vollas aktiedagbok

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

volla

Re: vollas aktiedagbok

Inläggav volla » 29 december 2017, 10:46

Trendsökaren skrev:

Det är mycket spekulationer och under ytan en massa lite svåra saker mellan de olika ägargrupperna. Gardell har varit ägare i 11 år.

Jag kan inte finna att Gardell bidragit med något speciellt. Något säkert men kursutvecklingen har väl varit mager förutom det sista året på högkonjunkten. Inga höjda utdelningar mer än att 3 kr blev 3,25 detta år.

Verkar dock funnits mycket svåra konflikter mellan de största ägarna. Gardell meddelar inte ens att han skulle sälja .

Han hade tänkt dela upp bolaget. Men hur skulle detta vara klokt utifrån att du måste ha massproduktion idag.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6786349

Volvo är idag det absolut inom Sverige det starkaste varumärket. Men det är kanske mest Volvo Cars förtjänst. Samtidigt verkar det finnas en gemensam plattform mellan de olika delarna av varumärket.

Volvo Cars har som exempel en lina för att tillverka sina motorer. Samma lina för både olika dieslar och olika bensinmotorer med olika påhängda saker. En del monteras med robotar och en del för hand. Man har alltså utvecklat ett modulsystem som motverkar att man inte har världens längsta serier. Jag tror också att det finns i den andra delen av Volvo. Varför försvåra en fortsatt sådan utveckling.

Så jag kan inte finna att just Gardells ideer är de som fungerar i ett sammanhang där stordrift är en nödvändig del av framgången.

Mycket kan sägas om Gardell, både positivt och negativt. Istället för Gardells styckning är det nu ett framtida gigantiskt jättekonglomerat man kan skönja...Inte direkt i fas med samtiden, de flesta väljer att stycka och/eller dela ut verksamheter snarare än att gå tillbaks till åttiotalets jättebolag med alla möjliga verksamheter. Jag ställer mig tveksam till synergier osv. Det var synd när Sverige förlorade kronjuvelen Scania, och det vore trist för Sverige att förlora även Volvo.

Jag har funderat en sväng kring det här med Lundberg. Industrivärden via Lundberg kommer säkerligen acceptera ett bra bud när det kommer. Han ser nog inte Volvo som ett viktigt kärninnehav i sin maktsfär.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 29 december 2017, 12:48

GP skriver om affären idag. Alla röster säger att Volvo Car är välskött,fått vara självständigt och utvecklat lönsamhet och att kontakten med Kina öppnat affärsmöjligheter. Vd för Business Region Gbg är också positiv till Volvo Cars utveckling som bidragit till att många nya högkvalificerade jobb.

Allt är enligt mitt intryck och att Volvo Cars har i Sverige det starkaste varumärket av alla är en förtjänst av hårt arbete. Alltså starkare än BMW, Ica och Ikea. Man har också grävt ner sig i den Göteborgska myllan genom att starta utvecklingscenter m m. Varumärket vilar också på Volvos historia kring kvalité och säkerhet. Samtidigt har man sökt lösa att Volvo är en liten global spelare som har haft det svårt att få till samma storleksfördelar som de stora tyskarna har. Modulsystemet med drivlinan är en lösning som varit framgångsrik. SAAB verkar ha misslyckats där.

En del i artikeln håller med om denna industriella logik. Andra tänker mera att det är affärsmöjligheterna med Kina som är Geelys drivkraft. Samarbetet med Dongfeng beskrivs som sömnigt.

Det skrivs också om utvecklingen i Kina och att man önskar skapa färre tillverkare av bilar i Kina än vad de har nu. Geely har en stark position genom att han sitter i Kinas industriråd. Genom att Volvo Lastvagnar äger 45 % av Dongfeng så har Geely stärkt sin position. Så ekonomireportern Per Lidvall skriver att det mest troliga storyn kring köpet är att bättre få igång försäljningen i Kina. Samtidigt så undrar han om relationen blir så långvarig på grund av Geelys kapitalbehov i förhållande till andra affärer.

...............................................
En risk med Kina i allmänhet är att de skyddar sin inhemska produktion mera än vad som är möjligt att göra i Sverige. Så är mitt intryck. Tycker mig se att vi i allmänhet har en teoretisk förståelse av att Kina idag på alla sätt är en stormakt med kraft och storlek kunna ändra på saker och ting. När Kina bestämde sig för att massproducera solpaneler så blev följden kraftiga prissänkningar och en global våg av billig solkraft. När Kina nu bestämmer sig för elbilar så får det också global påverkan. De vet ju också kraften i massproduktion.

Men förstår vi i praktiken. Och klarar vi att förhålla oss till detta?

volla

Inläggav volla » 30 december 2017, 19:57

Trendsökaren skrev:

GP skriver om affären idag. Alla röster säger att Volvo Car är välskött, fått vara självständigt och utvecklat lönsamhet och att kontakten med Kina öppnat affärsmöjligheter. Vd för Business Region Gbg är också positiv till Volvo Cars utveckling som bidragit till att många nya högkvalificerade jobb.

Allt är enligt mitt intryck och att Volvo Cars har i Sverige det starkaste varumärket av alla är en förtjänst av hårt arbete

Instämmer till fullo i det här. Man kan nog lugnt konstatera att kineserna räddade Volvo Cars från konkurs.

------------------------------
Och så lite optionsbabbel i vanlig ordning:

Jag kommer som jag skrev tidigare att börja montera ned mitt vertikala Fence. Den utfärdade har gått min väg ordentligt. Men det är ett tag kvar till tredje fredagen i mars och jag tänker inte chansa med kaffepengar i potten, kaffepengar riskerar i optionsvärlden att otrevligt nog bli icke-kaffepengar när man som minst vill det! En stängning nu kostar kaffepengar, en stängning senare kan bli något helt annat...Kommer stänga den och inkassera en bra premie.

Om någon skulle vara intresserad:

En del av positionen var en covered call komponent. 500 aktier och utfärdad köpoption INVEB8C410 mot det innehavet, (därmed covered via aktieinnehavet, hade jag inte haft något aktieinnehav och/eller ingen köpt köpoption heller, hade risken uppåt i kurs varit teoretiskt oändlig. Vilket är lite onödigt, särskilt eftersom vinsten dessutom är begränsad i så fall. Den berömda obegränsade risken och begränsade vinsten i en otrevlig kombination).

När jag utfärdade optionen i början av oktober låg kursen nära ATM, dvs at-the-Money skulle innebära att den är vi aktienivån 410 kr. I praktiken var den lite, lite ITM runt 412 kr för att vara "nästan exakt". :) Dvs kursen låg något över 410 kr och därför var optionen ITM, in-the-Money. Men så pass nära brukar man väl definiera som "nära ATM". Så läs det inte ordet nära som att jag utfärdade exakt ATM, men nästan... :) När jag skriver nära ATM så är det just det som menas, den var nära vid utfärdandet!

Jag köpte samtidigt en säljoption @ 390 kr
, INVEB8O390, därmed har jag låst in vinsten i aktien och hade, om jag hade velat, ända fram till tredje fredagen behållt ett skydd mot börsfall eftersom jag har rättigheten att sälja aktien för 390 kr vad som än händer.

Jag har alltså lovat via covered call:en INVEB8C410 att när som helst under löptiden (om köparen av köpoptionen så önskar) sälja aktierna för 410 kr. Kursen ligger nu runt 374 kr, alltså:

Den köpta säljoptionen INVEB80390 är ITM (in-the-Money).

Den utfärdade köpoptionen mot aktieinnehavet (covered call) är alltså mycket kraftigt OTM (out-of-the-Money) och har extremt hög sannolikhet att förfalla värdelös. Detta gynnar mig då jag får behålla större delen av den erhållna premien @ 17,13 kr/aktie när jag stänger den i början på nästa år. Om man kollar priserna när det stängde:

0,65-1,05. Så det blir en bra stängning!!!
:) DETTA ÄR DE SK KAFFEPENGARNA SOM POTENTIELLT KAN BLI ICKE-KAFFEPENGAR. ONÖDIG RISK ATT TA DENNA GÅNG.

Uttryckt via deltat är det lite tillyxat cirka 8 procents sannolikhet att den, på slutdagen, landar ITM. Detta är en risk jag inte tänker ta! Går in lite närmare på det i nåt annat inlägg om jag finner det meningsfullt.

Risken jag pratar om just nu är alltså risken att kursen stiger kraftigt igen och lyckas ta sig upp till 410 kr till tredje fredagen i mars 2018.
Onödigt ta den risken då jag hellre behåller aktierna så som det hela utvecklat sig just nu.

volla

centralbankernas dilemma...

Inläggav volla » 1 januari 2018, 16:28

Vollas första inlägg i dagboken:

Marknadssyn: Som jag skrev om redan förra året är den rätt mörk för kommande åren, och förr eller senare lär det manifestera sig i en större korrigering på börsen, dvs en av magnitud. Världen gick igenom en lång kris och kom ut på andra sidan många år senare, med mer samlade skulder...Centralbankerna har skapat världens största experiment som ingen vet hur det slutar, räntenivåer som ger "gratispengar" som skapar tillgångsinflation till fastigheter och börser. Payday snart?

Konjunkturen kan mycket väl hålla i sig ett bra tag till men när det vänder så är vi ute på okänd mark och med verktygslådan nästan tom (räntor etc). Otäckt är bara förnamnet. Detta kommande skede kommer hamna i historieböckerna och nationalekonomin kommer ha bråda dagar att skapa nya relevanta teorier. Men det är lite längre fram som sagt.

Läste i den orangea tidningen att sedan finanskrisen 2008 har de globala skulderna ökat med nära 500 000 miljarder kronor (cirka 20% av global BNP).

Ingves uttalar sig om behovet av globala investeringar, och ett litet citat "ekonomin måste växa snabbare än skulderna för att de inte ska explodera"...

Osv...

Så jag tror att jag kommer fortsätta skriva i dagboken om hedgade strategier ett tag till...Just nu känns det som att en stor del av världen blundar och vill inte se de här riskerna. Jag tror inte att impvollan kommer ha rätt hur länge som helst, det kommer vända med besked...

volla

Första fencet nedmonterat

Inläggav volla » 2 januari 2018, 10:53

Fencet nedmonterat:

Innehav 500 aktier

5 st INVE8C410: Utfärdad i oktober @ erhållen premie 17,13 (med courtage inräknat). Återköpt idag @ 0,80. 17,13 - 0,80 = vinst 16,33/aktie

5 st INVEB8O390
: Köpt i oktober @ kostnad 8,54. Stängd idag @ 20,25. 20,25 - 8,54 = vinst 11,71/aktie

Att stänga C410 var ganska logiskt. Totalt onödigt riskera att kursen plötsligt stiger starkt uppåt för att man vill snåla på ett par hundringar, det misstaget har jag gjort förr när jag räknat OTM som skräpoptioner och sen kommer plötslig oväntad gammasmäll. Nu är en bra vinst säkrad och jag har tillgång till full uppsida i aktien igen om den stiger!

8O390 är inte lika självklar att avyttra redan nu men kursen har sjunkit så pass mycket att den hamnat rejält ITM och det finns två faktorer/hot i det här:

-Om kursen stiger kraftigt och plötsligt förlorar den snabbt i värde.

-Thetaurgröpningen (timglaset) är det obönhörliga faktumet som varje dag som går blir ett större och större hot mot optionen. Så det var ett bra läge att sälja nu eftersom jag fortfarande har min leaps INVEB8X350 som hedge!

Dessa tre faktorer gjorde att jag avyttrade den. Endast med facit i hand vet vi om det hade varit mer optimalt att behålla den till mars. Men observera att Investor är ett kärninnehav och det är som sagt fortfarande hedgat! (Utöver det är dessutom portföljen hedgad med indexputs för helheten betraktat).

Kvarvarande position nu:

Protective put. 500 aktier + köpt säljoption 5 st INVEB8X350.

Åtgärd (några exempel):

Vid starkt sjunkande kurs:

ingen åtgärd initialt. Aktien skyddad från 350 nivån till december 2018.

Vid starkt stigande kurs:

Utfärda köpoptioner. På nivå jag kan tänka mig att sälja. Runt 410 kr är nivån som känns rimlig om det skulle uppstå ett bra tillfälle igen.

Vid stillastående kurs en längre tid

Troligen läge för parallella utfärdanden om det står stilla alltför länge, vaggor, spreadar, ratios osv.

volla

Inläggav volla » 2 januari 2018, 12:33

Volla skrev nyss:

Fencet nedmonterat:

Innehav 500 aktier

5 st INVE8C410: Utfärdad i oktober @ erhållen premie 17,13 (med courtage inräknat). Återköpt idag @ 0,80. 17,13 - 0,80 = vinst 16,33/aktie

5 st INVEB8O390: Köpt i oktober @ kostnad 8,54. Stängd idag @ 20,25. 20,25 - 8,54 = vinst 11,71/aktie

Att stänga C410 var ganska logiskt. Totalt onödigt riskera att kursen plötsligt stiger starkt uppåt för att man vill snåla på ett par hundringar, det misstaget har jag gjort förr när jag räknat OTM som skräpoptioner och sen kommer plötslig oväntad gammasmäll. Nu är en bra vinst säkrad och jag har tillgång till full uppsida i aktien igen om den stiger!

8O390 är inte lika självklar att avyttra redan nu men kursen har sjunkit så pass mycket att den hamnat rejält ITM och det finns två faktorer/hot i det här:

-Om kursen stiger kraftigt och plötsligt förlorar den snabbt i värde.

-Thetaurgröpningen (timglaset) är det obönhörliga faktumet som varje dag som går blir ett större och större hot mot optionen. Så det var ett bra läge att sälja nu eftersom jag fortfarande har min leaps INVEB8X350 som hedge!

Dessa tre faktorer gjorde att jag avyttrade den. Endast med facit i hand vet vi om det hade varit mer optimalt att behålla den till mars. Men observera att Investor är ett kärninnehav och det är som sagt fortfarande hedgat! (Utöver det är dessutom portföljen hedgad med indexputs för helheten betraktat).

Kvarvarande position nu:

Protective put. 500 aktier + köpt säljoption 5 st INVEB8X350.

Åtgärd (några exempel):

Vid starkt sjunkande kurs:

ingen åtgärd initialt. Aktien skyddad från 350 nivån till december 2018.

Vid starkt stigande kurs:

Utfärda köpoptioner. På nivå jag kan tänka mig att sälja. Runt 410 kr är nivån som känns rimlig om det skulle uppstå ett bra tillfälle igen.

Vid stillastående kurs en längre tid

Troligen läge för parallella utfärdanden om det står stilla alltför länge, vaggor, spreadar, ratios osv.

Jag missade att ta med courtaget på dagens sälj och stängning, så dra av runt en hundring på båda dagens transaktioner, det hamnar väldigt nära siffrorna och jag orkar inte skriva om inlägget.

Jag tar en paus med dagboken. Dagboken skriver jag ju för min egen skull för att "tänka högt" typ. Men just nu känns det mindre givande, har väl funderat klart i vissa frågor och då kanske man bara ska låta det vara så och fortsätta med sina strategier utan att skriva om det bara för att...

Det går upp och ned på optionsfronten här på pop. Just nu är det stendött med optioner och inte så meningsfullt starta en vanlig tråd om nåt optionsrelaterat då. Det går i perioder har jag märkt så förhoppningsvis kör någon igång nåt här på pop igen så småningom.

volla

spåkula för börsen?

Inläggav volla » 7 januari 2018, 19:35

SPÅKULA FÖR BÖRSEN?

Det blev en väldigt liten paus i skriveriet :)

Blev lite inspirerad av diskussionerna i en annan tråd. Mycket att fundera på. Ska man ha bestämda regler och försöka agera helt mekaniskt osv. Annan variant, ska man försöka förutspå börsens rörelser på längre sikt och/eller ska man försöka sig på det här med timing alls? Jag har en negativ marknadssyn och argumenten för det behöver jag nog inte upprepa ännu en gång här...

Rent allmänt, jag har en utgångspunkt i det här. Jag konstaterar bara att en storm är på ingång men det kan i "värsta fall" dröja länge tills den kommer. Jag vet inte när den kommer, ingen vet exakt när den kommer. Men att den kommer är nog ingen alltför långt dragen slutsats. Därför bygger jag försvarsmurar (långt?) i förväg. Förmodligen dröjer det, nu är det dags för trevliga utdelningar osv de närmaste månaderna och konjunkturen verkar just nu ha en del kraft kvar, sånt kan dock ändras snabbt eller alternativt komma mer obehagligt smygande.

Det är inte så att jag rent allmänt brukar försöka ta mig ur innan det smäller som någon "allmän strategi". Men den här gången tänker jag göra det, även till priset av missad avkastning. Att hedga har ett pris, man måste t ex lyckas med att finansiera en del av det i alla fall via utfärdande. Detta är inte samma sak som att jag hedgar enskilda aktieinnehav med optioner. Detta handlar om något annat.

Att hedga sina optionsstrategier gör man för att undvika personlig konkurs, om man ska dra det till sin spets.

Jag anser att jag måste agera i enlighet med min marknadssyn, eftersom den är otroligt negativ på längre sikt så måste jag agera utifrån det. Så eftersom jag är allmänt starkt negativ till börsen så köper jag t ex inte köpoptioner i index, enkel logik.

Jag är t ex positiv till Investor som aktie men hedgar nu hela tiden både i enskilda aktier och i index för jag vet inte när det smäller.

Visst kan man då hävda att man kan enkelt kan positionera sig i båda riktningarna kontra index via optioner, men som bekant finns ingen gratislunch och än en gång är det den långsiktiga marknadssynen som nu är vägledande. Jag är helt "bekväm" med att ta smällen om det istället fortsätter kraftigt uppåt.

Så snarare än att försöka tajma en händelse är jag "besatt" av att undvika den...Jag struntar i om "sitt still i båten" vinner loppet i längden i det här läget.

Jag ska undvika att ta full smäll vid nästa stora börsfall. Punkt.

(När det gäller optionerna och på kort sikt är det väl mer av sannolikhets-bet och har inte så mycket med det här större övergripande att göra. På kort sikt utfärdar jag för att få extra kassaflöde eller kanske hedge osv osv men det är inte vad det här handlar om nu).

aromata

Inläggav aromata » 7 januari 2018, 20:18

Och jag kämpar för att vara så mycket exponerad mot marknaden som möjligt. Min portfölj ska ju matcha 2018 års bästa fonder!

volla

Inläggav volla » 8 januari 2018, 14:42

Aromata skrev:

Och jag kämpar för att vara så mycket exponerad mot marknaden som möjligt. Min portfölj ska ju matcha 2018 års bästa fonder!

Blir spännande att följa! Glöm inte att uppdatera oss andra då och då hur det utvecklar sig Aromata!

Återgå till "Dagboken"