Mini-future short hedge

Här diskuterar vi fonder, aktieobligationer fastigheter och annat skoj som inte är just aktier.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
jeppe

Mini-future short hedge

Inläggav jeppe » 7 januari 2017, 20:59

Jag går rakt på sak - vad tror ni optionsexperter om att använda mini-future short instrumentet (t.ex. MINI S OMX) för att hedga en portfölj mot börskrasch?

trevligt litet samtalsämne på en lördagkväll eller hur :D
"you gotta do what you gotta do"

Festivus

Re: Mini-future short hedge

Inläggav Festivus » 10 januari 2017, 06:55

Nu är jag verkligen ingen expert på optioner och det var många år sedan jag handlade med mini-futures
men två saker som gällde att tänka på då var räntekostnaden och att hävstången förändras över tid.

Ska du hedga en portfölj under lång tid - kolla upp vad räntekostnaden blir.
Beroende på hur underliggande rör sig så förändras hävstången.

I och med att du inte fått något svar så kommenterar jag trots att min kunskap är ytterst begränsad.
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 10 januari 2017, 08:51

Festivus skrev:Nu är jag verkligen ingen expert på optioner och det var många år sedan jag handlade med mini-futures
men två saker som gällde att tänka på då var räntekostnaden och att hävstången förändras över tid.

Ska du hedga en portfölj under lång tid - kolla upp vad räntekostnaden blir.
Beroende på hur underliggande rör sig så förändras hävstången.

I och med att du inte fått något svar så kommenterar jag trots att min kunskap är ytterst begränsad.

Tack för svaret Festivus - all input är välkommen!

Först ska jag väl säga att jag inte alls tror på något nära förestående börsras.
Å andra sidan tycker jag inte en korrektion kan uteslutas heller.
Ja om framtiden vet man som vanligt egentligen ingenting.

Appropå räntan så fick jag intrycket att det är helt olika fall beroende på om det är en long mini-future eller en short.
För en long mini-future debiteras man räntekostnad ja. Men för en short mini-future ska man tydligen tjäna ränta.
Det låter ju märkligt, jag kanske har missuppfattat det.

En fördel med mini-future short jämfört med t ex ett omx bear certifikat är att det senare tenderar att urgröpas allteftersom tiden går.
Vilket då inte ska kunna ske med mini-futures...

Festivus

Inläggav Festivus » 10 januari 2017, 09:30

jeppe skrev: Men för en short mini-future ska man tydligen tjäna ränta.
Det låter ju märkligt, jag kanske har missuppfattat det.

Ja, när du säger det har jag faktiskt för mig att så är fallet.

jeppe skrev:En fördel med mini-future short jämfört med t ex ett omx bear certifikat är att det senare tenderar att urgröpas allteftersom tiden går.
Vilket då inte ska kunna ske med mini-futures...

Å andra sidan, om jag nu inte är ute och cyklar vilket mycket väl kan vara fallet, så
"urgröps" hävstången. för mini-futuren medan den är konstant för omx bear.

Det blir så att säga så att om du har rätt om trenden så minskar din hävstång hela tiden
medan om du har fel om trenden så ökar din hävstång hela tiden vilket är högst oönskvärt.

Nån får gärna komma in och rätta mig här om jag har fel. Som sagt inte igår jag tittade på dessa produkter.
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

volla

Inläggav volla » 12 januari 2017, 18:43

Jag är ju en av de optionsintresserade här, men tyvärr inte den som kan svara bra på det här. Minifutures har diskuterats här tidigare. Jag har varit med i resonemangen men varit den som ställt frågorna, jag har aldrig själv praktiskt använt mig av just minifutures. Jag använder mig nästan bara av renodlade optioner, så dessa hybridinstrument är inte mitt gebit. Men jag är intresserad av dem och vill veta mer så jag hoppas du kommer få ett svar här förr eller senare från någon av dem som har praktisk erfarenhet av instrumentet. Det är klart intressanta instrument, det är knockouten som för mig känns lite besvärlig. Jag vill liksom ha absolut 100% garanti så för mig har det passat bättre med renodlade optionsstrategier.

Det finns två personer som jag vet kan detta ordentligt, MorfarGinkgo (tråden minifutures) och Coccos (tråden Volvo, bland dagböckerna). Nu ska väl inte jag uttala mig om andra men MG har ju stenkoll på TA också och säkert en bra infallsvinkel i det. Coccos kombinerar minifutures med vanliga optioner, och har mycket hög kunskapsnivå.

Så eftersom jag aldrig själv i verkligheten har hedgat med minifutures istället för optioner så kan jag inte uttala mig om det. Även om man läser sig till hur det genomförs så är jag helt övertygad om att praktisk erfarenhet i extrema situationer är när man lär sig på riktigt hur ett instrument fungerar (t ex fick jag lära mig hur en ogenomtänkt och slarvig buy/write kan fungera i en fallande marknad för några år sedan...Då ville jag lära mig mer om hedge efter det :) )

Coccos

Inläggav Coccos » 16 januari 2017, 12:18

jeppe skrev: att använda mini-future short instrumentet (t.ex. MINI S OMX) för att hedga en portfölj mot börskrasch?

:idea: Jamen det går ju alldeles utmärkt!

Ja det var korta enkla svaret! Jag kan tänka mig att göra så om jag har en portfölj som jag inte vill eller kan sälja av innehav i. Eller om jag tror att nergången blir i tid kortvarig och inte vill betala 2gånger 10-20 courtage. Risken för nergång måste då vara akut eller redan påbörjad för mini-futuren har ju ett delta på -1. Nu gasar du och bromsar på samma gång och om du har hedgat hela portföljen ligger värdet helt still ända till minisen blir löst. Men du har ju mer än hela portföljvärdet investerat ,kanske 110 %.Och värdet står still. Det är alltså inte en strategi för mer än akuta korta inhopp.

Säg nu att Trumpen :evil: skall säga något i eftermiddag och man blir orolig! Då kan man tänka sig att köpa en MINI S OMX eller en motsvarande Turbo med stor hävstång och nära knock. Om kursen stiger på talet blir du knockad och portföljen stiger, men om kursen sjunker skyddar hävstångsprodukterna.

Nu är det ju svårt att säga när en börskrasch kan komma och uppgångar kan vara långa och kraftfulla. Dem vill man vara med på :D

:arrow: I

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 16 januari 2017, 21:34

Coccos skrev:
jeppe skrev: att använda mini-future short instrumentet (t.ex. MINI S OMX) för att hedga en portfölj mot börskrasch?

:idea: Jamen det går ju alldeles utmärkt!

Ja det var korta enkla svaret! Jag kan tänka mig att göra så om jag har en portfölj som jag inte vill eller kan sälja av innehav i. Eller om jag tror att nergången blir i tid kortvarig och inte vill betala 2gånger 10-20 courtage. Risken för nergång måste då vara akut eller redan påbörjad för mini-futuren har ju ett delta på -1. Nu gasar du och bromsar på samma gång och om du har hedgat hela portföljen ligger värdet helt still ända till minisen blir löst. Men du har ju mer än hela portföljvärdet investerat ,kanske 110 %.Och värdet står still. Det är alltså inte en strategi för mer än akuta korta inhopp.

Säg nu att Trumpen :evil: skall säga något i eftermiddag och man blir orolig! Då kan man tänka sig att köpa en MINI S OMX eller en motsvarande Turbo med stor hävstång och nära knock. Om kursen stiger på talet blir du knockad och portföljen stiger, men om kursen sjunker skyddar hävstångsprodukterna.

Nu är det ju svårt att säga när en börskrasch kan komma och uppgångar kan vara långa och kraftfulla. Dem vill man vara med på :D

:arrow: I

Ok tack för svaret. Vad jag är ute efter är att kunna tjäna en hacka i en eventuell börsnedgång, inte nödvändigtvis hedga hela portföljen.
Jag lägger nog tankarna på mini futures åt sidan - de verkar lite speciella. Jag håller på (försöker starta upp, överväger ha ha) att studera
detta med optionshandel. Tankarna fladdra och far hit och dit. Nu tänker jag att det kanske är bäst att lära sig vanliga optioner först.
Kanske bättre att köpa en säljoption på omx indexet?

Återgå till "Övriga placeringar"