Trendsökarens portfölj och tankar

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Re: Trendsökarens portfölj och tankar

Inläggav aromata » 11 november 2017, 00:10

Trendsökaren skrev::)
Roligt att du tyckte den var intressant.

Kavastu har också en likhet med idag. Han går helt ur om den övergripande trenden pekar neråt. Vill minnas att han var helt ur 2015 när jag själv försökte överleva med hjälp av småbolagsfonder.

Han har ju 200 dagars glidande medeltal som grovfilter vilket jag tycker låter förnuftigt. Bara genom att köra denna indikator på en ren indexfond kommer man långt om man ser det på några års sikt.

Jag själv är mer kortsiktig. Om jag vinner avkastning på det har jag ingen klar uppfattning om. Det spelar heller ingen roll för jag trivs bäst med att vara kortsiktig.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 11 november 2017, 01:09

aromata..
Ganska intressant tycker jag. Man måste skapa sin egen metod för att kunna förstå den. Kapar man någon annans metod har man ofta inte full insikt i konsekvenserna. Det är en bra lärdom. Likaså att det tar tid att bygga kapital på ett seriöst sätt.

1000% på åtta år innebär ca 33%/år om jag räknar rätt. Det är inte "råttskit" precis. Jag tror att man skulle kunna få 20%/år med fonder och mindre reseach (arbete). Om man bara handlar i index kan man nå 16-17%/år långsiktigt enligt beräkningar som jag redovisat tidigare här på PoP. Potentialen borde vara större än så om man väljer fonder bredare än index, kan jag tycka.

Ja det låter bra och kanske inget tvivel om strategin, men han e stor i käften den mannen, följde honom för några år sen men ledsnade till slut, fick inte ihop det riktigt..

Hans framträdanden och event är svindyra, undrar varför han behöver så mycket biinkomster när hans trejding går så bra, för trejdar gör han med en lång svans av följare.
Kommer jag ihåg rätt hade han Finansinspektionens ögon på sej då han rekade mindre bolag på sitt Twitterkonto med många följare som hängivet hängde på...

Men det är ju mina tankar och som jag ser det..jag tar honom med en stor nypa salt!
---

aromata

Inläggav aromata » 11 november 2017, 08:48

morfarGinkgo skrev:aromata..
Ganska intressant tycker jag. Man måste skapa sin egen metod för att kunna förstå den. Kapar man någon annans metod har man ofta inte full insikt i konsekvenserna. Det är en bra lärdom. Likaså att det tar tid att bygga kapital på ett seriöst sätt.

1000% på åtta år innebär ca 33%/år om jag räknar rätt. Det är inte "råttskit" precis. Jag tror att man skulle kunna få 20%/år med fonder och mindre reseach (arbete). Om man bara handlar i index kan man nå 16-17%/år långsiktigt enligt beräkningar som jag redovisat tidigare här på PoP. Potentialen borde vara större än så om man väljer fonder bredare än index, kan jag tycka.

Ja det låter bra och kanske inget tvivel om strategin, men han e stor i käften den mannen, följde honom för några år sen men ledsnade till slut, fick inte ihop det riktigt..

Hans framträdanden och event är svindyra, undrar varför han behöver så mycket biinkomster när hans trejding går så bra, för trejdar gör han med en lång svans av följare.
Kommer jag ihåg rätt hade han Finansinspektionens ögon på sej då han rekade mindre bolag på sitt Twitterkonto med många följare som hängivet hängde på...

Men det är ju mina tankar och som jag ser det..jag tar honom med en stor nypa salt!
---

Bra inflikning som belyser att man alltid själv måste väga sanningshalten i det man läser. 33%/år skulle kunna fullt möjligt under en period så som jag ser det. Men om just han har fått det kan jag inte säkert veta. Själva uttrycket att jag gjort 1000% på åtta år ju lite populistiskt och tyder på en viss kaxighet. Intressantare än den exakta siffran är hans funderingar om hur man kan gå tillväga för att förbättra sitt tänk och sitt upplägg. Just att vara systematisk, analytisk och att gå fram i små steg är ju bra synpunkter. Och att man måste låta det ta sin tid.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 11 november 2017, 09:17

MorfarGinko!
Att någon är kaxig och/eller tjänar pengar :shock: är för mig inga argument. Detta så länge som verksamheten är seriös. Mig veterligen har han aldrig åkt dit på att på ett felaktigt sätt vara kursdrivande. Att jag åker förbi en fartkamera skall väl inte tas för intäkt för att jag är en galning i trafiken. Men det vore bra att kunna ha lite fakta bakom påståendet. Inget snyggt att lite så där misstänkliggöra någon antydningsvis bakom den fasad av anonymitet vi har. Så upp till bevis! Helst kring något i närtid.

Jag följer systematisk ingen bloggare men kan gärna läsa eller titta på de mera metodmässiga inslagen. Min tråd skall ses som en tråd som handlar mera allmänt om trender som inslag i hur man förvaltar pengar. Den sida skall inte läsas som konkreta råd. Så tycker att inslaget om Arne Tavling väl försvarar sin plats i denna tråd.

Här är Arne Talvings blogg:
http://arnetalving.se/blogg/

Det är dock ingen rekommendation om något.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 11 november 2017, 12:34

En Indexfond typ Robur Access Sverige har på en vecka minskat med -2,76.

Hustruns portfölj har minskat med -0,9 %. Hon hade då viktningen aktiefonder 0,65 om jag då ger hedgefonderna ett visst börsberoende.

Om hon varit fullinvesterad i motsvarande aktie/börsberoende hedgefonder skulle hon förlorat -1,4 %.
Det som fallit starkare är Sverige och Europa. Bättre hittills har varit Kina och Japan. I snitt har hållbart minskat mindre än än svenskt index.

Jag tittar igenom allt men det är svårt att hitta något jag vill göra. Vill ändå ha en viss balans. Kommer dock att sälja den minsta av Hållbar Energifonderna. Det får räcka med de tre som närmaste tiden varit bäst.

....................................................
Tittar också på Sköldpaddan. Resultet laggar 1 dag så det går inte att ännu göra en närkoll.

Men stabilast verkar Atlant Stability och PN Yield vara.
Det hedgefonder som jag har valt verkar följa att det finns ett samband mellan risk och avkastning. Lite trist alltså.

Har fortfarande en låg andel av PN Yield som är lågavkastande men historiskt stabil. Kommer att öka andelen något.
Senast redigerad av 2 Trendsökaren, redigerad totalt 11 gång.

volla

Inläggav volla » 11 november 2017, 12:37

Kul att världens kanske mest framgångsrika investerare verkar bo i Sverige...

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 11 november 2017, 12:41

TACK!

Skoj alltså :oops:

volla

Inläggav volla » 11 november 2017, 12:57

Nej Trendsökaren! Jag reagerade på det här:

Det skrevs angående en annan persons avkastning:

ca 33%/år om jag räknar rätt

Tyckte bara det var synnerligen fascinerande avkastning! Har hört honom nämnas här och där men är inte insatt. Så om någon av er vet. Har han prenumeranter som följer hans placeringar i realtid eller var kommer siffrorna ifrån? Blev bara lite lätt nyfiken med tanke på siffrorna...

aromata

Inläggav aromata » 11 november 2017, 13:51

Trendsökaren skrev:Kavastu om trend, fundamenta och hitta sitt sätt':

Här kommer siffran 1000% på åtta år ifrån, dvs från hans egen mun. Uträkningen 33% kommer från mig.

Om siffrorna är sanna eller falska får var och en bedömma, jag vet inte själv. Men det som sägs i klippet är intressant oavsett påstått resultat. Msn måste alltid vara källkritisk!

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 11 november 2017, 14:08

Trendsökare.. du läser dåligt som vanligt...

Jag skrev..

Mannen är otrevligt egotrippad och svarar inte på kritiska frågor, bara dem som stryker honom medhårs är "välkomna hos honom", det är min erfarenhet och jag har för honom påpekat direkta fel i grafer och redovisning, flera ggr...
Tyvärr har han svarat med TYSTNAD...
Han är blockerad från mitt konto på Twitter!

Skall inte besudla din tråd mer...

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 11 november 2017, 14:47

Du får väl skriva i denna tråd. Men jag påpekade att jag inte tyckte att det var tillräckligt konkret det första du skrev. . Nu kanske bättre.

..........................................................................................................

Det är helt utanför min verkliga bedömning hurvida det är möjligt att avkasta 1000 % sedan 2009. Själv har jag alltid ansett att en skicklig aktieplacerare kan lyckas bättre än en som arbetar med fonder. Här är listan på de 22 bästa fonderna under denna period. Skulle man dock starta från 2009 skulle ju siffran nästan fördubblas i många fall. Detta eftersom 10 årslistan inte fångar den kraftiga nedgången 2008.
En del av dessa har jag ägt under mycket lång tid. Någon har legat tyvärr för länge på ett fondkonto och samlat skatt. Det är Odin Sverige. Ny teknik har funnits kontinuerligt. JPM Healtcare har nog varit min mest framgångsrika långsiktiga trend. Svenska småbolagsfonder har jag ätit till frukost. Technologi har jag ägt men lämnat av rädsla för värderingarna. En miss. Har ju en släng av Spiltan Stabil. Märkligt högavkastande på sikt.
Under dessa senare 10 åren har jag aldrig lämnat fast dock alltid haft minst 10 % ränta/obligationer. Det har varit min balans.
Att jag blev en mera systematisk trendsökare har ju att hända med kraschen 2008 och ett det sega läget som uppstod. Sedan tog det fart. Jag funderade mycket eftersom vi mest ägde Torp och Brf. Jag har haft barn, arbetat och inte varit en extrem höginkomstagare mer än att min pension relativt sett blev bra.
Som trendsökare blev jag dock försiktig. Har man varit med om en del större nedgångar vill man jui inte hamna i bubblor i någon större grad. Därför kanske inte fullt in i trenderna, ränta och numera hedge. Många av dessa fonder har jag alltså ägt.

Men under en del av dessa år kunde vi få en växt på kapitalet på över 30 %, trots relativt stor föriktighet.

Utvecklingen på 10 år.
Swedbank Robur Ny Teknik 339,17
Franklin Technology A(acc)USD 277,90
Henderson Horizon Jpns Smr 273,17 273,17
Länsförsäkringar Fastighetsfond A 265,87
Fidelity Thailand A-Dis-USD 263,62
Lannebo Småbolag 248,37
Handelsbanken Svenska Småbolag 246,29
JPM Global Healthcare A (acc) USD 246,10
Henderson Horizon Global Tech 234,89
Swedbank Robur Technology 223,15
AB FCP I American Growth A Acc 211,58
Didner & Gerge Aktiefond 207,97
Öhman Småbolagsfond A 204,95
ODIN Sverige C 198,84
Handelsbanken Läkemedelsfond 197,54
Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige 197,34
Stewart Investors AsiaPac Sust A Acc GBP 196,07
SEB Sverigefond Småbolag C/R 192,82
Spiltan Aktiefond Stabil 190,38
Nordea Småbolagsfond Norden 189,67
GAM Star China Equity USD Acc 184,85
First State Glbl Lstd Infras A Acc GBP 184,81

volla

Inläggav volla » 11 november 2017, 19:29

Aromata skrev:

Man måste alltid vara källkritisk!

Orkar inte kolla upp snubben men efter att ha läst era senaste inlägg i den här dagboken verkar det i princip kokas ned till en förtroendefråga. Man får själv välja om man tycker hans utsaga är rimlig eller inte då jag tolkar det som att det inte finns några formella redovisningar såsom i en fond t ex?

Jag konstaterar bara att avkastningen utifrån utsagan är exceptionell och placerar honom i världseliten...

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 11 november 2017, 22:07

Jag kommer att ta bort den senaste filmen. Jag kan inte inte gå i godo för den såsom frågan är ställd.

Jag presenterade den inte som en film som någon som hade en extrem utveckling i sin portfölj utan någon som använde trend vid sin analys och som hade en uppfattning om fundamenta.

Nu blev det en fråga om förtroende, om att han tjänar pengar, om finansinspektionen, om hans intjäningsförmåga var realistisk och en fråga om person snarare än sak.

Men mitt första inlägg är borta.

..............................

Hur mycket går det att få sitt kapiatal att växa. Om man skulle lyckats att placera en summa pengar januari 2009 i Ny Teknik har de nog sjufaldigats. Det fodras mer än skicklighet att göra detta .

Lättare kan det vara om man jobbar med lånade pengar. Vilket jag aldrig gjort, kanske tänkt, kring placeringar på börsen.

Jag har dock spekulerat i någon mån i Torpet. Jag tog 200 000 kr från fonder tidigt 2007. Något kändes inte rätt och jag ville säkra mig mot ett hus på västkusten hyggligt nära både Göteborg och vatten. Köpte, lånade resten och låste och besökte inte ens huset på 9 månader.
Men skall man realisera blir det ju skatt så det blir nog ändå inget 10-faldigt.

Idag finner jag det extremt svårt att själv få någon större utväxling med hänsyn till hur jag arbetar. En svårighet är att hitta mera långa trender och som jag samtidigt känner mig bekväm med.
Senast redigerad av 2 Trendsökaren, redigerad totalt 11 gång.

aromata

Inläggav aromata » 11 november 2017, 22:38

Trendsökaren skrev:Jag kommer att ta bort den senaste filmen. Jag kan inte inte gå igodo för den såsom frågan är ställd.

Jag presenterade den inte som en film som någon som hade en extrem utveckling i sin portfölj utan någon som använde trend vid sin analys och som hade en uppfattning om fundamenta.

Nu blev det en fråga om förtroende, om att han tjänar pengar, om finansinspektionen och frågan om person snarare än sak.

Men snart borta är den.

Nä, för bövelen. Låt den ligga kvar som ett inslag i debatten. Alla som läser här är vuxna människor som begriper att du inte kan gå i god för något som inte handlar om dig. De som varit skeptiska uttrycker bara sin åsikt om den där mannen, inte om dig. Ta inte på dig en offerroll i onödan.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 12 november 2017, 00:54

:D

Nej, det är ingen offerkofta :D Jag är satt i positionen att man skall försvara 1000 % uppgång 2009 och framåt. Detta är ju självklart något riktigt, riktigt svårt. Då är det bättre att dra sig ur trots att inget är framfört med någon substans i förhållande till att tjäna pengar eller att förlora dessa.

Så jag drar ett streck för detta nu.

Återgå till "Dagboken"