Festivus experimentportfölj

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Festivus

Re: Festivus experimentportfölj

Inläggav Festivus » 11 maj 2017, 11:57

Himmelsblå skrev:
Börsveckans tänk verkar bygga på det kardinalfel som småsparare (inkl mig själv) ofta gör. Man vill säkra hem en vinst... kombinerat med att man inte vill realisera förluster .... att man inte säljer bolag som går dåligt ... den kombon gör ju att man till slut bara sitter med surdegsaktier som går dåligt... bolagen som går bra har man ju sålt...

Trist att börsveckan inte kan bättre, enda argumentet var ju att kursen nu stigit mycket. Inte heller BV såg några moln på himmelen... varför då sälja?? Obegripligt som sagt.

Kolla Fenix-tråden för lärdomar ni som orkar.

Ja. Men trevligt att vi de senaste veckorna har fått in en större köpare från CAR.
Alltid bra med någon som suger upp säljarna och tar hand om de svagaste händerna.

Denna vecka har det varit särskilt bra att köpa när index dippat ned till en stödnivå.
Jag köper då de aktier som jag tycker ser mest attraktiva.
Jag föredrar att göra mina swings på detta sätt då man dels kör bra case och har stöd från index.

Idag

8. Lång Boliden 242.10

Annars har jag efter en lång tids idétorka börjat hitta en del fundamentala case.
Dessa kommer jag då köpa och behålla över en lång tid.
Kan komma ett inlägg om dessa till helgen då jag har en del arbete kvar att uträtta.
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Aron

Inläggav Aron » 11 maj 2017, 17:55

Inga av dina 3 säljsignaler har utlöst då Festivus?, det är ju ganska små rörelser nedåt i några dagar vilket förefaller mig normalt.

Robur Ny Teknik har gått lite mot strömmen igår å i förgår, denna fond har klart bäst avkastning i MS på 3 å 5 år i Ny Teknik men trots det bara 4 stjärnor.

Men dom har ju börjat lägga in bla PE tal i sina betyg på MS och där snittar fondens 50 innehav P/E 30,4 vilket kanske är lite högre än tex 5 stjärniga fonder i Ny Teknik men som utvecklats klart sämre.

Finns många sätt att mäta, men för mig är ju avkastning kontra risk viktig och där ligger Robur Ny Teknik under medelrisk och den som följt fonden ser att det är inga stora kast upp eller ned så här långt men dock övervägande uppåt och på senaste åren mest uppåt av alla.http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/RiskRating.aspx?perfid=0P00000K48&programid=0000000000

:)

Festivus

Inläggav Festivus » 11 maj 2017, 21:18

Har skaffat ett konto på IG. Ska se ifall det finns nåt där som jag saknar hos de övriga 5 banker/mäklare som jag kör hos.

Festivus skrev:Idag

8. Lång Boliden 242.10

Och

9. Lång Betsson 77.50

Aron skrev:Inga av dina 3 säljsignaler har utlöst då Festivus?, det är ju ganska små rörelser nedåt i några dagar vilket förefaller mig normalt.

Den första, väldigt tidiga, säljsignalen utlöstes för ett par veckor sedan.

Det var då jag, enligt plan, gick från 100% lång till att frigöra 15% av kapitalet för swingtrejds.

Det har nu visat sig att denna signal var falsk.

Men då jag fram till igår, se ett tidigare inlägg, hade extrem idétorka vad gällde fundamentala långsiktiga case
har jag fortsatt att swingtrejda.

Aron skrev:Robur Ny Teknik har gått lite mot strömmen igår å i förgår, denna fond har klart bäst avkastning i MS på 3 å 5 år i Ny Teknik men trots det bara 4 stjärnor.

Men dom har ju börjat lägga in bla PE tal i sina betyg på MS och där snittar fondens 50 innehav P/E 30,4 vilket kanske är lite högre än tex 5 stjärniga fonder i Ny Teknik men som utvecklats klart sämre.

Finns många sätt att mäta, men för mig är ju avkastning kontra risk viktig och där ligger Robur Ny Teknik under medelrisk och den som följt fonden ser att det är inga stora kast upp eller ned så här långt men dock övervägande uppåt och på senaste åren mest uppåt av alla.http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/RiskRating.aspx?perfid=0P00000K48&programid=0000000000

:)

Man är ju inte direkt ledsen över att ha legat riktigt tung i Swedbank Ny Teknik under rätt lång tid. :D

Kolla sharpkvoten också. En av dom allra högsta. Kring 2 om jag minns rätt. Den riskjusterade avkastning den gett är superb, nästan unik.
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 11 maj 2017, 22:04

På Swedbanks fondtorg slår den allt på 1, 3 och 5 år. Sedan har den som Festivus säger en unik Sharpekvot för en aktiefond. Finns inget i närheten.

Ser man på Arons länk så är nog framgången i vilken nisch den letar bolag. Svenska småbolag inom IT, teknik och läkemedel. Höga värderingar men så skall det väl vara i tillväxtcase?

Om man nu tittar 1 och 3 månader bakåt så är den placerad som nr 7 och 8 i rankingen bland 600 fonder. Jag förlåter fonden detta eftersom jag ändå lyckat pricka in de två ledande fonderna Spiltan Småland och Investmentbolag. Ny teknik är det största innehavet jag just nu har.

Plus 60 % på ett år. Det torde vara bubbelvarning på sånt. Men minskat en extrem exponering något.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 12 maj 2017, 07:21

Trendsökaren skrev:På Swedbanks fondtorg slår den allt på 1, 3 och 5 år. Sedan har den som Festivus säger en unik Sharpekvot för en aktiefond. Finns inget i närheten.

Ser man på Arons länk så är nog framgången i vilken nisch den letar bolag. Svenska småbolag inom IT, teknik och läkemedel. Höga värderingar men så skall det väl vara i tillväxtcase?

Om man nu tittar 1 och 3 månader bakåt så är den placerad som nr 7 och 8 i rankingen bland 600 fonder. Jag förlåter fonden detta eftersom jag ändå lyckat pricka in de två ledande fonderna Spiltan Småland och Investmentbolag. Ny teknik är det största innehavet jag just nu har.

Plus 60 % på ett år. Det torde vara bubbelvarning på sånt. Men minskat en extrem exponering något.

Men är vi ett av de bästa innovativa länderna?

https://down0-80217-down0.dna.qbrick.co ... 0e1e0a.mp4

Festivus

Inläggav Festivus » 15 maj 2017, 13:05

Helt sanslöst vilken låg volla det har varit ett tag. :(

Månadens första köp i experimentportföljen blir Kabe.
_Festivus_ på twitter.

Festivus

Inläggav Festivus » 16 maj 2017, 05:00

Festivus skrev:Helt sanslöst vilken låg volla det har varit ett tag. :(

Från Bloomberg:

Almost every asset class looks like it's gone to sleep

Bild

Det är lägsta vollan sen åtminstone 1967.
_Festivus_ på twitter.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 maj 2017, 11:43

Det är en skön vårstiltje... jag tror inte vi behöver oroa oss, det är bara lite märkligt det hela.

Något slags uttröttning orsakad av förvirring... du kan ju tänka hur trötta björnen och tjuren måste vara? Allt stångande och svingande med ramar.

Märkliga tider... som vanligt.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Festivus

Inläggav Festivus » 17 maj 2017, 04:52

Himmelsblå skrev:Det är en skön vårstiltje... jag tror inte vi behöver oroa oss, det är bara lite märkligt det hela.

Inte så att jag oroar mig. Det är bara så att jag tycker dels att det är ett intressant fenomen att vi har
så extremt låg volla _just nu_, vilket imo är mycket märkligt, men framförallt att det gör det svårare att swingtrejda då rörelserna är så små.
_Festivus_ på twitter.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 17 maj 2017, 06:38

Himmelsblå skrev:
Det är en skön vårstiltje... jag tror inte vi behöver oroa oss, det är bara lite märkligt det hela.

Festivus skrev:
Inte så att jag oroar mig. Det är bara så att jag tycker dels att det är ett intressant fenomen att vi har
så extremt låg volla _just nu_, vilket imo är mycket märkligt, men framförallt att det gör det svårare att swingtrejda då rörelserna är så små.

En sak man fick inhamrat i "bollen" på Derivatinfo var, att man mer eller mindre var ett ufo om man ej handlade med optioner..särskilt i lågvollatider och sidledes rörelser.
Det är nog därför optionsskribenterna på detta forum enträget visar att d vill oss väl...
Ha d gott :cheese:

Festivus

Inläggav Festivus » 17 maj 2017, 08:04

morfarGinkgo skrev:En sak man fick inhamrat i "bollen" på Derivatinfo var, att man mer eller mindre var ett ufo om man ej handlade med optioner..särskilt i lågvollatider och sidledes rörelser.

Jag håller inte riktigt med dom.

Den bästa av världar för optionshandlare är högvolla-marknader har jag fått lära mig.
Sidledes är dock bra.

När implicita vollan är hög utfärda. När implicita vollan är låg så är det
fortfarande en minimal edge för nettosäljare men här och endast här är köp ok.

Historiskt har IV i snitt varit högre än HV vilket
innebär att på sikt optioner har teoretiskt
varit överprisatta. Således har de som varit
nettosäljare oftare än nettoköpare haft en edge.
_Festivus_ på twitter.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 17 maj 2017, 08:24

morfarGinkgo skrev:
En sak man fick inhamrat i "bollen" på Derivatinfo var, att man mer eller mindre var ett ufo om man ej handlade med optioner..särskilt i lågvollatider och sidledes rörelser.

Festivus skrev:
Jag håller inte riktigt med dom.

Den bästa av världar för optionshandlare är högvolla-marknader har jag fått lära mig.
Sidledes är dock bra.

När implicita vollan är hög utfärda. När implicita vollan är låg så är det
fortfarande en minimal edge för nettosäljare men här och endast här är köp ok.

Historiskt har IV i snitt varit högre än HV vilket
innebär att på sikt optioner har teoretiskt
varit överprisatta. Således har de som varit
nettosäljare oftare än nettoköpare haft en edge.

Så gick snacket på det forumet..inhamrat som sagt..men bäst är ju om d som var med får förklara...
---

Festivus

Inläggav Festivus » 17 maj 2017, 08:40

morfarGinkgo skrev:Så gick snacket på det forumet..inhamrat som sagt..men bäst är ju om d som var med får förklara...
---

Yes, gav bara min syn.
Och jag är ju långt ifrån någon expert. Jag har precis börjat med optioner men
mitt inlägg ovan var vad jag fått lära mig från en expert.

Jag tror att en del optionshandlare är inkörda på att vara nettoköpare sen de började handla optioner.

Festivus skrev:Annars har jag efter en lång tids idétorka börjat hitta en del fundamentala case.
Dessa kommer jag då köpa och behålla över en lång tid.

Har köpt den italienska banken Unicredit och kommer med största sannolikhet köpa tyska Daimler.

Kommer nog ett längre inlägg framgent om mina orsaker.
Jag tror väldigt mycket på Europa framöver.
_Festivus_ på twitter.

Festivus

Inläggav Festivus » 17 maj 2017, 11:57

Festivus skrev:Har köpt den italienska banken Unicredit

Kul med börslunch idag som handlar mycket om europeiska banker.
Den sektor jag har grottat ner mig mest i den senaste månaden.
Jag kommer köpa fler än Unicredit.

Det hela påminner lite om när jag köpte danska banker för ett antal år sedan.

PS: Jag rekar aldrig bolag, och speciellt inte nu.
Det är väldigt hög risk och man måste ha gjort sin egen läxa etc etc
_Festivus_ på twitter.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 17 maj 2017, 12:00

Jag köper nog mest nu och då kraschputtar och lite långa leaps.

Tycker inte man får betalt för utställda CC eller CSSP nu... så jag är nog i linje med Festivus.

Men för alla köpta optioner finns ju någon som ställer ut och vice versa. Således finns det alltid folk med olika ideer och syn.

Tur är väl det, alla kan ju inte köpa bara... :wink:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Återgå till "Dagboken"