vollas aktiedagbok

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

volla

Re: vollas aktiedagbok

Inläggav volla » 11 oktober 2017, 10:46

Mycket är ju cykliskt så på kort sikt beror det på industrikonjunkturen. Svårare än så måste man väl inte göra det för sig?

Fattar inte riktigt kommentaren. :cry: Vad har den kortsiktiga industrikonjunkturen att göra med Lundbergs innehav i Industrivärden? Du kan ju inte ha syftat på att Lundberg gör det svårt för sig, skulle han bry sig om cykliska aspekter? Möjligtvis i SSAB för att jag inte tror att det ett "typiskt" bolag för honom och kanske vill han kunna avyttra det längre fram (ren spekulation).

Kommentaren måste syftat på att jag gör det svårt för mig. Jag måste skrivit otydligt. Inlägget handlade alltså om Lundbergs relation till Industrivärden och dess innehavsbolag, lite allmänt spekulerande om hans förhållande till de bolagen. Som en ren enkel förströelse...Vi resonerar väl alltid kring bolag och aktier här på pop, det är väl det vi gör här till stor del? Spekulerar i ägarfrågor, funderar...

Det handlade verkligen inte om köpfunderingar i de i Industrivärden (eller Lundbergs) enskilda bolagen för min del, tyckte det framgick av inlägget. Konstaterade bara i slutklämmen att Industrivärden, och därmed alla investmentbolagets innehavsbolag, (indirekt) köps tillbaka längre fram någon gång för min del. När konjunkturen sviker brukar börsen ju vissa det litegrann i förväg och Industrivärden är synnerligen högcykliskt men det var liksom underförstått att jag, du och alla andra vet det redan....Så skulle det vara jag som gör det svårt för mig så är jag skyldig till det om det innebär att jag väntar ut konjunkturvändning och köper tillbaks innehavet vilket jag snarare skulle se som att jag "gör det lätt för mig".

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 oktober 2017, 10:53

volla skrev:
Mycket är ju cykliskt så på kort sikt beror det på industrikonjunkturen. Svårare än så måste man väl inte göra det för sig?

Fattar inte riktigt kommentaren. :cry: Vad har den kortsiktiga industrikonjunkturen att göra med Lundbergs innehav i Industrivärden? Du kan ju inte ha syftat på att Lundberg gör det svårt för sig, skulle han bry sig om cykliska aspekter? Möjligtvis i SSAB för att jag inte tror att det ett "typiskt" bolag för honom och kanske vill han kunna avyttra det längre fram (ren spekulation).

Jag syftar mest bara på att Industrivärden har mycket industri..... :D Kursen där avgörs av när industrikonjunkturen viker, helt oavsett Lundberg.

Kommentaren måste syftat på att jag gör det svårt för mig. Jag måste skrivit otydligt. Inlägget handlade alltså om Lundbergs relation till Industrivärden och dess innehavsbolag, lite allmänt spekulerande om hans förhållande till de bolagen. Som en ren enkel förströelse...Vi resonerar väl alltid kring bolag och aktier här på pop, det är väl det vi gör här till stor del? Spekulerar i ägarfrågor, funderar...

Det handlade verkligen inte om köpfunderingar i de i Industrivärden (eller Lundbergs) enskilda bolagen för min del, tyckte det framgick av inlägget. Konstaterade bara i slutklämmen att Industrivärden, och därmed alla investmentbolagets innehavsbolag, (indirekt) köps tillbaka längre fram någon gång för min del. När konjunkturen sviker brukar börsen ju vissa det litegrann i förväg och Industrivärden är synnerligen högcykliskt men det var liksom underförstått att jag, du och alla andra vet det redan....Så skulle det vara jag som gör det svårt för mig så är jag skyldig till det om det innebär att jag väntar ut konjunkturvändning och köper tillbaks innehavet vilket jag snarare skulle se som att jag "gör det lätt för mig".

Nej, jag läser i en hast och spottar ur mig kommentarer. Du skriver sannerligen inte otydligt. Jag underskattar inte din kunskap.

Jag är åsiktskonstnär här på PoP, som en gång Hasse Alfredsson var Åsiktskonstnär Lindeman.

Jag ser ju inte heller något av intresse på Large Cap. Undrade om du ägde mer än HM av den anledningen.

Jo, vi är vanligen ganska överens nuförtiden, tycks det mig.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

volla

Inläggav volla » 11 oktober 2017, 11:18

Nej, jag läser i en hast och spottar ur mig kommentarer. Du skriver sannerligen inte otydligt. Jag underskattar inte din kunskap.

Jag är åsiktskonstnär här på PoP, som en gång Hasse Alfredsson var Åsiktskonstnär Lindeman.

Jag ser ju inte heller något av intresse på Large Cap. Undrade om du ägde mer än HM av den anledningen.

Jo, vi är vanligen ganska överens nuförtiden, tycks det mig.

Jo jag läser (och skriver) också i en hast och ibland kanske jag borde redigera mina kommentar, det går för snabbt. Jag uppskattar din kunskap och dina inlägg här på pop och du håller ångan uppe när vi andra segar oss ibland. Det är väl trevligt när man är överens men vi debatterar alla ju vilt här i olika trådar så i vissa frågor är man överens och i andra säkert inte från och till. Sånt är livet typ. :)

Det är irriterande dödläge, men snart kommer ju rapportfloden igång. Jag har tömt ut det mesta i direkta aktieinnehav, tänker köra på med optionerna dock. Så är det i HM, jag passade på att kliva av aktieinnehavet när jag kunde göra det med en liten vinst inklusive allt. Jag vill inte binda upp kapital i HM via ett direkt aktieinnehav så kör bara optioner där nu.

HM har ju bra "egenskaper" för optioner ofta. Rent allmänt tycker jag att den låga vollan är bitvis problematisk. Utfärdanden blir ganska oattraktiva i vissa bolag. Har Investor som "huvudinnehav" och där är det en utmaning att få vettigt betalt vid utfärdande och när det gäller köpta, i nuläget vill jag ha lite mer än katastrofhedge i köpta puts. I ett tidigare skede av konjunkturen är det lättare att mer köra på kraschputtarna och ha ganska hög toleranströskel nedåt. Just nu har jag lägre toleranströskel med nedåtrisken än i normalfallet och då får man jobba hårdare med finansieringen också som ett brev på posten i kombination med låg volla av båda slag.

Jag önskar jag hittade något klockrent bolag att exponera sig mot, men jag gör inte det...

volla

Inläggav volla » 12 oktober 2017, 18:38

Katastrofhedge långt fram

Som jag nämnt ofta så hedgar jag oftast på enskild aktienivå men har på sistone börjat intressera mig mer för index. Har intresserat mig mer och mer för "hedge av totala portföljen" som koncept som komplement till att hedga enskilda aktieinnehav (vilket varit större delen av mitt fokus tidigare). Experimentera i liten skala med blankningscertifikat också.

Kollar runt litegrann på indexkraschputtar i leapsvariant. Det finns hyfsat mycket aktiva positioner i 2018, 2019, 2020 och 2021 års varianter. Däremot är det segt med att hitta de faktisk handelsdagarna i dem av förklarliga skäl, MM tycker uppenbarligen inte det är lönt att ställa ut priser just nu så man får ha lite sittfläsk och invänta att någon (helst elefant eller dylikt) sätter igång i någon av dem så det finns en spread att förhålla sig till. Jag kommer kliva in i mycket liten skala initialt. Ber man banken ställa ut priser blir det mer som i warrantmarknaden inbillar jag mig, dvs de gör en "bedömning av volatiliteten" på banken istället för att låta en riktig marknad sköta den biten. Banken är marknaden när det gäller warranter...Prissättningen blir inte så rolig helt enkelt om det inte är en riktig marknad igång på varorna....

Jag har testat runt litegrann med index på sistone för att bygga upp erfarenhet av att hantera dem och följa utvecklingen. Jag papperstradar aldrig, den psykologiska aspekten blir fel när man inte hanterar riktiga pengar. Gör jag något fel vill jag ha en käftsmäll av marknaden på riktigt som en bekräftelse på att jag måste gå tillbaks till "ritbordet". Därför är det givetvis små positioner som gäller tills jag känner mig lika trygg med indexoptioner som jag gör med aktieoptioner, vilket kommer ta tid. Lång tid.

Det är i sig inte några gigantiska skillnader, grekerna samma funktion osv. Likviditeten så klart generellt sett bättre på index. Grejen är att nu är jag bara ute efter att köpa hedge medan i mina normala strategier med aktier eller optioner ingår hedgen i någon form av position.

Det är en utmaning att tajma detta någorlunda rätt och stiger index och man lagt sig på fel deltanivå så blir det snabbt goodbye med pengarna när moneynessnivån drar iväg ordentligt i fel riktning (thetat inget hot på kort sikt, men tiden går snabbt när man har det "oroligt"). Så de olika lösennivåerna har olika typer av utmaningar kopplade till sig (riskerna syns ju i grekerna). Givetvis vill man i den bästa av världar köpa hedgen precis på ATH och sen börsfall och "jättebra vega" etc men det kommer inte att hända.

På längre sikt är jag monumentalt negativ men på kort sikt är jag just nu väldigt osäker, har delvis avstått vissa kortare optionspositioner för jag har ärligt talat i just detta ögonblick ingen marknadssyn på kort sikt. Varken positiv, negativ eller neutral :o :cry:
Kvartalsrapporterna på ingång och jag tänker avvakta och se vad det blir av det även om jag missar tåget på kort sikt.

Nej, om man skulle ta och skaffa sig en kortsiktig marknadssyn, annars kan man ju göra klassikern att först skapa en position och sen bilda en marknadssyn efter den... :wink:

volla

Inläggav volla » 15 oktober 2017, 21:55

Investor ökar i Ericsson. Så var det ett litet maktrace igång versus Gardell antar jag. Låt mig gissa att Industrivärden knappast ökar sin position...

Jag är som sagt inte aktieägare i Ericsson, men intresserad av maktspelet mellan elefanterna.

En liten notering för framtiden: Industrivärden C @ 210,30, substansvärde 220 kr/aktie.

---------------------

Arbetshypotes: Substansrabatten kommer öka över tid, aktien kommer tas in i basportföljen igen när värderingen kommit ned. Jag förväntar mig att det kan ta lång tid innan så blir fallet. Trots att Industrivärden är ett kärninnehav så avyttrade jag aktien då jag anser den fullvärderad.

------------------------

Optionerna i Industrivärden är ganska miserabla med suspekta spreadar ibland och dålig omsättning och inga riktiga leaps...Risken är lite extra stor när man ska ta sig ur positioner när likviditeten är kass. Ett av de sista bolagen jag skulle rekommendera att handla optioner i...Nu är det så för min del att bolaget ska in i portföljen igen så då kan det bli via optioner längre fram kanske men gäller hålla extra öga så inte nödutgången är stängd om man av någon anledning behöver korrigera positionen...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 oktober 2017, 10:26

volla skrev:Arbetshypotes: Substansrabatten kommer öka över tid, aktien kommer tas in i basportföljen igen när värderingen kommit ned. Jag förväntar mig att det kan ta lång tid innan så blir fallet. Trots att Industrivärden är ett kärninnehav så avyttrade jag aktien då jag anser den fullvärderad.

...

En liten notering för framtiden: Industrivärden C @ 210,30, substansvärde 220 kr/aktie.

En substansrabatt på 5% är verkligen lågt historiskt. De där investmentbolagen brukar vara köpvärda med en rabatt på 20-30% och det brukar den kunna bli i orostider. Med så låg substansrabatt är det svårt att motivera ett köp.

Påminner mig om att se över min mors innehav i Spiltan Investment... kanske hon skall köpa lite Karo hon också nu när det ser ut att vara läge.
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 16 oktober 2017, 15:21

En substansrabatt på 5% är verkligen lågt historiskt. De där investmentbolagen brukar vara köpvärda med en rabatt på 20-30% och det brukar den kunna bli i orostider. Med så låg substansrabatt är det svårt att motivera ett köp.

Ja jag tror också det, jag har svårt att inför mig själv ens motivera ett behåll i nuläget så därför åkte den ut. Börsen kanske ångar på ett tag till men så får det bli nu.

Påminner mig om att se över min mors innehav i Spiltan Investment... kanske hon skall köpa lite Karo hon också nu när det ser ut att vara läge.

Ja den ligger väl rätt tungt i Investor och Industrivärden tycker jag att jag har läst någonstans? Industrivärden är ju lagom kul när industrin viker. Karo äventyret som du och Moffar kör är spännande att följa! :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 oktober 2017, 15:33

volla skrev:

Ja jag tror också det, jag har svårt att inför mig själv ens motivera ett behåll i nuläget så därför åkte den ut. Börsen kanske ångar på ett tag till men så får det bli nu.

Ja den ligger väl rätt tungt i Investor och Industrivärden tycker jag att jag har läst någonstans? Industrivärden är ju lagom kul när industrin viker. Karo äventyret som du och Moffar kör är spännande att följa! :)

25% i vardera så 50% tillsammans. Sedan 10% i resten som Kinnevik, Latour m fl. Så var det förr i alla fall... 50% i bank och verkstad som de båda kolosserna är tunga i kanske inte är där jag tycker pengarna skall ligga långa och passiva.
- ordspråk från England

Coccos

Inläggav Coccos » 16 oktober 2017, 16:19

volla skrev:Katastrofhedge långt fram

Kollar runt litegrann på indexkraschputtar i leapsvariant.......

Det är en utmaning att tajma detta någorlunda rätt och stiger index och man lagt sig på fel deltanivå så blir det snabbt goodbye med pengarna när moneynessnivån drar iväg ordentligt i fel riktning (thetat inget hot på kort sikt, men tiden går snabbt när man har det "oroligt"). Så de olika lösennivåerna har olika typer av utmaningar kopplade till sig (riskerna syns ju i grekerna). Givetvis vill man i den bästa av världar köpa hedgen precis på ATH och sen börsfall och "jättebra vega" etc men det kommer inte att hända. :

Sant, perfect timing finns bara för andra ( och efteråt)! Men någonstans måste man chansa och inte låta en låg impvolla gå en förbi.

Övergripande tycker jag att man kan hedga olika % av portföljen i olika tidsaspekter t.ex. 33% i långa leaps 33% i kortare leaps och resten i kortare perioder. Här får man ju utarbeta en egen plan. I kortare tidsram kan man titta på hedge i form av OTM spreads. Att delvis gå ur med SL gör att hedgen väger tyngre, också något att tänka på.

:arrow: I

volla

Inläggav volla » 16 oktober 2017, 19:06

25% i vardera så 50% tillsammans. Sedan 10% i resten som Kinnevik, Latour m fl. Så var det förr i alla fall... 50% i bank och verkstad som de båda kolosserna är tunga i kanske inte är där jag tycker pengarna skall ligga långa och passiva.

Ok det var så pass- Ja det är ju lite väl hårt viktat där...Vad kan det bero på att de placerar sig så? Storleken? Tror att den fonden kan få det lite tuffare när konjunkturen vänder.

volla skrev:
Katastrofhedge långt fram

Kollar runt litegrann på indexkraschputtar i leapsvariant.......

Det är en utmaning att tajma detta någorlunda rätt och stiger index och man lagt sig på fel deltanivå så blir det snabbt goodbye med pengarna när moneynessnivån drar iväg ordentligt i fel riktning (thetat inget hot på kort sikt, men tiden går snabbt när man har det "oroligt"). Så de olika lösennivåerna har olika typer av utmaningar kopplade till sig (riskerna syns ju i grekerna). Givetvis vill man i den bästa av världar köpa hedgen precis på ATH och sen börsfall och "jättebra vega" etc men det kommer inte att hända. :

Coccos skrev:

Sant, perfect timing finns bara för andra ( och efteråt)! Men någonstans måste man chansa och inte låta en låg impvolla gå en förbi.

Övergripande tycker jag att man kan hedga olika % av portföljen i olika tidsaspekter t.ex. 33% i långa leaps 33% i kortare leaps och resten i kortare perioder. Här får man ju utarbeta en egen plan. I kortare tidsram kan man titta på hedge i form av OTM spreads. Att delvis gå ur med SL gör att hedgen väger tyngre, också något att tänka på.

Hej Coccos!

Tack för det! SL är ju vettigt, så slipper man smällen i aktien och kan tjäna pengar på hedgen istället om man stiger ur i tid.

Jag har kört en metod nu ett tag som handlar om att jag är lite på tårna och hedgar dubbelt. Där det funnits ett innehav som jag helst inte vill avyttra har jag t ex ett Fence några månader framåt och sen en köpt putleaps med lägre delta mer än ett år fram. Egentligen mycket på grund av den negativa marknadssynen, om jag helst vill ha kvar innehavet men ändå inte riskera för mycket har jag kört detta som en kompromiss på grund av långsiktigt negativ marknadssyn. Ett Fence i taget, hängslen och livrem...Kör lite annat parallellt ibland men fencar mig framåt i olika varianter just nu då.

Men så vill man då ha den allmänna hedgen för det finns aktier utan optioner kopplade så då blir läge att kolla på indexleaps då. Säg gärna vad du tycker Coccos. Jag har börjat småhandla i mycket liten skala, OTM indexputleaps. Tänkte att om index skulle stiga ännu mer utökar jag därifrån i så fall. Det är ju fullt möjligt att börsen stiger en bra bit till härifrån och då är det ju knappast läge att gå för hårt där redan nu. Givetvis lär det sluta med att volatiliteten stiger innan jag handlat klart mina leaps :)

Jag testade enstaka korta indexoptioner för att studera dem lite närmare men jag tycker det är riktigt svårt med renodlade nakna köpta OTM positioner på kort sikt både strategiskt (dålig sannolikhet) och mentalt. Överhuvudtaget har jag noterat att det som passar bäst för mig är ganska långsiktiga horisonter som en grund. Man kan ju kalla det investering eller långsiktig trading eller vad man vill. Jag vill ha någon form av långsiktig strategi som grund oftast för att sen bygga de kortsiktiga varianterna med utfärdande osv därifrån. Kör mestadels kring de aktier jag är intresserad av att vara exponerad mot långsiktigt.

Om du hade en basportfölj med aktieinnehav och ville hedga den längre än ett år fram. Hur hade resonerat där? Även om så lång horisont eventuellt skulle vara ointressant för dig så har du säkerligen värdefull input att ge här med din långa erfarenhet. Jag tittar lite på annat än optioner också men de andra instrumenten har jag ju ringa erfarenhet av och då är det kanske inte rätt läge där...Jag tänker mig ett rejält börsfall och därför är jag inne på ganska lågdeltaleaps vilket ju inte direkt har statistiken på sin sida men priset på leapsen är acceptabelt just nu kan jag tycka och marknadssynen är typ annalkande katastrof inom närmaste åren :) . För mig är det inte läge med något utfärdande mot index så det är rent köpta som gäller då.

Hörde om en "hedgefond" som hade som koncept att hedga mot kommande black Swans (!!!). Givetvis dödfött. så de köpte och köpte och köpte medan börsen steg och steg och vips så var pengarna slut innan det dök upp någon svan :) Kanske skulle de utfärdat lite där också...Eftersom jag inte vill utfärda i index på grund av bristande erfarenhet av sånt och fel läge nu för mig så är det köpt rakt av som gäller och då vill jag ju inte agera som den där fonden...Jag tänkte så här som övergripande strategi, jag kan inte hålla på och handla korta varianter någon längre tid så jag går direkt på leapsen.

Övergripande tycker jag att man kan hedga olika % av portföljen i olika tidsaspekter t.ex. 33% i långa leaps 33% i kortare leaps och resten i kortare perioder

Låter vettigt i det här tankeupplägget. Du nämnde prisspreadar, så på kort sikt kanske man egentligen kunde kört sådana istället för rena köpta.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 oktober 2017, 19:48

Ok det var så pass- Ja det är ju lite väl hårt viktat där...Vad kan det bero på att de placerar sig så? Storleken? Tror att den fonden kan få det lite tuffare när konjunkturen vänder.

Den funkar ju lite som en indexfond, så jag gissar det är börsvikten. Fonden är ju inte aktivt förvaltad och kostar 0,2% (?). Det är en strålande fond att ligga lång i under en klassisk bull-market.

Men min mor skall nog sälja där.... med hopp om att det blir en bra timing. :wink:
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 17 oktober 2017, 08:04

Himmelsblå skrev:

Den funkar ju lite som en indexfond, så jag gissar det är börsvikten. Fonden är ju inte aktivt förvaltad och kostar 0,2% (?). Det är en strålande fond att ligga lång i under en klassisk bull-market.

Men min mor skall nog sälja där.... med hopp om att det blir en bra timing.

Klart konkurrenskraftig avgift, hade jag inte haft direktägda innehav och pysslat med fonder hade den varit klart intressant fram tills nu typ.

-------------

Rapporterat substansvärde från Investor 439 kr/st. Detta är mitt huvudinnehav och jag stannar kvar i exponering mot det men med hedge. Har protective put:at och Fencat (så kan man ju inte skriva!) mig framåt med innehavet i kombination med spreadar (från och till). På grund av marknadssynen är det hedge, hedge hedge som gäller här konstant...Jag har inga problem med extremt långsiktig exponering mot det här bolaget. Som jag skrivit tidigare har jag i normalfallet relativt hög toleranströskel för kursfall i långsiktiga aktieinnehav som jag gärna låter bli att avyttra men nu är det som sagt läge att inte ha för hög toleranströskel även om huvudplanen är att behålla just Investor över börsfall. Allt som inte är kärninnehav har efterhand tagits bort på grund av marknadssynen.

volla

Inläggav volla » 17 oktober 2017, 20:04

Coccos skrev:

Sant, perfekt timing finns bara för andra ( och efteråt)! Men någonstans måste man chansa och inte låta en låg impvolla gå en förbi.

Det är väl ungefär det som snart kommer hända medan jag sitter och funderar kring leapsstrategierna....Lågimpvollatåget försvinner väl snart mot horisonten :shock: Har småhandlat litegrann men det behövs mer här.

volla

Inläggav volla » 18 oktober 2017, 11:09

Några funderingar kring implicit volatilitet

Skulle precis posta textmassan på annan plats men så kom jag på att bättre använda det här utrymmet :)

Vi har haft lite diskussioner om implicita volatiliteten på sistone. Den där jobbiga faktorn som alla som inte använder optioner helt slipper att ha att göra med 8)

Det finns ju olika synsätt på det här med optioner mot aktiebolag. Jag tycker att det borde vara en bra fördel när man kan sitt bolag och dess aktie för jag har svårt att se hur det skulle vara en nackdel när man riggar sina optioner. För mig känns det lättast att mest hantera optionsstrategier i bolag jag är intresserad av att vara exponerad mot långsiktigt. Jag skalar av det så för att göra det lättare för mig själv. Himmelsblå håller ju t ex på letar puts i SAAB, ett bolag han är väl insatt i. Då är det lättare att kunna resonera kring sina val också tror jag.

Om man istället med optionerna skulle välja ett bolag som man inte vet något om och bara kasta sig in i det för att några nyckeltal på optioner ser attraktiva ut, det går att göra och fungerar säkerligen förträffligt för många. Men det fungerar inte för mig. Jag märker att jag då får en känsla av att ha lägre grad av kontroll, att ha bortsett från viktiga aspekter (sen kanske känslan av kontroll ändå är en illusion osv men vi människor står inte ut med att tänka så).

Impvollan handlar ju om marknadens förväntningar om kommande volatilitet om det är någon som orkat läsa så här långt. Jag "skriver av mig" :) Märker att det gör det lite lättare att argumentera med sig själv kring sina strategival osv. De som hållt på väldigt länge med optioner gäspar väl över självklarheter och om någon annan skulle vara intresserad så blir det väl istället otydligt. Men så kan det vara :) Jag håller på och korrigerar lite i strategier osv så då fyller det en funktion för mig att skriva runt det här i dagboken.

Impvollan är ju generellt "allt annat lika" högre på längre löptider, där slarvigt uttryckt tidsvärdet har impvolla "inbakat" i sig. Eftersom t ex leapskursen har längre tid på sig att svänga så förväntas den implicit att svänga mer än en option med kortare löptid. (Om vi bara ser till antal dagar aspekten och bortser från allt övrigt). Men sett till alla faktorer så är det ju som vi vet mer komplicerat än så. Utfärdar vi långt fram t ex så är det ju svårt att hävda att man "tjänar på" att då utfärda på hög impvolla, snarare tvärtom på grund av allt det andra. Vi riskerar att få mycket dåligt betalt per dag betraktat medan vi kan få riktigt bra betalt på rätt nivåer med kortare horisont osv osv.

Jag tycker inte om att utfärda för långt fram heller sett ur vissa aspekter av risker man lätt kan hamna i då. Det har hänt vid enstaka tillfällen att jag utfärdat ganska långt fram av specifika anledningar, men generellt sett inte ofta. Men som sagt, det finns många nyanser i det här.

volla

Inläggav volla » 19 oktober 2017, 14:09

Risk och volatilitet

Såg en intervju med några duktiga förvaltare och en uttryckte sig angående risk att "inget bolag har gått i konkurs för att det har en volatil aktie". Tycker det var ett bra uttalande. Volatilitet är ett sätt att se på risk. Andra fokuserar snarare på specifika bolagsrisker än hur mycket ett bolags aktiekurs svänger.

Är man intresserad av optioner är man intresserad av volatilitet, det måste man vara. För egen del börjar jag med själva bolaget, vilka risker finns där avseende produkt, ledning, marknad, nyckeltalen osv osv. Därefter kollar jag på priset på aktien. Ja ni vet värde kontra pris och allt det där....
I steg tre så är det dags att ha en exponering mot bolaget. Så då köper jag aktien i omgångar eller tar in den via optioner. När optionerna kommer in i bilden kommer också risken uttryckt som volalitet och grekernas sätt att uttrycka risk med i bilden. Därmed finns det olika typer av risker igång samtidigt:

-Bolagsrisk

-Aktierisk

-Optionsrisk (volatiliteterna och grekerna).

När det gäller optionerna kan man redan vid initieringen själv välja vilken typ av risknivå man vill ha. Vill man ta på sig absurd risk går det utmärkt, vill man fegköra ordentligt går det också utmärkt.

Ta t ex Industrivärden. Som jag skrev tidigare ska den tillbaks till basportföljen när aktierisken är lägre, vilket för mig bland annat innebär att substansrabatten ska vara rejält högre än nu. Bolagsrisken i Industrivärden bedömer jag som låg, kompetent ledning, stark huvudägare osv. Däremot skulle det vara en stor aktierisk (risk för att kursen faller hårt) härifrån. Den risken kontra potentialen avgjorde att den avyttrades. Den har inte någon kurspotential härifrån betraktat men däremot rejäl potential nedåt...

Detta innebär att jag därmed inte tar på mig någon optionsrisk eftersom jag inte vill ha aktien alls just nu, den är oattraktiv. Så jag startar inga positiva eller neutrala positioner i Industrivärden på grund av pris kontra värde aspekten för bolag och aktie.

Jag har valt att göra så här för det passar mig. Jag skannar inte marknaden efter "option opportunities" för att starta igång i "random" bolag som jag inte har ett intresse av.

Återgå till "Dagboken"