Trendsökarens portfölj och tankar

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Re: Trendsökarens portfölj och tankar

Inläggav Trendsökaren » 15 december 2017, 12:52

Väntar fortfarande på att resterande i KF skaöall säljas efter 15 dagar. Så någon hög viktning efter målet.

Sålt sista resten AB Robur Ny Teknik vilket gör att nu avslutas för tillfället ett mångårigt patrparnerskap. Har nu nästan inget renodlat svenskt.

aromata

Inläggav aromata » 15 december 2017, 13:00

Trendsökaren skrev:Väntar fortfarande på att resterande i KF skaöall säljas efter 15 dagar. Så någon hög viktning efter målet.

Sålt sista resten AB Robur Ny Teknik vilket gör att nu avslutas för tillfället ett mångårigt patrparnerskap. Har nu nästan inget renodlat svenskt.

Har du inte fått någon prognos om hur lång tid det ska ta att avveckla? Det är irriterande att vara bunden så länge.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 16 december 2017, 11:33

:D

Ca 20 % av kapitalförsäkringen är såld men inget mer vad jag kan se. Målet inklusive det osålda i KF är ca 45 % aktiefonder just nu.

Flyttat ut lite slantar ur ISK för att lägga en del lågavkastande saker i vanliga fondkonton. Detta på grund av att jag bedömer att det kan vara lite bättre eller jämförbart av skatteskäl. Kommer också ha rena likvida tillgångar.

När KF är såld och vi har tillgång till pengarna kommer jag fundera igenom allt. Men lågavkastande saker kommer att finnas utanför ISK.

De lågavkastande fonder som jag kommer ha på vanligt fondkonto är:

. Spiltan Räntefond
- Hedgefonden PriorNilsson Yield
- En skvätt av SPP Gröna Obligationer (ca 2 % av totalen)

Nu gäller det att kunna ha begränsad förväntan på att kapitalet skall växa utan snarare stegvis öka skyddet.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 19 december 2017, 12:04

Gällande avslutningen av Kapitalförsäkringarna händer inget som jag kan se.. Så lite stiltje är det. När detta dock sker kommer jag att pröva våra interna viktningar gällande andelen hedgefonder, räntefonder, aktiefonder samt likvida tillgångar.

...............................................................

Hustrun vill avsluta vår prenumerationen på vår lokala dagstidning. Hon skickade ett litet mail med kommentarer till dem. Det är ju inget budgetbeslut direkt.

Men i praktiken har vi nog sedan i somras rensat bort i genomsnitt ca 2000 kr per månad från våra utgifter. Detta lite runt räknat i huvudet.
På intet sätt är det förbjudet att öka kostnaderna heller. Men en översyn ingår i planen att bli pensionärer på riktigt. Och vi vill göra en del investeringar typ bygga ut Torpet m m och bra om man kan göra detta med så liten skada på kapitalet som möjligt. En båt?, en hund o s v.

En normal månad utan resor, byggprojekt m m som pensionär bör definitivt gå på plus.

Det som vi inte granskat ännu är försäkringar.

Det som jag kan säga är att vi möjligtvis varit för långsamma. Tidsaspekten är central för att förstå hur man minskar kostnader. Det hjälper aldrig att vänta. Desto tidigare man kan göra detta i en vanlig organisation desto bättre resultat. Börja med de lägst hängande frukterna. Alltså sådant som inte kostar eller kostar lite att göra.

Samtidigt är det aldrig för sent heller.

Slut på onödig moralpredikan.

aromata

Inläggav aromata » 19 december 2017, 13:01

Vi prenumererar på Sydsvenskan men bara som e-tidning. Ungefär 2.000 kr billigare per år. Och så kan man läsa den överallt, t.ex ladda ner den och läsa på flyget, bussen eller tåget. Lite annorlunda att gå från storformat till tabloid och nu digitalt men inte sämre. Tvärtom faktiskt.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 19 december 2017, 13:33

Du har helt rätt att man kan ha en e-tidning. Vår prenumeration av GP var tre dagar i pappersformat och alla dagar eGP. Men det är ingen budgetfråga utan hon vill inte ha tidningen. Så blåsvart är inte hennes livshållning.

Jag läser ju hellre SvD eller Di. Men vi har inte bestämt än om eller vad vi skall ha istället.
Bra dagstidningar behövs även lokala sådana.

Men här GP om GP och pjäsen om denna tidning. Vi såg inte denna pjäs.
http://www.gp.se/kultur/g%C3%B6teborgs- ... -1.4225927

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 22 december 2017, 11:03

Jag har suttit på morgonen och justerat portföljerna efter att kapitalförsäkringarna äntligen är sålda. Det kommer att bli lite enklare och mindre avgifter. Det som är lågavkastande ligger nu av skatteskäl utanför ISK i ett vanligt fondkonto.

Målet är nu 45 % aktiefonder plus 5 % hedgefonden PN Idea som jag räknar som börsrelaterat men uppträder med mindre volatilitet. Men når ändå ungefär samma resultat som en svensk indexfond under det senaste året.

Gul PN Idea
Grå Robur Access Sverige
Bild

PN Idea utgör nu tillsammans med 3 andra hedgefonder Sköldpaddan som just nu utgör 20 % av totalen. Har i stort sett haft Sköldpaddan 1 år.

Catella Hedge senaste året
Bild

Atlant Stability
Bild

PN Yield
Bild

Vad skall man säga? Det hade kunnat vara bättre men totalt ingen förlustaffär jämfört med exempelvis Spiltan Räntefond.

..........................................................

Försäljningen av biodrivmedel fortsätter öka i Sverige och Norge

Försäljningen av biodrivmedel i Sverige steg under perioden januari-oktober med ca 12 %. Ökningen kommer från HVO som blandas in i diesel samt säljs ren som HVO 100. Allt enligt preliminär statistik från SPBI.

Försäljningen av biodrivmedel till och med oktober 2017, uppgick till ca 1 625 000 m3. Det är en ökning med ca 12 % i jämförelse med samma period föregående år. I den diesel som säljs på drivmedelsstationer blandas det in mellan 20-55 % förnybara drivmedel, HVO och FAME och det är drivmedlet HVO som står för den stora ökningen

http://spbi.se/blog/2017/12/19/januari- ... el-upp-12/

– I 2016 ser vi at omsetningen av biodrivstoff var på 14 %. Da var omsetningskravet 5,5 %, sier Inger-Lise M. Nøstvik, generalsekretær i Drivkraft Norge.

– Foreløpig tall fra Skattedirektoratet viser at for de ni første månedene i 2017, har omsetningen økt til 21 % av totalt omsatt drivstoffvolum, sier Nøstvik

https://www.drivkraftnorge.no/nyheter/2 ... drivstoff/

Aron

Inläggav Aron » 23 december 2017, 11:02

Trendsökaren skrev:Jag har suttit på morgonen och justerat portföljerna efter att kapitalförsäkringarna äntligen är sålda. Det kommer att bli lite enklare och mindre avgifter. Det som är lågavkastande ligger nu av skatteskäl utanför ISK i ett vanligt fondkonto.

Målet är nu 45 % aktiefonder plus 5 % hedgefonden PN Idea som jag räknar som börsrelaterat men uppträder med mindre volatilitet. Men når ändå ungefär samma resultat som en svensk indexfond under det senaste året.

Gul PN Idea
Grå Robur Access Sverige
Bild

PN Idea utgör nu tillsammans med 3 andra hedgefonder Sköldpaddan som just nu utgör 20 % av totalen. Har i stort sett haft Sköldpaddan 1 år.

Catella Hedge senaste året
Bild

Atlant Stability
Bild

PN Yield
Bild

Vad skall man säga? Det hade kunnat vara bättre men totalt ingen förlustaffär jämfört med exempelvis Spiltan Räntefond.

..........................................................

Försäljningen av biodrivmedel fortsätter öka i Sverige och Norge

Försäljningen av biodrivmedel i Sverige steg under perioden januari-oktober med ca 12 %. Ökningen kommer från HVO som blandas in i diesel samt säljs ren som HVO 100. Allt enligt preliminär statistik från SPBI.

Försäljningen av biodrivmedel till och med oktober 2017, uppgick till ca 1 625 000 m3. Det är en ökning med ca 12 % i jämförelse med samma period föregående år. I den diesel som säljs på drivmedelsstationer blandas det in mellan 20-55 % förnybara drivmedel, HVO och FAME och det är drivmedlet HVO som står för den stora ökningen

http://spbi.se/blog/2017/12/19/januari- ... el-upp-12/

– I 2016 ser vi at omsetningen av biodrivstoff var på 14 %. Da var omsetningskravet 5,5 %, sier Inger-Lise M. Nøstvik, generalsekretær i Drivkraft Norge.

– Foreløpig tall fra Skattedirektoratet viser at for de ni første månedene i 2017, har omsetningen økt til 21 % av totalt omsatt drivstoffvolum, sier Nøstvik

https://www.drivkraftnorge.no/nyheter/2 ... drivstoff/

Hej
Jag ser ofta att du sätter upp ett mål med hur mycket som skall ligga i aktiefonder och inte, är det din marknadstro som ligger till grund för det?, varför jag frågar beror på mitt eget dilemma att hitta rätt balans mellan det goda och onda som dom pratar en del om i senaste Star Wars filmen.

Själv har jag successivt dragit ned mina innehav grundat på min marknadstro men tvärtemot har marknaden gått bra på många håll sista kvartalet.

Det svåra för mig är inte att hitta rätt marknader/branscher utan viktningen/risken eller balansen mellan det onda och goda i ren Yoda stil skall fördelas.

Tex har jag nu mycket i globalfonder med stora bolag och globalfond med små bolag och någon Tillväxt/Nya marknader där Afrika av någon anledning gått bra det sista.

Jag kommer att gå in i 2018 enligt nedan vilket innebär att jag är försiktig med förhoppning om fortsatt lite upp då marknaden inte tar hänsyn till det logiska alls längre känns det som.

Aktiefonder/annat

ITP 2. 20/80
Sverige 46%
Nordamerika 26%
Asien exkl Japan 13%
Västeuropa 11%
+ några skvättar här och där.

PPM. 28/72
Nordamerika 36%
Västeuropa 21%
Asien exkl Japan 13%
Afrika&Mellanöstern 8%

Privat. 22/78
Nordamerika 39%
Västeuropa 26%
Sverige 11%
Asien exkl Japan 11%

:)

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 23 december 2017, 19:39

Hej :D

Jag har liknande saker.

Min viktning motsvarar min syn på risk och med tanke på att jag vi i princip är pensionär och inte har lust att förlora för mycket. Det är just nu inga nödvändiga pengar men lite pengar som kan vara bra att ha. Vi samlar just nu för en mindre utbyggnad av köket i Torpet.

Bild

Det är svårt idag att hitta givna svar. Jag har ju fram till nu skrivit att jag inte ser några moln egentligen mer än att jag är lite rädd. Det kanske går att anta att det möjligt viker i vår/sommar. Om det inte blir styggt innan viker jag ner mig ytterligare stegvis i slutet på mars.

Jag har viktat ner hegefonderna från 30 till 20 %. Satsade på en högre avkastning än vad jag lyckades åstadkomma. Inget som var dåligt men försökte nog nå någonstans mellan 5-7 %. Riktigt så blev det inte. Därför backar jag något tillbaka.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 25 december 2017, 11:30

Det verkar som att jag och hustru är eniga om att ha en prenumeration på SvD typ papperstidning på helgerna och digitalt alla dagar. GP är ju uppsagda efersom vi inte trivs med denna. Det är en mycket gnällig tidning tycker jag själv. Jag har inge
n lust att läsa om pensionärer som klagar exempelvis höjningar av p-@avgifter vid badhuset. Det är ju gratis att åka kollektivt i Göteborg för seniormedborgare. Nu klagar de på ”julstaden”. Dock är vi båda medvetna om att det finns mycket att kritiskt granska i Göteborg men det är ju en annan sak än att vara gnälliga.

SvD tillåter 5 användare per familj och digital prenumeration. Så om det nu går bra Så får barnen varsin digital prenumeration.

Annars är det ju mycket som går bra med näringslivets utveckling i Göteborgsregionen.
..........................
Fick bonus i år! Nog ca 10 % av vad jag haft som utbetald lön. De som fakturer mina insatser har tydligen gett bonus i år. Det är ett bolag som hjälper andra bolag typ, KnowIt att öka sin försäljning. De hjälper Faktum också.

Jag arbetar dock bara en dag i veckan sept-april och då med undervisning + ett mindre men regelbundet uppdrag.
.............................................

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 25 december 2017, 16:16

Dottern försöker ständigt gradera upp mig. Hon har exempelvis fixat Netflix och detta på hennes abonnemang. På hennes medsända lista på saker att titta på i Netflix fanns The Big Short. Nu sett denna apokalyptiska skildring av några som investerar emot obligationer i bostadslån 2007. De fick rätt och vann stora pengar när bostadsbubblan sprack samtidigt som världen kastades in i en långvarig kris med nollräntor som följd.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 27 december 2017, 22:53

Viktningen idag är 45 % aktiefonder plus 5 % börsberoende hedgefonden Idea. Dennes lägre volatilitet är just nu önskvärd.

Gul PN Idea
Grå Robur Access indexfond
Bild

Några ägda fonder
Månadsresultat
tremånadersresultat

Swedbank Robur Access Sverige -0,95 -0,90 Jämförelsefond

Försök att hitta mindre risk. Ca 10 % av totalen. I storleksordning med störst överst.

Nordea Stabila Aktier H-SEK 2,29 3,61
Swedbank Robur Global High Dividend 1,33 5,62
Spiltan Aktiefond Stabil 0,08 1,67

Några mindre tester av nya saker i portföljerna
JPM Global Financials A 3,86 9,97
East Capital Global Frontier Mkts A SEK 0,40 5,42

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 28 december 2017, 10:59

..................................................

Jag har inte tittat på Volvos försäljning av bussar och lastbilar. Men här en prognos för hur bussmarknaden i världen utvecklas. Volvo har bussar i alla segment, el, laddbybrider, hybrider, hvo 100 och konventionell diesel.

Bild

Här utvecklingen av marknaden för elbussar där nog Kina är det stora dragloket.
Bild

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 29 december 2017, 11:50

Jag avslutar helt Robur Japan (Grå) men behåller Henderson Japan smal cap (Gul)
Bild

Nu är ca 30 % av vårt totala kapital bundet till Robur. Men väljer där istället för Japan en Robur Sverige småbolagsfond. Tillbaka till Sverige! Trevligt med hembesök. Men är det en nedåtgående/sidgående trend man ser? En fälla?
Bild

Slängde in en liten summa i Robur Medica (Gul)för att se om det fanns liv där. Mera en nära döden upplevelse än tillfrisknande. Bytes till Robur Östeuropa (Grå).
Bild

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 29 december 2017, 15:01

Påbörjar lite avrundning av året. Hustrun har satt ett mål i kronor på sina portföljer jag sköter. Ligger några tusenlappar från detta mål :oops: . Hon fyllde 66 år för nästan 2 år sedan. Hennes portföljer har på två år ökat med 38 % men jag har ingen aning om vad som är nysparande och utveckling av kapitalet. Det är nog både och.

Hon arbetar ju del av året extra och halvtid med hygglig lön. Jag arbetar ju också lite bredvid pension men relativt lite i tid. Hon tjänar mera än vad jag gör vilket hon ju gjort de senaste 10 åren.

Samtidigt har vi byggt ut Torpet med ett rum, bytt tak samt målat och bytt fönster och delar av fasader. Vi har gjutit stöd och byggt en parkering med tre platser ovanpå bäcken. Jag har byggt en mindre vedbod samt lyckats installera en mindre kamin. Tvingats att byta pump också. Vi vet inte riktigt den totala kostnaden men det är nog minst 300 000 kr vilket alltid betalats kontant. Men blivit bra fast det är en hel del kvar att göra. Byt några lås också så att samma nyckel passar till de flesta dörrar. Dubbelkajaken reparerad.

Bostadsrättsföreningen har fortsatt utvecklats bra. Mycket bra ekonomi. Fått sänkt avgift, gratis bredband och gratis grundabonnemang på digital TV. Genom aktivt arbete har vi lyckats få slut på inbrotten. Jag har lämnat styrelsen men ändå fortsatt dialogen med styrelsen.

Vi har gått igenom våra räkningar och nog fått ner kostnaderna med ett antal tusenlappar. Men delvis så är nog en del saker temporära och på prov. Verkar som vi fått mindre förbrukning av el. Några projekt kvar att göra bland annat ny värmepump.

Det finns framtida renoveringsbehov i lägenheten. Inget akut men kök och på sikt badrum skulle nog kunna uppgraderas. Först kanske en mindre utbyggnad av köket på landet. Inget gigantiskt men att vinna någon meter skulle vara välgörande i vårt mycket lilla nuvarande kök.

Hustrun och mina vuxna barn vill att vi skaffar en hund. Jag skulle kunna tänka mig en mindre och enkel båt igen.

Hur blir det med börserna 2018? Vem vet. I grunden ser jag väl hyggligt positivt på den närmaste tiden. Men kommer antagligen börja vikta ner någon gång i början av april.

Hustrun kommer nu med vigselbeviset. Det är ju en speciell historia när jag misslyckades med frieriet som framlades som att nu när änkepensionen tar slut så är det inte dags. Det var nära att bli skilsmässa :wink: . "Jag gifter mig inte för pengar!!!".

Men nu fira bröllopsdag.

Återgå till "Dagboken"