skulle väl vara så om du får handla EFT:er väldigt billigt på ett ställe och aktier billigt på ett annat ställe. Skattemässigt, ingen skillnad som jag vet!

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 1 augusti 2017, 08:27

Jag kan inte heller se några nackdelar ekonomiskt att ha flera portföljer på det sätt som du beskriver. Sköter ju själv två KF, två ISK, två ISP. samt ett gammalt fondkonto. Lite besvärligt i mitt fall genom att jag har dålig struktur mellan de olika portföljerna. Lite administrativt merarbete blir det ju.

Själv skulle jag önskat bara ISK.

Vill du arbeta med olika delmarknader så kanske du borde vidga dig mot traditionella fonder också.

aromata

Inläggav aromata » 1 augusti 2017, 09:29

gröngöling skrev:Tänkte på en annan sak...

Ekonomiskt spelar det ingen roll men det är ju enklare att sköta om man bara har ett ställe att gå till. Är man passiv spelar det inte så stor roll.

Återgå till "Övriga placeringar"