Trendsökarens portfölj och tankar

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Re: Trendsökarens portfölj och tankar

Inläggav aromata » 29 december 2017, 16:05

Jag känner ingen i min ungefärliga ålder som har friat. Flera är dessutom inte ens gifta. Det var inget man gjorde i våra kretsar då. Men ungdomen idag kör tydligen hela paketet med frieri, kyrkobröllop och bröllopsresa. Stort och påkostat ska det också vara.

"Pendeln slår alltid tillbaka".

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 29 december 2017, 18:27

:D
I stort sett så för oss också

Vi hade ju två relativt små barn 1990 när änkepensionen avskaffades. Innan kunde kvinnan få pension om hon hade ansvar för barn under 16 år eller om hon var äldre än 36 år och varit gift minst 5 år.

Men min kvinna visste till slut att skydda sig så hon beställde tid hos stadsjuristen som förrättade ett av de sista giftermålen med den gamla lagstiftningen. Enkelt som attan.

Änkepension är väl egentligen en gammal rest som var lite underlig. Men jag ville trots allt skydda min kvinna från behov av drastiska ändringar med mina små barn. Men det var ju inget frieri med romantisk touch och det var nog en miss då man kanske skall berätta för sin omgivning att de är viktiga.

Jag har alltid kryssat att jag har en henne som förmånstagare även om det kostar lite. Detta beroende på att vi har gemensamma barn. Jag vet att hon är fullständig lojal mot barnen nog mer än vad de önskar :wink: .

Bild

Graf över den genomsnittliga åldern vid första (blå linje) respektive andra äktenskapet (röd linje). Precis innan änkepensionen avskaffades gifte sig många som varit samboende under en längre tid för att få ta del av änkepensionen, vilket syns i grafen

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 1 januari 2018, 13:01

Igår så tog vi ett erbjudande om en digital prenumeration på SvD med två fria månader sedan 185 kr/månad. Hustrun vill ha papperstidning på helgerna vilket kostar 239 kr/mån. Men vi börjar med en sådan digital prenumeration. Man får dela den inom familjen så sonen har nu tillgång till denna och dottern kommer att få en sådan också.

Gamla GP:s helgprenumeration samt tillgång till tidningen i PDF alla dagar kostade 249 kr. Men nu var det så att priset inte på något sätt var avgörande. Men hustrun var förbannad på ledarsidan och jag tyckte att den var för lite var faktabaserad och lite smågnällig. Vi uppskattade dock mestadels när de gav sig på Göteborgs Stad som vi arbetat i några år innan pension men haft blandade känslor för.
.........................................................

Här de preliminära siffrorna för elförbrukningen i december så man får ta det som lite ca. Men tycks som vi minskat preliminärt med ungefär 400 kWh i december.

Lägenheten
I princip är det byte av ett antal ljuskällor till LED. Igår påbörjade jag dock ett litet projekt kring vår vinförvaring. Byggde för några år sedan om hustruns klädkammare med hjälp av IKEA samt installerade två mindre vinkylar samt vinställ upp till taket. Det går att förvara 54 helflaskor men är det halvflaskor ökar kapaciteten med 66 % per hyllplan. Stängt av en vinkyl och kommer enbart att förvara vitt i en av kylarna. Det krånglar till livet att delar av det röda vinet förvaras kallt.
Men passar på att strukturera upp vinet så att det skall gå lättare att hitta ett passande vin. Ett lyxproblem men vi tycker om lyxkänsla i passande och mindre doser. Vräkighet är dock inte vår grej.
Bild

Torpet
Svårt att veta exakt var minskningen beror på eftersom vi värmer med värmepump. Men förbrukningen är ju väderberoende. Men vi gjort en del åtgärder. I år skall jag isolera lite bättre på delar av vinden. Går inte att göra heltäckande bl a på grund av att det finns ett oisolerat extrarum där. Den stora grejen blir när vi om några byter ut vår gamla värmepump till en modern sak.
Bild

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 3 januari 2018, 10:24

Inget resultat att läsa av igår. Bara streck. Igår och idag mera upptagen av att fylla på vårt tärda vinförråd. Så nu iväg snabbt till Systemet. Sedan umgås med en litet barn.
...........................................................................

Här en graf från Bloomberg om hur de beräknar kostnaden för batterier och för elbilar de närmaste åren. Självklart finns det speciellt gällande batterier hög osäkerhet.

Om break-even för priset på elbilar är kring åren 2025 så innebär det att en elbil innan dess blir billigare att äga på grund av mindre kostnader för service och för bränsle. Någon gång efter 2020? Subventioner och skatter påverkar också liksom hot om att införa zoner där exempelvis dieselbilar inte är tillåtna.

Bild

Bil Sweden gör en prognos på att det 2018 kommer att andelen sålda laddbara bilar blir ca 9 %. I november vara andelen ca 7 %. Här en graf för januari till november 2017 och då får man en genomsnittlig marknadsandel på ca 5 %. En konsekvens är att drivmedelsförsäljningen kommer att fortsätta minska i Sverige.

Bild

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 4 januari 2018, 12:19

Köper aktiefonder så att riktmärket hamnar på 47 % i viktning. Här de fonder i våra innehav som gått bättre än 2 % senaste månaden och de blåmarkerade är de jag köper i.

Swedbank Robur Access Sverige -0,36 Jämförelse

Swedbank Robur Småbolagsfond Europa 2,19
Handelsbanken Hållbar Energi 2,93
Swedbank Robur Global Emerging Markets 3,54
Swedbank Robur Östeuropafond 4,48

East Capital Global Frontier Mkts 4,06 2,79

Ikväll så ser listan definitivt annorlunda ut men det är dessa saker som jag just nu vill stärka något.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 5 januari 2018, 11:05

Sköldpaddan

Skall titta över saker och ting och börjar med att redovisa Sköldpaddan som idag består av 4 hedgefonder. Genom att jag sålt våra kapitalförsäkringar och placerat om detta kapital så blivit lite stökigt. Men Sköldpaddan innehåller 20 % av totalen vilket är en minskning från 30 %.

Har nu viktat om internt så att de 4 hedgefonderna kommer att vara lika stora.

Jämförelse
Swedbank Robur Access Sverige -0,31 Indexfond
Spiltan Räntefond Sverige 0,03

Sköldpaddans månadsresultat
Atlant Stability 0,03
PriorNilsson Yield 0,09
PriorNilsson Idea 0,58
Catella Hedgefond 1,27

Det blir ett genomsnittligt resultat på 0,5 vilket i mina ögon är OK men säkert lite tillfälligt.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 5 januari 2018, 12:05

Nästa steg har varit att titta på likvida medel och räntefonder. En ändring görs som gör emot godhetens tankar men jag är väl en sista radens man så jag kan inte stå emot :oops: .

Hade 2 % i Gröna Obligationer. Men detta kapital befinner sig nu i Spiltan Räntefond.

Gröna obligationer har sista månaden backat svagt (inga pengar egentligen) och den har längre duration än Spiltan räntefond som gått svagt men ändå plus. Spiltan räntefond har historiskt haft en mycket hög Sharpekvot på 3,66.

Har också rent likvida medel men inga större sådana summor i ISK eftersom de schablonbeskattas där.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 5 januari 2018, 14:36

Tittar över aktiefonderna också. Vilken viktning skall man ha? På väg mot 50 % i stilla takt. Säkert även det för lågt.
För spretigt vilket jag skall söka göra något åt. Om jag idag skulle jämföra med 3 månaders resultatet skulle allt se betydligt bättre ut. Men just nu är 1 månaders resultatet viktigt. Detta skapar dock problem genom att man kan sälja saker som efter ett tag återkommer. Falska signaler. Inget skall vara enkelt. Men allt tyder ju på att jag klår Svensk Indexfond. Speciellt om man jämför med 3 månadersresultatet. Men här på månadsresultatet

.
Swedbank Robur Access Sverige -0,31 Referens

Månadsresultat
Allt skall motiveras av att det är bättre än svensk indexfond. Här har jag några "stabila" saker som jag behåller
Nordea Stabila Aktier 0,98
Spiltan Aktiefond Stabil 0,01

Geografi
Det är på håret att nordamerika åkter ut helt men minskar. Problemet är ju en sviktande dollarkurs som ger ett dåligt resultat i Sverige.
Japan har räddat sig kvar genom gårdagens kraftiga höjning.

Swedbank Robur Östeuropafond 4,75 (ökat något idag)
Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige 3,68 (Ökat Något)
Swedbank Robur Global Emerging Markets 2,31
East Capital Global Frontier Mkts A SEK 2,16
Swedbank Robur Asienfond 1,88
Janus Henderson Hrzn Jpn Smr Coms A2 USD 0,79
Swedbank Robur Europafond 0,60 (Ökat Något)
JPM Global Financials A (acc) USD 0,56
Swedbank Robur Småbolagsfond Global 0,36
Swedbank Robur Japanfond 0,22
Swedbank Robur Amerikafond -1,15 Minskat
SEB Nordamerikafond Småbolag -1,77 Minskat

Branchfonder
Swedbank Robur Råvarufond 5,77 (Ny)
Swedbank Robur Ny Teknik 4,76 (Ny)
Handelsbanken Hållbar Energi 2,53

Aron

Inläggav Aron » 6 januari 2018, 10:50

Trendsökaren skrev:Tittar över aktiefonderna också. Vilken viktning skall man ha? På väg mot 50 % i stilla takt. Säkert även det för lågt.
För spretigt vilket jag skall söka göra något åt. Om jag idag skulle jämföra med 3 månaders resultatet skulle allt se betydligt bättre ut. Men just nu är 1 månaders resultatet viktigt. Detta skapar dock problem genom att man kan sälja saker som efter ett tag återkommer. Falska signaler. Inget skall vara enkelt. Men allt tyder ju på att jag klår Svensk Indexfond. Speciellt om man jämför med 3 månadersresultatet. Men här på månadsresultatet

.
Swedbank Robur Access Sverige -0,31 Referens

Månadsresultat
Allt skall motiveras av att det är bättre än svensk indexfond. Här har jag några "stabila" saker som jag behåller
Nordea Stabila Aktier 0,98
Spiltan Aktiefond Stabil 0,01

Geografi
Det är på håret att nordamerika åkter ut helt men minskar. Problemet är ju en sviktande dollarkurs som ger ett dåligt resultat i Sverige.
Japan har räddat sig kvar genom gårdagens kraftiga höjning.

Swedbank Robur Östeuropafond 4,75 (ökat något idag)
Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige 3,68 (Ökat Något)
Swedbank Robur Global Emerging Markets 2,31
East Capital Global Frontier Mkts A SEK 2,16
Swedbank Robur Asienfond 1,88
Janus Henderson Hrzn Jpn Smr Coms A2 USD 0,79
Swedbank Robur Europafond 0,60 (Ökat Något)
Swedbank Robur Småbolagsfond Global 0,36
Swedbank Robur Japanfond 0,22
Swedbank Robur Amerikafond -1,15 Minskat
SEB Nordamerikafond Småbolag -1,77 Minskat

Branchfonder
Swedbank Robur Råvarufond 5,77 (Ny)
Swedbank Robur Ny Teknik 4,76 (Ny)
Handelsbanken Hållbar Energi 2,53

Hej
Trevligt att du börjat ta till dig sk tillväxtmarknader som jag vet du var skeptisk till för något år sedan, Robur Ny Teknik har jag hållit fast vid hela tiden i mitt ITP och hela tiden varit mitt största innehav men dock bara 7% av totalen nu, varit uppe emot 25% när den ångade på som bäst vilket kanske inte är så smart i längden, på tal om längden får du inte missa Vinter studion idag, jag har tippat Calle H som 1a, Marcus H som 2a och Rickardsson som 3a, det gav 7 miljarder ggr insatsen,svenska spel kan uppenbarligen inget om längdskidor :wink:

:)

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 7 januari 2018, 13:35

:D
Helt rätt!

Det svåra när man blir äldre att veta vad som är erfarenhet och vad som är skrot man tynger sig med. Söker ju inte trender som är volatila. Hög volatilitet leder till för mycket till att man säljer fast man kunnat behålla.

Men tvekar aldrig till att lägga ut en matta av nya saker med mindre belopp. Samt att man rensar eller bygger utifrån resultatet.

Extremt svårt idag eftersom trender idag verkar kortlivade åtminstone på ytan.

Men var i princip borta helt från Sverige ett tag. Blev till och med tveksam till Ny Teknik. Nu har den dock visat åter var skåpet skall stå så därför nu ett givet köp.

Hoppas att det gick bra med spelet. Spelade på hästar med far. Men han fick helt sköta det. Han kunde hålla det flytande ett tag men vi vann aldrig stort.

........................................................

Vad jag inte själv upptäckt är att elbilsmarknaden ändrar och kommer att ändra priser på olika råvaror. Men nu har jag köpt lite råvarufonder fast i liten nivå. Det där borde man ju upptäckt innan och tagit hänsyn till att man faktiskt kunnat avläsa en trend. Man bär på skrot i vissa avseende och inser kanske inte till fullo vad som händer och varför det händer.

En graf från Bloombergs
Bild

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 8 januari 2018, 10:54

SvD skriver idag om att det är tillväxt i hela Europa och speciellt stark är den i östra Europa. Läste för ett tag sedan att värderingarna var låga också. Gick för ett tag sedan in i Robur Östeuropa som uppenbarligen är i en stark trende.

https://www.svd.se/stark-tillvaxt-i-hel ... antat-land

.........................

Döstädar lite bland gamla kokböcker och hittar 23 som jag kan tänka mig undvara. Dottern vill titta igenom högen. Bokhyllan har tillräckligt djup för Lp-skivor. Hustrun har tagit bort 6 backar vinyl från vardagsrummet. Bara 10 backar tillåtna :shock: Så nu stegvis titta igenom bokhyllan där det redan finns en del vinyl i om det går att pressa in mera. Men utrymme för sex backar? Det är bara att ta tag i detta! Backarna närmast kameran var en del av dem som inte finns där. Bilden är gammal och inte helt korrekt.

Bild

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 8 januari 2018, 18:48

Hur påverkar pension ens vilja att ta risk? SvD hade i papperstidningen idag en reflektion om detta. Det finns ju chans att leva ett långt liv vilket gör att man kanske skall behålla en hög risknivå. Samtidigt skrivs det att om man skall använda pengarna på kort sikt kanske man skall ha mestadels ränta.

Det här är ett problem vars utfall kommer att visa sig men först efteråt. Det här är att spela mot det okända. Det är möjligt att vi skall bygga ut Torpet något, kök och badrum i lägenheten skulle inte må dåligt att en uppdatering. Att tanka av lite ur en växande portfölj är lättare än om värdet är fallande om man är pensionär. Så är det nog för mig åtminstone.

Så en kompromiss är nu en vikting på 50/50 %. Extra svårt är det också idag när det kan misstänkas att börsen någon gång kan vika. För mig är det en tid som är extra svårt att veta hur saker och ting kommer att ske.

Attan vad klurigt.
......................................................

"Elisabeth Hedmark, privatekonom
på Länsförsäkringar, har
analyserat hur företagets kunder
placerar sina pengar. Vid 65 års
ålder är nästan 20 procent av
pensionskapitalet placerat i räntefonder,
jämfört med cirka 5
procent hos de sparare som är
mellan 30 och 50 år. Andelen av
det samlade pensionskapitalet
som ligger i aktiefonder är störst
bland dem mellan 30 och 40 år
med drygt 45 procent av kapitalet.

Att placera mer i räntor ju äldre
man blir behöver inte vara fel.
– Tänker du ta ut det mesta
under de kommande 5–10 åren
bör du välja en större del, kanske
70 procent, i räntor, tipsar Elisabeth
Hedmark".

Frida Bratt/SvD 2018.01.08

aromata

Inläggav aromata » 8 januari 2018, 20:28

Det hänger på exitplanen. Har man en "robust" sådan kan man exponera sig mer. Speciellt med fonder som till sin natur är så mycket lugnare än aktier. Dessutom kostar de inget courtage att handla med. Tycker jag ...

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 9 januari 2018, 00:14

Du kan självklart ha rätt.

Om jag funderar själv över mitt beteende just nu är orsaken nog många.

Dels har jag nog inte samma höga mål som du har just nu.

Jag hanterar också en annan persons pengar. Halva kapitalet tillhör min hustru. Efter ett liv tillsammans så har vi ungefär samma pension och samma kapital.

Jag är just nu mera rädd för att förlora pengar än att vinna.

Jag orkar inte gå för högt upp och försöka förstå vilka signaler som är seriösa och vilka som är skrot. Det blir för nervöst för mig.

I viss mån stresskänslig på ett sätt som jag inte alltid varit. Livet har nog lett fram till detta.

Jag spelar spelet att i uppgång gå bättre än en svensk indexfond. I nedgång mindre. Det räcker för mig.

aromata

Inläggav aromata » 9 januari 2018, 08:14

Jag är just nu mera rädd för att förlora pengar än att vinna.

Det är ingen dålig hållning. Viktigast av allt faktiskt! Jag har också kört så och är egentligen nöjd med det men så dyker girigheten upp och vill ha mer adrenalin. Nu försöker jag kombinera de två. Vi får väl se om jag lyckas.

Återgå till "Dagboken"