vollas aktiedagbok

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

volla

vollas aktiedagbok

Inläggav volla » 6 oktober 2017, 08:33

Jahapp. Jag kör igång en liten dagbok här. Blivit lite inspirerad av er andra! Ganska ofta har jag lite funderingar kring något och vill skriva av mig någonstans för min egen skull om inte annat och känns onödigt att starta en ny tråd hela tiden så fort jag kommer på något jag vill skriva några rader om.Detta är nog det enklaste sättet att samla funderingar och reflektioner i en liten aktiedagbok trots allt. Jag har ju redan kört livehandel i en annan tråd tidigare, nu är jag lite sugen på att skriva lite mer allmänt bara om sånt jag finner intressant (ok lite transaktioner blir det säkert också...).

Marknadssyn: Som jag skrev om redan förra året är den rätt mörk för kommande åren, och förr eller senare lär det manifestera sig i en större korrigering på börsen, dvs en av magnitud. Världen gick igenom en lång kris och kom ut på andra sidan många år senare, med mer samlade skulder...Centralbankerna har skapat världens största experiment som ingen vet hur det slutar, räntenivåer som ger "gratispengar" som skapar tillgångsinflation till fastigheter och börser. Payday snart?

Konjunkturen kan mycket väl hålla i sig ett bra tag till men när det vänder så är vi ute på okänd mark och med verktygslådan nästan tom (räntor etc). Otäckt är bara förnamnet. Detta kommande skede kommer hamna i historieböckerna och nationalekonomin kommer ha bråda dagar att skapa nya relevanta teorier. Men det är lite längre fram som sagt.

Lite siffror först (från gårdagen, olika tidpunkter):

OMXS30 @ 1653

Kommentar: Självklart ingen aning hur mycket mer potential uppåt det finns. Men konstaterar att det byggts upp potential nedåt...

SIXVX 10,10

Kommentar: Extremlåga nivåer, och när det vänder kan det bli radikalt.

VIX @ 9,19

Kommentar: samma som med vår svenska variant. Det finns en del teorier här om att viss del av detta är skenbart på grund av nya instruments påverkan på prisbilden. Oavsett det så är det mer uppåtpotential här än nedåt, när den stiger (inte om) kan det bli en del action i marknaden.

SKEW @ 140

Kommentar: aktörer hedgar i viss omfattning, men det lär bli mer längre fram.

Jag har som sagt under längre tid gradvis börjat kliva av och hedga kärninnehav (övriga aktieinnehav sålda). När det kraschar ordentligt kan man inte vara helt säker på att stoplosser fungerar.

Himmelsblå

Re: vollas aktiedagbok

Inläggav Himmelsblå » 6 oktober 2017, 08:41

Mycket bra! Nu jävlar i min låda skall det ställas en massa frågor, spammas och larvas!!! :alien:

Skojar bara.... lite i alla fall...

Då jag nu approcherar min herre för att parlamentera börsens utveckling vill jag undvika att verka vara impertinent!!!!
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

volla

Inläggav volla » 6 oktober 2017, 08:53

Mycket bra! Nu jävlar i min låda skall det ställas en massa frågor, spammas och larvas!!!

Skojar bara.... lite i alla fall...

Då jag nu approcherar min herre för att parlamentera börsens utveckling vill jag undvika att verka vara impertinent!!!! :alien:

Ha ha! Payback time! Kör hårt Himmelsblå! :) Det är väl litegrann för att avlasta övriga från min spam så kan jag härja runt här istället bäst jag vill om jag inte kan hålla mig till ämnet! Win-win så att säga 8)

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 7 oktober 2017, 08:55

Tummarna upp!!!!

volla

Inläggav volla » 7 oktober 2017, 10:35

8)

volla

Inläggav volla » 7 oktober 2017, 11:28

Vår riksbankschef sitter som bekant förlängt mandat. Fördelen där är väl kontinuiteteten då...Såg ett inslag med en känd derivatprofessor som sa att de jobbade med att konstruera nya teorier baserade på negativa räntor, något som inte funnits med i gamla modeller. Den nya verkligheten verkar utmana en hel del av nuvarande paradigm inom ekonomin. Men utanför den teoretiska världen, hur ska man se på att det kastats ut så mycket gratispengar under så lång tid? Det förefaller som att pengarna som skulle gått till investeringar istället har hamnat på fastighetsmarknaden och börsen...

Lite funderingar kring andelen kassa i portföljen

Som Svenssonsparare har man tillgång till en "strategi" som proffsen oftast inte har. Vi kan allokera en mycket stor andel kassa vid sidlinjen för "speciella händelser". Merparten av fonderna har strikta regler med allt från noll till kanske max 5% kassa som en möjlighet i verktygslådan. Visst, kul för fondförvaltaren att kunna hävda att "vi skötte oss bra i nedgången och förlorade endast 40% kontra index som föll 45%"...Låt mig misstänka att gemene man inte är helt nöjd med den förklaringen. Men fondförvaltaren får behålla sitt jobb och kan vara "nöjd". Samtidigt så är det givetvis en intrikat fråga, sitter man för länge med för stor andel kassa missar man mot index under en period. Är det då så hemskt om det kan medföra att man slipper sitta t ex nästan fullinvesterad när kurserna börjar rasa? Det är så lätt att säga att man kommer kliva av i tid, svårare i praktiken.

Jag kommer inte hålla 100% kassa, har enstaka kärninnehav som inte ska säljas i sin helhet, så där är det hedgat istället. Men allt som inte är kärninnehav har åkt ut ur portföljen.

Jag tycker att möjligheten att hålla en större andel kontanter är en form av fördel vi vanliga sparare har som bör utnyttjas. Jag gillar stora välskötta bolag, jag gillar utdelningar. Men jag är inte en utdelningsinvesterare som köper och köper hela tiden oavsett börsklimat för att till sist kunna leva på utdelningarna i en kanske avlägsen framtid eller dylikt. Har respekt för det perspektivet, dock inte min väg. Har på senare tid läst en hel del ekonomi/aktiebloggar, fascinerande läsning på många sätt, och att leva på utdelningar verkar vara den vanligaste strategin inbillar jag mig (samt inte helt sällan i kombination med extremsnålande eller dylikt). Även om jag har stabila utdelningar tänker jag inte sitta still i båten medan börsen faller med kanske 50% och lura mig själv med att "det är bara en förlust på papperet". Det är det inte, det är ett högst reellt faktum man ser i skärmen, inget annat. Sen riskerar man indragna eller sänkta utdelningar, bolagen är mer sårbara i dåliga tider osv osv.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 7 oktober 2017, 11:39

Bygger man upp en likvid kan man även gå in och vara med om en resa upp. Den timingen att sälja på toppen och köpa på botten är teoretiskt (och praktiskt) omöjligt.

Påstås det i alla fall... Men försöka duger väl ändå? 8)

Min strategi är likartad för övrigt.

Sedan kan jag spamma till det... jag konstaterar bara lite enkelt att det är olämpligt att samla torrt krut i en lada!! Torrt krut, hö och fotogenlyktor är ingen bra kombo.

Torrt krut skall förvaras i ett kruthus eller liknande bygge. Detta hus bör ligga en bra bit från mangård och övriga byggnader. Gärna på en potatisåker.

Så var det sagt!!! :alien:

----

En hel del pengar hamnar ju i extrem lyxkonsumtion. jag undrar om vi sett dess like sedan första världskriget, tycker det påminner om gamla slott och herresäten... Det fanns iofs en hel del extrema lyxbilar på 20-talet.

https://www.svd.se/senaste-trenden--de- ... 2017-10-07

Här ligger Madsen i lä!
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 7 oktober 2017, 13:41

Bygger man upp en likvid kan man även gå in och vara med om en resa upp. Den timingen att sälja på toppen och köpa på botten är teoretiskt (och praktiskt) omöjligt.

Påstås det i alla fall... Men försöka duger väl ändå?

Min strategi är likartad för övrigt. 8)

Instämmer. Det är inte det jag försöker, men det vet du :D De fåtal som lyckas med sådan timing kan nog mest hänvisa till faktorn tur. Men i nuläget förefaller det lite onödigt att ta risken att vara fullinvesterad. Du har väl samlat ganska mycket torrt krut i din lada också Himmelsblå? Sen undrar jag...vissa av utdelningsinvesterarna, hur kommer de agera när det verkligen smäller ordentligt? Vissa kommer vara konsekventa med sin strategi, andra inte. Jag vill inte försätta mig i köp dyrt sälj billigt sitsen genom att få panik för sent i cykeln så jag startar upp paniken lite lätt redan nu istället 8)

Lyxkonsumtion ja, stigande börser och ökade fastighetspriser etc etc.

Självklart förväntar jag mig däremot att kunna köpa bra bolag billigare längre fram med det där torra krutet. Det är inte orimligt att anta att det ska kunna göras. Men inte via någon förmåga att se in i framtiden eller grandios timing. Utan mer baserat på vetskapen att detta händer lite då och då med ett antal års intervall. Jag vet inte när, så därför har jag stegar långsamt och gradvis ur mina direkta aktieinnehav.

Jag tycker det är rimligt i den här fasen av konjunkturen att förbereda sig för nästa steg, genom kassa och hedge och risken att missa sista delen av uppgången är ett faktum som utgör priset som betalas för det agerandet. Så ja, min marknadssyn gör mig just nu fegare och fegare efterhand...

Sen med det sagt, ingen vet med någon vettig grad av säkerhet vad detta enorma likviditets och skuldbergsexperiment kommer landa i. Vad dväljes (riskmässigt) i bankernas och centralbankernas valv?

volla

Inläggav volla » 8 oktober 2017, 19:27

Lite reflektioner kring att nischa sig inom investeringar

Jag blir efterhand mer och mer övertygad om att man är mer eller mindre tvungen att nischa sig inom investeringar för att kunna hålla kontrollen över sin övergripande strategi.

Orkar man inte riktigt bry sig kanske det är lika bra att bara månadsspara i en gratis eller billig indexfond "jättelänge". Det tråkiga med det är att man då köper andelar när aktierna är som dyrast värderade men strategin lär fungera hyfsat över en längre mätperiod. Vi som hänger här gör väl det för att vi bryr oss och vill gå vår egen väg med investeringar.

Det finns så mycket passiva eller halvpassiva grejer man kan göra för att diversifiera sig, att köpa andelar i en global indexfond med tusentals innehav över hela planeten sprider onekligen riskerna en del ur vissa hänseenden.

Vissa är trendföljare i olika former, andra contrarians, utdelningsinvesterare, tillväxtinvesterare, värdeinvesterare, kortsiktiga, långsiktiga osv.

-Jag har för egen del valt att när det gäller aktiedepån hålla mig till den svenska aktiemarknaden, vilket så klart ur riskhänseende är lätt att kritisera (inom pensionsdelen kör jag då lite högre risk och mer globala fonder eller kontinentspecifika osv).

-Jag investerar ytterst sällan i råvarubolag (och inte direkt i råvaror heller). Det är en typ av risker som jag inte känner mig bekväm med helt enkelt när det gäller direkta aktieinvesteringar.

-Jag har inga vanliga fonder i min aktiedepå, anledningen till det är helt enkelt att jag tycker det är roligare att köpa aktierna själv. (Däremot kan jag använda mig av ETF:er, certifikat osv, och jag gillar att de är relativt likvida tillgångar).

-Är inspirerad av värdeinvestering som koncept, fokus på large cap. Inga tillväxtbolag i nuläget. Här är jag beredd att över tid omvärdera min strategi, men det tar tid att sätta sig in i den typen av investeringar men lär nog bli så längre fram att jag kompletterar med sådana bolag och här finns ju mycket intressanta skrivet om sådana typer av bolag på pop. :)

-Kompletterar aktieinnehaven med optioner, ibland i kombination med aktierna och ibland fristående. Inga warranter, då är man för mycket i klorna på bankernas motpartsfördel och troligen mer än med riktiga optioner. Det är ingen riktig marknad, det är du själv mot banken som enda motpart i egenskap av utfärdare och du är köparen...

-Några enstaka kärninnehav som ger årliga utdelningar, övriga aktier hålls långsiktigt men inte för evigt. Säljer om jag anser dem övervärderade osv. Har endast kärninnehav kvar i nuläget. Så det finns en långsiktig utdelningsinvesteringskomponent men jag är ingen utdelningsinvesterare.

-Jag har långsiktighet som grundkoncept, men lämnar dörren öppen för flexibilitet vid "speciella händelser" och vissa kortsiktiga komponenter.

-Lägger mycket fokus på börsen. Det jag gillar med aktier är att det är likvida tillgångar (i alla fall storbolagen) och man kan avyttra dem blixtsnabbt om det behövs. Extremt exempel, lägger man alla sina pengar i en bostad blir det ju kärvare om man behöver gå ur marknaden snabbt...

-

volla

Inläggav volla » 9 oktober 2017, 14:37

Räntor...

Jag parkerar kontanterna i depån. Inga räntefonder, inga sparkonton. Så ser det ut just nu...Slött kanske men då slipper jag krångla med att sälja av eller att föra över pengar när det uppstår bra tillfällen. Tänker inte parkera i räntesparande med högre risk (t ex med fokus på företagsobligationer). Det torra krutet är direkt tillgängligt i alla fall.

På grund av min marknadssyn gjorde jag t om ett sällsynt avsteg från strategin och avyttrade t om ett kärninnehav nyligen på grund av värderingen och börsens potentiella fallhöjd. Industrivärden, fortsätter det så här så handlas den väl snart till en premie. Min arbetshypotes är att ett kommande börsfall kommer ge substansrabattsåterkomst på mycket attraktivare nivåer och att jag ska kunna köpa tillbaks den längre fram till ett bättre pris. Jag tycker väldigt mycket om detta gamla fina investmentbolag :) Den nya ledningen kan dock vara en "risk" i betydelsen att om den låga substanspremien återspeglar ett högre förtroende så kan den i värsta fall parkera där länge innan jag får en ny chans att fiska upp aktien.

Lundberg är en stark och skicklig ägare, och på lång sikt är det såklart ingen högoddsare att han slår ihop Industrivärden och Lundbergs, motståndet verkar mer eller mindre krossat inom sfären. Vad ska han med två investmentbolag till? Han lär när tillfälle uppstår rensa ut de bolag han inte gillar, när det blir nyemission i Ericsson, känns extremt tveksamt om han vill slänga in mer pengar i ett bolag som han inte gillar...Wallenbergarna verkar ha större intresse av att stötta upp bolaget, kanske det bästa vore om de köpte Industrivärdens innehav?

volla

Inläggav volla » 9 oktober 2017, 18:32

Jag fokuserar i princip på svenska large cap bolag i nuläget, dessa kompletteras med optionsstrategier för att öka avkastningen. Som bekant finns det inte så många optioner på de mindre bolagen, det är ett tungt skäl till valet av strategi. För mig är aktierna och optionerna sammanlagt en helhetsstrategi. Jag sitter inte passivt och häckar på storbolag för att inkassera mellan kanske 2-5% direktavkastning beroende på kursnivå. Som jag skrivit tidigare är jag inte en passiv utdelningsinvesterare.

Jag gillar inte att kategoriskt avfärda något bara för att jag inte själv gör det. Tycker man ska ha ett öppet sinne för att det kan finnas olika styrkor och svagheter i olika strategival. Ibland kanske andra människor också har gjort ett rationellt val fast utifrån andra premisser och grundantaganden. Är mycket väl medveten om att det finns fördelar och nackdelar med storbolag. När börsen faller tungt så kan de mindre bolagen ta ganska mycket stryk som vi vet och de är inte lika lätta att hedga heller när det inte finns några optioner på dem. I nästa långvariga och utdragna börsfall kan det bli intressant att jämföra utvecklingen för storbolags och småbolagsindex.

Sen får var en ha sin bedömning av vad de anser vara risk. Det finns väldig väldigt mycket man kan säga i det ämnet och utifrån många olika perspektiv.

Utöver det. Jag använder vissa relativt volatila storbolag för att det kan vara synnerligen användbart vid optionsstrategier, så helt ospännande är de inte men jag vill att de ska ha mycket stark överlevnadsförmåga osv.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 oktober 2017, 08:42

När börsen faller tungt så kan de mindre bolagen ta ganska mycket stryk som vi vet och de är inte lika lätta att hedga heller när det inte finns några optioner på dem.

Nej, de går inte att hedga med exakt utfall. Det är ett dilemma.

Jag kör ju med kraschputtar på en portfölj som är övervägande mid cap. Kraschputtarna får ju sitt värde av en korg aktier motsvarande OMX30, dvs de största 30 bolagen.

Det skall bli intressant hur de mindre bolagen sköter sig framöver. Jag har jobbat med riskspridning, jag har olika branscher bland mina aktier.

KP dras med om norge och Sverige skulle få finansiell vårdkris. I Norge är väl risken obefintlig, i Sverige... landstingen kan nog reparera rullatorer om det vill sig illa. Folk hittar på egna pappaskar istället för att köpa dosetter. Men köpet av Weifa lär hjälpa....

Lammhult får färre kontor att inreda, den är cyklisk.

Opus... ptja... den är väl närmast kontracyklisk... ju äldre bilpark ju fler besiktningar.

VBG är cyklisk mot transport och numera anläggnings och jordbruksmaskiner.

Kraschputtarna kan nog inte ses som en verklig hedge, utan är mer en krock-kudde.

Jag ser fram mot en krasch faktiskt, det skall bli roligt att se vad som händer. :D
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 10 oktober 2017, 10:02

Nej, de går inte att hedga med exakt utfall. Det är ett dilemma.

Jag kör ju med kraschputtar på en portfölj som är övervägande mid cap. Kraschputtarna får ju sitt värde av en korg aktier motsvarande OMX30, dvs de största 30 bolagen.

Det skall bli intressant hur de mindre bolagen sköter sig framöver. Jag har jobbat med riskspridning, jag har olika branscher bland mina aktier.

KP dras med om norge och Sverige skulle få finansiell vårdkris. I Norge är väl risken obefintlig, i Sverige... landstingen kan nog reparera rullatorer om det vill sig illa. Folk hittar på egna pappaskar istället för att köpa dosetter. Men köpet av Weifa lär hjälpa....

Lammhult får färre kontor att inreda, den är cyklisk.

Opus... ptja... den är väl närmast kontracyklisk... ju äldre bilpark ju fler besiktningar.

VBG är cyklisk mot transport och numera anläggnings och jordbruksmaskiner.

Kraschputtarna kan nog inte ses som en verklig hedge, utan är mer en krock-kudde.

Jag ser fram mot en krasch faktiskt, det skall bli roligt att se vad som händer.

OMXS30 bolagen är till största delen mina jaktmarker så mina indexputtar hamnar ju i "rätt korg" i någon mening. Efter nästa krasch kan det vara intressant även för mig att kolla lite på midcap och kanske smallcap men nu har tåget gått för den här gången för min del. Har från och till haft sånt men i mindre skala. Tycker det är intressant att följa dina äventyr med de mer tillväxtorienterade aktierna då jag är dåligt insatt i den kategorin.

Jag är absolut inte kritisk till midcap eller smallcap. Jag tror på att nischa sig i sina investeringsstrategier och jag har valt en väg med large cap i kombination med optioner som fungerar och ger vettig avkastning.

Kraschputtarna kan nog inte ses som en verklig hedge, utan är mer en krock-kudde

Sant, därav namnet ju. Det totala positionsdeltat för hela portföljen vill jag ha med negativ bias i nuläget helt baserat på marknadssynen, och fortsätter det upp länge tar jag den smällen i syfte att undvika en rejäl smäll nedåt. Det går alltid att justera litegrann om det behövs.

En kraschputt skyddar ju som vi vet endast mot just en krasch men ofta vill man av olika anledningar stoppa blodflödet lite tidigare än så när det är utfärdat igång. Det beror ju på omständigheterna, just nu accepterar jag inte så mycket nedåt i enskilda bolag som jag gör i normalfallet så jag har satsat på lite mindre OTM nu då på enskild aktienivå.

volla

Inläggav volla » 10 oktober 2017, 17:57

Jag har inga positioner i Ericsson och egentligen ganska ointresserad av det bolaget men det är intressant i sammanhanget kring Lundbergs och Industrivärden.

Då händer det lite grejer i Ericsson, blir nog bra att ta in de där två snubbarna. Leten har bevisat sig tidigare även om han nog inte är så insatt i Telekom då. Den andra snubben kommer ju från Gardells läger då tydligen. Lundberg verkar milt uttryckt inte engagera sig alltför hårt i att bevaka sin maktposition i Ericsson. Även om han är erkänt duktig på att skapa aktieägarvärde så är han som vi vet även en maktspelare av rang och allt det där, och i Ericsson verkar han inte överdrivet engagerad...Vid nyemissionen som lär dyka upp förr eller senare så är det som sagt tveksamt om Industrivärden verkligen kommer ställa upp.

Jag har kvar Industrivärden på radarn, den ska in i portföljen igen när det uppstår en hyfsad substansrabatt. Jag kan få vänta länge men ett börsfall lär lösa det problemet längre fram i vanlig ordning.

De andra bolagen i Industrivärden. Konsumentvaror etc, Essity känns inte riktigt som hans stil men vem vet, ICA gruppen känns inte så Lundbergskt...SSAB, starkt cykliskt stålbolag, jag undrar jag...SCA kan nog vara intressant för honom trots nuvarande utdelningsnivåer (kanske i en framtida fusion med Holmen som det spekulerats länge om).

Sen har vi då de överlappande innehaven. Handelsbanken, Sandvik, Skanska. Handelsbanken är självklart inte avyttringsbar, utgör maktbasen och han har lång historik av bankhistorier. Skanska typiskt substansbolag lär behållas.

Volvo, svårbedömt där. Han köpte ju en del privat tidigare men...

Synpunkter är mycket välkomna.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 oktober 2017, 09:20

Mycket är ju cykliskt så på kort sikt beror det på industrikonjunkturen. Svårare än så måste man väl inte göra det för sig?

Eric är för svårbedömt för mig, man måste nästan vara i branschen tror jag.

Jag hittar inget på Large Cap förutom Astra, HM och kanske eventuellt MTG.

Har du något förutom HM?
- ordspråk från England

Återgå till "Dagboken"