Global mix av fonder

Här diskuterar vi fonder, aktieobligationer fastigheter och annat skoj som inte är just aktier.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

zatom

Global mix av fonder

Inläggav zatom » 10 juli 2017, 20:50

Funderar på att börja månadsspara i ett par fonder med bred spridning över världen. Sparhorisont lång varför jag skulle föredra passivt inriktade med låg avgift. De ska kunna handlas via avanza. Avanza zero är given avseende svenska marknaden, men i övrigt vet jag inte....förslag?

Himmelsblå

Re: Global mix av fonder

Inläggav Himmelsblå » 11 juli 2017, 08:23

Vad gäller Sverige kan du även kika på Spiltan Stabil eller Spiltan Investmentbolag.

Men jag gillar ju också Avanza Zero som en no-brainer....
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 11 juli 2017, 10:57

zatom skrev:Funderar på att börja månadsspara i ett par fonder med bred spridning över världen. Sparhorisont lång varför jag skulle föredra passivt inriktade med låg avgift. De ska kunna handlas via avanza. Avanza zero är given avseende svenska marknaden, men i övrigt vet jag inte....förslag?

Du kan inte tänka dig att rucka på tanken att ha ett helt passivt sparande? Då öppnar sig andra möjligheter förstås, men det är kanske det som du vill undvika?

zatom

Inläggav zatom » 11 juli 2017, 16:46

Helt låst är jag inte...har du några passiva förslag?

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 11 juli 2017, 21:47

Spiltan är en bra förvaltare med goda idéer kring fonder.

Sitter i Torpet och kan därför inte vissa grafer.

Men Avanza Zero skulle jag dock inte själv satsa några pengar i. Indexfonder följer olika index. Zero följer utvecklingen på de 30 största företagen på Stockholmsbörsen. Dessa företag ha dock utvecklats sämre än genomsnitt på börsen totalt.

Alltså om man har idéen att skugga de största svenska bolagen är den OK men annars presterar den något sämre än andra indexfonder.

https://www.avanza.se/placera/redaktion ... onder.html

Robur och SPP har en del indexfonder med låga avgifter.

Själv har jag aldrig någonsin varit helt fullinvesterad i aktiefonder. Högst har varit 90 % och lägst 25 %.
Som räntefond har jag om möjligt Spiltan Räntefond som första val.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 13 juli 2017, 19:56

zatom skrev:Funderar på att börja månadsspara i ett par fonder med bred spridning över världen. Sparhorisont lång varför jag skulle föredra passivt inriktade med låg avgift. De ska kunna handlas via avanza. Avanza zero är given avseende svenska marknaden, men i övrigt vet jag inte....förslag?

Utan att lägga någon värdering i huruvida denna globala exponering du talar om är bra just nu skulle jag säga att du på ett bra sätt uppnår den med fördelning/fonder:

40 % Swedbank Robur Access USA
30 % Swedbank Robur Access Europa
20 % Swedbank Robur Access Asien
10 % Swedbank Robur Access Japan

Fördelar

Väldigt låg avgift

Lite mer riskspridning i världen än en traditionell globalfond som i allmänhet innehåller nästan 2/3 USA

Asien ger lite tillväxtmarknader, till skillnad från en traditionell globalfond

Rikedom är relativ, och med ovan exponering blir du mer eller mindre rik tillsammans med "alla andra" i världen, vilket självklart kan vara en slags trygghet (?)

zatom

Inläggav zatom » 15 juli 2017, 14:04

Solnamannen skrev:
Utan att lägga någon värdering i huruvida denna globala exponering du talar om är bra just nu skulle jag säga att du på ett bra sätt uppnår den med fördelning/fonder:

40 % Swedbank Robur Access USA
30 % Swedbank Robur Access Europa
20 % Swedbank Robur Access Asien
10 % Swedbank Robur Access Japan

Fördelar

Väldigt låg avgift

Lite mer riskspridning i världen än en traditionell globalfond som i allmänhet innehåller nästan 2/3 USA

Asien ger lite tillväxtmarknader, till skillnad från en traditionell globalfond

Rikedom är relativ, och med ovan exponering blir du mer eller mindre rik tillsammans med "alla andra" i världen, vilket självklart kan vara en slags trygghet (?)

Tjaa...tanken är väl att sprida riskerna lite gentemot småföretagsportföljen (typ kopia av din strategi) samt övrigt sparande vilket fokuserar på svenska storföretag....mycket sverige blir det. Och 2/3 USA känns i nuläget som en hög andel. Robur access förvaltningsavgift känns rimlig.

Återgå till "Övriga placeringar"