Trendkomponent

Här diskuterar vi fonder, aktieobligationer fastigheter och annat skoj som inte är just aktier.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Re: Trendkomponent

Inläggav aromata » 24 januari 2017, 19:54

Himmelsblå skrev:Market-timing är kul, men forskningen visar nog att det inte går??? Ändå håller man på. :D

Forskningen visade att ägg var farligt - nu är det nyttigt. Forskningen visade att fett var farligt - nu är fett nyttigt och socker det farliga. Forskningen visar mycket men är också styrd. Resultat som pekar i "rätt" riktning redovisas medan resten göms undan. Forskning är bra men man måste granska den kritiskt.

Market-timing är kul - och fungerar. Inte för alla men för några. Den som inte ger upp kan komma att tillhöra dessa några.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 24 januari 2017, 19:54

Det är ju gediget svårt. Men vid något tillfälle kan man ha "tur". Jag berättar gång på gång om min far. 6 års folkskola. Värmlänning. Troligtvis halvtattare. Det har varit lite svårt att reda ut allt. Ganska hård spelare.Flyttar till Göteborg och lyckas köpa ekiperingen han arbetar i. Alla kläder som blir över och inte ens de gamla hederliga reorna som då fanns kunde avsluta ägandet i gick till behövande orginal i stan. Det var nog världens första rättvisebutik . Inga kläder sydda på trottoarer av barn här. Det var resor till Borås som gällde. "Kunden vet bäst". "Hatade" fastighetsägaren. Blev med i fin ordensklubb. Par Bricole tror jag den hette.

En dag när jag vari butiken så han att han skulle gå över till banken. SEB var i kris och aktien hade tidigare varit nere och vänt vid 6 kr. Nu uppe vid 9 kr. Han säger bara att de kommer inte tillåta att SEB går omkull. Han hade tagit med sig bankboken. Går över till banken.

Jag är mycket nöjd med att få se ett sådant helt utan tvekan drag utföras av honom. Marknadstiming. Annars en ganska vänlig man. Lite tuff och höga krav på kvalité. Annars överlevde man inte. Farfar var nog tattare men fick ett litet erkännande som mycket duktig snickare. Kunde arbeta med plåt också. Hittade senare skoverktygen. Men lite skadad i kanten var han farfar.

Aron

Inläggav Aron » 26 januari 2017, 19:00

Jag tycker fondernas var och vrf dom går bra är satt lite ur spel och därför har aromata en poäng men självklart är det ju grundläggande ekonomi du framför Grok och ju mer info desto bättre, dock borrar jag betydligt mer än första månaden på fonder men den är faktisk ganska vägledande.

Ex på en typ av Trend tycker jag uppstod förra året när framförallt alla skribenter i ekonomi talade om fallande börser som följd av en ev Brexit, men därifrån och framåt räddade liksom upp året.

Ex 2, Trump. Han sträcker tidigt ut en hand till Ryssland innan han tillträder och säger nåt i stil med att dom länder som stänger ut Ryssland gör ett stort misstag och sedan ungefär då är det ledande RTSI indexet på samma nivå som idag (13/12-16) inför och under 2016 blev restriktioner från EU och andra hårda efter Krim, kränkningar av luftrum och dolda hot, Putin spelar schack betydligt bättre än Trump är jag säker på, varandras motsats, den ene säger inte mer än nödvändigt, Trump babblar på i ett kör. Hursomhelst gick Ryssland mycket starkt jmf med åren där innan och var fanns logiken i det?.

Mexico har haft en bra utveckling och superklättrat från typ då Trump blev President, många här och andra såg Mexico som en förlorad marknad.

Det är många inkl mig som fasat över att så skall ske i dessa ämnen, men ovan visar att inte alltid bolagen i sig är avgörande utan många gånger regioner eller länder branscher gör bra år men ingen kan uppenbarligen förutse dom förrän med facit i hand som skribenter något år efteråt vågar skriva att Ryssland kan fortsätta bra,men då kan trenden vara slut, drf gäller det att vara på tårna så man kommer in på rätt spår, ju fortare ju bättre om det blir rätt :idea: .

Slutsats 1 månads trend: Satsa mindre i länder som Trump är extra kompis med, och mer i dom han hotar med handelsembargo och murar mm. Kina, Mexico, har tex gått bra i år och dom Rysslandsfonder som är upp är mest valutauppgångar, där det har tagit negativ fondeffekt verkar vara de som handlas i USD så här långt, och då kanske man skall handla fonder i andra valutor som NOK,EUR,SEK mm.

:)

aromata

Inläggav aromata » 26 januari 2017, 19:45

Aron skrev:Kina, Mexico, har tex gått bra i år och dom Rysslandsfonder som är upp är mest valutauppgångar ...

Det är väldigt lätt och smidigt att ta till årsskiftet som en typ av referens, eller hur? Jag kan nog tänka mig att det är trendskapande. I kombination med annat förstås.

En månad är kort om man inte har något annat för stabiliteten. Jag kollar 12 månader, Trendis jämför grafer osv. Då filtrerar man ibland förhoppningsvis bort t.ex guld och råvaror när de är som svårast.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 januari 2017, 20:58

Trendkompaniet. Bra namn på klädaffär.

Det är så mycket i samhället som rullar efter almanackan så det borde faktiskt kunna påverka börsen.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Aron

Inläggav Aron » 28 januari 2017, 10:11

God morgon

Jag måste bara få ställa en förmodligen lite korkad fråga i era ögon, många börser är ju på eller närmar sig ATH å det brukar jag se som att nu är det nog dags att dra öronen åt sig lite.

Men är företagen som ingår i dessa index inte lite att jämföra med allt annat som ständigt stiger år efter år, liksom vad är det som går ned?, min hyra går stadigt upp år efter år, nya bilar är ofta dyrare från år till år osv.

ATH kan väl inte bara ses som ett omen på att nu är det dags att ha fingret på säljknappen eller är jag helt ute å cyklar?.

Index i Trend som närmar sig ATH som kanske senast var ATH tex 2007, jag menar nåt måste väl gå upp på i detta ex på 10 år ?

Ett index borde väl över tid alltid sträva uppåt med inslag av tillfälliga bakslag.

Med vänlig hälsning
Aron 11 år

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 28 januari 2017, 10:31

Aron skrev:God morgon

Jag måste bara få ställa en förmodligen lite korkad fråga i era ögon, många börser är ju på eller närmar sig ATH å det brukar jag se som att nu är det nog dags att dra öronen åt sig lite.

Men är företagen som ingår i dessa index inte lite att jämföra med allt annat som ständigt stiger år efter år, liksom vad är det som går ned?, min hyra går stadigt upp år efter år, nya bilar är ofta dyrare från år till år osv.

ATH kan väl inte bara ses som ett omen på att nu är det dags att ha fingret på säljknappen eller är jag helt ute å cyklar?.

Index i Trend som närmar sig ATH som kanske senast var ATH tex 2007, jag menar nåt måste väl gå upp på i detta ex på 10 år ?

Ett index borde väl över tid alltid sträva uppåt med inslag av tillfälliga bakslag.

Med vänlig hälsning
Aron 11 år

Så här tror jag:

Tittar man på börsutvecklingen bör man dra ifrån inflation. Ibland ser man grafer på den reella värdeökning på börsen. Då lägger man till direktavkastningen och drar ifrån inflationen.

När jag tittar på ATH brukar jag inte ta hänsyn till direktavkastning utan jag tittar t ex på OMX30. Och visst stiger ett ATH för varje cykel egentligen. Inte bara för inflationens skull (den bidrar) utan även för att ekonomin i världen blir större för vart år, även i reella termer.

Nu har det dock varit så i nästan två decennier att ATH har ökat väldigt lite jämfört med förra ATH. Vad det beror på kan väl de lärde tvista om, men det ATH som sattes i mars 2000 var ett extremt ATH efter en exempellös kursutveckling under 1990-talet. Det har kanske tagit sin tid att komma ikapp, och att få en rimlig värdering på börsen under högkonjunktur? Både toppar och dalar har ju varit extrema sedan 2000?

Själv tror jag att vi ganska snart (inom 10 år) kommer in i en ny fas av börstänkande. Det är inte omöjligt med ett nytt ATH som ligger 30-40-50% högre än det förra ATH. Sådant har ju förekommit historiskt så varför inte igen?

Folk glömmer, och snart kommer det en ny generation mäklare som inte har minnen från slutet på 1990-talet, då ju folk skrek KÖÖÖÖP! på DI-snack . När någon invände att PE-talen var orimliga hävdade man bara att PE inte gällde längre, det var bara tillväxtprognoser som var intressanta... KÖÖÖP! Helt galet, Eric hade PE=100 och HM PE=50....

Det kommer att bli crazy igen innan jag pensionerar mig.... det har jag på känn liksom typ ... :D

Himmelsblå, 14 år
- ordspråk från England

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 28 januari 2017, 14:29

Ingen kan ju veta hur länge en toppformation tar..men att en är under bildande ligger stor sannolik i.
Ser man till uppgångsfasen start 2009 är ju positiva gröna staplar klart överglänsande röda negativa.
Röd tunn linje nivå är en varning på att en rekyl ned mot fet blå vattendelare och gul zon ned mot ca1800 är trolig.
Ser man endast tekniskt på utvecklingen kan ett brutalt nedställ komma med rätt understöd..så ser j det..inte minst visuellt i en naken graf uppstaplad med utveckling stapel för stapel i månadsperspektiv.
Huruvida en toppformation/bottenformation relativt historiska i procent är nog meningslöst att spekulera i.

image.png
image.png (65.36 KiB) Visad 871 gånger

Tyvärr fastnade ej årsmedelvärdeskurvan på "plåten"..men noterar idag 2135,37
--------------------------

En relativ jämförelse 10 år historiskt visar den som placerat i Nasdaq Comp och BSI-Bombay index haft överlägset bäst utveckling gentemot de större världsindexen.
DAX därefter och sedan Dow Jones.
OMXS30 mer än hälften så dålig utveckling relativt DAX Å D J
Hang Seng ca dubbelt så bra rel Nikkei men dessa två ändå mediokra.
Ryssland RSI enda index med minusutveckling under tidsperioden -36%
Visar ju klart hur viktigt det att sprida riskerna även då det gäller indexinvestering.

image.png
image.png (213.7 KiB) Visad 866 gånger

mg 5 år å kan redan berätta egna sagor...
---

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 28 januari 2017, 16:50

Ja, jösses... tittar man på USA så är det ju ett maffigt ATH....
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 28 januari 2017, 18:06

Sådana här analyser är ju alltid intressanta men man gör nog ett misstag om man går händelserna i förväg och agerar innan vändningen har skett. Det måste vara bättre att invänta bekräftelse i kursen innan man gör något. Att se runt hörnet går inte men vi kan ju alltid förbereda oss.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 28 januari 2017, 18:14

Stigning från bott till topp 2010-2011 ca26%
Stigning fr B till T 2011-2012 ca24,5%
Aktuellt scenario från bott 2016 tills nu ligger på stigning ca 21,3%

Detta är ju egentligen tveksam jämförelse med aktuell uppgång men som du vet kan ju t-formation pågå ett tag, så några procent upp till med smårekyler är ju ej orimligt.

Det intressanta är ju när vi nått så när kan fastställa signaler på att ett nedställ har "vunnit laga kraft" lite klumpigt uttryckt.
Räknar man mellan tummen å pekfingret ca 15-20% rekyl på sikt hamnar vi i det gula fältet i grafen.
Den röda linjen om den bryts ned ger signalen. Den ligger nu drygt 8% under dagens kurs och ytterligare ca8% med följd av läckande vattenlinje så hamnar vi någonstans i grafen visat gult fält..ungefär så kan vi nog resonera..även om det är ett bräckligt resonemang. :|
En liten negativ händelse i "nyheter å världsbild" så är det vi inte vill se ett faktum

Skulle Trump ge börsen en pump får jag ta på mig dumstruten ovanpå den som redan sitter där..Ha d gott! :cheese:

Hade inte läst det du skriver aromata men d e väl ganska självklart att man inväntar signaler
:)
---
Senast redigerad av 1 morfarGinkgo, redigerad totalt 28 gånger.

aromata

Inläggav aromata » 28 januari 2017, 18:23

morfarGinkgo, kör du eget analysprogram eller gör du det på nätet?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 28 januari 2017, 18:24

aromata skrev:Sådana här analyser är ju alltid intressanta men man gör nog ett misstag om man går händelserna i förväg och agerar innan vändningen har skett. Det måste vara bättre att invänta bekräftelse i kursen innan man gör något. Att se runt hörnet går inte men vi kan ju alltid förbereda oss.

Jo, så kan det vara... men för mig som mer FA-baserad och med bara halva kapitalet investerat... jag sitter i en svår beslutssituation. In med skiten på börsen eller avvakta. Min metod hjälper mig inte direkt just nu... sedan investerar jag ju mest i Sverige och där är ju inte uppgången lika extrem. Jag tycker ju inte Stockholms värdering är så våldsamt ansträngd... lite hög, men inte så hemskans...

Värst vad aktiviteten på PoP sjunker när det är vinterstudio! :D
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 28 januari 2017, 18:30

Vinterstudio? Que es? Har det nåt med sport att göra?

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 28 januari 2017, 18:32

aromata...
morfarGinkgo, kör du eget analysprogram eller gör du det på nätet?

Jag "flummar" med eget analysprogram och allt jag skriver är egna tankar. :|
---

Återgå till "Övriga placeringar"