Trendsökarens portfölj och tankar

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Re: Trendsökarens portfölj och tankar

Inläggav Trendsökaren » 24 oktober 2017, 14:37

Säljer, byter och köper så att netto minskar jag nog viktningen något. Alltså ner ca ca 1,5 % viktning Af.

En granskning hur det går med samlingen av fonder för förnybar energi m m. Det har blivit en samling på grund av att de växlar i tempo.

Månadsresultatet

Swedbank Robur Access Sverige 3,88 Indexfond/jämförelsen

DNB Renewable Energy retail A 4,32
Handelsbanken Hållbar Energi 5,20
RobecoSAM Smart Energy B EUR 7,04 (ny)
East Capital China Environmental 7,37

...................................................
Vi har Inte speciellt mycket i Sverige. Några innehav finns dock bl a Spiltan Stabil som kanske är 4-5 % av totalen. Inget som ger absolut skydd men kanske lite lugnare i sin gång samt OK de tre sista månaderna.

Gul Spiltan Stabil
Grå Indexfond

Bild

..................................................

Uppfattar mig själv som lite velig och trevande gällande att hitta rätt.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 26 oktober 2017, 22:41

Det där med att vara pensionär och klara sig med pension har sina sidor. Det är ju mindre summor än tidigare lön även om den i sig inte är riktigt liten. Så visst är det trevligt med lite kapitalinkomster samt ha någotsånär kontroll på utgifterna. Nu i princip klar med bytet av halogenlampor till LED-lampor. Så får man se vad det ger.

......................

Nu arbetar vi lite igen. Hustrun fått sin första lön vilket hon vill att jag omedelbart skall placera. Hon tjänar som vanligt mer än vad jag gör. Så är det här.

..........................................

Varit lite veligt med USA och därför in och ut. Men dollarn utvecklas ju åt rätt håll. Så därför lite in även om det inte är någon dominerande satsning.
....................................................................

Bäst fonden just nu är vilket inte heller är något dominerande innehav men lite ökande.

East Capital China Environmental A SEK
Dag 1,38
månad 8,86
3 månader 14,57

..................................
Det är budgivning i en lägenhet i vår brf igår och idag. Nog högsta köpesumman hittills. Men en relativt lugn prisutveckling genom åren. Det är ju inte så där viktigt för oss som bor här. Få flyttar men de flesta blir ändå något nöjda.

Aron

Inläggav Aron » 28 oktober 2017, 10:41

Trendsökaren skrev:Det där med att vara pensionär och klara sig med pension har sina sidor. Det är ju mindre summor än tidigare lön även om den i sig inte är riktigt liten. Så visst är det trevligt med lite kapitalinkomster samt ha någotsånär kontroll på utgifterna. Nu i princip klar med bytet av halogenlampor till LED-lampor. Så får man se vad det ger.

......................

Nu arbetar vi lite igen. Hustrun fått sin första lön vilket hon vill att jag omedelbart skall placera. Hon tjänar som vanligt mer än vad jag gör. Så är det här.

..........................................

Varit lite veligt med USA och därför in och ut. Men dollarn utvecklas ju åt rätt håll. Så därför lite in även om det inte är någon dominerande satsning.
....................................................................

Bäst fonden just nu är vilket inte heller är något dominerande innehav men lite ökande.

East Capital China Environmental A SEK
Dag 1,38
månad 8,86
3 månader 14,57

..................................
Det är budgivning i en lägenhet i vår brf igår och idag. Nog högsta köpesumman hittills. Men en relativt lugn prisutveckling genom åren. Det är ju inte så där viktigt för oss som bor här. Få flyttar men de flesta blir ändå något nöjda.

Tjenis TS

En får passa på innan det roliga är slut, jag blandar mina innehav med basvalutor.

Ny Teknik och Japan ser ut att bli vinnare i oktober, Nasdaq 100 upp nästan 3% igår så måndag lär väl Ny Teknik fortsätta gasa.

:)

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 28 oktober 2017, 23:13

Hej Aron!

Det här är vära innehav just nu .Siffran inom parentesen är sista dagsresultatet. Den andra är månadsresultatet.

Swedbank Robur Sverigefond (0,77) 2,85
Swedbank Robur Access Sverige (0,68) 2,93 Indexfond Jämförelse
Swedbank Robur Nordenfond (1,00) 2,98
Swedbank Robur Småbolagsfond Europa (0,47) 3,00
Swedbank Robur Ny Teknik (0,91) 3,41
Swedbank Robur Småbolagsfond Norden (0,79) 3,58
Spiltan Aktiefond Stabil (0,44) 3,70
Danske Invest SICAV Europe Small Cap A (0,95) 4,16
DNB Renewable Energy retail A (1,88) 5,01
Swedbank Robur Access USA (1,14) 5,26
Henderson Horizon Jpns Smr Coms (0,92) 5,36
Handelsbanken Hållbar Energi (1,12) 5,57
Swedbank Robur Amerikafond (1,59) 6,71
SEB Nordamerikafond Småbolag (1,77) 6,41
Swedbank Robur Amerikafond (1,59) 6,71
Swedbank Robur Access Japan (1,53) 7,79
RobecoSAM Smart Energy (1,25) 7,94
East Capital China Environmental A (1,38) 8,86

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 29 oktober 2017, 11:47

En kort reflektion kring utvecklingen av bostäders värde m m. Vi har på något sätt ägt någon fastighet eller del av sedan sonen föddes för 37 år sedan.
Sista anpassningen av vårt boende skedde nästan exakt för 11 respektive 10 år sedan. Först köpte vi en sommarstuga kallat Torpet relativt nära saltvattnet.

Vi gjorde det i denna ordning för att flytta ut vissa saker vi ärvt, fått och köpt till Torpet. Sedan göra iordning det gamla huset vi bott i som såldes och sedan jakt på vårt nya boende. Kontraktet skrevs under i december 2007.

En svensk indexfond har på 10 år fördubblat sitt värde alltså ökat sitt värde med en faktor 2.

Nu såldes igår en liknande lägenhet som vi har. Priset har sedan vi köpt ökat med en faktor på 2,3.

Torpet har ökat med nästan exakt samma faktor med hänsyn till priset och de pengar vi lagt på att byta tak och fasad, bygga parkering, växthus, nytt rum o s v. För att värdera har jag använt fastighetstaxeringen.

Någon riktig genomgripande renovering har inte skett i lägenheten men kommer väl ske stegvis.
………………………………………………………
Lite mera gynnsamt kan det bli att räkna på att Torpet var belånat några år. Alltså man hade ett eget kapital och ett lånat kapital med ränta. Men värdeutvecklingen fram tills idag verkar följa börsen vilket ger en vinst på det lånade kapitalet :D .

…………………………………………………………
Detta skall inte ses som någon som helst rekommendation till något överhuvudtaget. Det är endast enskilda iakttagelser på marknadens böljor.

Aron

Inläggav Aron » 29 oktober 2017, 12:17

Trendsökaren skrev:En kort reflektion kring utvecklingen av bostäders värde m m. Vi har på något sätt ägt någon fastighet eller del av sedan sonen föddes för 37 år sedan.
Sista anpassningen av vårt boende skedde nästan exakt för 11 respektive 10 år sedan. Först köpte vi en sommarstuga kallat Torpet relativt nära saltvattnet.

Vi gjorde det i denna ordning för att flytta ut vissa saker vi ärvt, fått och köpt till Torpet. Sedan göra iordning det gamla huset vi bott i som såldes och sedan jakt på vårt nya boende. Kontraktet skrevs under i december 2007.

En svensk indexfond har på 10 år fördubblat sitt värde alltså ökat sitt värde med en faktor 2.

Nu såldes igår en liknande lägenhet som vi har. Priset har sedan vi köpt ökat med en faktor på 2,3.

Torpet har ökat med nästan exakt samma faktor med hänsyn till priset och de pengar vi lagt på att byta tak och fasad, bygga parkering, växthus, nytt rum o s v. För att värdera har jag använt fastighetstaxeringen.

Någon riktig genomgripande renovering har inte skett i lägenheten men kommer väl ske stegvis.
………………………………………………………
Lite mera gynnsamt kan det bli att räkna på att Torpet var belånat några år. Alltså man hade ett eget kapital och ett lånat kapital med ränta. Men värdeutvecklingen fram tills idag verkar följa börsen vilket ger en vinst på det lånade kapitalet :D .

…………………………………………………………
Detta skall inte ses som någon som helst rekommendation till något överhuvudtaget. Det är endast enskilda iakttagelser på marknadens böljor.

jag är nog lite gammeldags i det tänket att jag tycker amortera är det bästa sparandet, sedan skall man nog ha med att dom senaste 10 åren inte är några normala 10 år vad det gäller värdestegring på boende eller aktier/fonder, du har haft lite tur i tajmingen med båda.

Jag anser fortfarande en vinst/värdestegring inte är en vinst förrrän den är realiserad.

Just nu köper vi nog fondandelar till väldigt ogynsamma kurser, vilket i närtid inte spelar någon roll så länge upppgången består och man realiserar innan en vändning kommer och det kommer. Sedan skall man inte se det som en förlust att ta hem en vinst för tidigt tycker jag och gräma sig över att jag kunde fått krämat ut mera.

Bara en reflektion mitt i söndagsångesten.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 29 oktober 2017, 22:46

:D

Det finns nog lite skicklighet i våra bostäders värdeökning.

Värdeökningen på bostäder beror nog mestadels på var bostaden är. I genomsnitt har en brf ökat med faktorn 1,8 i Sverige. Jag lever ju i Göteborgsregionen och följer ju indexet för bostäder där.

Självfallet skall man inte sälja fällen innan björnen är skjuten.

Men här mäklarstatistik för alla kommuner i Sverige.

https://www.maklarstatistik.se/omrade/r ... rshistorik

...............................

En fråga är om jag tagit hänsyn och i så fall hur till marknadens förutsättningar?

I viss mån har jag det. Huset vi sålde fräschades upp innan försäljningen. På sätt och viss lågbudget med eget arbete.

Torpet köptes för att vi ville värdesäkra oss mot ett sommarhus på västkusten. Alltså skulle det nödvändigtvis inte vara det slutgiltiga sommarhuset. Genom att man både lägger kontant och lånar men får värdeökningen på hela huset så kan man få bättre kraft vid köp av ett dyrare objekt.

Men det var ju inget spekulationsköp i den meningen att vi inte skulle bo där. Men jag var nu värdesäkrad mot prisutvecklingen på sommarhus på västkusten. Så tänkte jag.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 31 oktober 2017, 01:06

Sköldpaddans hedgefonder

Skölpaddan verkar seg för tillfället men inte under någon kraftigare avvikelsen. Hur får man igång en sköldpadda?

Så här är resultatet från den 1/1 2017

Atlant Stability 3,44
PriorNilsson Yield 1,25
Catella Hedgefond 4,01
PriorNilsson Idea 14,61
Catella Nordic L/S Equity R 7,98

......................................

Gått upp i viktning till 55 %. Så tillsammans med börsberoende PN Idea så är vi nu beroende av börsen till 63 % totalt.

Jag är ingen sköldpadda utan närmast en harig hare.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 31 oktober 2017, 11:29

Ökar svagt i aktiefonder.

Lite osäkert och trevande. Kraftig uppgång är det som ju definitivt syns i resultatet. Det har gått starkt och tidigare än vad jag var beredd på efter sommaren.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 2 november 2017, 10:41

Det här är ju inte enkelt. Men i stort sett har alla innehav bättre resultat än jämförelseindex. Men det vrider sig snabbt. Men jag har sällan varit med om ett så starkt tryck som det varit sista veckorna. Men så här är innehaven just nu. Söker ju riskspridning och trend. Det blivit lite spretigt. Samlar ihop det kanske vid en rekyl om jag hittar något sådant tillfälle och har ork.

Månadens resultat oktober

Referens Jämförelse
Swedbank Robur Access Sverige 2,87

USA
SEB Nordamerikafond Småbolag 4,87
Swedbank Robur Access USA 5,77
Swedbank Robur Amerikafond 7,01

Japan
Henderson Horizon Jpns Smr Coms 5,69
Swedbank Robur Access Japan 8,58

Kina
Swedbank Robur Access Asien 8,84
Swedbank Robur Kinafond 9,06

Europa
Swedbank Robur Småbolagsfond Europa 4,21
Danske Invest SICAV Europe Small Cap A 4,85

Förnybart
DNB Renewable Energy 4,95
Handelsbanken Hållbar Energi 6,17
East Capital China Environmental 6,21
RobecoSAM Smart Energy B EUR 7,95

Sverige/Norden
Swedbank Robur Sverigefond 2,50
Swedbank Robur Nordenfond 3,14
Spiltan Aktiefond Stabil 3,43
Swedbank Robur Småbolagsfond Norden 3,78
Swedbank Robur Ny Teknik 3,85

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 3 november 2017, 11:34

På grund av nyheten att det nya skatteförslaget i USA eventuellt drabbar Vestas så minskar jag något exponeringen mot förnybart något. Inget dramatiskt men lite mer i Japan, Europa, och i Spiltan Stabil som får representera Sverige.

https://www.avanza.se/placera/redaktion ... estas.html

Moffar

Inläggav Moffar » 3 november 2017, 14:01

intressant, tack för redogörelse. Ska lägga ner lite tid på "Sköldpadddan" nästa vecka. Har du nå topp 3 Hedgefonder?

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 3 november 2017, 14:35

Moffar skrev:intressant, tack för redogörelse. Ska lägga ner lite tid på "Sköldpadddan" nästa vecka. Har du nå topp 3 Hedgefonder?

Tack för frågan!

Reflektioner och iakttagelser kommer men vilken plattform har du?
Frågar detta eftersom min plattform Swedbanks fondtorg inte har alla tänkbara hedgefonder.

Vänliga hälsningar

Moffar

Inläggav Moffar » 3 november 2017, 14:43

Nordnet är bäst just nu. Där vill jag "belöna mig" med ett eller två säkre investeringar. Jag sätter Alltid undan en del av de vinster jag gör. Dessa hamnar på konton jag knappt rör. Jag tittar nu på Sampo, SHB, eller Lundbergs.
En stabil hedgefond eller ett gott argument för tex Havsfrun el tex Naxs välkomnas.

Aron

Inläggav Aron » 3 november 2017, 21:21

Trendsökaren skrev:På grund av nyheten att det nya skatteförslaget i USA eventuellt drabbar Vestas så minskar jag något exponeringen mot förnybart något. Inget dramatiskt men lite mer i Japan, Europa, och i Spiltan Stabil som får representera Sverige.

https://www.avanza.se/placera/redaktion ... estas.html

Ja Spiltan har gått bra, har den i ITP 2.

Drar ned exponeringen idag på min ISK+SPP egenpension som skall tas utt om 2,5år ihop med ISK,en.
Har from imr bara kvar 20% AF enligt nedan i dessa.

Henderson Global Technology USD 5%-upp 10,21%/sista månaden.
SPP Aktiefond Japan SEK 5%-upp 9,29%/sista månaden.
First State China Growth I USD 5%- upp 10,02%/sista månaden.
Franklin India USD 5%- upp 9,32%/sista månaden.

Även i PPM och ITP 2 är jag i byte och kommer att minska till 30% AF.

Kanske lite konstig taktik att ta hem vinst när det går så bra,otroligt bra. och tittar jag på USA idag så verkar det landa på +, speciellt Nasdaq 100 där Apple verkar vara en viktig faktor.

Återgå till "Dagboken"