Indexfonder

Här diskuterar vi fonder, aktieobligationer fastigheter och annat skoj som inte är just aktier.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Indexfonder

Inläggav aromata » 23 augusti 2016, 11:42

För en del, inkl mig själv, är indexfonden ett givet alternativ till att hitta fonder eller aktier på egen hand. Men det finns ju numera en rad olika svenska indexfonder att välja mellan. Och skillnaden i avkastning på några år och längre är avsevärd.

Frågan är då vilket index man ska följa? Avanza Zero har nästan gått sämst alla. Handelsbankens, som följer SIXRX, har gått 15% bättre på fem år och 7% bättre på ett år. Ska man bara helt enkelt välja den indexfonden som gått bäst på 1-5 år?

Trendsökaren

Re: Indexfonder

Inläggav Trendsökaren » 23 augusti 2016, 12:20

Tja vad skall man gå på. Troligt är att vi har olika "fondtorg" så vi har inte samma urval.
Men en strategi är väl att titta på den historiska avkastningen. Då tillhör ju Handelsbanken en av de bättre. Kollar man med Sharpekvoten så har den 0,89 vilket också tillhör bland de högre bland indexfonderna.

Men jag har inget i sak emot mekaniskt placerande fonder. Spiltan Investment och Inside Sweden har något bättre avkastning samt lite högre Sharpekvot än den vanliga indexfonden.. Den sista har jag just nu men inte Spiltan Investment som jag sparar tillsvidare.

Aron

Inläggav Aron » 30 augusti 2016, 19:59

Jag jämför fonderna i detta fall Sverige emot varandra och inte index, Handelsbanken har ju ett litet försprång som du själv säger och då kanske det skall vara avgörande och inte kostnaden eller vilket index fonden jämför sig emot.

Men HB har 15 års historik vilket inga andra indexfonder verkar ha, jämför den för skojs skull mot Lannebo Småbolag på 1-15 år så är det enorma skillnader, men det är ju att jämföra äpplen och päron såklart.

:)

aromata

Inläggav aromata » 30 augusti 2016, 21:41

Ett index kan vara bra att jämföra med om man t.ex vill mäta sin avkastning kalenderårsvis. Om man avkastar som ex OMXS30 alla positiva år och nollar alla negativa år får man en fantastisk långsiktig avkastning. Detta kan man bygga sin strategi på.

Att bara jämföra olika fonder med varandra kan ju vara ännu bättre. Under förutsättning att du inte får de negativa åren.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 31 augusti 2016, 05:50

aromata skrev:För en del, inkl mig själv, är indexfonden ett givet alternativ till att hitta fonder eller aktier på egen hand. Men det finns ju numera en rad olika svenska indexfonder att välja mellan. Och skillnaden i avkastning på några år och längre är avsevärd.

Frågan är då vilket index man ska följa? Avanza Zero har nästan gått sämst alla. Handelsbankens, som följer SIXRX, har gått 15% bättre på fem år och 7% bättre på ett år. Ska man bara helt enkelt välja den indexfonden som gått bäst på 1-5 år?

Man måste tolka det som att storbolagen (Avanza följer OMX30) har gått något sämre än börsen som helhet (SIXRX).
Börsen som helhet inkluderar småbolagen vilka har gått bättre än genomsnittet (Solnamannen skulle nog hålla med).
Men kommer trenden att hålla i sig?
"you gotta do what you gotta do"

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 31 augusti 2016, 22:34

Om man inte är fullinvesterad i aktier kan en indexbaserad blandfond vara ett gott alternativ.

Här jämför jag:
Gul Robur Access Mix (50 % aktier)
Grå Robur Access Sverige
Bild

Det går att se i båda graferna att denna blandfond kan prestera bättre än vad andelen aktier rent intuitivt skulle ge.

Bild

Aron

Inläggav Aron » 4 september 2016, 14:48

Där jag för egen del ofta väljer en Indexfond är Globalfonder som jag sedan spetsar med lite "chicka" innehav som tex tillväxtmarknader som gått bra det sista vilket nog ingen aktiv fondsparare kunnat undvika.

Har SPP Aktiefond Global A med 0,3% i avgift i en portfölj och Danske Global Index med 0,5% i avgift i en annan som ex, får ju enorm spridning med ca 1100 innehav resp 1600.

Bäst är väl den en kan nå i PPM men pga hävstångseffekt inte riktigt vågat ha lika mycket som vanligt då jag fortfarande går lite på tå med en viss osäkerhetskänsla om var vi står i denna oroliga värld.

Sedan är det ju attraktivt med låga avgifter i långa innehav oavsett indexfond, men jag mäter dom i första hand mot varandra sedan mot sitt index och Morningstars kategori + avgift när jag kanske plockat ut några russin där 5 skall bli 1.

:)

Återgå till "Övriga placeringar"