vollas aktiedagbok

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

volla

Re: vollas aktiedagbok

Inläggav volla » 11 november 2017, 12:42

Coccos skrev:

@1635-36

Strut 1635 17/11 23:00 Kr

Yes! :)

Kan det inte bli måndag snart! 8)

Coccos

Inläggav Coccos » 11 november 2017, 13:40

:D Snart måndag morgon!

Struten stängde på 35:47. Anskaffning 16:75 ger 18:72

Underliggande 1642-1639= -3
Strategi - 21:92+ 18:72 = -3:20

:arrow: I

volla

Inläggav volla » 11 november 2017, 19:05

Några slutsatser/reflektioner så här långt Coccos?

volla

Inläggav volla » 13 november 2017, 20:52

HM börjar se lite intressant ut igen...Kanske... 8)

Nåväl. Läste "någonstans på internet" (underbar källhänvisning där...) att vissa investmentbanker haft problem med lönsamheten i optionshandeln på grund av den låga vollan som pågått ett antal år, om än med vissa explosiva kortare gästinspel vid Brexit m.m. Derivatavdelningar lagts ned osv. Någon menade då att det var kopplat till att proffsen får sämre möjligheter att tjäna pengar i spreaden. Som Svenssoninvesterare innebär det ju i värsta fall problematiken att man får kroniskt dåligt betalt för att ta på sig risken vid utfärdande. Bättre avstå då. Ibland blir det väl lite som en krokodil som ligger i vassen länge och väntar på ett byte i form av tillfälligt hög volla. Högre aktivitetsnivå hade väl inte skadat men jag är inte överförtjust i att exponera mig mot aktier/bolag som jag är skeptisk till även om de har bra volla. Fingerprint skulle ju kunna vara ett intressant bolag sett till vollan men det bolaget och aktien är alldeles för spännande för min smak :D

Jag tror inte heller på att ha lågvolatila aktier och utfärda om och om igen, svansrisken...Det kan fungera länge, i flera år, tills det inte gör det och då blir det smärtsamt.

Vikten av hedge skrev Poseidon och Medulla bra inlägg om redan för flera år sedan så det har jag fått med mig i strategitänket sedan start och det är jag tacksam för 8)

Det finns ju en intressant strategi där man har ungefär 90% ränteinvesteringar och använder resterande 10% till optioner (enligt vissa då endast köpta...). I princip kan man ju köra på utan att egentligen alls någonsin behöva befatta sig med ett aktieinnehav (under förutsättning att man inte sätter sig i en situation där man behöver hedga option med aktieinnehav osv och att man undviker lösen så långt det går).

Jag tycker det är kul att ha aktier och pyssla med det så därför ser jag (under normala omständigheter) det mer som en bas att utgå från och sen optionsstrategier utöver det isolerat eller i kombination med aktier. Just nu är jag då lite mer defensiv än normalt på grund av marknadssynen på längre sikt.

volla

Inläggav volla » 14 november 2017, 19:34

Låg aktivitetsnivå på aktieinnehaven...

Några saker som hänt de senaste månaderna:

Tidigare avyttrade jag alla aktier som inte var kärninnehav. På sistone har det även hänt en del med kärninnehaven. Jag är som sagt inte en "köp och behåll no matter what" typ av investerare. Det kommer nya tåg i vanlig ordning.

Sen sålde jag hela innehavet i Industrivärden, ett kärninnehav som helt enkelt fick för dålig substansrabatt och som jag bedömer har stor potential nedåt när konjunkturen viker (mycket cykliska bolag osv). Jag återkommer i aktien efter nästa stora börsfall :)

För inte så länge sen sålde jag halva innehavet i Latour, även det ett kärninnehav vars aktie blivit kraftigt övervärderad. Jag ökar igen i aktien efter nästa stora börsras precis som med Industrivärden.

Investor har jag kvar, men där är det Fence i olika varianter som gäller. I nuläget har jag lägre toleransnivå för konsekvensen av kurssvängningar än i normalfallet.

volla

Inläggav volla » 15 november 2017, 23:35

INFÖR DET KOMMANDE BÖRSFALLET Tex orsakat av Black Swan eller dylikt...

Arbetshypotes: Förr eller senare kommer ett större börsras, jag har som utgångspunkt tänkt mig någonstans mellan 30-70% ned innan det bottnar. Marknadssynen på längre sikt är starkt negativ som jag skrivit om tidigare (centralbankernas experiment kommer världen nog få betala dyrt för i någon form).

Just nu är det fortfarande relativt billigt att bygga försvarsmurar (impvollan). Så man försäkrar ju sig innan olyckan är framme. Dock väljer jag att testa hedge mot katastrof snarare än någon mildare variant. Ett rejält nedställ således. En hedge kan ju i viss mening också betraktas som en spekulation om man ska vara lite "filosofisk".

Några exempel ur min katastrofhedge:

-Har 10 st OMXS308X1000, det är den nivån alltså...Mycket låg sannolikhet, delta-bet osv. Med högsta sannolikhet kommer de alltså förfalla värdelösa. Jag kommer köra några olika nivåer i mindre antal och olika längre tidsperioder (leaps). Så svansrisken och allt det där...

-Enskilda aktieinnehav som har optioner kopplat till sig skyddas via relativt defensiva positioner såsom protective put, fence och dylikt. Maxförlusten definierad i förväg oavsett om börsen totalkollapsar.

-Jag testar att gradvis stiga in i blankningscertifikat för att sen kunna hålla över en längre bearperiod...Detta är ett experiment och jag är något utanför min Comfort zone med denna...Nu testar jag Blanka OMX N som inte har någon absurd hävstång som krossar en snabbt om det stiger utan det är 1:1 där. Dock är det ett något mer osäkert instrument än optioner och jag har mina förbehåll här...Det är intradag och värdet förstörs dagligen i en process som påminner om tidsvärdesförfallet vid utfärdande. Banken lovar att ställa ut spread under "normala marknadsförhållanden" vilket är något obehagligt när vi vet hur sånt fungerade under finanskrisen...Så som sagt, jag vill se hur den reagerar över en längre tid med fallande trend. Den marknadsförs av naturliga skäl för kortsiktiga placeringar så det här kanske jag får äta upp :? men jag måste bara veta i skarpt läge! 8) Går det åt helsike med denna så lovar jag att delge det här! :D

volla

Inläggav volla » 16 november 2017, 23:19

Investor

Jag gillar det här investmentbolaget. Varit exponerad mot det i många år. Stark och stabil huvudägare, intressanta noterade och onoterade innehav, hyfsad substansrabatt fortfarande...

Av olika anledningar (rullningar, händelser etc) ser nuvarande situation ut så här:

Aktier

köpt put 8O390

utf call 8C410

köpt put 8X350...

Lite overkill således vid första anblick men jag vill ge mig själv mer handlingsutrymme för olika scenarios än om jag bara hade haft Fencet. Jag har alltså ett Fence fram till mars 2018 och en Protective Put till december 2018. Givetvis kan man tänka sig utifrån syntetiska samband osv att det finns andra mer kapitalbindningsoptimala sätt att vara exponerad mot aktien på via optioner. Dock så är det inte något "problem" för mig att ha ett innehav i aktien, tvärtom!

Några KSA med åtgärd tankegångar är:

-Om börsen rasar under löptiden fram till mars så kan jag om jag finner det lämpligt i värsta fall låta aktierna säljas vid lösennivån 390 på slutdagen. Då blir de fortfarande sålda med vinst upparbetad i aktien samt premieförfall från C410.

-Om aktien stiger över BE nivån uppåt kan jag sälja aktierna med vinst om jag känner för det, eller kanske rulla framåt om jag tror att den har mer att ge. En rullning är ju i praktiken en ny position. Rullar jag framåt utan någon annan åtgärd skulle det ju leda till ett förskjutet Fence med ny CC mot X350 som då är ett klart sämre skydd än O390 men mycket bättre än inget alls.

Om aktierna säljs via C410, avvakta utvecklingen och invänta ett nytt bra tillfälle att komma in via någon strategi. Katastrofhedgen X350 ligger kvar och om aktier kommer in avista eller via utfärdande så bildas ett nytt (men förskjutet) Fence någonstans mellan april och november i några omgångar troligen.

Om aktierna säljs via O390 (på grund av rejält kursfall) så får jag mitt premieförfall men tappar aktieinnehavet och behöver skaffa ett nytt så småningom. Givetvis kan andra varianter såsom köpt call eller prisspreadar vara intressanta sätt att exponera sig under perioder, men i det långa loppet föredrar jag att större delen av tiden ha ett faktiskt aktieinnehav.

Jag har ju kört en del sånt här i Volvo genom åren. En intressant händelse är om jag t ex vid börsfall väljer att inte avyttra aktierna (på grund av rejält upparbetad vins i aktien och 0390 säljs med realvärde och bra vinst). Då tjänar jag på att X350 kanske t om kan nå realvärde och på de nivåerna kan det i så fall vara intressant att införskaffa en call-leaps och börja utfärda efterhand. Den positionen som då skapas är en kär gammal favorit som till och med har en egen tråd här på pop :) Det är extremt trevligt när man har en köpt put som stiger i värde och kan "legga till" (obs tråkig ordvits) en köpt call senare och få den där köpta leapsvaggan på attraktiva nivåer i bästa fall. Den tråkiga biten är att sandglaset rinner på i form av thetat så det går ju inte och sitta och vänta på att "först ska det gå ned och sen ska det gå upp". Men när saker händer kan man ibland bjudas på bra möjligheter av den här sorten. Det jag är ute efter är bara att det kan vara intressant att bygga på med mer grejer efterhand som saker händer (med hedge i vanlig ordning). En köpt leapsvagga initialt kan ju skapa en massa intressanta tillfällen att bygga ut efterhand upp eller ner. Har man bias i en av riktningarna så kanske det bara är köpt naken call eller put som gäller i en av riktningarna initialt och sen bygga på därifrån.

Bara brainstormar lite med mig själv här :)

Sammanfattningsvis om det mot alla odds skulle vara någon som orkat läsa så här långt och dessutom är oinitierad: :)

Helst bör innehavet ha en bra upparbetad vinst när man etablerar, inte nödvändigt, men bättre.

Rättighet sälja aktierna@ 390 kr till mars 2018

Skyldighet sälja aktierna @ 410 kr till mars 2018

Innehavet är hedgat på garanterade prisnivåer via optioner. Freeze the moment and avvakta the utveckling framöver typ :)

(rättighet sälja @ 350 till dec 2018, katastrofskydd längre fram om jag behöver sekvensera positioner eller om jag vill ta in aktierna igen så är de hedgade direkt vid inköp).

volla

Inläggav volla » 27 november 2017, 19:22

Lite siffror för framtida bruk/om negativa scenariot (dvs min marknadssyn) slår in:

SIVX @ 17,13 (det rör på sig litegrann i alla fall, får se vad det blir av det)

OMXS30 @ 1608

INVESTOR B @ 394,80

Hedge som tidigare påtalat genom:

-Blankningscertifikat Blanka OMX N (experiment som sagt).

-Kraschputs i index.

-Hedge i enskild aktie såsom nuvarande Fence och Protective put i Investor...

Om det blir ett rejält nedställ längre fram kan det vara intressant att återkomma till de här siffrorna kanske.

volla

Inläggav volla » 28 november 2017, 20:57

FUNDERINGAR KRING FENCE

Optionerna är jag mest bekväm med men nu provar jag Blankningscertifikatet BLANKA OMX N. Vill utvärdera hur den beter sig över längre tid under vissa premisser. Jag har som arbetshypotes att det kommer fungera hyfsat vid en högvolatil kraftig nedgång som pågår relativt konsekvent nedåt under relativt lång tid. Men får väl se...GAV är cirka 31 kr så är back där i nuläget, sticker börsen uppåt en längre tid eller blir för hackig blir det nog inte så roligt. Blir intressant att se, hoppas jag...

Investor

Jag är väldigt förtjust i detta bolag. Är fortfarande hyfsad substansrabatt och innehavsbolagen är relativt intressanta (både noterade och onoterade).
Som jag nämnt ofta så har jag börjat bygga upp försvarsmurar inför nästa börsras då min marknadssyn är rätt pessimistisk för kommande år. Jag har tjatat om det här många gånger men som sagt centralbankernas experiment är synnerligen obehagligt...

Aktier

köpt put 8O390

utf call 8C410

köpt put 8X350...

Jag skulle helst vilja behålla aktierna, men så är det marknadssynen då...Just nu är det extremt mycket hängslen och livrem. Av olika anledningar ser läget ut som ovan. Jag har upparbetad vinst i aktierna och vore coolt att behålla dem genom ett masssivt börsras med hedge men det binder samtidigt upp kapital som man kanske vill fyndköpa för istället osv. Även om man, helst om det finns upparbetad vinst i aktien, kan etablera ett väldigt fördelaktigt Fence med bra riskkontroll och hedge så finns det ändå en del att fundera på. I en mening är ändå ett Fence en "dyr" strategi då det är tre courtage där då, samtidigt kan den som sagt etableras så att man får betalt för det osv osv. Så just nu vill jag ha mycket flexibilitet att kunna agera på vad som sker på börsen. Extrema rörelser upp eller ned får olika typer av konsekvenser och jag vill just nu inte låsa upp mig vid en exakt förutbestämd handlingsplan, vilket jag brukar göra annars. Börsrashotet är det som spökar i bakgrunden och det avspeglar sig i valet av strategi så klart.

En liten dissekering av totalen då:

Protective Put: aktier + köpt put 8X350. När det inte sker utfärdanden under kortare perioder. I det läget är uppsidan inte kapad, men kommer bli det när CC:n sätter in och därmed bildar diagonala fencet. Eftersom det finns det vanliga (dvs det vertikala) fencet "emellan" så kan man också välja att betrakta det som en separat protective put i någon mening, men samtidigt, ryker aktierna vid ITM läge så har man helt plötsligt bara en stackars ensam köpt säljoption som är OTM. Som sagt jag vill helst behålla aktierna, annars kunde man ju lika gärna kört syntetiska motsvarigheten köpt köpoption som varit mer kapitaleffektivt osv

Diagonalt Fence: aktier + köpt put 8X350 + utf 8C410 . Totalkraschar börsen (vilket i min värld är ett klart tänkbart scenario och vägledande i hela resonemanget här) så vill jag ha avyttringsalternativet i verktygslådan riggat och klart i förväg som det är nu då. Jag binder inte fast mig vid masten avseende åtgärd för KSA. Flera dörrar öppna beroende på vad börsen hittar på. Det finns även en tanke om att det vertikala fencet är konceptmässigt som det "minifence" (lite längre löptid dock) som kan användas i ett häcklopp, dvs det är en mellanstation på vägen mot leapsen (men det är inte något häcklopp jag gör t ex för det finns ingen köpt köpoption leaps, bland annat för att marknadssynen är något inkompatibel med en sådan just nu, kraschar kursen kan det bli ett häcklopp men det är en långt senare fråga i så fall).

Fence: aktier + köpt put 8O390 + utf 8C410
Mellanstation som sagt. Så länge det inte händer något extremt kan thetaurgröpningen få jobba på i sakta mak gärna ackompanjerad av bra moneynessnivå. Jag behöver inte göra något oavsett vad som händer fram till mars.

Kanske släpper jag aktierna på 410 om det blir en sådan situation, vilket man ändå inte direkt behöva lipa över eftersom det blir en bra säkrad vinst i det scenariot med lågt GAV osv. Sticker aktien över BE uppåt så får jag så klart inte tillgång till den uppsidan över det, men det ingår ju i förutsättningarna, rulla är ett alternativ om börsen skulle visa sig stabil och stark. Sjunker aktien som en sten så har jag möjligheten att antingen realisera X390 eller avyttra aktierna via den (då hade det ju så klart varit jättetrevligt om man råkade ha dubbelt så många X390 säljisar som aktier, vilket jag inte har, men faller det löjligt mycket så tar X350 över staffettpinnen och då kan det bli riktigt intressant med andra strategier som inte innefattar aktieinnehav.

I alla lägen kommer det periodvis finnas CC komponenten och jag tar som sagt risken att missa stark potential uppåt, dels via det faktum att jag inte har någon call-leaps, dels genom att jag avsiktligt kapar uppsidan via utfärdanden där då. Det valet avspeglar som sagt marknadssynen, samtidigt som jag har i beaktande att själva det direkta aktieinnehavet har ett värde för mig men det kan komma en punkt då de pengarna kan jobba bättre i andra former. För och nackdelar med allt oavsett vilka val man gör, svårt att få kakan och äta den i vanlig ordning 8)

volla

Inläggav volla » 30 november 2017, 17:29

Covered Call

Aktier

utf call 8C410

Covered call delen. Isolerat sett är den väl inte direkt en av mina favoriter, utan hedge är risken ganska hög, ja jag vet att själva utfärdandet ger viss hedge men den räcker inte så långt om det blir börsfall...Dock är den lite intressant ur vissa hänseenden. Jag inser att detta är nog inte jätteintressant för större delen av mänskligheten, därför känner jag mer och mer att det var ett bra beslut att starta en dagbok så kan man härja bäst man vill här med sina små specialintressen 8) Som vi vet kan man ju lika gärna köra en CSP eller utfärdad säljoption rent riskgrafmässigt. Det är riskablare att bara köpa en aktie avista, å andra sidan har man kapat uppsidan. Det kan man lösa med tillägg som vi vet.

Det finns ju olika strategival och utgångspunkter. Man kanske utfärdar ITM för bättre hedge, ATM för att sälja och maximera tidsvärdet, OTM för att försöka få extrainkomst eller låg sannolikhet till lösen beroende på val av strikenivå. I många fall är en spread ett bättre alternativ.

Ett aktieinnehav kan ju ha en vettig funktion i t ex en utfärdad vagga, vissa ratiospreadar osv. Samt ett aktieinnehav kan hedgas via t ex olika fencevarianter och där finns ju väldigt många varianter och upplägg beroende på syftet med strategin. Plockar man bort de andra optionerna där så ser man ju en covered call inbäddad i de tre strategierna. Givetvis är det den totala positionen som gäller, men ju bra att veta vad separata delar består av. Dissekera positionerna är väl nördigt men jag tror det kan vara bra att fundera en stund kring sånt. En vanlig utfärdad vagga har oändlig risk uppåt i köpoptionen och risk hela vägen ner till noll i säljoptionen (kan nog upplevas som oändlig risk...), den med innehav är då hedgad uppåt via underliggande. Ohedgat uppåt är för mig galenskap då risken verkligen är oändlig på riktigt, det är att be om problem även om det kan ta några år innan det problemet blir ett faktum. Nu är det aktieoptioner jag funderar kring, inte index (index har ju inte risken som enskilda aktier just när det gäller explosiv uppåtrörelse).

Jag är som sagt inte jätteförtjust i covered call som isolerad strategi (där den inte ingår i ett sammanhang av andra optioner). När BE-nivån nedåt passerats tar man på sig full kursrisk ned till noll kronor i aktien rent teoretiskt, och som tack för det har man kapat sin uppsidepotential...Det låter ju inte som ett klockrent koncept vid första anblick. Som jag förstår det är strategin väldigt populär. Extrainkomst, hedge osv.

När man utfärdar en covered call så finns ju den här faktorn att gamma och/eller vega kan komma och ge en fet käftsmäll och riskera radera flera månaders inkomster. Tokrasar börsen plötsligt och brutalt, då passeras BE-nivån blixsnabbt på ens lilla OTM CC (dvs man har därefter en förlust krona för krona ner till noll) samtidigt som man i stressat läge ska försöka få någon att ta andra sidan av stängningen till en vettig nivå och helst nu...Man fick in kanske 3000 kr i premie mot att man riskerar 100 000 som worst case (bolag går ju faktiskt i konkurs även om sannolikheten är låg). Inte optimalt. Skenande förluster kan så klart stoppas men de där säljoptionerna blev så dyra helt plötsligt...Försäkringspremien uttryckt som implicit volatilitet steg inte helt oväntat.

Vid börskaos

Jobbar man med aktier i kombination med stoplosser har man då så klart risken att stoplossen inte fungerar när det blir rejält kaos. När det gäller optionerna så har vi ju dilemmat att vissa har dålig omsättning och det kan ta tid att få igenom ordern, och tid är en bristvara vid panik. Spreadarna kan vid börskaos se ganska utflippade ut stundtals. Har man bara large cap bolag så kommer man i alla fall ut ur innehaven snabbt men när det gäller optioner så behöver man ju ha en bra åtgärdsplan klar innan det smäller.

Moffar

Inläggav Moffar » 30 november 2017, 18:52

Wow! Så bra att du har öppnat upp en dagbok.
Jag har aldrig handlat med optioner men är väldigt nyfiken.
Jag förstår halv7 om begrepp som Callbutterflyvariant men har bestämt att följa din dagbok och dem som skriver här.
Det börjar sannerligen bli väldigt intressant med skyddsnät inför det ras som kan komma att startas under 2018.
Jag skall läsa dina första fyra sidor ett tio tal gånger till. Vänl. Moff

volla

Inläggav volla » 30 november 2017, 19:24

Moffar skrev:

Wow! Så bra att du har öppnat upp en dagbok.
Jag har aldrig handlat med optioner men är väldigt nyfiken.
Jag förstår halv7 om begrepp som Callbutterflyvariant men har bestämt att följa din dagbok och dem som skriver här.
Det börjar sannerligen bli väldigt intressant med skyddsnät inför det ras som kan komma att startas under 2018.
Jag skall läsa dina första fyra sidor ett tio tal gånger till. Vänl. Moff

Tack för de vänliga orden Moffar! :) Jag läser din dagbok med stort intresse! Är oftast inte så insatt i de bolagen du handlar med så det gör det hela lite extra intressant! Jag vet ju att det är väldigt, väldigt smalt intresseområde men jag skriver för att jag tycker det är kul att fundera kring saker i skrift, tydliggöra inte minst för sig själv hur man resonerar.

Lästips om du är lite lätt nyfiken. Vi är ju ett väldigt litet fåtal här som är intresserade av optioner vilket jag tycker är synd. Men det finns några som har skrivit väldigt bra saker. Himmelsblå har ju kört livetrading och är alltid intressant att följa, jag gillar det här med att han inte fegar utan ut med positionerna med kommentarer och allt och det har tillfört mycket till diskussioner här på pop tycker jag!

Vill du kolla runt kring optioner lite mer här på pop så har Medulla (som det tyvärr var länge sen han tittade in på pop) skrivit mycket pedagogiska trådar där han dessutom tar det från grunden också. Poseidon har skrivit mycket informativt, pedagogiskt och bra i flera trådar t ex häckloppstråden, HM tråden mfl. De har hållit på länge och det är ovanligt med folk som kan mycket och samtidigt faktiskt vill hjälpa andra att lyckas också. All heder åt dem och deras insatser här. Otrolig kunskaps- och erfarenhetsbank. Coccos är också en optionsveteran här som kanske tyvärr inte skriver så ofta men det han skriver är väldigt kärnfullt och initierat.

Har du några funderingar kring optioner så är det bara att hojta till så rycker vi in Moffar! :)

volla

Inläggav volla » 1 december 2017, 22:08

Implicit volatilitet

Blir nog inget långt inlägg. Några funderingar kring impvollan bara. Nörderi på hög nivå men det är väl dagbokens funktion 8) Vi vill köpa optionen när implicita volatiliteten är låg. Vi vill utfärda när vi får bra betalt, med andra ord när implicita volatiliteten är hög. Vi vill köpa thetadelen billigt och sälja den så dyrt som möjligt men oftast vill man väl av naturliga skäl ha den utfärdade på så kort löptid som möjligt och den köpta vill man köpa lite mer tid för att det ska hinna ske en deltaförändring som gör det meningsfullt. Detta är en självklarhet när man tänker på det, men man utfärdar på hög impvolla för att den ger bra betalt på grund av att aktien förväntas svänga kraftigt. Så man får bra betalt men tar i den meningen också på sig risken att kursen (om marknaden får rätt i sin bedömning) kommer att svänga kraftigt. Sannolikheten kan bedömas som hög att så sker med andra ord. Nu är det som sagt risken uttryckt som förväntad volatilitet. Sen får man ju se vad den faktiska volatiliteten blir. Så låt säga att man hittar ett läge där HV kontra IV verkar fördelaktigt och exekverar en strategi med mycket hög IV vid etablerandet och fått bra betalt för att ta på sig risken osv. Sen då?

I den utfärdade har vi fått bra betalt och den implicita volatiliteten får gärna sjunka efter att vi utfärdat, det blir inte riktigt lika kul om den istället stiger kraftigt från de redan höga nivåerna...Det är ju många saker man vill ägna en tanke, thetaurgröpningen kommer ticka på, moneynessnivån håller sig förhoppningsvis rimlig (inga plötsliga utbrott i deltat)...Grundregeln är ju att utfärda när IV är hög. Samtidigt har man ju då implicit (!) också sagt att man tror den kommer röra sig riktigt mycket om man köper marknadens synsätt. Men man kan så klart då kanske resonera att om man förväntar sig att den faktiskt ska sjunka så håller man inte med om optionsmarknadens "konsensus" om förväntade svängningar som uttrycks just då. Eller annorlunda uttryckt, om den effektiva marknadsteorin stämmer, hur ska man då kunna få en edge? Om man vänder på det kan vi i alla fall konstatera att om man utfärdar på låg impvolla är det svårt att resonera kring att få en "edge". Snarare har man ökat risken (om du utfärdar vid extremlåg volla och den exploderar väntar tandagnisslan längre fram) och fått uselt betalt för den...

Detta har vi ju diskuterat tidigare, man vill köpa sina leaps på rimliga impvollanivåer. Innan det är för sent...

Moffar

Inläggav Moffar » 2 december 2017, 11:35

Jag har erfarenhet av bull & bear gånger X och märker där genom hävstångseffekter.
Det som gång på gång gjort att Jag ej gett mig in i optionsmarknaden är inlåsningen. För visst är det så att tex en säljoption har ett spikat datum för lösen?
Jag ska läsa på mer om detta men önskar endå din/er åsikt om detta. Vad är fördelen med att köpa en säljoption före ett Bear-certifikat?
Har Jag förstått det rätt så behöver Jag ha pengar på kontot/aktier i optionen, undertiden som min option "lever" ? (som säkerhet för Nordnet)

volla

Inläggav volla » 2 december 2017, 13:44

Moffar skrev:

Jag har erfarenhet av bull & bear gånger X och märker där genom hävstångseffekter.
Det som gång på gång gjort att Jag ej gett mig in i optionsmarknaden är inlåsningen. För visst är det så att tex en säljoption har ett spikat datum för lösen?
Jag ska läsa på mer om detta men önskar endå din/er åsikt om detta. Vad är fördelen med att köpa en säljoption före ett Bear-certifikat?
Har Jag förstått det rätt så behöver Jag ha pengar på kontot/aktier i optionen, undertiden som min option "lever" ? (som säkerhet för Nordnet)

Hej Moffar!

Ja den har ett spikat datum för lösen men om det är en amerikansk variant på option, dvs en option kopplad till en enskild aktie så kan man som köpare när som helst begära förtidslösen på den. Det innebär att som köpare av en säljoption (put) så kan du om du vill när som helst under löptiden välja att sälja aktien (om vi antar att du redan har ett aktieinnehav) till den förutbestämda lösenkursen. Den som står som motpart i transaktionen (utfärdaren av säljoptionen) får ett aktieinnehav levererat till sin depå. Om du redan har ett aktieinnehav och köper en säljoption så får du en sk protective put (hedgar innehavet). Om kursen störtdyker och man av någon anledning ändå vill behålla innehavet kan man istället sälja optionen över marknaden, den stiger i pris när kursen sjunker så det blir en "kompensation" för det fallande aktiepriset. Då har du helt enkelt köpt en säljoption och senare "sålt" eller avyttrat din köpta säljoption, precis som att handla med en aktie!

Om du bara har en köpt säljoption (dvs rättighet att när som helst under löptiden sälja en aktie till ett förutbestämt pris) och inget aktieinnehav så handlar du med den som en aktie helt enkelt. Köper den, och om kursen stiger och du får vinst säljer du den på lämplig nivå. Du är ju duktig på riktning och rörelse Moffar och här passar köpta säljoptioner och köpta köpoptioner bra in! Får man rätt i sin bedömning och valt rätt nivå så kan det bli en bra effekt.

Handlar du däremot med indexoptioner är det en europeisk variant och då är det endast slutdagen som gäller!!

Det är vanligast att man handlar med dem ungefär som aktier, de flesta optioner går inte till lösen.

Om du är mycket bull = köp köpoption (call), då väljer du själv om du vill ta in aktien (lämpligen slutdagen i så fall) eller sälja optionen när den ligger med vinst (vanligast). Det kan du göra när som helst och stiger det kraftigt är det motparten som tar smällen :)

Om du är mycket bear = köp säljoption (put). Samma här, du kan sälja den när som helst.

Så poängen är att du kan, om du handlar med köpta positioner, handla med dem som du handlar med aktier. (Jag skriver inget om utfärdade positioner alls här, då är det ett löfte och mer riskabelt).

Om du vill skydda ett aktieinnehav du redan har = köp säljoption (put) Då har du positionen protective put.

Vad är fördelen med att köpa en säljoption före ett Bear-certifikat?
Har Jag förstått det rätt så behöver Jag ha pengar på kontot/aktier i optionen, undertiden som min option "lever" ? (som säkerhet för Nordnet)[/

Inte så länge du bara köper en option! Då har du bara rättigheter, inga skyldigheter! Så inga säkerheter vid köpta positioner! Noll kronor! :)

Ett exempel med en köpt köpoption:

Ger ett exempel med en kanske överdrivet stor position (om man tänkt ta in aktien), bara tog nåt för att illustrera med. Du köper 10 st INVEB8C410 @ 4 kr/st. Ett optionskontrakt kontrollerar motsvarande 100 aktier, så 10 st optionskontrakt gör att du kontrollerar motsvarande tusen aktier och för att få den rättigheten betalar du således totalt 4000 kr. (Multiplikator 100). Det innebär att du nu har en rättighet att när som helst under löptiden fram till tredje fredagen i mars 2018 plocka in 1000 aktierna för 410 kr/st. Men oftast säljer man optionen om den stiger istället för att plocka in aktierna men om man vill ha dem kan man se det som att man betalat en handpenning i förväg för att kunna ta in dem när man har pengarna vid ett senare tillfälle. Binder upp 4000 kr istället för 410 000 kr...

Att tänka på vid köp av optioner
(både köp och sälj):

-De tappar värde varje dag (theta) så det gäller att ha rätt om riktning och hastighet. Kamp mot klockan. Tror man på bara måttlig rörelse är det oftast bättre att välja någon annan strategi.

-Inget säkerhetsvärde.

-Optionen måste hamna in-the-Money (ITM) senast på slutdagen annars förfaller den värdelös och hela den betalda premien (4000 kr i exemplet) förloras.

-För att få vinst måste man passera breakeven (BE), i exemplet är det då 410 + 4 = 414 kr. Finns massvis av sätt att lägga upp det på nu valde jag en som var väldigt out-of-the-Money vid köp (OTM), dvs aktiekursen är idag långt under lösenkursen (tvärtom gäller för köpt säljoption).

-Man kan kontrollera motsvarande en större mängd aktier med bråkdelen av insatsen det skulle kosta att köpa 1000 aktier till dagens kurs som inte är riktigt lika roligt...För det riskerar man max premien (insatsen) på 4000 kr.

-Optioner är krångligare när det gäller prissättningen, då varje option är unik och måste utvärderas för sig. Det är den implicita volatiliteten som vi diskuterar i våra optionstrådar (kolla t ex Poseidons inlägg i HM tråden). Köper man "fel" option kan aktien röra sig kraftigt medan optionen knappt rör sig i värsta fall. Det gäller att ha rätt om aktiens utveckling inom en viss tid, marknadssynen, först och främst när man köper optioner.

Sorry Moffar nu ser jag att jag borde exemplifierat med en köpt säljoption istället :? för det var det du nämnde men återkom om det är oklart! (vilket det säkerligen är, jag bara skriver på här).

Angående bull och bear

Använder nästan bara optioner och aktier. Jag använder inte sådana så mycket så du har säkert mer erfarenhet av dem. Jag testar, utvärderar, dock Blanka OMX N just nu men den har 1:1 så stiger börsen en procent sjunker den med en osv. Osäker på vad jag tycker om den, halvskeptisk men tänker testa.

Men en sak man kan säga är ju att bull och bear har bestämda hävstångsnivåer medan optioner blir mer "dynamiska" beroende på vad som händer i aktiekursen. Köper man en far out of the Money och kursen stiger kraftigt så får man ju en rejäl hävstång men sannolikheten att det blir så är mycket låg. Bull och bear har ju det här med intradag, att det är "dag för dag" och det har jag tyckt gjort det besvärligt i kombination med den förutbestämda hävstången.

Så det beror ju litegrann på, jag kan inte säga att "optioner är mycket bättre", men jag tycker att de ger väldigt mycket flexibilitet och manöverutrymme och riskkontroll (om man vill), så länge du bara köper positioner så är risken låg. lägre än aktier (jag misstänker att många tror att det är tvärtom).

Det viktigaste tycker jag är: du vet i förväg exakt vad du riskerar! Inte ett öre mer!

Återgå till "Dagboken"