Mini Futures

Här diskuterar vi fonder, aktieobligationer fastigheter och annat skoj som inte är just aktier.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

morfarGinkgo

Mini Futures

Inläggav morfarGinkgo » 7 april 2016, 20:36

Handlar ni med Mini Futures?
t ex inför rapportperioden..i spekulation med häv?
t ex som skydd i stället för stoploss?
Ja det finns ju onekligen möjligheter med produkten..smidigt och framförallt riskfyllt.
Finns det några "players" där ute 8)
---

Användarvisningsbild
jeppe

Re: Mini Futures

Inläggav jeppe » 12 april 2016, 13:47

Nej jag har ingen erfarenhet av mini futures.
Hos Avanza får man betala 3 % i ränteavgift.
Det kan jag tycka är en nackdel.
"you gotta do what you gotta do"

denekonomiskemannen

Inläggav denekonomiskemannen » 24 april 2016, 21:45

Mja, har väl testat ett gäng gånger. Jag tycker de har mer karaktär av betting och gambling än investeringar. Hävstången uppnås förstås genom belåning. Även om räntan är låg så blir den betungande vid hög hävstång och längre innehavstid. Som kortsiktigt spekulationsinstrument kan det vara lyckat, men långsiktigt är jag negativ.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 10 augusti 2016, 14:34

Klipper in en liten sammanställning angående Mini Futures.

En bra tumregel med Mini Futures är att avståndet till stop-nivån ligger på ca 8% vid hedge. Risken att ej hinna agera elimineras om inte helt så nästintill..så ser jag det.

Det är naturligtvis upp till var och en men under 5% är tveksamt.
Allt beroende på vilken risk man vill ta.
Avanzas Markets Minis är courtagefria.

Hävstång beräknas ju på hur lång tid instrumentet skall innehas, då hävet lätt drar iväg om man är snett ute...som j ser jag det.
Mindre positioner och stark marknadstro är ju högre häv att föredra men avståndet till stop-nivån bör kollas.

Som kanske redan nämnts, är Minis en form av hedge och om man vill ge ett innehav i index eller aktie en boost.

Svårigheten med automatstop är att omräkna finansieringsnivån då underliggande instruments kursnivå ej gäller. Lägre häv lättare men ändå ej hundraprocentigt.
Jag använder både sms och e-post larm istället då jag sätter larmet på underliggandes stop-nivå.

Blev lite långt det här men kanske någon är intresserad och vill ge ytterligare syn på instrumentet. Onödig redogörelse kanske då innehållet av ovan redan är känt.

Tillägger att ja bara tillämpar Mini Long o Short, ej turbos och liknande.
---

volla

Inläggav volla » 10 augusti 2016, 15:19

Har väl testat en del instrument utöver vanliga optioner (vanliga plain vanilla warranter för länge sen, lite certifikat osv) men inte Mini Futures så har ingen praktisk erfarenhet av det. Antar att det kräver en del bevakning utifrån det du skrev. Skriv gärna lite om hur man bäst kan använda sig av den, fördelar nackdelar osv. Det kan inte bli för mycket text som jag ser det! :) Visst man kan läsa ett produktblad men det går inte riktigt att jämföra med en beskrivning baserad på praktisk erfarenhet.

volla

Inläggav volla » 10 augusti 2016, 23:06

Ta de här funderingarna för vad de är. Det var flera år sen jag testade vanliga warranter senast (dessa är annorlunda) och har mest pysslat med optioner (och aktier) senaste åren. Jag har aldrig testat detta instrument så därmed är jag nu ute på hal is när jag skriver. Men jag tyckte detta var lite intressant så vill gärna försöka sätta mig in i det.

Jag måste erkänna att jag har lite svårt att så här vid första anblick se exakt var fördelarna gentemot vanliga optioner ligger? Vad är det jag missat i det här? Hjälp mig! Jag förstår att det kan ge grym effekt om man får rätt om riktningen och lyckas undvika att knockas ut av stoplossen under den korta perioden det troligvis pågår. Man kan hedga eller spekulera med hävstång osv.

Några emittentfunderingar, där finns ju en risk till att börja med. Om banken/motparten mot förmodan skulle få problem kan ju en sån här produkt ligga risigt till även om sannolikheten givetvis är väldigt låg. Sen är det emittenten som är market maker, det tyckte jag var lite jobbigt när jag handlade med warranter att veta att man har banken som motpart snarare än marknaden. De ställer köp och sälj kurser under normala marknadsförhållanden, typ...Sen undrar jag så klart om inte stoplossen på något intrikat sätt gynnar emittenten mer än köparen även om endast det satsade kapitalet+avgifter riskeras för köparen.

Knockoutaspekten, jag förstår att du har kontroll på det här. Jag är tveksam till om jag skulle klara det...Funderar kring varför man ska utsätta sig för detta "merjobb" att eventuellt försöka undvika knockout. Vad förlorar jag på att istället bara köpa en call eller put? Där finns ju massa olika priser och deltastartpunkter att starta på och det är bara att välja ut en nivå som passar ens egna syften? Då riskerar jag inte heller att stoplossas ut vid någon tillfällig kursrörelse. Kanske dålig jämförelse men känns som att det skulle bli som att köpa en call eller put som samtidigt har en lösenrisk under löptiden precis som en utfärdad.

Jag är inte kritisk i den meningen att jag t ex hävdar att "det är ett spekulativt instrument, man ska inte spekulera bla bla". Det blir bara lättast för mig att relatera till vanliga optioner för att försöka sätta mig in i fördelar/nackdelar. Som sagt, jag lär ha missat något...

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 11 augusti 2016, 00:24

Skrev om minis angående din fråga till Coccos.
Lyfte inlägget hit då det fanns en tråd.

Har inget syfte att jämföra produkten med optioner.
---

volla

Inläggav volla » 11 augusti 2016, 09:52

Det kan jag förstå. Ignorera inlägget.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 11 augusti 2016, 10:06

Tvärtom volla..efterlyste ju ytterligare syn på instrumentet.
Risken med minis är VÄL värd att påpeka.

Tacksam för att du tog dig tid!!
Läser dina postningar med intresse..ha de gott!

volla

Inläggav volla » 11 augusti 2016, 10:29

Tack! Jag behöver nog smälta informationen kring mini futures. Jag kommer att återkomma med frågor här, ha det gott!

volla

Inläggav volla » 11 augusti 2016, 17:54

Ok, har läst lite mer om dem nu. Det här med att löptiden håller på tills den till sist knockas ut gör det väldigt annorlunda och tillför onekligen ett spänningsmoment!

Man kan alltså ha kvar sin hedge eller spekulation tills den slutligen knockas ut. Annorlunda... :o

Lite ostrukturerade funderingar...Låt säga att jag skulle köpa en mini short för att hedga ett befintligt aktieinnehav. Jag funderar lite kring hur man praktiskt sett gör bäst om den till exempel når kritiskt läge och man överväger att byta ut den mot en annan på lämplig nivå nedåt? Utifrån hedgeaspekten kan man ju med lite tur ha en hedge som håller länge eller med otur väldigt kort. Klarar man att hantera bevakningen/eventuella rullningar borde mycket vara vunnet således.

Risken är "endast" satsat kapital med avgifter. Som så ofta finns två sidor av myntet. Får man rätt i sin marknadssyn kan man givetvis få riktigt grym hävstång, samtidigt kan även tillfälliga prisfluktuationer i fel riktning ställa till det med knockouthotet.

Jag vet att det inte går att ge generella svar av synnerligen uppenbara skäl. Men utifrån din erfarenhet, vilka förväntningar skulle man realistiskt sett kunna ha avseende löptiden? Veckor? Någon månad?

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 11 augusti 2016, 20:04

volla...
Ok, har läst lite mer om dem nu. Det här med att löptiden håller på tills den till sist knockas ut gör det väldigt annorlunda och tillför onekligen ett spänningsmoment!

Man kan alltså ha kvar sin hedge eller spekulation tills den slutligen knockas ut. Annorlunda... :o

Lite ostrukturerade funderingar...Låt säga att jag skulle köpa en mini short för att hedga ett befintligt aktieinnehav. Jag funderar lite kring hur man praktiskt sett gör bäst om den till exempel når kritiskt läge och man överväger att byta ut den mot en annan på lämplig nivå nedåt? Utifrån hedgeaspekten kan man ju med lite tur ha en hedge som håller länge eller med otur väldigt kort. Klarar man att hantera bevakningen/eventuella rullningar borde mycket vara vunnet således.

Risken är "endast" satsat kapital med avgifter. Som så ofta finns två sidor av myntet. Får man rätt i sin marknadssyn kan man givetvis få riktigt grym hävstång, samtidigt kan även tillfälliga prisfluktuationer i fel riktning ställa till det med knockouthotet.

Jag vet att det inte går att ge generella svar av synnerligen uppenbara skäl. Men utifrån din erfarenhet, vilka förväntningar skulle man realistiskt sett kunna ha avseende löptiden? Veckor? Någon månad?

Ärligt talat vet inte jag vad en optionshandlare har för nytta av Mini Futures.

Jag ser produkten som en boost vid korttidshandel.
Att låta den gå till stopnivån är främmande för mig..har aldrig hänt. Då är man ur för länge sedan..så jobbar jag.
En snabb hedge vid underliggandes rapport är en annan strategi men där är väl optioner ett vassare alternativ.

Det finns ju fler strategier med automatköp o sälj men det går jag ej in på ..det är överkurs.

Inget vidare svar men skall du ligga med en minis t ex en månad bör man ha en väldigt låg häv och ha stark marknadstro. Ju lägre häv ju längre avstånd till stopnivån.
---

volla

Inläggav volla » 11 augusti 2016, 21:19

MorfarGinkgo skrev:

Jag ser produkten som en boost vid korttidshandel.
Att låta den gå till stopnivån är främmande för mig..har aldrig hänt. Då är man ur för länge sedan..så jobbar jag.
En snabb hedge vid underliggandes rapport är en annan strategi men där är väl optioner ett vassare alternativ.

Aha, då förstår jag lite bättre. Förefaller ju rätt effektivt om man har rätt om riktning och har den graden av kontroll över stoppnivån. På sina egna meriter kan den vara nog så intressant. Ska nog fundera en sväng till runt det här instrumentet helt klart!

Tack för tålamodet!

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 11 augusti 2016, 21:30

...jag ser det ej så..att jag har tålamod..
Trevligt med lite resonemang om produkter som ligger lite utanför "vanliga".
Coccos strategi får man ej glömma även om jag ej satt mig in i den.
Han går sin egen väg och tillhör dem som varit med länge...
Ha de gott volla!

volla

Inläggav volla » 11 augusti 2016, 21:58

...jag ser det ej så..att jag har tålamod..
Trevligt med lite resonemang om produkter som ligger lite utanför "vanliga".
Coccos strategi får man ej glömma även om jag ej satt mig in i den.
Han går sin egen väg och tillhör dem som varit med länge...
Ha de gott volla!

Ja det tycker jag också, särskilt kul när det gäller nya saker man inte satt sig in i alls. Min förkunskap om mini futures bestod i att jag visste att de existerade...Därmed vet jag lite lite mer nu :) Ja Coccos tråd kommer jag garanterat att följa! Jag var under några år passiv läsare av derivatinfo så jag vet erfarenheten och kunskapsnivån som finns där :) Det var en sak att läsa om optioner i en bok eller artikel, på derivatinfo fanns den praktiska verkligheten beskriven av många väldigt kunniga skribenter. Utan den vet jag inte om jag hade gett mig in i optionsvärlden faktiskt.

Ha det gott tills vi syns i någon tråd här igen! :)

Återgå till "Övriga placeringar"