Alternativa Placeringar

Här diskuterar vi fonder, aktieobligationer fastigheter och annat skoj som inte är just aktier.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
Philip Arthur Dent

Alternativa Placeringar

Inläggav Philip Arthur Dent » 18 mars 2016, 10:35

Funderar på att sälja av 1 tredjedel av min kapitalförsäkring som bara består av aktier.
Tror att det kan bli svårt med uppsida efter utdelningarna.
Men till frågan:
Vad skall man göra med pengarna ?
Bankkonto, Nej
Madrassen, Nej
Företagsobligationer ?
Certifikat ?
eller vad.?

Söker en hyfsat "säker" räntabilitet på mer än eller lika med tre procent...
Har testköpt lite XBT Bitcoin...
Kan man få lite kreativa ideer....? :?
Philip Arthur Dent

Användarvisningsbild
Solnamannen

Re: Alternativa Placeringar

Inläggav Solnamannen » 19 mars 2016, 09:27

Företagsobligationer (via fonder förmodar jag att du menar) lider av låga räntor (hög värdering), och därtill blir avgifterna i sådana fonder väldigt höga i relation till yielden på obligationerna. Det tror jag generellt inte på.

En tanke är att du tar ut cashen ur kapitalförsäkringen och ställer snålt tilltagna (>20 % under dagens kurs) säljoptioner i stabila, högutdelande aktier som du skulle kunna tänka dig att köpa på de nivåerna, löptid 9-15 månader, och använder de 2/3 av portföljen du har kvar i KF som säkerhet för dessa positioner. Man kan väl på 0,7-1,0 % ränta på cash på nischkonton, och intäkter från ställda optioner bör kunna ge dig några procent till. I det korta perspektivet kan volatiliteten öka, men så länge aktierna/marknaden inte faller brant och du blir löst (tvingas köpa underliggande aktier, men till relativt låga kurser) blir upplägget på sikt ett trevligt litet flöde av cash till portföljen. Men upplägget bygger ju på att du kan tänka dig att köpa de där stabila, högavkastande aktierna till >20 % lägre kurs än idag för din cash.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 19 mars 2016, 15:27

Jag har verkligen letat... men nej.

Jag satsade i ett antal defensiva hedgefonder, men de har gått ned de också....

Madrassen börjar kännas rätt nu... :lol:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 19 mars 2016, 19:15

Har du grunnat på räntebevis?
"you gotta do what you gotta do"

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 19 mars 2016, 21:20

jeppe skrev:Har du grunnat på räntebevis?

Jag vet inte vad det är. :oops:
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 19 mars 2016, 22:24

Himmelsblå skrev:
jeppe skrev:Har du grunnat på räntebevis?

Jag vet inte vad det är. :oops:

Ett räntebevis (rb) är lite som en företagsobligation för vanligt folk, kostar 10000 sek snarare än en mille.
Årlig ränta betalas ut. Rätt låg visserligen i detta ränteläget. Högre för företag med lägre Credit rating. Löptid typ 5 år . På förfallodagen återbetalas köpesumman. Såvida inte en kredithändelse (betalningsinställning) inträffat, då fås en mindre del tillbaka. Ges ut av företag med kapitalbehov och Credit rating bb+ eller sämre. Går att köpa hos Avanza (courtagefritt) och Nordnet. Nordea är "middleman".( kanske är det så att Nordea strimlar upp "riktiga" företagsobligationer och pytsar ur dom i form av räntebevis, jag vet inte riktigt. )
En viktig grej är att precis som för aktier så finns en andrahandsmarknad, alltså man kan handla med dem på börsen. Deras pris rör sig något upp och ner men mindre än för aktier.
Jag skulle säga att om det är skakigt på börsen så kan nyutgivna bevis gå upp 5 procent över inköpspris. Runda slängar. Men vid raset efter december 2015 föll många bevis i värde under inköpspriset. Givet att företaget inte konkar är det ju då fördelaktigt att köpa sådant bevis. Man får ju dels de årliga utbetalningarna och en nettovinst vid förfallsdagen.

aromata

Inläggav aromata » 19 mars 2016, 23:14

Jag är inte så insatt men spontant kan jag tycka att det blir riskfyllt om räntan går upp. Då borde ju värdet på andrahandsmarknaden sjunka vilket innebär att du inte kommer ur din placering utan förlust förrän på förfallodagen. Under tiden får du bara en medioker ränta. Fem års bindningstid är ganska lång tid. Under dessa fem åren har du chans att få hyfsad avkastning på lite kortare placeringar utan att binda kapital. Fem år utan perioder av fina uppgångar på börsen är ovanligt. Kanske har det aldrig ens hänt förrut?

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 20 mars 2016, 11:49

aromata skrev:Jag är inte så insatt men spontant kan jag tycka att det blir riskfyllt om räntan går upp. Då borde ju värdet på andrahandsmarknaden sjunka vilket innebär att du inte kommer ur din placering utan förlust förrän på förfallodagen. Under tiden får du bara en medioker ränta. Fem års bindningstid är ganska lång tid. Under dessa fem åren har du chans att få hyfsad avkastning på lite kortare placeringar utan att binda kapital. Fem år utan perioder av fina uppgångar på börsen är ovanligt. Kanske har det aldrig ens hänt förrut?

Jo stigande räntor är helt klart en risk.
Det finns två typer av räntebevis: De med helt fast avkastning och de med avkastningen uttryckt som Stibor + en fast offset.
När Ingves höjer räntan kommer räntebevisen baserade på Stibor därför att avkasta mer.
Så rimligen borde de med helt fast avkastning drabbas hårdare av räntehöjningar.
Jag ser räntebevisen som ett alternativ till banksparande, inte som ett alternativ till aktier.

Användarvisningsbild
Philip Arthur Dent

Inläggav Philip Arthur Dent » 27 mars 2016, 17:05

Ledsen för min bortvaro.
Nu är jag äntligen tillbaka igen.
Tack för alla svar.
5 år är alldeles för lång tid att ligga ute med pengar.

Rent instinktivt känns Solnamannens ide som ett bra drag.
Så länge som världen inte helt får fnatt.

PAD
Philip Arthur Dent

Användarvisningsbild
Philip Arthur Dent

Inläggav Philip Arthur Dent » 5 maj 2016, 18:14

Nu har jag tänkt lite till.

Jag säljer av en tredjedel av mina innehav.

Ställer ut säljoptioner på de som jag vill köpa,
eller bara personliga limiter på när jag skall gå in igen.

Ställer ut köpoptioner på HM som covered call.
(Tror att HM skall ta en längre tids paus men vill
behålla dem för utdelningen och förhoppningsvis
en bra framtid längre fram).

och sedan försöker jag översomra, överhösta och övervintra så gott det går.
Därefter ett nytt beslut.
Tror ju att börsen skall sjunka eller somna in framöver...
Philip Arthur Dent

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 6 maj 2016, 08:35

Säljotioner i Holmen på kurs 210-230 kr eller ICA på kurs 230-250 kr känns väldigt säkra. Eller annorlunda uttryckt; nöjer man sig med ett avkastningskrav kring 6-7 % så är det sannolikt julafton att få köpa de aktierna till de kurserna. Problemet är ju att man inte får så mycket betalt för optionerna i dagsläget.

Men man kan ju ha ögonen på dem i trånga lägen där det råder smärre panik på börsen efter 1-2 veckor med totalt 10-15 % nedgång (som i augusti 2015 eller januari 2016).

kilo

Inläggav kilo » 11 maj 2016, 18:31

Alternativa investeringar var det. Kanske byta ut den gamla oljepannan i villan till bergvärme (om du har villa med oljepanna vill säga). Amortera lån är ett annat alternativ om du har dyra sådana som kostar ränta. Byta till annan bil som drar mindre bränsle, har billigare skatt, försäkring och andra omkostnader. Slänga ut den gamla kyl- och frys och köpa en ny energisnål. Det var några förslag som borde kunna kategoriseras som alternativa.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 maj 2016, 18:34

kilo skrev:Alternativa investeringar var det. Kanske byta ut den gamla oljepannan i villan till bergvärme (om du har villa med oljepanna vill säga). Amortera lån är ett annat alternativ om du har dyra sådana som kostar ränta. Byta till annan bil som drar mindre bränsle, har billigare skatt, försäkring och andra omkostnader. Slänga ut den gamla kyl- och frys och köpa en ny energisnål. Det var några förslag som borde kunna kategoriseras som alternativa.

Köp en hektar skog, hugg din egen ved... köp kamin... mina två små kronor... :wink:
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 15 maj 2016, 10:40

Philip Arthur Dent skrev:Ledsen för min bortvaro.
Nu är jag äntligen tillbaka igen.
Tack för alla svar.
5 år är alldeles för lång tid att ligga ute med pengar.

Rent instinktivt känns Solnamannens ide som ett bra drag.
Så länge som världen inte helt får fnatt.

PAD

Räntebeviset har en löptid på fem år från utgivningsdagen, javisst.
Men det kan närsomhelst säljas (och köpas) hos t ex Avanza.
Det finns ingen tvingande bindning.

Återgå till "Övriga placeringar"