Festivus experimentportfölj

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Festivus experimentportfölj

Inläggav Himmelsblå » 7 maj 2017, 14:39

Festivus skrev:Terminerna just nu.

Bild

Vi ser ut att inleda veckan i dur.
Men ska bli intressant att se hur de kommer att ändras under dagen mtp det franska valet.

Media haussar det som osäkert, men i pollen har ju makaronen haft 60% mot pennans 40%... men visst, skulle le Pen mot all förmodan vinna så lär det bli bistert. Rena BREXIT. Hela EU är ju i fara.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 7 maj 2017, 15:45

Brexit skulle bli stora problem och osannolika Trump en katastrof. Vi vet alla hur det gick (på börsen). Kan det bli likadant om osannolika Le Pen skulle vinna? Att det är osäkerheten före som driver, inte utfallet, oavsett hur det går? Jag snackar börs nu. Politiskt kan det bli en mardröm.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 7 maj 2017, 16:20

aromata skrev:Brexit skulle bli stora problem och osannolika Trump en katastrof. Vi vet alla hur det gick (på börsen). Kan det bli likadant om osannolika Le Pen skulle vinna? Att det är osäkerheten före som driver, inte utfallet, oavsett hur det går? Jag snackar börs nu. Politiskt kan det bli en mardröm.

Skulle Le Pen köra den Frexit hon utlovat blir det bara Tyskland kvar av de stora. Det är slutet på EU som vi känner det så.... men problemen kommer att ligga i framtiden, inget som påverkar på kort sikt. Lite osäkert hur börsen reagerar på det... men jag skulle dra öronen åt mig rejält och söka mig utanför EU med mina slantar på sikt.

Frexit skulle innebära en satans röra med alla frihandelsavtal, Brexit är illa nog som det är. Det skulle vara märkligt om inte börsen reagerar på det.
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 7 maj 2017, 17:56

Initial oro på börsen men sen inser man att allt kommer att ta väldigt lååång tid. Under den tiden kommer företag att tjäna pengar som vanligt samtidigt som de successivt och kontrollerat anpassar sig till en ny världsordning. Tror jag.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 7 maj 2017, 18:13

Himmelsblå skrev:
Festivus skrev:Terminerna just nu.

...

Media haussar det som osäkert, men i pollen har ju makaronen haft 60% mot pennans 40%... men visst, skulle le Pen mot all förmodan vinna så lär det bli bistert. Rena BREXIT. Hela EU är ju i fara.

Merde! Les enfants de la Patrie proteste con la blamage: "makaronen" - oh la la! - e "pennan" ques'que ce?!!! Formez vos bataillons!! :evil:
"you gotta do what you gotta do"

Festivus

Inläggav Festivus » 7 maj 2017, 18:58

Himmelsblå skrev:
aromata skrev:Brexit skulle bli stora problem och osannolika Trump en katastrof. Vi vet alla hur det gick (på börsen). Kan det bli likadant om osannolika Le Pen skulle vinna? Att det är osäkerheten före som driver, inte utfallet, oavsett hur det går? Jag snackar börs nu. Politiskt kan det bli en mardröm.

Skulle Le Pen köra den Frexit hon utlovat blir det bara Tyskland kvar av de stora. Det är slutet på EU som vi känner det så.... men problemen kommer att ligga i framtiden, inget som påverkar på kort sikt. Lite osäkert hur börsen reagerar på det... men jag skulle dra öronen åt mig rejält och söka mig utanför EU med mina slantar på sikt.

Frexit skulle innebära en satans röra med alla frihandelsavtal, Brexit är illa nog som det är. Det skulle vara märkligt om inte börsen reagerar på det.

Min fetmarkering i citatet.

Franska börsen gick upp 4% när det visade sig att det blev Macron mot Le Pen i andra omgången.
Vilket var det klart mest sannolika utfallet.

Tar Le Pen hem det med allt vad det innebär så tror jag det kommer bli otroligt blodigt.

Jag har idag inte börjat följa valet ännu. Men inför dagen så var ju Le Pens chanser otroligt små.
Så det ska nog vara lugnt. 8)

Edit:
Enligt Finwire news:
Enligt flera vallokalsundersökningar har Macron besegrat Le Pen och han får 64% av rösterna i det franska presidentvalet
BBC och Le Figaro anger 65% för Macron. :D
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Festivus

Inläggav Festivus » 7 maj 2017, 19:39

Jonas Olavi på twitter.
(Han är från Alfred Berg tror jag)

Europa ser väldigt konstruktivt ut tekniskt sett. Kortsiktigt överköpt med RSI på 76,7! Men sedan 177% potential (teknisk sett alltså).

Bild

Den som lever får se.

Men nu verkar det vara helt klart att Macron tog hem det.
Det var ju också väldigt bra att Macron vann stort.

Ska bli intressant att se hur terminerna öppnar.
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

aromata

Inläggav aromata » 8 maj 2017, 10:58

Macron vann och europas börser faller. Nu är vi kanske oroade över att han inte får majoritet i parlamentsvalet, vad vet jag. Det finns alltid nåt att oroa sig för och alltid någon händelse som ska stökas undan först innan det blir lugnare. Grejen är bara det att det där lugnet aldrig kommer att inträffa. Marknaden fungerar inte så. Oron kommer alltid att vara där. Därför är det inte fel att stänga av lite mer och agera mer mekaniskt.

Festivus experimentportfölj drar väl lite åt det mekaniska/matematiska hållet om jag fattat rätt.

Festivus

Inläggav Festivus » 8 maj 2017, 11:24

aromata skrev:Macron vann och europas börser faller. Nu är vi kanske oroade över att han inte får majoritet i parlamentsvalet, vad vet jag. Det finns alltid nåt att oroa sig för och alltid någon händelse som ska stökas undan först innan det blir lugnare. Grejen är bara det att det där lugnet aldrig kommer att inträffa. Marknaden fungerar inte så. Oron kommer alltid att vara där. Därför är det inte fel att stänga av lite mer och agera mer mekaniskt.

Festivus experimentportfölj drar väl lite åt det mekaniska/matematiska hållet om jag fattat rätt.

Yepp, den är väl typ till 90% mekanisk. Känns mycket bra att ha det så.

Ja, marknaden är alltid orolig i varierande grad. Gäller att man själv kan hålla sig kall och aldrig oroa sig så att man kan fatta bra rationella beslut.

Terminerna stod på +0.7% när dom stängde i fredags och nu är vi -0.7%.
Och efter första valomgången steg vi 2% om jag minns rätt.
Så man skulle kunna säga att vi bara är +0.6% direkt relaterat till det franska valet.

Swingtrejds Stora Portföljen

1. Lång Avega inköp 25.30, sälj 26.90

2. Lång Outotec inköp €6.54, sälj €6.56

3. Lång Poolia inköp 16.70, nuvarande kurs 16.40 (inklusive utdelning)

4. Lång Stora Enso 106.50

5. Lång Hexpol 89.35

6. Lång Betsson 75.65
_Festivus_ på twitter.

Festivus

Inläggav Festivus » 8 maj 2017, 17:32

Nån som använder IG för handel och har lust att ge en kort recension?

För pengarna jag fick vid försäljning av fonden Didner & Gerge US small and microcap
så valde jag att öka i fonden Fidelity Iberia som verkligen har växlat upp på sistone.
Det blev lite över som ska används för swings.

Trots Börsveckans råd angående Lammhults och efterföljande nergång
blev det plus i stora portföljen idag. Det är rätt sjukt hur börsveckan kan manipulera
kurser upp och ner.

Experimentportföljen minns jag inte när den hade en backdag sist...upp 0.4% idag.
_Festivus_ på twitter.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 maj 2017, 21:11

Festivus skrev:Trots Börsveckans råd angående Lammhults och efterföljande nergång
blev det plus i stora portföljen idag. Det är rätt sjukt hur börsveckan kan manipulera
kurser upp och ner.

Experimentportföljen minns jag inte när den hade en backdag sist...upp 0.4% idag.

Intressant med de där experimentportföljerna... din var lite som Solnas va? Mid och Small cap har gått bra, men era portföljer är ju suveräna.

Jag tar intryck av det... :wink:

Vad gäller lammhults så ser jag dagen som ett köptillfälle....

Ligger tung nu tills nästa rapport, så får vi se om företagets positiva trend på vägen tillbaka håller i sig.... då bör kursen stiga lite till tycker jag. PE=19 just nu är inte överdrivet med dagens börsklimat... Q2 - Q4 bör sopa till motsvarande Q:s för 2016 gissar jag.
- ordspråk från England

Festivus

Inläggav Festivus » 9 maj 2017, 14:20

Himmelsblå skrev:
Festivus skrev:Trots Börsveckans råd angående Lammhults och efterföljande nergång
kurser upp och ner.

Intressant med de där experimentportföljerna... din var lite som Solnas va? Mid och Small cap har gått bra, men era portföljer är ju suveräna.

Jag tar intryck av det... :wink:

Vad gäller lammhults så ser jag dagen som ett köptillfälle....

Ligger tung nu tills nästa rapport, så får vi se om företagets positiva trend på vägen tillbaka håller i sig.... då bör kursen stiga lite till tycker jag. PE=19 just nu är inte överdrivet med dagens börsklimat... Q2 - Q4 bör sopa till motsvarande Q:s för 2016 gissar jag.

Ja man kan väl säga 50% Solna, som inspirerade mig, och 50% Festivus där jag skapat ett system med betydande skillnader mot Solnas.
Ska bli intressant att se hur portföljerna kommer gå när börsen vänder och vilken av min och Solnas som klarar det bäst.

Jo, du har rätt i att det var ett köpläge men jag ligger så tungt i lammet att jag inte orkade öka.
Estimerat P/E för 2017 är 12.2 så vad gäller det nyckeltalet ser det billigt ut och jag tror precis
som du att dom kommer att fortsätta överraska. Dom har en historia av det. Och det är ju fortfarande ett turn-around in action så att säga.

På 4-traders skriver dom följande styrkor om Lammhults

* The company is one of the most undervalued, with an "enterprise value to sales" ratio at 0.72 for the 2017 fiscal year.
* Growth remains a strong point in this company. In their sales forecast, analysts sound optimistic with regard to sales prospects.
* Over the last twelve months, the sales forecast has been frequently revised upwards.
* The stock is in a well-established, long-term rising trend above the technical support level at 59.25 SEK

Och ingen direkt svaghet.

Egentligen ska man inte bli irriterad över Börsveckans, Börspoddens och nåt dussin liknande till som till stor del gissar hej vilt men som driver kurser rejält. Det är ett kortsiktigt tänk. Det som stör är också att jag är säker på att hos en del av dessa finns det aktörer
som profiterar på rekarna. Det är hur lätt som helst att dölja. Och det finns ju väldigt många människor som inte drar sig för sånt.
Titta bara på Carlström i Fingerprint och Rollén. Gubbar som är stenrika men ändå vill krama ut lite extra.
_Festivus_ på twitter.

Festivus

Inläggav Festivus » 9 maj 2017, 22:45

Fick följande skickat till mig. Kanske vore intressant att ta in en bunt europeiska banker.
En från varje land eller nåt.

Bild

Bild

Dock menar jag ingen stor del av portföljen.

Kvällens LOL: Trump har sparkat FBI-chefen. :lol:
_Festivus_ på twitter.

Festivus

Inläggav Festivus » 10 maj 2017, 14:39

Swingtrejds Stora Portföljen

1. Lång Avega inköp 25.30, sälj 26.90

2. Lång Outotec inköp €6.54, sälj €6.56

3. Lång Betsson 75.65, sälj 76,60

4. Lång Poolia inköp 16.70, nuvarande kurs 15.70 (inklusive utdelning)

5. Lång Hexpol 89.35, nuvarande kurs 91.80

6. Lång Stora Enso 106.50, nuvarande kurs 109

7. Lång Wallenstam 78.60

Tittar nu framförallt på

ACANDO
SKF
BOLIDEN
ALIMAK
SECURITAS
MILLICOM
GRÄNGES

Man väntar in morgondagen innan nästa köp.
_Festivus_ på twitter.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 maj 2017, 21:22

På 4-traders skriver dom följande styrkor om Lammhults

* The company is one of the most undervalued, with an "enterprise value to sales" ratio at 0.72 for the 2017 fiscal year.
* Growth remains a strong point in this company. In their sales forecast, analysts sound optimistic with regard to sales prospects.
* Over the last twelve months, the sales forecast has been frequently revised upwards.
* The stock is in a well-established, long-term rising trend above the technical support level at 59.25 SEK

Och ingen direkt svaghet.

Egentligen ska man inte bli irriterad över Börsveckans, Börspoddens och nåt dussin liknande till som till stor del gissar hej vilt men som driver kurser rejält. Det är ett kortsiktigt tänk. Det som stör är också att jag är säker på att hos en del av dessa finns det aktörer
som profiterar på rekarna. Det är hur lätt som helst att dölja. Och det finns ju väldigt många människor som inte drar sig för sånt.
Titta bara på Carlström i Fingerprint och Rollén. Gubbar som är stenrika men ändå vill krama ut lite extra.

Börsveckans tänk verkar bygga på det kardinalfel som småsparare (inkl mig själv) ofta gör. Man vill säkra hem en vinst... kombinerat med att man inte vill realisera förluster .... att man inte säljer bolag som går dåligt ... den kombon gör ju att man till slut bara sitter med surdegsaktier som går dåligt... bolagen som går bra har man ju sålt...

Trist att börsveckan inte kan bättre, enda argumentet var ju att kursen nu stigit mycket. Inte heller BV såg några moln på himmelen... varför då sälja?? Obegripligt som sagt.

Kolla Fenix-tråden för lärdomar ni som orkar.
- ordspråk från England

Återgå till "Dagboken"