Trendkomponent

Här diskuterar vi fonder, aktieobligationer fastigheter och annat skoj som inte är just aktier.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Trendkomponent

Inläggav aromata » 22 januari 2017, 11:54

Att trender existerar håller nog de flesta med om. Men perioderna man mäter kan ju vara olika långa och "alla" har väl sin favorit. En period som som ofta refereras till är utvecklingen från årets början. Det ger en bra jämförelse eftersom så mycket är relaterat till kalenderåret.

Frågan är om denna "trendkomponent" är så vanlig att den har betydelse för våra fondval. I så fall skulle det finnas anledning att alltid välja fonder utifrån hur de avkastat sedan årsskiftet, som första gallring. En fond som i maj ett bra år ligger på -10% lär knappast bli årets vinnare, och bör därför inte köpas. Som exempel ...

Är detta en kraft att räkna med?

Aron

Re: Trendkomponent

Inläggav Aron » 22 januari 2017, 16:19

aromata skrev:Att trender existerar håller nog de flesta med om. Men perioderna man mäter kan ju vara olika långa och "alla" har väl sin favorit. En period som som ofta refereras till är utvecklingen från årets början. Det ger en bra jämförelse eftersom så mycket är relaterat till kalenderåret.

Frågan är om denna "trendkomponent" är så vanlig att den har betydelse för våra fondval. I så fall skulle det finnas anledning att alltid välja fonder utifrån hur de avkastat sedan årsskiftet, som första gallring. En fond som i maj ett bra år ligger på -10% lär knappast bli årets vinnare, och bör därför inte köpas. Som exempel ...

Jag har förutom omvärldsfaktorer koll på världens börser dagligen och valutan, det går fort och är en mindre urvalsdel. Det mesta krutet lägger jag på Morningstar, och sorterar lite på alla möjliga vis men ta maj som du nämner så kollar jag dag, vecka, månad,3 mån, och sedan årsskiftet och hittar jag något där granskar jag djupare som risk/sharp längre historik mm.

Helst vill jag ha en grön siffra på alla dessa parametrar fram till maj som i ditt ex och hela tiden i stigande trend och gärna en marknad som jag är bekväm med.

Jag gillar inte extrem volatilitet därför undviker jag gärna Ryssland, Turkiet mm och väljer hellre en bred Tillväxtmarknadsfond isf även om jag haft Ryssland till och från genom åren. Jag tror att Guld kan bli bra i år om det blir svajigt, men jag kan inte så bra om vrf Guldfonder stiger å inte å den sektorn har ju också extrem volatilitet.

Där jag byter ofta bryr jag mig inte om förvaltningsavgift, däremot i Tjänstepension där jag inte ändrar så ofta gör jag det om fonden är förtjänt av en plats i denna portfölj, avkastning över tid går före avgift över tid om en dyrare fond ger mig en större värdeökning.

:)

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 22 januari 2017, 17:14

Som ovan ungefär.

aromata

Inläggav aromata » 22 januari 2017, 17:14

Jag gillar inte heller guld och Ryssland men när dessa i långa perioder går bättre än allt annat är det svårt att bortse från dem helt. Bättre då att försöka tämja dem. Jag har börjat nosa på detta.

Förvaltningsavgiften har betydelse om du ligger mycket länge i din position eftersom du inte kan veta om det blir en bra placering eller ej. För alla andra spelar avgiften ingen som helst roll. Avkastningen betyder allt.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 22 januari 2017, 18:41

aromata skrev:Att trender existerar håller nog de flesta med om. Men perioderna man mäter kan ju vara olika långa och "alla" har väl sin favorit. En period som som ofta refereras till är utvecklingen från årets början. Det ger en bra jämförelse eftersom så mycket är relaterat till kalenderåret.

Ehum. Mäta från årsskiftet är ju en ovanligt dålig period eftersom mätperioden varierar med tidpunkten. Förutom bokslut (för många företag) som är en ren adminstrativ händelse, vad är det för aktivitet i pågående verksamhet som relaterar till nyår som är av så stor betydelse att man vill mäta framgång från just detta datum? Alla vettiga mätperioder är naturligvis rullande.

aromata

Inläggav aromata » 22 januari 2017, 20:00

Trend i denna tråden betyder kurstrend. För fonder i synnerhet eftersom det är där jag har mitt fokus. Jag betraktar inte fonder som delar av företag, vilket de faktiskt är, utan bara som ett "papper" med varierande pris. Framgång med fondhandel är att tjäna pengar på "pappren", inte att de underliggande företagen nödvändigtvis går med vinst.

När det gäller fonder läser vi ständigt om vad som gick bäst i fjor, vad som hittills gått bäst i år och kanske vad som skulle kunna gå bäst kommande år. Gemensamt är att de fokuserar på kursutvecklingen kalenderårsvis. Därför ställer jag frågan om denna fokusering på kalenderåret möjligen kan ha en inverkan på hur vi själva, eller vår bankförsäljare, vill placera.

Ägnar vi oss åt rapporter, bokslut och enskilda bolag handlar vi utifrån fundamenta, inte trender.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 22 januari 2017, 20:29

Men du måste inse att begränsa trendanallys till kalender innebär en märklig perodisering som inte återspeglas i varken fondens handel eller de underliggande värdepapperens aktivitet utan bara är en schimär periodisering utifrån ditt eget tyckande. Begräsar du dig till kalenderår kommer ju utvecklingen i januari alltid vara mer betydande än den i december (2% i januari är ju på en månad sen årsskiftet medan 2% i december är på hela året.) vilket låter som en gedigen nackdel för dina trendanalyser. Glidande medelvärde är glidande av en anledning.

aromata

Inläggav aromata » 22 januari 2017, 21:04

Frågan är om det verkligen är en schimär periodisering utifrån mitt eget "tyckande" eller om folk i gemen, medvetet eller omedvetet, påverkas av resultatet från årets början. Eller om alla helt bortser från detta. Det spelar ingen roll om det är tokigt eller ej, rätt eller fel, utan hur andra tänker och agerar.

Att du så tvärsäkert avfärdar detta kan jag tolka som att jag nosar på ett viktigt spår som inte många andra har upptäckt. Ännu ... :D

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 23 januari 2017, 00:11

Betyder det att du aldrig tittar på nåt 200-dagars glidande medelvärde förrän i Augusti? Det är väl en trendindikator om någon.

aromata

Inläggav aromata » 23 januari 2017, 10:25

Grok skrev:Betyder det att du aldrig tittar på nåt 200-dagars glidande medelvärde förrän i Augusti? Det är väl en trendindikator om någon.

:D Nä, det gör jag faktiskt inte. Och inte i augusti heller. Nu är det alltså inte jag som påstår att årsskiftet är så bra, jag ställer bara frågan huruvida andra kan tycka det. När det gäller trender så är inte min uppfattning avgörande utan vad alla andra tycker och gör. Trend är att "go with the flow" oavsett om man tycker att det är rätt eller fel.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 23 januari 2017, 11:37

I grunden tittar jag framåt genom att titta bakåt där den senaste månaden är viktig men också lite titt bakåt och på grafen.

Men utvärdera kan man ju göra hur som helst. Alltså fråga sig om man lyckats eller om ens agerande är ett sänke.

Då kan åtminstone jag titta på vad som hänt sedan nyår. Men det går ju att titta längre bakåt eller kortare. Desto längre tid man utvärderar kanske mera värdefullt för att se om man lyckas.

Men skall man göra en prognos så tittar jag normalt inte på hur fonden gått senaste året utan jag tittar på 1 månad o s v.

Samtidigt möter vi aldrig samma värld. Den förändras ständigt och som exempel i år har vi en ny president i USA med lite osäkerhet innan man eventuellt kan läsa av graferna och då få en bild hur börserna kommer attgå.

Så för prognos om vad som kommer kan man ju använda ett glidande medelvärde. Jag använder inte detta själv i någon högre grad. JAg gör en relativ beskrivning gentemot ett valt index. Säljer det som går sämre och behåller och köper sånt som går bättre. Samtidigt i vad man uppfattar som nedgångsfaser kan man ju sälja mera än vad man köper.

aromata

Inläggav aromata » 23 januari 2017, 14:33

De viktigaste komponenterna för mig är nog utvecklingen på 12 månader, en månad och vid köp även senaste veckan. Jag skriver "nog" för att jag flexar lite i mitt ständiga sökande. Ställer man dessa perioderna i relation till andra fonders utveckling tycker jag att man kan få en skaplig bild över vad som är gångbart, för min del i alla fall.

Glidande medeltal är för långsamma om de är långa och ger för många falska signaler om de är korta.

En lång mätpunkt för stabilitet, en kort för aktuell trend och en jämförelse med andra fonder för styrka kan väl vara en rimlig sammanfattning.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 januari 2017, 17:42

Rapporterna tror jag kan vara trenddrivande och det enligt kalendern till viss del.... Optimism inför slutrapporter och Q1 medan rädslan tar vid inför Q3... negativa besked där så marknaden inser att deras estimat för helåret inte håller så rasar det.

Marknaden jobbar ju på det sättet enligt kalendern med sina estimat och PEprognos2017... Ett dåligt resultat Q1 sänker inte allt, hoppet kvarstår liksom... ???? Eller ???

Så helt på tosavis är det kanske inte.... men ju fler som agerar på att det brukar stiga i jan-feb så flyttas ju uppgången till december???

Moving target sådant där.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 24 januari 2017, 19:21

Jo, det verkar vara lite så. Jag varierar ju viktningen efter kalendern. Kanske inte så mycket men mellan maj och september kanske en 10 % lägre. Så visar det sig att maj inte riktigt gäller. Index började sjunka någon dag innan. Skall man då vikta ner 15 april?

Men det här ett relativt nytt beteende hos mig. Upplever att det var lite enklare för 1-2 år bakåt. Nu vrider sig saker och ting mera. Både mellan sektorer och upp och ner.

Skiten kring 2008 var ju ett rejält sänke kommer inte ihåg allt i detalj. Men det var ju en längre urförslöpa och man var rejält ur allt. Sedan på igen. Inget hände alls vill jag minnas året efter. Det var som allvaret på Gotland. Platt. Jag tänkte hur länge skall det vara så. Vill inte minnas att det var några svängningar alls. Kan ha fel. Lite uppåt kom. Sedan började nog småbolag röra sig. Lite kul. Sedan läkemedel och USA. Det var bara att segla i medvind. Otroligt. Viktningen var 90 % varav läkemedel släpptes upp i 30 %. Vem brydde sig om krusningarna. Lite oro dock. Höll man på att ramla i någon bubbla igen.

Jag minns kanske fel. Det har ju passerat en och annan svacka. Men jag är nöjd med att fått vara med i den uppgångsfas som varit under några år. Rent tacksam.
Senast redigerad av 1 Trendsökaren, redigerad totalt 24 gånger.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 januari 2017, 19:29

Jo, det är roligt att gå in i marknaden igen efter en rejäl urblåsning! Jag gick både ur lite tidigt och sedan in igen alldeles för tidigt. Vill jag minnas...

Men att ligga med en likvid när börsen bara faller är en euforisk känsla... nästan roligare än när allt stiger i uppgången.

Market-timing är kul, men forskningen visar nog att det inte går??? Ändå håller man på. :D
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Återgå till "Övriga placeringar"