Korträntan

Här diskuterar vi fonder, aktieobligationer fastigheter och annat skoj som inte är just aktier.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Korträntan

Inläggav Himmelsblå » 3 juli 2017, 09:40

Det verkar ju som marknadsräntan vaknar till liv lite, lite granna...

Någon som har koll på fonder med kort ränta?

Sist jag kollade satt man mycket på företagsobligationer typ VW o dyl. Inga högriskpapper men ändå...

Jag har ju likvid parkerad på Nordax/Avanza... trivs egentligen bättre att ha den på ISK i kortränta...

Har läget ljusnat där... kan man sno ihop till schablonskatten ännu?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Re: Korträntan

Inläggav aromata » 3 juli 2017, 11:26

Spiltan Räntefond Sverige klarar schablonskatten.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 juli 2017, 11:50

aromata skrev:Spiltan Räntefond Sverige klarar schablonskatten.

Ja, jag ser det... men mycket företagsobligationer fortfarande... om man bryr sig.

Alternativet på Avanza ligger då på 0,65% ränta just nu och då brinner 30% bort i skatt.

Kanske bättre men för den slatten som bara ligger på ISKen skulle man kanske sätta in på Spiltan nu. Gillar iofs inte att de har obligationer i fastigheter, Telia osv... men de går väl inte i konkurs...

Men 2,5% på 12 månader är inte helt kass.
- ordspråk från England

trader77

Inläggav trader77 » 4 juli 2017, 12:56

Svårt det där om man har pengar utanför börsen. Collector höjde ju till 0,70% ränta för några veckor sen på Avanza...är ju alltid något. Som någon skrev längre upp så kan man ju ha cash i spiltan räntefond också. Problemet är att ska pengarna ligga där en längre tid så ska man komma ihåg att senaste inflationsmätningen uppnådde 1,8%. Så egentligen måste du slå det efter skatt.

Så alternativet är egentligen fonder eller aktier. Eller så ökar man risken lite och väljer ett sparkonto utan insättningsgaranti. Enligt http://xn--bstasparrntan-bfbi.net/ så får man 6,5% rörligt från 4spar. Ska då ge ca 4,5% avkastning efter inflation och skatt. Ganska bra med tanke på att de flesta aktier ger under 5% direktavkastning just nu...

Eller så väljer man att ligga helt cash. Kan ju vara lyckat om börsen går ner 20% eller liknande. Men då kommer vi in på marknadstiming...och det är inte lätt det heller. Att hoppas att räntan stiger är ju ingen höjdare ifall den ligger kvar på låga nivåer i 10 år till.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 juli 2017, 14:46

trader77 skrev:Svårt det där om man har pengar utanför börsen. Collector höjde ju till 0,70% ränta för några veckor sen på Avanza...är ju alltid något. Som någon skrev längre upp så kan man ju ha cash i spiltan räntefond också. Problemet är att ska pengarna ligga där en längre tid så ska man komma ihåg att senaste inflationsmätningen uppnådde 1,8%. Så egentligen måste du slå det efter skatt.

Så alternativet är egentligen fonder eller aktier. Eller så ökar man risken lite och väljer ett sparkonto utan insättningsgaranti. Enligt http://xn--bstasparrntan-bfbi.net/ så får man 6,5% rörligt från 4spar. Ska då ge ca 4,5% avkastning efter inflation och skatt. Ganska bra med tanke på att de flesta aktier ger under 5% direktavkastning just nu...

Eller så väljer man att ligga helt cash. Kan ju vara lyckat om börsen går ner 20% eller liknande. Men då kommer vi in på marknadstiming...och det är inte lätt det heller. Att hoppas att räntan stiger är ju ingen höjdare ifall den ligger kvar på låga nivåer i 10 år till.

Jo, det handlar ju om riskhantering. Har vi negativ realränta idag blir det ju ännu knepigare med den del jag valt att hålla likvid.

Jag har ca 75% på börsen nu, kanske bättre att hedga där och döna in med rubbet. Men det tar emot i detta läget...
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 9 juli 2017, 12:44

Det kan ju finnas andra alternativ.

Ett är att betala av på lån men med huslån så är nog Spiltan räntefond ett ett bra alternativ.

Sedan kan ju vissa energisparåtgärder vara kloka genom lägre kostnader med möjlighet också till viss värdestegring.

Själv finns det en viss fundering på en mindre solcellsanläggning vid torpet. Men det bli lönsammare ju större anläggning man skaffar sig.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 juli 2017, 13:25

För mig handlar det om att parkera pengar i det halvlånga perspektivet så att jag har torrt krut vid en sättning på börsen.

Det kapital jag har kvar på börsen hedgar jag till viss del dessutom med kraschputtar på index.

Kvarvarande kapital tar jag då risker med. Det är ju inte allt eller inget i mitt fall alls.

I en annan börssituation agerar jag kanske annorlunda.

Mitt val är att lyfta ur pengarna från ISK och lägga på sparkonto. Där har jag en slant, men u kanske då räntefonden känns mer aktuell.

Men visst skulle jag kunna köpa värmepump, men jag eldar ju mycket med ved som jag gör själv. Bra för hälsan, bra för ekonomin och det är mysigt.
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 9 juli 2017, 14:47

:D

Det var inte riktat mot dig men är ändå säker på att du bränner en hel del el eftersom du inte har någon acumulatortank.

Sitter på en lekplats så jag hinner inte att hitta en riktigt bra länk.

Men om man tilläggsisolera på vin den kan återbetaningstiden vara tre år. Alltså satsar du 10 000 kr så får du sänkta kostnader med 3300 kr per år. Får denna avkastning från Spiltan fodras det ju 150 000 kr.

http://www.krylboisolering.se/fraga.htm

Bara ett exempel

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 juli 2017, 20:22

Trendsökaren skrev::D

Det var inte riktat mot dig men är ändå säker på att du bränner en hel del el eftersom du inte har någon acumulatortank.

Sitter på en lekplats så jag hinner inte att hitta en riktigt bra länk.

Men om man tilläggsisolera på vin den kan återbetaningstiden vara tre år. Alltså satsar du 10 000 kr så får du sänkta kostnader med 3300 kr per år. Får denna avkastning från Spiltan fodras det ju 150 000 kr.

http://www.krylboisolering.se/fraga.htm

Bara ett exempel

Jo alltså, varmvatten osv är ju en kostnad. Tror jag gör av med ungefär vad en tvåbarnsfamilj gör av med i modernt hus... Trots all ved... :D
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 10 juli 2017, 11:38

Vissa saker som man eventuellt kan göra när man har en fastighet kan ha relativt bra ränta. Andra har dåliga. En del saker är så gamla så att de faller sönder. Nya generationer saker kan då vara bättre.

Men en något ökad isolering av en vind kan ha en relativt god ränta. Detta möjligtvis också om man eldar med ved om man inte eldar mot en ackumulatortank.

Så resonerar jag. Men det är inget pekfinger.

Återbetalningstiden för en luft- luftvärmepump är också kort men den lever ju kortare tid än ökad isolering.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 juli 2017, 13:05

Trendsökaren skrev:Vissa saker som man eventuellt kan göra när man har en fastighet kan ha relativt bra ränta. Andra har dåliga. En del saker är så gamla så att de faller sönder. Nya generationer saker kan då vara bättre.

Men en något ökad isolering av en vind kan ha en relativt god ränta. Detta möjligtvis också om man eldar med ved om man inte eldar mot en ackumulatortank.

Så resonerar jag. Men det är inget pekfinger.

Återbetalningstiden för en luft- luftvärmepump är också kort men den lever ju kortare tid än ökad isolering.

Jo, men om jag skaffar luft-luft blir det till sovrummet bara, med möjlighet till AC... kanske ingen besparing då.

Men luft-vatten skall jag ha den dagen det behövs, när jag tröttnat på veden. Kanske tidigare... men elpannan är ca 15 år vad jag förstått, någon ny blir det ju inte.

Luft-vatten blir perfekt här då väggen mot pannan ligger väldigt dold och bra.

Har iofs mark nog att gräva ner något, men skåneklimatet är såpass milt att jag undrar om det lönar sig. De flesta verkar ta från luften här nere.

Men de närmsta åren ser inte jag några investeringar. Jag gör av med drygt 7000 kWh/år som läget är idag.
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 10 juli 2017, 14:50

7000 kWh/år är peanuts. Skulle du halvera din förbrukning, vilket inte verkar möjligt, är det inte de stora pengarna du sparar.

Jag har jordvärme och halverade min förbrukning direkt. Nu gör jag bara av med 18.000 kWh/år. Gammalt hus, kulvert mellan pannrum och hus, håller frostfritt i vissa utrymmen för exotiska plantor, har pool där pumpen går dygnet runt på sommaren (ej tillsatt värme). Hade jag plockat bort allt lull lull hade jag kommit ner. Men 7.000 kWh - omöjligt.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 10 juli 2017, 15:40

Himmelsblå!

Din kapacitet att få "ränta" med någon energisparåtgärd torde vara begränsad när du driver ditt hus och hushåll med 7000 kWh per år. Något finns där men svårt att hävda kort återbetningstid.

Solceller har för en privatperson något för lång återbetningstid för att man skall säga att det är ett rimligt alternativ till Spiltan räntefond. På lång sikt men då har man bundit upp kanske 80 - 100 000 pengar på verkligen lång sikt.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 juli 2017, 17:55

aromata skrev:7000 kWh/år är peanuts. Skulle du halvera din förbrukning, vilket inte verkar möjligt, är det inte de stora pengarna du sparar.

Jag har jordvärme och halverade min förbrukning direkt. Nu gör jag bara av med 18.000 kWh/år. Gammalt hus, kulvert mellan pannrum och hus, håller frostfritt i vissa utrymmen för exotiska plantor, har pool där pumpen går dygnet runt på sommaren (ej tillsatt värme). Hade jag plockat bort allt lull lull hade jag kommit ner. Men 7.000 kWh - omöjligt.

Varmvatten och hushållsel är nog nära 5000 kWh och jag vet inte hur värmepumparna gör där, värmer pumpen varmvattnet eller är där elpatron? Skall man upp i 60-70 grader är inte pumparna särskilt effektiva.

Veden har jag ju "gratis" Kostar svett och tid, men jag måste ju motionera så frågan är om man inte kan tala om två flugor i en smäll där?

Jag tappar dock mycket i komfort. Termostaten står på 15-16 grader på vintern. Så har jag elelement (500 W) på toa kopplad till timer så att jag slipper duscha i den temperaturen.

På kvällarna efter att jag eldat upp värmen går jag ibland i kalsonger, dörren till sovrunmmet stängd för att hålla nere temperaturen.

Hade jag inte bott själv vetitusan om det funkat.

Med luft-vatten värmepump bör jag ligga på 12000-ish kWh räknat på halverat värmebehov. Förra ägarna hade 22000 kWh förbrukning men då hade de 22-grader året runt. Plus serverade en husvagn el på sommaren.

Så visst, utan veden finns mycket att göra.... huset i princip som det var 1985 när det byggdes. Man var inte energieffektiv på den tiden.
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 11 juli 2017, 07:41

Det är nog svårt att räkna hem en större investering. Det här känner du redan till men för att ändå fullfölja resonemanget så skriver jag ändå. Tror att du har ett bra hus som med lite uppgraderingar på sikt kommer att kunna drivas med låg energiförbrukning och hög komfort.

En ökning med isolering på vinden kostar vanligtvis lite. Byggmax vill ha 36 kr m2 för en 95 mm tjock ull. Lite mera komfort blir det eftersom värmen i huset under sommaren inte så lätt letar sig ner i rummen. Även värmen under del av året bli mera komfort på morgonen. Om allt annat annat lika så kommer detta ändå ge något lägre förbrukning men i kronor så blir ju besparingen begränsad men samtidigt så är kostnaden låg.Så den betalar sig inom rimlig tid.

Svårt att veta när man kan gradera ner huvudsäkringarna men att öka isoleringen är ett led i detta.

Ventilationsaggregatet är ålderstiget och ett byte kostar nog ca 20 lapp plus installation ca. Men betalar sig självt genom att återvinningen ökar från 50 till 75 %. Men du vinner inte lika mycket eftersom du eldar med ved del av dygnet. Man skall alltid se till att ventilationen fungerar av hälsoskäl.

Sedan är ju luft/vatten värmepump något som idag är ett effektivt sätt att minska energiförbrukningen. Då hög komfort till rimlig kostnad. Men inte aktuellt i ditt fall om man inte vill öka komforten.

Återgå till "Övriga placeringar"