Trendsökarens portfölj och tankar

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Re: Trendsökarens portfölj och tankar

Inläggav Trendsökaren » 16 november 2017, 08:41

I förrgår så var det något positivt trots allt men igår var det kraftigt rött överallt. Inget gjordes dock överhuvudtaget. Så går nu upp och spanar. Morgonsolen från öster lyser inte blodröd utan lite lättare toner som får granskogen i min horisont att bli lite blågrön. Värmen från solen skapar lite dis eller så är det avgaserna från Söderleden. Men ser ändå ut som en positivt start på dagen.

Nu snart dags att lyssna på Börsmorgon.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 16 november 2017, 13:47

Har hamnat något lågt i viktningen. Viktningen nog ca 45 %. Tillsamms med börsberoendet i Sköldpaddan så blir nog viktningen ca 50 % Ökar något litet och brett i emergin markets.

Men plockar bort Catella Nordic L/S ur Sköldpadddan som jag tycker sista dagarna visat för kraftigt börsberoende. Den har varit ca 5 % av Sköldpaddan. Det blir istället en ökning av den lilla andelen PN Yield. Inget kul med något med sista årets utveckling på ca 1,8 %. Men det får bli så. Åtminstone stabilt.

Har tidigare också minskat i PN Idea som ju också är börsberoende. Men ger större avkastning och är lite mjukare i sina rörelser än Catella Nordic L/S PN Idea har ca en intern viktning på 20 %

...................

Kommer att ha en ytterst liten andel i en fond för Gröna obligationer. Nu andelen max 1 % på sikt kanske 2-4 %. Placeras utanför ISK så man slipper skatt samt eventuellt kan kvitta förlust. Förväntad avkastning mycket låg. Detta är ur mitt perspektiv ingen riktig investering som man gör för att söka för att få bästa möjliga avkastning till viss risk. Men det får bli så. Det går ju inte enbart säga att andra skall göra jobbet. Inte så att jag förväntar mig problem med det är ju företagsobligationer.

Visst har jag tidigare fonder inom förnybar energi men det följer reglerna för trendplaceringar.

...............................

Hustrun blivit erbjuden nytt uppdrag. Hon kommer att säga nej efter att sökt stöd hos mig. Hon slutar därmed sista mars. Blir nog som för mig. Har dock kvar ett mindre uppdrag ett tag.

Är det verkligen så?

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 17 november 2017, 12:20

Min ambition är att andelen aktiefonder skall var 50 %. Börsberoendet i Sköldpaddan skall minskas och beräknas till ytterligare 5 %.
Så 55 % är just nu målet. Men inte där ännu.

Men det känns svårt när man ser spöken i alla hörn.
..............................................................

Bytt och byter bort rena Kinafonder förutom den som är inriktad mot förnybart m m. Den kan också minskas, men inte idag.
Kina finns kvar men då i mera breda Asien och globala emerging marketsfonder.

............................................................
Nu skall Gröna Obligationer snart vara ca 1 % av totalen och som tidigare nämnts så placeras denna i ett vanligt fondkonto utanför ISK. Där finns också lite av Spiltan Räntefond.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 19 november 2017, 11:57

IEA ger årligen ut statistik och prognoser. Nu har deras rapport för 2017 kommit.
I den utvecklade delen av världen beräknas energiförbrukningen minska något. Detta innebär att effektiviseringarna måste vara större än tillväxten. En hel del av detta sker genom att det kommer ny och effektivare teknik vilket gör att det går åt mindre energi per enhet BNP.
Utvecklingsländerna beräknas få kraftigt ökad energiförbrukning men där beräknas förnybart öka.

Bild

IEA beskriver några viktiga trender:
”Four large-scale shifts in the global energy system set the scene for the World Energy
Outlook-2017 (WEO-2017):
 The rapid deployment and falling costs of clean energy technologies; in 2016, growth
in solar PV capacity was larger than for any other form of generation; since 2010, costs
of new solar PV have come down by 70%, wind by 25% and battery costs by 40%.
 The growing electrification of energy; in 2016, spending by the world’s consumers on
electricity approached parity with their spending on oil products.
 The shift to a more services-oriented economy and a cleaner energy mix in China, the
world’s largest energy consumer, subject of a detailed focus in this Outlook.
 The resilience of shale gas and tight oil in the United States, cementing its position as
the biggest oil and gas producer in the world even at lower prices”.
…………………………………………………………………………
De egna positionerna i förnybart

Så får man dyka ner i de egna positionerna i förnybar energi och liknande. Det var fyra fonder som mest men nu minskat till tre.

Den Kinabaserade fonden minskas idag. Handelsbanken Hållbar Energi har bredast geografisk spridning. SAM Smart Energy är till mer än hälften fokuserad mot USA.

Resultat 1 och 3 månader
1 Månad
3 Månader

Swedbank Robur Access Sverige -0,66 4,92 Jämförelsefond

DNB Renewable Energy 0,54 7,18 (Utgått)

East Capital China Environmental 1,00 12,03 (Minskande och minst)
Handelsbanken Hållbar Energi 3,89 12,39 (Ökande och störst)
RobecoSAM Smart Energy B EUR 8,40 17,42 (Ökande)

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 20 november 2017, 10:36

Känner mig lite utan beslutskraft. Har viktningen rena aktiefonder 49 %. Viktar ner till 48 % för att att flytta ut denna summa utanför ISK i vanligt fondkonto som skall användas för att köpa fond för Gröna Obligationer. Skall nå 2 % av det totala kapitalet i sådant. Förväntad avkastning mycket lågt. Tål inte beskattningen i ISK.

.............................................

Man kan också fråga sig om man inte skall ha en hedgefond som PriorNilsson Yield utanför ISK.
Höjningen av skatten är något marginell. Så fortfarande är ISK ett fantastiks sätt att spara om man går med bra vinst. Skall man rusta sig för krig vilket kan innebära lågavkastande men något stabila saker. Dessa drabbas ju av skatten relativt mer. Om jag kan få 20 % per år så spelar ju den höjda skatten mindre roll. Men är beräknad avkastning under 2 % så blir det en annan sak. Då blir ju skatten 50 % eller mer.

Tidigare har jag inte brytt mig. Men skall man börja med riktigt småpillande. Kanske för att ha något att göra i det kommande mörkret.

aromata

Inläggav aromata » 20 november 2017, 12:10

Fonder som ligger utanför ISK och KF belastas med 0,12% skatt på innehavet 1/1. Jag har inte följt upp detta men det kan vara idé att kolla upp. Nu när du ska småpilla ...

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 20 november 2017, 23:28

:D

På ett traditionellt fondkonto dras 30 % av den realiserade vinsten som skatt.
Bild
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanz ... konto.html

Skatten på ett ISK-konto ökar något nästa år.
På ett ISK-konto beskattas inte vinsten utan själva summan man har på kontor. Enligt Hemberg så är den nya brytpunkten att det kan vara lönsamt med att använda ett fondkonto är om placeringen ger en lägre årlig avkastning än 2,2 %.

https://blogg.avanza.se/hemberg/2017/09 ... isk-skatt/

Som tumregel och ungefärligt mått kanske det stämmer. Men det hela måste ju bero på hur ofta du realiserar vinsten. Trots allt uppstår det också en ränta på ränta effekt om du sällan realiserar vinsten.
………………………………………………………………….
Vi har redan en mindre del ca 4,5 % av totalen i räntefonder i vanligt fondkonto. Då inräknat den nya fonden för Gröna Obligationer.
Men kommer nog öka den andelen något.

aromata

Inläggav aromata » 20 november 2017, 23:38

Vad jag försöker säga är att fonder i en vanlig depå belastas med en extraskatt på 0,12% oavsett hur fonderna går eller om du säljer under året. Denna extraskatt tas inte ut på fonder inom ISK och KF. En liten summa kan tyckas men ändå kanske inte försumbar om man jämför med schablonskatten i en ISK/KF.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 21 november 2017, 10:53

Aromata – du är som vanligt påläst!

Så visst skall man betala 0,12 % i skatt på fonder i ett vanligt fondkonto.

Här är en gammal beräkning på ”Rika Tillsammans” där man finner att brytpunkten ligger kring något över 2 % avkastning.
https://rikatillsammans.se/vad-ska-man- ... sparkonto/

Nu är skatten på ISK 30 % på 1,25 % vilket blir 0,37 % på innehavet. Enligt min egen bedömning blir den nya skatten 0,54 % på innehavet. Detta är förenklat eftersom vad som är innehavet inte är en helt säker sak. Fortfarande är ISK ett gynnat sparande normalt sett.

Så 0,12 % o traditionellt fondkonts plus skatt på realiserad vinst skall jämföras med 0,55 % på innehavet i ISK.

Men grejen är väl att bedöma frekvensen kring hur ofta som man säljer/byter tillgången och också göra bedömningen på förväntat avkastning.
En fördel med en investering utanför ISK är att du har möjlighet till att jämka plus och minus. Hustrun har sådana tillgångar som är fastvuxna på grund att skatteeffekten. Så om man får negativ utveckling innebär detta ju att man kan lösa ut delar av vinsten och på detta sätt kunna begränsa förlusten.
…………………………………………………

Men jag haft lite utanför ISK i vanligt fondkonto av sådant som jag ser lite långsiktigt på plus att det är lågavkastande saker. Kommer att öka andelen något.

Men detta kan ju aldrig vara en stor sak. Det handlar ju om mindre summor som man vinner eller förlorar.

aromata

Inläggav aromata » 21 november 2017, 11:37

Jo, det finns fördelar med att ligga utanför ISK också. Man får kolla sin egen situation helt enkelt. Småsmulor är också bröd, som det heter.

Vi gnäller när de rika möblerar för låg skatt men vi själv gör samma sak utifrån våra möjligheter. Det är skillnad på våra pengar och andras pengar.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 21 november 2017, 12:30

Nu skattar jag som man säger vi skall göra. Detta gnäller jag inte över. Jag gnäller inte över den ökade skatten på ISK. Den är fortfarande låg och bakgrunden är väl att vi skall kvarhålla de pengar som tjänas i Sverige i Sverige. Alltså det är bättre med låg skatt än ingen skatt.

Skälen till att skatteplanera är alltså inte att skatten på kapital är hög i Sverige. Vi har varken förmögenhetsskatt eller arvsskatt samt fortfarande låg skatt på kapital placerat på ISK-konto.

Skälen till att skatteplanera med ett skatteparadis kan ju inte vara detta. Däremot vill man slippa andra skatter som löneskatt, arbetsgivaravgift m m. Det kan ibland vara legalt. Är det legalt har jag inte gnällt. Men kanske tyckt att någon helt misslyckats i sin krishantering.

Dock tycker jag mycket illa om icke legala sätt att lura av vanliga människor pengar exempelvis Allra eller ett exempel som belysts här på PoP. Orena insidersaffärer är väl också ett ofog. Alltså vissa aktieägare skaffar sig fördelar gentemot andra.

Jag håller med han Hemberg att det vore bra att popularisera ISK.

Men det är ju jag som har ansvar för mitt eget kapital. Det är inte lätt att springa mellan skräck och chans till vinst idag.. Så i en mycket liten grad minskar jag nu risken genom att kanske begränsa skatten på en del ränteplaceringar under den närmaste tiden.

Det är lite komplicerat att sköta sparande som är i både traditionell fondkonto, ISK, Kapitalförsäkring samt ett gammal typ av pensionssparande.
Vi kan av skatteskäl inte lösa ut det gamla pensionssparande förrän vi slutar ha extrainkomster. Det blir statlig skatt på grund av marginaleffekten. Vi gnäller inte över detta heller utan vi väntar så länge som möjligt så att vårt sparande gör nytta för oss och vår familj.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 21 november 2017, 12:37

:D

Nu skattar jag som man säger man skall göra. Detta gnäller jag inte över. Jag gnäller inte över den ökade skatten på ISK. Den är fortfarande låg och bakgrunden är väl att vi skall kvarhålla de pengar som tjänas i Sverige i Sverige. Alltså det är bättre med låg skatt än ingen skatt.

Skälen till att skatteplanera är alltså inte att skatten på kapital är hög i Sverige. Vi har varken förmögenhetsskatt eller arvsskatt samt fortfarande låg skatt på kapital placerat på ISK-konto.

Skälen till att skatteplanera med ett skatteparadis kan ju inte vara detta. Däremot vill man slippa andra skatter som löneskatt, arbetsgivaravgift m m. Det kan ibland vara legalt. Är det legalt har jag inte gnällt. Men kanske tyckt att någon helt misslyckats i sin krishantering.

Dock tycker jag mycket illa om icke legala sätt att lura av vanliga människor pengar exempelvis Allra eller ett exempel som belysts här. Orena insidersaffärer är väl också ett ofog. Alltså vissa aktieägare skaffar sig fördelar gentemot andra.

Jag håller med han Hemberg att det vore bra att popularisera ISK.

Men det är ju jag som har ansvar för mitt eget kapital. Det är inte lätt att springa mellan skräck och chans till vinst idag.. Så i en mycket liten grad minskar jag nu risken genom att kanske begränsa skatten på en del ränteplaceringar under den närmaste tiden.

Det är lite komplicerat att sköta sparande som är i både traditionell fondkonto, ISK, Kapitalförsäkring samt ett gammal typ av pensionssparande.
Vi kan av skatteskäl inte lösa ut det gamla pensionssparande förrän vi slutar ha extrainkomster. Det blir statlig skatt på grund av marginaleffekten. Vi gnäller inte över detta heller utan vi väntar så länge som möjligt så att vårt sparande gör nytta för oss och vår familj.

aromata

Inläggav aromata » 21 november 2017, 12:51

Leif Östling gnäller inte heller. Han har ju också löst problemet på laglig väg :wink: .

Den fria rörligheten har gett oss så mycket, inte minst fred, men det finns avigsidor på allt. Nationalstaten träder allt mer tillbaka och det blir upp till varje medborgare att se om sitt eget hus. Det är inte en riktigt bra riktning men det är svårt att göra något åt det. Det skapar ju positiva drivkrafter också. Svår balans. Antagligen måste man programmera om unga hjärnor i skola och förskola och satsa på den generationen. Vi andra är redan stöpta i vår form och därmed "körda".

Nä, nu stjäl jag din sträng igen. Sorry!

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 21 november 2017, 13:57

Jo visst gnällde Östling vilket han ju fick ta tillbaka när hans rådgivare eller han själv såg en gammal gnällig man som ju tjänat mer än en förmögenhet i Sverige. Men han blev väl stressad.

Men jag håller helt med om att vår tid är en lurig tid.

Samtidigt så växer BNP globalt villket gör att mer och mer människor lämnar den absoluta fattigdomen. Samtidigt så finns det ju mer och mer miljöförstöring och klimatet som ett hot.

Vi blir också äldre och äldre vilket ju både är ett hot men för mig som individ ändå något gott. Jag har tyvärr för många vänner som har och haft exempelvis cancer. Ingen dött än.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 23 november 2017, 21:21

Knappast något spännande att berätta.

Har beslutat att organisera om portföljerna. Var oss dottern som vill prata om vissa saker samt så sa hon att hon ville se över sina pengar. Direkt insläppt för ett samtal där. Några delar av sådant som hon fick med sig från sig hemifrån fanns där. Bl a en kapitalförsäkring och någon fond. Så vi pratar skatt, avgifter, sharpekvot, viktning och riskspridning. Om man säger så är matematik inget som hon har svårt med. Hon lever på sin förmåga att räkna. Hon hittade sin väg och lyckades på en timme lösa upp kapitalförsäkringen. En timme sa hon -En sådan bank skall man inte ha. Så nu vet jag att det är enkelt att lösa upp våra kapitalförsäkringar. Detta skall jag/vi göra. Men så är det att jag arbetar lite vilket tar oproportionerlig mycket kraft. Så det får bli när jag känner lust.

Då också passa på att tänka till. Antagligen inte ha mer än 20 % hedgefonder. De har blivit lite slöa. Jag kommer inte nå mitt mål om minst 5 % avkastning i sköldpaddan. Genom att jag inte rebalanserar hedgefonderna så minskar andelen och nu hr det minskat från ca 30 % i maj till ca 26 %.

En del kommer att befinna sig utanför ISK i vanliga fondkontot. Tumregeln får väl vara att förväntat avkastning mindre än 2,5 % är i vanligt fondkonto.

Har gjort mig av med Spiltan Högräntefond också.
Relativt lite kvar i Sverige gällande aktiefonder.

Återgå till "Dagboken"