Trendsökarens portfölj och tankar

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Re: Trendsökarens portfölj och tankar

Inläggav Trendsökaren » 9 januari 2018, 16:11

Jag håller definitivt tummarna :D .

Men jag har ännu inte nått 50 % i aktiefonder. Så som det är just nu har jag inte haft något emot att ha 60 % men jag vill inte hamna i otakt. Att man går upp när det blir rekyl.

För hustruns portfölj är jag nästan där. För min egen så är jag nästan nästan där.

Ökat svagt i USA idag. Dollarn har rekylerat upp. Om det är långsiktigt har jag ingen vetskap om.

Aron

Inläggav Aron » 12 januari 2018, 10:56

Trendsökaren skrev:Jag håller definitivt tummarna :D .

Men jag har ännu inte nått 50 % i aktiefonder. Så som det är just nu har jag inte haft något emot att ha 60 % men jag vill inte hamna i otakt. Att man går upp när det blir rekyl.

För hustruns portfölj är jag nästan där. För min egen så är jag nästan nästan där.

Ökat svagt i USA idag. Dollarn har rekylerat upp. Om det är långsiktigt har jag ingen vetskap om.

Hej
Jag lägger inte in för mycket vikt gällande USD när jag väljer fonder fn, den har legat ganska stabilt över 8kr sedan 2015
chartsnap_b484f41f-9d04-487d-8ba3-2593f73fe61f.png
chartsnap_b484f41f-9d04-487d-8ba3-2593f73fe61f.png (60.67 KiB) Visad 110 gånger

Jag lägger mer fokus på det som går bäst av det jag kan välja och konstaterar att året börjat rätt så bra www .. dock sticker väl Brazil å Ryssen ut ihop med Kina och då även Indien går ok kan ju en BRIC fond vara ett alternativ som ligger rätt i tiden.

:)

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 12 januari 2018, 11:05

.......................................................
Nu åter billigare att tanka E85 än bensin

För de som har bilar som kan köras på E85 kan det nu vara lönsamt att tanka detta bränsle. Brukar följa försäljningen av olika drivmedel. E85 har de senaste åren drastiskt minskat. Får nu se om denna trend vänder och att andelen biobränsle som används nu får en chans att ytterligare öka.

I ett pressmeddelande medelar Svebio:

"Svebio har jämfört priset på E85 med priset på bensin ända sedan E85 infördes i större skala 2005. Under de första tio åren var det i allmänhet lönsamt att tanka E85 jämfört med bensin och förbrukningen var relativt hög. Men från 2015 har det inte längre lönat sig att köra på det förnybara bränslet. En viktig anledning är att riksdagen fattade beslut om att beskatta E85 med en krona per liter från december 2015. Skatten på etanol sänktes i augusti 2016, men det var fortfarande dyrare att köra på E85.

Från årsskiftet har skatten på E85 avskaffats, samtidigt som skatten på bensin har höjts. Det innebär att man i dagsläget tjänar 53 öre per ”bensinliter” när man tankar E85".

Bild
https://www.svebio.se/press/pressmeddel ... rsskiftet/

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 12 januari 2018, 12:00

Vilken viktning skall man ha. Idag ökade jag till 52 % i aktiefonder. Tillsammans med börsberoende hedgefonden PN Idea så har jag nu 57 %. Det går ju bra i världen så det skall väl gå. Men jag är en något sliten pensionär. Arbetar ca 30 %. Till och med det tar emot. Men skall se om jag kan behålla en sådan viktning ett tag

Har gått ur Ny Teknik (Gul) ett tag vilket man kan så här i efterhand var lite onödigt. Nu tillbaka men totalt sett ändå små innehav på ca 3-4 % av totalen. Grå Robur Access.
Bild

Gällande USA så brukar jag nog ta stor hänsyn till hur dollar versus sek utvecklas. Dollarn kan utvecklas stabilt åt en riktning under relativ lång tid. Men har man en försvagning av dollarn samtidigt som USA:s börser utvecklas positivt så får man ändå ingen utveckling. Nu har jag minskat till ca 3 % i amerika vilket kan minskas ytterligare.
Gul Robur Amerika
Grå Robur Access Sverige
Bild

aromata

Inläggav aromata » 12 januari 2018, 12:45

Jag tar inte heller hänsyn till valutan men ser gärna att fonden är noterad i SEK för att slippa växlingsavgift. Om man hela tiden jämför kurser i SEK får man en "rättvis" bild. Om kursen går upp beroende på valutan eller annat spelar ingen roll för min del. Det viktiga är att den går upp.

Aron

Inläggav Aron » 12 januari 2018, 21:05

aromata skrev:Jag tar inte heller hänsyn till valutan men ser gärna att fonden är noterad i SEK för att slippa växlingsavgift. Om man hela tiden jämför kurser i SEK får man en "rättvis" bild. Om kursen går upp beroende på valutan eller annat spelar ingen roll för min del. Det viktiga är att den går upp.

Jo så gör jag oxå, sedan är det ju inte bara fonder med placeringar i USA som Trendsökaren verkar inne på ovan utan mycket utanför Norden påverkas mestadels av USD eller om basvalutan är EUR.

Även en fond som tex EC Ryssland som bara redovisar i SEK påverkas, går RTS upp 0.7 och USD ned 0,7 så "vet" jag att fonden hamnar runt nollan den dagen. Men vi har ju länge haft en valutaskjuts i Globalfonder och många andra till vår fördel pga stigande USD.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 15 januari 2018, 11:21

Visst påverkar alltid valuta om jag har investerat utomlands. Den enda valuta som jag dock då och då kollar är dollarn versus kronan. Så min erfarenhet säger att man kan få väldigt fina trender om bpde valuta och börsen går åt samma håll. Men dollarn har varit lite skramlig. Och just nu är jag svagt relaterad till börserna i USA.

Vi har nog en jämn spridning just nu mellan olika fonder . Toppar inte laget. Just nu är jag bara glad att jag kan få avkastning. Vi är pensionärer och jobbar lite. Men vi lägger nog av i mars. Våren kommer väl då. Jag har ett lite mindre uppdrag efter detta som ger ca 40 000 kr efter skatt per år. Hustrun kanske tar något uppdrag till hösten. Fast egentligen tycker jag nog att vi skall avveckla oss från arbete.

Köpte för ett tag sedan två läkemedelsfonder. Roburs är redan avvecklad och idag är SEB det. Rätt eller fel?

Såg att det skall öppnas en Lidl i centrum vilket vi tycker är mycket bra. Vi har bara två mindre Hemköp på gångavstånd. Man håller på att bygga nytt centrum. Det finns dock redan nu en bra fisk- och osthandel där.

aromata

Inläggav aromata » 15 januari 2018, 12:16

Ser att Ryssland toppar hittills i år. Jag har lite där och i Östeuropa. Måste jaga vinnarna ju :wink: .

Råvarufonderna har också rört på sig vilket nog förklarar Ryssland. Det är volatila fonder det där men jag räknar med att hinna ur om det brakar samman.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 15 januari 2018, 14:19

aromata skrev:Ser att Ryssland toppar hittills i år. Jag har lite där och i Östeuropa. Måste jaga vinnarna ju :wink: .

Råvarufonderna har också rört på sig vilket nog förklarar Ryssland. Det är volatila fonder det där men jag räknar med att hinna ur om det brakar samman.

Jag har inte Ryssland men Östeuropa och lite råvaror.

Det verkar som jag själv inte riktigt orkar att satsa mera.

aromata

Inläggav aromata » 15 januari 2018, 15:00

Östeuropa verkar lite stabilare så det är nog ett bra val.

Swedbank, som du väl var bunden till, har rätt många fina fonder just nu.

Aron

Inläggav Aron » 15 januari 2018, 19:20

Bara kort om valutans inverkan i % på olika aktiebörsers index idag.

klicka på länken.

Tex Ryssland RTS upp 0,3 i SEK -1,1% (USD)
Hong Kong Hang Seng -0,1% i SEK -0,8% (HKD)
Japan Topix 0,4% i SEK -0,7% (JPY)

http://www.morningstar.se/StockExchanges/Default.aspx?defid=7&defid=1&defid=14&defid=12

Återgå till "Dagboken"