Trendsökarens portfölj och tankar

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Re: Trendsökarens portfölj och tankar

Inläggav Trendsökaren » 4 november 2017, 09:12

Aron!

Du är ju försiktig och lyckas ju bättre än mig pricka rätt trender.

Bär omkring på för mycket gammal skrot. Det är nog det som hindrade mig att gå på technology. Att jag gick in i Japan var väl trots skrotet. Japan kan gå i otakt med svenskt index och så åker det ut.

Troligt är väl att du är placerad i USA genom teach.

Dollarn har vänt uppåt den sista tiden. Skulle jag titta bakåt så är nog dollarns rörelse mot SEK en viktig förklaring till värdeökning på det personliga planet. Trendriktningen i denna rörelse har också hållt i sig länge. Men idag blir man mera osäker på det mesta. Säkert också för osäker.

Det är klart att de långa trenderna kring den teknologiska utvecklingen är supertrender. Digitaliseringen är en sådan trend. Just nu har jag tagit ett grepp på förnybart. Om denna är är vinstgivande kan man ju inte veta. Men tittar man bakåt så är väl exempelvis Vestas utveckling mycket stark.

Olika fonder i detta område är mycket olika i inriktning och geografisk fördelning. Det är just nu USA som jag blir lite orolig för. Men det är svårt att sia om utan man får som vanligt söka läsa av rörelsen när den sker.

.......................

Det gäller som investerare att se saken som den är.

Aron

Inläggav Aron » 4 november 2017, 11:41

Här kan du se skillnaden i index Sverige + Tokyo + Nasdaq sista månaden.
http://www.morningstar.se/StockExchanges/Default.aspx?defid=7&defid=1&defid=14&defid=14

Japan hade stängt igår så först på måndag sker väl min nedtrappning.

:)

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 5 november 2017, 12:36

Ursäkta dröjsmålet. Jag kommer inte ge mina 3 favoriter eftersom dels jag inte har ett komplett utbud på det fondtorg som jag använder. I praktiken sköter jag även hustruns sparande och det blir för komplext om jag sprider sparande mer än det är. Jag kommer vissa både hedgefonder som jag äger och inte äger. Som princip ger jag aldrig rekommendationer men berättar hur jag gör och tänker.

Granskar utbudet på Nordnet men garanterar inte att jag är på något sätt är komplett.

Metod
Jag bryr mig inte om vilka metoder som Hedgefonden använder.
Jag vill ha hedgefonder som har bättre Sharpekvot över 3 år än en svensk indexfond som brukar ha 0,77. Undantag kan göras efter granskning.
Jag jämför grafen med OMXSPI för att titta om den är beroende av börsen. Jag använder Avanzas fondfiltrerare eftersom man kan få grafer på 10 år.
Grafen måste ha en positiv och hyggligt jämn utveckling.

Blå rubrik visar vilka som ingår i Sköldpaddan

ADRIGO HEDGE

Först ut är Adrigo Hedge som har högt minsta köpbelopp med som jag finner granskningsvärd men inte äger och har tillgång till.
Handlas vid månadsskifte
Minsta köpbelopp 100 000 kr
Snittavkastning 3.27% år
Sharpe Ratio 1.16 för 3 år

Vid granskning på 10 årsgrafen så är den hyggligt oberoende av börsen. Visar bättre utveckling än OMSPI men sämre än svensk indexfond över en 10 årsperiod.

Bild
-------------------------------

Catella Nordic L/S Equity R
Denna ingår till en mindre andel (ca 5 %) i Sköldpaddan.

Snittavkastning 10,08
Sharpe Ratio 1,28

Fonden startade vid årskiftet 2010/2011. Granskning visar ett möjligt svagt börsberoende och håller över tid samma takt som OMXSPI men indexfond har slagit den hittills.

Gul Catella Nordic
Grå Access Sverige indexfond
Bild
................................................................

Gladiator
Ingår inte i Sköldpaddan. Finns inte på Swedbanks fondtorg.
Minsta köpbelopp 100 000
Sharpe Ratio 1.34
Grafen sista 5 åren för väl sägas vara snygg. Uppvisade vid krisen 2008 börsberoende.

Bild

---------------------------------------------------

Norron Select R
Ingår inte i Sköldpaddan
Sharpe Ratio 1.01

Granskning sedan start vid början 2011 visar en jämnare och något högre utveckling än OMXSPI. Det finns ett svagt beroende av börsen med svag och något negativ utveckling vid större sättningar

Bild
-------------------------------------------------------------

PriorNilsson Idea

Ingår i Sköldpaddan med en andel på 25 %. Ett aktivt val jag gjort trots börsberoende hedgefond.

Sharpe Ratio 1.33

Om man granskar 10 år och jämför mot OMXSPI så finner man att fonden är börsberoende men gör betydligt bättre från sig än index. Den ligger historiskt även över vad en svensk indexfond kan prestera. Sista året dock något sämre än indexfond.

Gul PN Idea
Grå Access Sverige Indexfond
Bild

...........................................
Senast redigerad av 7 Trendsökaren, redigerad totalt 5 gång.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 5 november 2017, 18:59

PriorNilsson Yield

Ingår i Sköldpaddan med 5 %.

Sharpe Ratio 1.83

En fond med liten men stabil tillväxt. Svagt börsberoende men läser man 10 årsgrafen och jämför mot OMXSPI så finner man mindre krusningar vid stora börsnedgångar men att det dröjer till 2016 innan detta index växt ikapp fonden. En svensk indexfond har återtagit tappet 2008 något tidigare år 2013.

Grå Access Sverige Indexfond
Gul PN Yield
Bild

.................................................
Catella Hedge

Ingår i Sköldpaddan med en andel på ca 23 %.
Sharpe Ratio 1.11
Om man tittar på 10 årsgrafen ser man ett svagt beroende på börsen. Men man klarade krisen 2008 hyggligt bra.

Bild

Fortsättning följer
Senast redigerad av 2 Trendsökaren, redigerad totalt 5 gång.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 6 november 2017, 09:28

Atlants Stability
Ingår i Sköldpaddan
Sharpe Ratio 0,38
Det är ett bekymmer i portföljen. Normalt en ytterst stabil fond men det finns ett exempel där den uppvisat ett lite för stort beroende av något tillgångsslag. Därmed har Sharpkvoten kraftigt påverkats. Men har den i portföljen men möjligt att andelen minskas i framtiden.

Bild

.............................................................................
Sharpekvoten

Nu visar jag inga mer hedgefonder. Det kan finnas fler som skulle kunna vara intressanta att titta på.

Om man jämför Sharpekvoten på de hedgefonder jag har tillgång till på Swedbanks fondtorg så har jag de fyra med högst Sharpekvot. Sedan är Atlant Stability ett undantag.

Det är dock inte så att jag väljer utifrån Sharpekvoten. Det är grafer jag tittat på. Det finns i Sköldpaddan ett visst beroende mot börsen.

Egna ändringar
Efter genomgången så viktar jag ner Atlant Stability något till förmån för PN Yield, Catella Hedge och Catella Nordic i nämnd ordning. Detta ger en något jämnare fördelning.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 7 november 2017, 11:00

Smärre ändringar men viss flykt från Ny Teknik samt USA till Asien samt tillbaka till förnybart.
Finns fortfarande en viss trend i förnybart. Har störst innehav i Handelsbanken och East Capital.

Senaste dag
Månad

Swedbank Robur Access Sverige -0,24 2,30 Jämförelse Indexfond

DNB Renewable Energy 0,47 4,04 (Kurs fredag den 3)
Handelsbanken Hållbar Energi 0,81 6,14
East Capital China Environmental 0,78 4,91
RobecoSAM Smart Energy 0,70 9,15 (Kurs fredag den 3)

...........................................................

Söker som pensionär bemästra kostnadsmassan. Här exempel elförbrukningen Torpet. Den höga förbrukningen under sommaren 2016 kan nog delvis förklaras av byggarbete med mycket maskiner o s v. Men elförbrukningen kanske minskar ändå. Svårt att veta exakt eftersom vädret varierar. Framtida byte av en gammal värmepump kommer ytterligare göra sitt. Men den får gå ett tag till. En mindre del av bjälklaget kommer nog få lite mera isolering nästa år. En extra grej som vi har på Torpet en förbränningstoalett som vi har istället för en mulltoa.

Bild

I lägenheten lyckats sämre sista tiden. Senaste veckorna byt lite halogenlampor till LED. Ännu inget som syns tydligt i grafen. Suck. Men det är rörförstärkare, två mindre vinkylar samt mycket lampor och ljuskällor. Man kan se att pensionstillvaron drar el. I november och december 2016 så var vi nog något mera hemma än år 2015 då vi fortfarande arbetade 100 %. Så en viss förklaring till ökningen. Minskningen sedan kan kanske förklaras av att jag började byta en del halogenlampor till LED, en ny dator m m. Sedan har det ju tillkommit två elcyklar. Lite plus och minus o s v. Vi har nog mera ljus på än tidigare. Finns en trivselfaktor att ta hänsyn till.

Bild

Aron

Inläggav Aron » 8 november 2017, 21:14

Skall bli intressant med sköldpaddan när det börjar blåsa om den går mot strömmen med absolut avkastning. Sverigefonder hänger ju inte alls med övriga världen fn, är väl bara Latinamerika som gått sämre sista månaden, voine voine jag som har 50% Sverige i min tjänstepension.

Det har ändå varit roligt med fonder sista månaden då jag iaf privat å PPM bara har Asien,Ny teknik, å Japan, kollade PPM på en månad och 18 av dom 20 första var Japanfonder.
Dom andra 2 var Ny Teknik, en fond som gått upp 40% i år och en "robotfond" som jag inte kände till, verkar intressant.

http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P00000AWU&programid=0000000000
http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P00016UT9&programid=0000000000

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 9 november 2017, 10:21

:D

Jag beräknar grovt att jag med nuvarande interna viktning i Sköldpaddan att hen backar mellan 0,2 till 0,3 av den allmänna nedgången på börsen. Denna risk kommer mestadels från PN Idea som ju uppvisar ett större beroende av börsen. Möjligt att jag i framtiden viktar om internt för att stegvis minska risken för att Sköldpaddan följer börsen.

Så man kan ju försöka reglera börsberoendet. Jag är alltså nog för det mesta en relativspelare. Men om riskerna är för stora och uppenbara så minskar jag ner till nästan noll.

...............................................................

Sedan är det klart att digitaliseringen är en supertrend som påverkar det mesta. Tyvärr har jag inte riktigt gått in i detta. Värderingarna är väl skyhöga vilket är lite skrämmande för mig. Men en supertrend. Även automatiseringen är väl också en supertrend. Men har inte tillgång till den nämnda fonden.

Nu är ju mycket av de senaste trenderna varit Japan, Asien inklusive Kina. Speciellt hustruns portföljer är hyggligt starka inom dessa geografiska områdena.

Rebalanserar igår och idag ner viktningen av aktiefonder till ca 57,5 %. Tillsammans med hedgefonden PN Idea så beräknar det direkta börsberoendet till ca 65 %.

Minskar något marginellt i USA, Norden och Sverige. Detta blir ränta eller Japan. Men alltså mindre förändringar.

........................................................................

Det ringer då och då skumma nummer. För att hitta vad det är så kan man ju söka numret på utländska söktjänster. Exempel:
https://www.whitepages.com/phone/1-212-777-3455

Eftersom sådana fortsätter att ringa verkar det ju vara lönsamt.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 9 november 2017, 12:36

[quote="Trendsökaren

........................
Vestas faller kraftigt idag efter att de lämnat en rapport. Något missnöje är jag hur exempelvis DI skriver. Känns som luft när de skall skildra saken. Nu siier jag medans biltvätten tar hand om bilen.

Men Bloomberg lämnar nog en bättre redogörelse. Konkurrensen har ökat genom att man idag har stora aktioner och upphandlingar när man bygger vindkraftparker. Detta sänker priset per styck levererat verk.

Jag har lite funderingar kring DI och hur de håller på att utvecklas, speciellt på nätet. De sätter mer och mer dramatiska rubriker som inte helt har täckning i den skrivna texten.

De verkar också ha lite bråttom vilket kanske gör att skildringen blir utan djup.

Men det är mina funderingar men jag slipper ju kränga tidningar.

Men här Bloomberg om Vestas:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... ompetition

....................

Kollar dollar versus SEK. Ser ju inte bra ur tycker jag. Åker nog hem och säljer lite mer USA innehav och minskar också viktningen något. Sedan byta däck.
[/quote]

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 november 2017, 13:28

Jag har lite funderingar kring DI och hur de håller på att utvecklas, speciellt på nätet. De sätter mer och mer dramatiska rubriker som inte helt har täckning i den skrivna texten.

DI har varit skit länge och det har t o m varit värre innan PM Nilsson tog över. Men jag håller med, det är de rosa tidningarnas motsvarighet till kvällspress. Men det blir väl så när man jagar klickningar.

Annars är det kul med PM, han var chefredaktör för Lundagård på min tid, alltså studenttidningen i Lund. :D
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 10 november 2017, 08:53

:D (Bra för PoP att du skriver. Annars skulle aktiviteten vara toklåg. Nu bara låg)
Speciellt nätupplagan kan ibland vara lite sökande efter klick med en mera dramatisk rubrik än innehållet. Men eftersom man inte når innehållet så vill man väl sälja prenumerationer

Men jag uppskattar ändå DI fast mest pappersupplagan som jag läser på biblioteket, Råda Rum och som igår på däckverkstaden. Råda Rum är svenska kyrkans församlingshem i Mölnlycke. Vi äter där en gång i veckan när vi passar vårt barn-barn. En fantastisk anläggning.

Jag läser gärna om ekonomi, samhälle o s v. Ibland blir det ju viktigt för att bl a bekräfta vad man kan se i en mera tekniskt inriktad analys.

Här ett exempel där jag uppfattar att dollarn inte riktigt mår bra. Jag är ju inne i USA bl a på grund att man kunnat se en förstärkning av dollarn. Kanske på grund av att Trump verkade få igenom en skattereform.

Men så får man en något sen bekräftelse på problemen på kvällen genom en artikel i DI. Åtminstone trevligt att veta. Nu kommer USA åter vara en marginell sak i våra portföljer.
https://www.di.se/nyheter/trumps-skatte ... -motstand/

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 10 november 2017, 10:52

Borttagen film
Senast redigerad av 1 Trendsökaren, redigerad totalt 11 gånger.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 10 november 2017, 12:20

Fortsätter att vikta ner idag. Kanske 52 % af men rör inte den interna viktningen i Sköldpaddan. Jag är lugn men säljer sådant som enligt signaler skall säljas men väntar att placera dessa slantar just nu.

aromata

Inläggav aromata » 10 november 2017, 16:56

Trendsökaren skrev:Kavastu om trend, fundamenta och hitta sitt sätt':

Ganska intressant tycker jag. Man måste skapa sin egen metod för att kunna förstå den. Kapar man någon annans metod har man ofta inte full insikt i konsekvenserna. Det är en bra lärdom. Likaså att det tar tid att bygga kapital på ett seriöst sätt.

1000% på åtta år innebär ca 33%/år om jag räknar rätt. Det är inte "råttskit" precis. Jag tror att man skulle kunna få 20%/år med fonder och mindre reseach (arbete). Om man bara handlar i index kan man nå 16-17%/år långsiktigt enligt beräkningar som jag redovisat tidigare här på PoP. Potentialen borde vara större än så om man väljer fonder bredare än index, kan jag tycka.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 10 november 2017, 18:33

Roligt att du tyckte den var intressant.

Kavastu har också en likhet med idag. Han går helt ur om den övergripande trenden pekar neråt. Vill minnas att han var helt ur 2015 när jag själv försökte överleva med hjälp av småbolagsfonder.

Återgå till "Dagboken"