vollas aktiedagbok

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

volla

LEAPS!

Inläggav volla » 23 december 2017, 21:12

LEAPS

LEAPS är optioner som har längre löptid än "vanliga" optioner, många definierar det som minst ett års löptid (men även 9 månaders löptid anses enligt vissa vara LEAPS). LEAPS finns givetvis som både köp- och säljoptioner (finns den ena finns även den andra vid samma datum). Dessa är intressanta att använda bland annat av följande anledningar:

-De kan användas som aktiesubstitut, man binder upp mindre kapital för att kontrollera en mängd aktier. Köper man t ex Deep ITM så kan man få en option som beter sig mycket likt det underliggande aktien. En aktie har alltid delta 1, så om det är en köpoption med delta 0,95 så beter den sig nästan som aktien i princip. Omvänt, om den har delta 0,05 så krävs det massiva rörelser innan den är "med i matchen". En Deep ITM köpoption kan nästan betraktas som en "investering medan en far out of the Money (far OTM) mer är som en katastrofhedge eller lottsedel beroende på nivå...

-Man kan hedga långt fram på lämplig nivå (när/om man finner det lämpligt), så man är försäkrad kanske 2 år framåt. Precis som med en vanlig försäkring, desto mer du betalar desto bättre skydd får du. Ofta jobbar vi med att finansiera våra leaps genom att utfärda om och om igen på kortare tidsperioder.

-(Bara nämner att man kan utfärda LEAPS, vilket innebär viss problematik som inte behöver dryftas här och nu).

-Sett till antal dagar man får tillgång till i löptid kan LEAPS vara en konkurrensfördel gentemot kortare tidsperioder, men det beror ju på vad man har tänkt sig att göra! Man köper ju inte en LEAPS för att hedga över en rapport för att ta ett absurt exempel! Man kan ofta köpa tidsvärdet "billigt" i relation till de med kortare tidsperioder under vissa förutsättningar osv.

-En köpt köpoption, en köpt säljoption eller en köpt vagga, köpt strut med LEAPS ger många möjligheter längs löptiden för kompletterande strategier!
Själv är jag svag för calendar spreads och det finns en sådan variant "hedgad tidsspread med innehav", strategin är extremt intressant och kallas häckloppet (finns flera varianter på den). För den som intresserad av sådant har Poseidon gjort pedagogiska livekörningar i "häckloppstråden" samt "HM och optioner" tråden. I princip har man en "köpt leapsvagga med innehav" som man kör primärt utfärdandestrategier runt. Mycket flexibel och intressant strategi.

Nu när 2 års leaps finns ute så finns följande bolag i den tidsperioden:

2ÅRS LEAPS:

INVESTOR, HM, ABB, ATLAS COPCO, ASSA ABLOY B, ASTRA ZENECA, BOLIDEN, ELECTROLUX, ESSITY, LUNDIN PETROLEUM, NORDEA, TRELLEBORG, VOLVO B, SANDVIK, SCA, SEB A, SECURITAS B, SHB A, SKANSKA B, SKF B, SSAB A, SWEDBANK A, TELE 2

HAR ÄVEN 3 ÅRS LEAPS TILL DECEMBER 2020:

TELIA, NOKIA, ERICSSON...

LÖPTID TILL DEC 2021:

OMXS30

ETT ENKELT EXEMPEL:

Om man är intresserad av långsiktig exponering mot ett bolag (eller OMXS30) så måste man inte krångla till det alls. Vi krånglar till det ibland i våra trådar men om man vet med sig att man är duktig på att bedöma en större rörelse (utifrån TA, fundamenta eller whatever) så är detta kanske intressant att ta en titt på? Te x man är starkt bull till en aktie. Man kan i princip bestämma sig för vilken kurs man tror aktien kommer passera inom en viss tidsperiod och så köper man en köpoption LEAPS som motsvarar ens marknadssyn.

-Kostar mindre än aktien,

risken är definierad i förväg (man riskerar bara premien man betalar)

-man behöver inte plocka in aktien, optionen kan säljas över marknaden precis som en aktie när som helst. Det är en rättighet, ingen skyldighet.

-Inget säkerhetskrav!

volla

VOLVO

Inläggav volla » 27 december 2017, 10:17

Cevian säljer hela sitt aktieinnehav till Geely...Jag har ju klivit av Volvo sedan tidigare (klev av för tidigt med facit i hand). Dock är det ett av de större innehaven i Industrivärden så nästa gång jag handlar Industrivärdenaktier blir det indirekt ett Volvoinnehav också. Inväntar ett bättre pris på Industrivärden innan jag kliver in igen som sagt...

Cevians aktieägare kan gratulera sig till en rejäl vinst där, Gardell har varit uthållig ägare helt klart. Det är en rejäl post de får där...Frågan är hur Industrivärden under Lundbergs ledning agerar på denna händelse, på längre sikt betraktat. Den gamla ledningen fick en hel del kritik för att prioritera makt framför aktieägarvärde, även om det enligt sedvanlig svensk medielogik var endimensionellt beskrivet (antingen/eller). Jag tycker det fanns mer nyanser där, men det är historia nu. Vad Lundberg på längre sikt vill skulle vara intressant att veta. Beredd att sälja till rätt pris? Det har han visat tidigare att han är, och han är fenomenal på att få ut ett bra pris och är beredd att vänta ut det. Så om några år har vi nog ett jättelikt kinesiskt konglomerat som kanske har både båtmotorer, anläggningsmaskiner, ett antal personbilsvarumärken, ett antal lastbilsvarumärken osv...Eller så styckas en del av det bort innan den stora affären.

Tillägg: Röstandel Geely cirka 15%, röstandel Industrivärden cirka 22%

Någon som har någon synpunkt kring den här affären?

Trendsökaren

Re: vollas aktiedagbok

Inläggav Trendsökaren » 27 december 2017, 12:07

Jag kan inte vara mera klok än någon annan men vill ändå förmedla mina åsikter om Geely och deras majoritetsägande av Volvo Cars. DI hade lite upprörda röster idag som jag lyssnade på men alla är ju enig om att Volvo Cars utvecklats bra.

Geely har varit en extrem långsiktig ägare. Dottern arbetar numera på volvo som ingenjör. De satsar ju rejält på utveckling.

Ett av de bolag som jag har kontakt/uppdrag med bjöd in en marknadschef från Volvoförra året för att få en bild hur de byggt upp varumärket m m. Jag tycker att det var en skicklig resa där man byggt upp bolaget som ett svenskt varumärke med svenska värderingar. Det var en mycket tydligt budskap samt spännande att höra hur de byggt upp varumärket Volvo som ju är en något annan sak är att dagligen sälja bilar.

Volv Cars har ju inga behov av att tillfredsställa aktieägare i allmänhet i ett kort perspektiv.

Så där kan det ju finnas en möjligt problem för aktieägare.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 december 2017, 13:00

På Volvo Cars öppnades ju kinesiska marknaden på bilsidan.

Jag vet inte hur det ser ut med lastvagnar? Här har ju Volvo ett joint venture med kinesiskt företag redan. För BM är väl Kina sedan gammalt stor marknad och Korea är huvudort i regionen.

Jag tror faktiskt inte detta är lika lyckat som för Cars. Geely har varit en lyckad ägare för Cars, det håller jag dock med om. Framförallt verkar man varit ödmjuka och låtit Göteborg köra sitt race. Låt oss hoppas de fortsätter med det.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 27 december 2017, 14:45

Jag har funderat lite vidare när jag var och handlade lutfisk och även passade på att läsa DI och SvD på biblioteket. Geely har väl ingen egen tillverkning av bussar och lastbilar vad jag känner till. Är bussar och lastbilar i Kina stor och växande?

På rena komponentsidan kan det knappast finnas synergieffekter men vad är det som händer i världen. Självkörande bilar och batterier. Ren forskning och utveckling. Aha tänkte jag.

En del av forskningen och utvecklingen för Volvos båda bolag finns i Göteborg.

Nu var det bara att kunna visa detta. Här vad jag fann -en artikel om ett pressmeddelande från Geely där de intygar ovanstående samt att de alltid är långsiktiga ägare.

"Geely Holding kommer att kunna erbjuda AB Volvo sin globala kompetens, erfarenheter från den kinesiska marknaden samt utvecklingsmöjligheter särskilt inom elektrifiering, självkörande fordon och connectivity för att stödja AB Volvos globala utveckling och stärka Volvos varumärke", säger Geelys finanschef Daniel Donghui i ett pressmeddelande och poängterar att Geely Holding är en "erkänt strategisk långsiktig investerare" och att bolaget räknar med att bidra positivt till AB Volvos långsiktiga utveckling
https://www.breakit.se/artikel/10610/ga ... lt-i-volvo

I det här fallet håller jag med "Soffan" kommunstyrelsens ordförande i Göteborg där hon inte riktigt kan se nyttan av Gardell men återigen välkomnar Geely.

Men hur aktiekursen utvecklas kan jag dock inte riktigt uttala mig om. Men min bedömning är att Volvo långsiktigt inte har något att förlora på detta som bolag.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 27 december 2017, 15:51

Di har nu hunnit tänka till från panik om att kronjuvelen är stulen av kineserna till en mera nyanserad ledare

https://www.di.se/ledare/tobias-wikstro ... r-sverige/

volla

Inläggav volla » 27 december 2017, 17:06

Tack för bra synpunkter Trendsökaren och Himmelsblå!

Senaste rubriken jag såg var att både Samuelsson och Lundberg verkade tagna på sängen av nyheten!

Intressant att Geely lyckades hosta upp en ansenlig summa pengar.
Trendsökaren skrev:

Jag kan inte vara mera klok än någon annan men vill ändå förmedla mina åsikter om Geely och deras majoritetsägande av Volvo Cars. DI hade lite upprörda röster idag som jag lyssnade på men alla är ju enig om att Volvo Cars utvecklats bra.

Geely har varit en extrem långsiktig ägare. Dottern arbetar numera på volvo som ingenjör. De satsar ju rejält på utveckling.

Ett av de bolag som jag har kontakt/uppdrag med bjöd in en marknadschef från Volvoförra året för att få en bild hur de byggt upp varumärket m m. Jag tycker att det var en skicklig resa där man byggt upp bolaget som ett svenskt varumärke med svenska värderingar. Det var en mycket tydligt budskap samt spännande att höra hur de byggt upp varumärket Volvo som ju är en något annan sak är att dagligen sälja bilar.

Volvo Cars har ju inga behov av att tillfredsställa aktieägare i allmänhet i ett kort perspektiv.

Så där kan det ju finnas en möjligt problem för aktieägare.

De förefaller vara väldigt långsiktiga och jag sympatiserar med resonemanget. De förefaller ha varit framgångsrika så här långt med Volvo Cars ur många perspektiv betraktat. Men lastvagnsbolaget är en helt annan pjäs...Detta är ju en grandios maktpositionering utan minsta tvivel, blir mycket intressant att följa! Lundberg kan förefalla lätt att förstå sig på, men det är han inte riktigt ändå...Han är en mästare på att hålla korten nära kroppen. Hur viktigt är AB Volvo för honom? Inom några år kommer vi veta. Ärligt talat, vad går först för honom när det verkligen gäller? Makten eller aktieägarvärdet? Ibland verkar svaret vara makt, ibland verkar svaret vara aktieägarvärde! När Geely går upp i ägande efterhand kommer vi förstå Lundbergs intentioner bättre. Ta t ex Ericsson, i det bolaget är jag helt övertygad om att han absolut inte kan tänka sig att ge sig in i en strid om rösträtten!

Har extremt svårt att föreställa mig att Lundberg skulle tycka att det vore ett bra koncept att slå ihop personbilarna med lastvagnarna
(och kanske båtmotorer och anläggningsmaskiner). Det skulle bli ett stort krångligt konglomerat, alla trender pekar bort från det i nuläget förefaller det som.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 27 december 2017, 17:42

Dubbelpost
Senast redigerad av 1 Trendsökaren, redigerad totalt 27 gånger.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 27 december 2017, 17:44

Jag är nog hyggligt säker på att Geely inte kommer göra några dramatiska ändringar. Volvo Cars är mera Volvo i sina värderingar och mera svenskt än under Fordtiden. Man verkar låta varumärkena vara kvar och med en högst tydlig identitet. Sedan att man arbetar med att hitta synergieffekter med utveckling bl a modulsystem.

2014 såg filmen ut så hör från Volvo Cars. Det har ju gått bra kanske till och med strålande. :D

Glömde skriva att filmen skall ses som en del av att bygga varumärket.
Den är alltså inget som direkt är en del av en försäljningskampanj.

Ta nu det jag skriver som enkla iakttagelser.

volla

Inläggav volla » 27 december 2017, 19:38

Trendsökaren skrev:

Jag är nog hyggligt säker på att Geely inte kommer göra några dramatiska ändringar. Volvo Cars är mera Volvo i sina värderingar och mera svenskt än under Fordtiden. Man verkar låta varumärkena vara kvar och med en högst tydlig identitet. Sedan att man arbetar med att hitta synergieffekter med utveckling bl a modulsystem.

2014 såg filmen ut så hör från Volvo Cars. Det har ju gått bra kanske till och med strålande.

När det gäller Volvo Cars kan jag hålla med om att det förefaller stabilt numera. Minns för några år sedan de kritiska artiklarna i Svd som initialt var extremt negativa men gradvis ändrade tonläge när det visade sig att det kanske ändå inte var en annalkande katastrof trots allt :) . Det är svårare att kritisera någon som presterar, så är det ju.

Apropå Ford, det var ju en intressant period i Volvos liv...

--------------

INVEB8C400 är avyttrade, testar att kalibrera olika avyttringsregler sedan en tid tillbaks och de åkte ut på nedstället...Vi får se om det där blir bra eller dåligt men är i princip en marginalhändelse. Aktieinnehavet är den "tunga pjäsen" i sammanhanget. Så nu är det åter igen vanligt (dvs vertikalt) Fence där igen då. Det kommer inom några dagar stängas ner med bra vinst och bli en protective put. Jag behåller hedgen nedåt men jag vill ha tillgång till full uppsida den närmaste tiden (C410 ska stängas och där öppnas full tillgång till uppsidan istället för via C400 som ju åkte ut) . Om det sen finns någon uppsida är ju en annan femma men det märker vi så småningom 8)

En protective put kan användas utifrån olika marknadssyner, faktiskt. Den negative kan köpa en hedge, den som är positiv köper den kanske "just in case" och den neutralt inställda, ptja där finns det ju klart bättre saker att pyssla med än att bränna pengar på en ofinansierad hedge utifrån den marknadssynen betraktat. Skulle jag vara neutral så måste jag ju mata på med utfärdanden parallellt för att finansiera den.

Precis som det en gång var i Volvotråden är dilemmat snarlikt, jag är "rädd" för ett rejält nedställ på börsen samtidigt som jag är positiv till Investor på de här nivåerna. Men om börsen rasar är den indextung och tar en fet smäll direkt. Således kommer jag behålla olika typer av hedge längs vägen. Vi får se vad som händer om börsen skulle tokrasa innan mars, är det nog läge att utnyttja rättigheten att sälja @ 390 kr, tacka för kaffet tillfälligt och återkomma lite längre fram 8)

volla

Inläggav volla » 27 december 2017, 23:28

INVESTOR

500 aktier

5 st utfärdade C410

5 st köpta O390.

(samt 5 st X350 för senare bruk).

volla

Inläggav volla » 28 december 2017, 16:35

Har avyttrat BLANKA OMXN N. Desto mer man läser prospektet desto mer försiktig blir man. Allt fungerar under "normala marknadsförhållanden" osv osv. Den är trots allt lite intressant, har kvar den i verktygslådan av möjligen tänkbara varianter men med vissa "förbehåll". Om index skulle stiga kraftigt kanske jag går in igen (för att jag då förväntar mig en korrigering så klart).

Har som jag tjatat om tidigare en del indexputs. Jag är ju väldigt övertygad om att det väntar en rejäl korrigering inom en rimlig framtid då det ser ut som att det finns läskiga dolda risker i systemet. Centralbankerna vet något som vi inte vet, därav deras agerande. Den globala skuldproblematiken löstes med att vi nu står med ännu mer skulder...Kommer det "endast" ta en ände med förskräckelse eller bli en förskräckelse utan ände?

Dock, i vanlig ordning kan en uppgång hålla på mycket längre än man tror, så jag vill ha torrt krut kvar att agera om kurserna skulle stiga uppåt igen. Vart kursen tar vägen har jag så klart ingen aning om men med min negativa grundsyn måste jag rigga min portfölj utifrån den negativa grundhypotesen. Jag är ingen TA människa men undrar ändå lite stilla om OMXS30 över 1700 kan nås igen innan det bär av nedåt på allvar? Jag tänker ta höjd för att fallet kommer ske och det kommer ske "som en blixt från en klar himmel". Innan blixten (indexfallet) slår ned så har man sin försäkring (puts) litegrann riggat i alla fall.

Jag känner mig sagolikt mycket mer bekväm med optioner än med blankningscertifikat så det blir nog en liten position i Blanka om jag går in i den igen senare.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 28 december 2017, 17:23

Trendsökaren skrev:I det här fallet håller jag med "Soffan" kommunstyrelsens ordförande i Göteborg där hon inte riktigt kan se nyttan av Gardell men återigen välkomnar Geely.

Men hur aktiekursen utvecklas kan jag dock inte riktigt uttala mig om. Men min bedömning är att Volvo långsiktigt inte har något att förlora på detta som bolag.

Gardell var en mycket bra ägare av Volvo. Företaget är idag mycket effektivare än vad det var innan Gardell. Han rensade ut den kultur av tjänstemannastyre som satt i väggarna av företaget allt sedan PGs tid och som jag tror var den direkta orsaken till att Scania hade mycket bättre lönsamhet. Det krävdes ägarmakt för att ändra det. Men jag kan tänka att LO och sossarna i Göteborg fick sina cirklar störda av honom.... :twisted:

Vad kan Geely? Volvo är redan inne i Kina i ett joint venture och Volvo är välförankrade i både Korea och Japan via Daewoo och Nissan Diesel.

Gardell har gjort sitt, men kineser som vaggar svenska tjänstemän till ro är inte min majonäs direkt.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

volla

volvo och makt

Inläggav volla » 28 december 2017, 17:44

Himmelsblå skrev:
Trendsökaren skrev:I det här fallet håller jag med "Soffan" kommunstyrelsens ordförande i Göteborg där hon inte riktigt kan se nyttan av Gardell men återigen välkomnar Geely.

Gardell var en mycket bra ägare av Volvo. Företaget är idag mycket effektivare än vad det var innan Gardell. Han rensade ut den kultur av tjänstemannastyre som satt i väggarna av företaget allt sedan PGs tid och som jag tror var den direkta orsaken till att Scania hade mycket bättre lönsamhet. Det krävdes ägarmakt för att ändra det. Men jag kan tänka att LO och sossarna i Göteborg fick sina cirklar störda av honom.... :twisted:

Vad kan Geely? Volvo är redan inne i Kina i ett joint venture och Volvo är välförankrade i både Korea och Japan via Daewoo och Nissan Diesel.

Gardell har gjort sitt, men kineser som vaggar svenska tjänstemän till ro är inte min majonäs direkt.

Jag tycker fortfarande att det är smått chockerande faktiskt! Jag har väldigt svårt att bortse från maktaspekterna i den här affären. De är riktigt långsiktiga och de har tydligen siktet inställt på AB Volvo...

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 29 december 2017, 01:11

Det är mycket spekulationer och under ytan en massa lite svåra saker mellan de olika ägargrupperna. Gardell har varit ägare i 11 år.

Jag kan inte finna att Gardell bidragit med något speciellt. Något säkert men kursutvecklingen har väl varit mager förutom det sista året på högkonjunkten. Inga höjda utdelningar mer än att 3 kr blev 3,25 detta år.

Verkar dock funnits mycket svåra konflikter mellan de största ägarna. Gardell meddelar inte ens att han skulle sälja :shock: .

Han hade tänkt dela upp bolaget. Men hur skulle detta vara klokt utifrån att du måste ha massproduktion idag.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6786349

Volvo är idag det absolut inom Sverige det starkaste varumärket. Men det är kanske mest Volvo Cars förtjänst. Samtidigt verkar det finnas en gemensam plattform mellan de olika delarna av varumärket.

Volvo Cars har som exempel en lina för att tillverka sina motorer. Samma lina för både olika dieslar och olika bensinmotorer med olika påhängda saker. En del monteras med robotar och en del för hand. Man har alltså utvecklat ett modulsystem som motverkar att man inte har världens längsta serier. Jag tror också att det finns i den andra delen av Volvo. Varför försvåra en fortsatt sådan utveckling.

Så jag kan inte finna att just Gardells ideer är de som fungerar i ett sammanhang där stordrift är en nödvändig del av framgången.

Återgå till "Dagboken"