Einstein hade fel

Här diskuterar vi fonder, aktieobligationer fastigheter och annat skoj som inte är just aktier.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Einstein hade fel

Inläggav aromata » 4 mars 2012, 22:38

Albert Einstein lär ha sagt att ränta-på-ränta-effekten är världens åttonde underverk. Han lär också ha sagt att ”den starkaste kraften i Universum är ränta på ränta”. Han syftade förstås på den exponentiella tillväxt som ränta-på-ränta-effekten skapar när investeringshorisonten är lite längre. Du som placerar på längre sikt skulle därför sträva efter att skapa en så jämn avkastning som möjligt över tiden, enligt Aktiespararnas tolkning.

Men han har fel. Det är inte den jämna avkastningen som är det viktiga utan avsaknaden av förluster. Om du bara är en medioker sparare i aktier eller fonder som inte ens klarar att slå index i uppgångarna, kan du ändå få en fantastisk utveckling på din portfölj (långt bättre än index) om du undviker stora förluster. Den som minns tråden om 100-200 strategin har sett exempel på detta. Det finns flera andra och kanske bättre sätt att göra detta på. Sök och du skola finna.

Därför borde många fler tips och råd handla om detta, att undvika stora förluster, istället för att bara hitta vinnarna. Jag kan kanske förstå att detta inte tar fatt i media med alla sina särintressen men det borde kunna vara ett hett ämne i forumsmiljön.

aromata

Inläggav aromata » 5 mars 2012, 11:28

Dagens Industri webbupplaga har idag en artikel om Aberdeen som blev årets fondbolag 2011, enligt placeringsrådgivaren Söderberg & Partners.

Där kan man bl.a. läsa:

"Sedan 2008 har det blivit betydligt mer fokus i branschen på att bevara värden när marknaden vänder neråt. Innan 2008 tror jag att man kanske hade glömt lite hur illa det kunde gå. Minnet är kort ibland", säger Walter Nunez Ovtcharenko, fondanalysansvarig på Söderberg & Partners.

Ganska intressant att allt fler intresserar sig för hur man ska kunna bevara värden i en dålig marknad. De riktigt stora fonderna kan inte syssla med sånt utan att punktera marknaden och därför är det inte optimalt att ligga passivt i sådana.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 6 mars 2012, 19:09

Jag instämmer. Min relativa framgång i premiepensionssystemet (7% per år i snitt sedan start) bygger på en försiktig strategi med mycket riskspridning och låga avgifter - och övergripande tanke att det är OK att gå miste om 1/3 av all uppgång, om jag kan undvika 2/3 av all nedgång (detta är en pedagogisk skildring, ingen strategi).

Sett utifrån hur aktiemarknaden gått som stort, eller om jag jämför mig med passiva sparare i systemet vill jag nog påstå att jag lyckats med min målsättning. Med tanke på förutsättningarna är jag nöjd med 5,5-6,0% reellt per år i snitt. Det ger en fullt tillräcklig pension.

aromata

Inläggav aromata » 6 mars 2012, 19:54

Solnamannen skrev:... det är OK att gå miste om 1/3 av all uppgång, om jag kan undvika 2/3 av all nedgång ...

Detta är en ganska realistisk målsättning. Jag, som är trendföljare, kommer per automatik alltid lite sent in i marknaden och kommer också ur lite sent. Det finns ingen trygg väg runt detta problem.

rookiiee

Re: Einstein hade fel

Inläggav rookiiee » 9 mars 2012, 18:48

aromata skrev:Men han har fel. Det är inte den jämna avkastningen som är det viktiga utan avsaknaden av förluster.

Ränta på ränta förutsätter naturligtvis avsaknaden av förluster , annars blir det ju ingen ränta PÅ ränta effekt =).
Han menade inte ränta på negativ ränta effekt :)

Om det nu är sant att han sagt så överhuvudtaget.

Men jag håller med om ditt resonemang att undvika förluster är bra.
"Let the winners riiiide , cut losers short", Peter Lynch

Brooklyn

Inläggav Brooklyn » 6 oktober 2016, 14:37

I consider Einstein the best scientist ever! read http://bigpaperwriter.com/blog/albert-einstein-essay and get to know some facts about this man!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 oktober 2016, 16:12

Brooklyn skrev:I consider Einstein the best scientist ever! read http://bigpaperwriter.com/blog/albert-einstein-essay and get to know some facts about this man!

hehe... min stora kärlek är Isaac Newton... när han skrev in sig på Cambridge var matematiken underordnat ämne till musiken... ändå uppfann han infinitesimalkalkylen... ja, eller det är en tysk som var samtidigt, de blev osams... men han tog matematiken ett enormt kliv framåt... att han även beskrev naturvetenskapens matematiska principer, däribland gravitationslagen, minskar ju inte killens storhet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 6 oktober 2016, 17:52

Newton såg ut som jag i min ungdom, samma frisyr. I övrigt är väl likheterna begränsade.

Jag fattar inte om han uppfann infinitesimalkalkylen som beräkningsmodell eller själva ordet. Båda alternativen förefaller lika svåra!

I övrigt tycker jag att nobelpriset i fysik ska tilldelas den som uppfann horisontalläget!

Festivus

Inläggav Festivus » 7 oktober 2016, 12:06

aromata skrev:Newton såg ut som jag i min ungdom, samma frisyr. I övrigt är väl likheterna begränsade.

Jag fattar inte om han uppfann infinitesimalkalkylen som beräkningsmodell eller själva ordet. Båda alternativen förefaller lika svåra!

I övrigt tycker jag att nobelpriset i fysik ska tilldelas den som uppfann horisontalläget!

Leibniz och Newton uppfann infinitesimalkalkylen oberoende av varandra.

Idag används Leibniz notation för att den bättre än Newtons.

Själv hyllar jag japanen Ito som är det tunga namnet inom den stokastiska analysen,
vilket är områden där infinitesimalkalkylen inte går att använda.
Det är den gren av matematiken som i princip all finansiell matematik grundar sig på.
Till skillnad från Leibniz och Newton är det ett modernt område där alla
stora framsteg tagits efter 1950-talet och det är ännu väldigt hett som forskningsområde.
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Återgå till "Övriga placeringar"