Bull & Bear

Här diskuterar vi fonder, aktieobligationer fastigheter och annat skoj som inte är just aktier.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Bull & Bear

Inläggav aromata » 11 februari 2016, 14:28

Alfred Berg har Bull och Bear som fungerar som vanliga fonder, dvs med en kurs varje dag. Alltså inte som en aktie med spread och courtage. De kan handlas bl.a i ppm och hos Skandia men inte hos Avanza vad jag kan se.

Finns det andra Bull/Bear-fonder som handlas som vanliga fonder? Nu när börsvärlden skakar kan man ju försöka tänka i andra banor. Om det leder till något får tiden utvisa.

Aron

Re: Bull & Bear

Inläggav Aron » 12 februari 2016, 11:11

Jag har bara vågat testa lite annat/obeprövat i PPM och det har gått bra, alla innehav förutom Thailand är tänkta för en negativ börs, och alla ligger på + dom ca 5 veckor jag haft dom.

395434 Allianz Thailand Equity 7 %
574293 AMF Räntefond Lång 75 %
338590 BlackRock Global Funds - World Gold Fund 5 %
186478 Alfred Berg Bear 5 %
639633 SEB Asset Selection Lux Ack 8 %

Kanske du hittar något som kan vara av intresse utav dessa ?

:)

aromata

Inläggav aromata » 12 februari 2016, 11:55

Jag har alternativ när det gäller att köpa men svårigheten är är hitta något som är värt mödan när det går ner. Bear kan vara knepiga att hantera men kan vara ett bra alternativ ibland. Men nästan alla är börshandlade medan jag nog skulle föredra en vanlig fond. Vad jag kan se finns bara Alfred Bergs nya bull/bearfonder och de kan inte köpas överallt.

Aron

Inläggav Aron » 12 februari 2016, 12:36

Jo det är en skitsvår marknad, jag har 85% SPP Obligationsfond i mitt innehav på SPP, och även om det inte blir så många % så kan det bli lite klirr i kassan iaf. Jag har inte riktigt koll på vad som styr dom lite längre räntorna men dom ligger på ca +2% upp i år så nått är det som gör att dom går lite bättre än "normalt" fn.

volla

Inläggav volla » 29 maj 2016, 21:03

Om jag hade fått önska så hade Alfred Bergs Bull och Bear varit tillgängligt även som ETF. Jag tittade lite på BEAR varianten för ett tag sen, kan minnas fel (orkar inte kolla) men har för mig att det var 0,9 i motrörelse mot index. (Sen har jag för mig det var nåt udda med när de läser av index några timmar innan stängning i fonden?) Ok spread och courtage måste definitivt vägas in i beräkningen men om man till exempel snabbt vill hedga borde det vara ett bra alternativ att ha ETF variant med mer normal motspegling av index, särskilt om man kanske vill undvika spänningsmomentet med hög hävstång som ingår i de flesta ETF:er.

Återgå till "Övriga placeringar"