Trendsökarens portfölj och tankar

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Re: Trendsökarens portfölj och tankar

Inläggav Trendsökaren » 5 december 2017, 13:20

Försäljningen av kapitalförsäkringen är inte i praktiken genomförd. Gör nu ingenting i stort sett mer än att jag i ISK säljer lågavkastande saker för att flytta ut dem i ett vanligt fondkonto.

Börjar det bli tveksamt nu om man skall ha aktiefonder?

aromata

Inläggav aromata » 5 december 2017, 15:06

Jag har inga aktiefonder alls nu. Det ser för rött ut helt enkelt. Tog ganska nyligen en position i Kina men lämnade snabbt. Det blev en förlustaffär. Sånt händer, ingen dramatik.

Men vi har ju helt olika förhållningssätt. Du smyger in och ut i små steg medan jag tar stora kliv med bara en eller två fonder. Då är det inte konstigt om vi agerar lite olika. Den av oss som är mest nöjd har också det bästa systemet.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 6 december 2017, 20:36

Aromata!

Det aktuella problemet är att vi har löst ut våra kapitalförsäkringar. Det här tycks ta längre tid än jag önskat. Dels kan jag inte längre i dessa portföljer göra några ändringar.

Men sålt aktiefonder i det gamla pensinssparande (ISP).

Funderar som många andra hur stor viktning vi skall ha mot börsen. Är det bull eller bear? När vänder det?

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 7 december 2017, 10:19

En titt i vår lokala bostadsmarknad visar att antalet objekt har minskat med ca 36 % sedan bostadskrisens början. Min misstanke är väl att en del objekt är undandragen marknaden för tillfället. För de budgivningar som pågår tycks nybyggda lägenheter pressas. Begagnade med låga avgifter verkar gå något bättre

Finns fortfarande stora byggen som pågår. Dagens dis gör att jag inte kan räkna antalet byggkranar. Prisnivån här relativt centralt i Göteborgsregionen är dramatiskt lägre än i Stockholm men det kan ju dock inte räcka när antalet köpare är för lågt i förhållande till utbudet.

Men frågan är orkar man starta fler nybyggnationer.
..........................................................

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 7 december 2017, 18:43

[quote="Trendsökaren"]

Efter att jag skrev detta i morse så har jag varit och handlat och läst tidningar på biblioteket. Såg då denna artikel om en studie om bostadsmarknaden i Stockholm med kranskommuner. Marknaden är mättad nu och i tre år framåt. Misstänker att marknaden även i vissa områden i Göteborg är hyggligt mättad.

https://www.svd.se/ny-studie-stockholma ... byggboomen

Aron

Inläggav Aron » 9 december 2017, 09:34

Trendsökaren skrev:
Funderar som många andra hur stor viktning vi skall ha mot börsen. Är det bull eller bear? När vänder det?

När det vänder ned menar du?..omöjligt att säga, men för varje månad med stigande marknader, nu ww 13 månader uppåt i rad så kommer man väl hela tiden närmare en sättning. Eller?.

Så brukar jag resonera med tex VF ( Indianerna) när dom hade fem raka segrar på raken att dom kommer närmare och närmare en förlust och jajamän, efterkommande match borta mot Rögle förlorade man, då mot ett på papperet sämre lag. Det finns ingen logik i hockey och inte heller i aktiefonder/ekonomi tycker jag. Huxflux händer det utan man inte fattade varför att det skedde just då förrän man summerar i efterhand det solklara i att det kan inte stiga i all evighet.

Dock har iaf SPP:s Obligationsfond ( statsobligationer) visat en uppåtgående trend så i mitt privata försiktiga sparande har jag nu lika delar i SPP statsobligationer å företagsobligationer.

:)

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 11 december 2017, 10:26

Hej Aron!

Man får se när man viker ner sig helt?
Eftersom kapitalförsäkringarna håller på att säljas hamnar vi lågt i viktningen med ca 38 % aktiefinder idag. Köper något bl a två helt nya fonder för oss.
Nordea Stabila aktier samt Nordea European S/M cap provas nu. Har inte helt funnit hur det skall vara i framtiden.
………………………………………………………………………..
Har bytt vårdcentral till den som ligger 500 meter från lägenheten. Akut besök hos diabetessköterskan. Bra träff man behöver stöd ibland. Men som sagt var så var värdena något kassa. Så nu pröva om livet och öka dosen med insulin. Mindre med animaliskt fett så nu provas ”bacon” på kalkon och kyckling. Får inte äta apelsin utan äpplen eftersom kolhydraterna är långsammare. Grönsakerna helst innan maten. Jag skall äta mellanmål!
Så igår så lyckades jag åstadkomma en enkel sallad innan maten när vi skulle se på Nobelmiddagen. Jag skall gå ner i vikt också säger man. Röra mig mera helst o s v. Ingen alkohol under vardagarna.

………………………………………………………………………….
Enligt DI kommer nu Utdelningsseglaren gå i pension drygt 40 år gammal.
https://www.di.se/nyheter/utdelningsseg ... -portfolj/

På sin blogg skriver han inte om miljöperspektivet i det han gör men han är ju på alla sätt en lågkonsument. Han cyklar till jobbet, handlar på Lidl och äter linsgrytor. 75 % av lönen går till köp av utdelningsaktier.
Här jämför han sig med Svennebanan och det är nog klart att Utdelningsseglaren lämnar små fotavtryck på jordens miljöbelastning. Fast han skriver om hur han får låga omkostnader
https://utdelningsseglaren.blogspot.se/ ... banan.html
.....................................................

Vi prövar ju hur att leva lite med lite mindre fotavtryck. Att äta mera grönt är svårt. Det går dåligt att äta mindre proteiner och mera kolhydrater för mig. Vi är nog inte lika hög grad lågkonsumenter som Utdelningsseglaren.

aromata

Inläggav aromata » 11 december 2017, 17:17

Havregryn lär sänka kolesterolet och stabilisera blodsocker- och insulinnivåerna. Jag kan dessutom inte komma på någon överviktig som regelbundet äter havregrynsgröt. Det finns kanske ett samband här. Havre är bra för tarmfloran och därmed för vikten.

Börja dagen med havregrynsgröt med färsk frukt i. Det är nog bra för dig. Billigt dessutom så att du får mer pengar över att köpa fonder för.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 december 2017, 18:36

aromata skrev:Havregryn lär sänka kolesterolet och stabilisera blodsocker- och insulinnivåerna. Jag kan dessutom inte komma på någon överviktig som regelbundet äter havregrynsgröt. Det finns kanske ett samband här. Havre är bra för tarmfloran och därmed för vikten.

Börja dagen med havregrynsgröt med färsk frukt i. Det är nog bra för dig. Billigt dessutom så att du får mer pengar över att köpa fonder för.

En del rågflingor ger lite mer smak och mer tuggmotstånd. Enbart havre kan vara lite slemmigt. Jag varierar mig fram men ca 1/3 rågflingor och 2/3 havre. Till det äppelmos om jag inte bantar, vilket jag ju låtsas göra.

Busenkelt att köra i mikron. Kanel om man vill... mjölk till givetvis. Man står sig till lunch på 2 dl torr.

:alien:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 12 december 2017, 12:39

Tack för omtanke och goda tips. Jag nu i viss mån överlämnar styrning till min nya diabetssköterska. Värdena bättre och somnar inte vid måltid. Alltså inte bara sirap i huvudet.

Snabbt iväg till uppdrag imorse. Avslutade ett uppdrag förra veckan. Försöker inte ens sälja mig. Vill just nu bara avveckla mig.

Viktningen är nog kring 40 %. Ca.

Coccos

Inläggav Coccos » 12 december 2017, 13:42

Havre och särskilt havrekli binder galla så hårt att den kommer ut "den naturliga vägen". Kroppen nybildar då galla och för att göra det används som byggstenar kolesterol. Dagsdos verkar vara 50g havrekli eller 100g havregryn.

8)

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 13 december 2017, 10:55

Jättebra tips Coccos!! Kommer att köpa sådana där kli och fundera över hur jag integrerar dem i kosthållningen. Kex?

................................................................................
Trodde att jag redovisat sista förbrukningen av el för sista månaden. Förbrukningen och kostnaden har varit något hög historiskt såsom jag sett på saken.. Inför den definitiva pensioneringen har jag sökt minska detta. En lägesrapport. Inga jättesummor sparade. Det tycks som att i november så är förbrukningen 450 kWh mindre. Speciellt är det bra att förbrukningen i Torpet minskar. Nätavgiften är hög varav den rörliga nätavgiften inklusive moms är på ca 40 öre kWh.

Torpet är uppvärmt året om. Vad som gett minskningen är svårt att säga. Finns ju en variation mellan åren på grund av klimatet. Byggt ut ett rum som dock bara värms när någon är där men som ju ändå bidrar till en bättre isolering. Själva den timrade huskroppen, toalett, pumprum och dusch är alltid uppvärmda men nu något bättre isolerade genom att taket på toalett/pumprum har något bättre isolering. Ledningar till den djupborrade brunnen är utrustade med värmekabel. Sett över fönster. Byt ett fönster som var dåligt. Stor förbättring kommer att ske när jag byter den gamla värmepumpen när den bedöms vara utsliten.

Bild

I lägenheten har jag tyckt att det varit svårare att hitta några åtgärder. Men kanske byt 10 halogenlampor mot LED-lampor i november.
Bild

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 14 december 2017, 11:29

Att sälja kapitalförsäkringen går långsammare än vad jag trodde. Så därför ligger jag kanske högre i viktingen (47 %) än vad jag önskar.

Har stegvis minskat innehaven i Förnybart till förmån för Nordea Stabila Aktier. Tyvärr kan jag inte visa någon graf men tittat 10 år bakåt. Det finns dock inga garantier för något idag så som jag förstår saken. Handeln går ju otroligt mycket snabbare med robotar samt EFT:er.

Köpt sådana där havrekli och provade att göra något muffinsliknande till kvällsteet av dem med hjälp av vispad äggvita och lite nötter och sötningsmedel. Jo, jo.
Men sockernivån i morse var för lågt vilket ju indikerar något. Men det är nog mestadels insulinet.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 14 december 2017, 11:42

Trendsökaren skrev:Att sälja kapitalförsäkringen går långsammare än vad jag trodde. Så därför ligger jag kanske högre i viktingen (47 %) än vad jag önskar.

Har stegvis minskat innehaven i Förnybart till förmån för Nordea Stabila Aktier. Tyvärr kan jag inte visa någon graf men tittat 10 år bakåt. Det finns dock inga garantier för något idag så som jag förstår saken. Handeln går ju otroligt mycket snabbare med robotar samt EFT:er.

Köpt sådana där havrekli och provade att göra något muffinsliknande till kvällsteet av dem med hjälp av vispad äggvita och lite nötter och sötningsmedel. Jo, jo.
Men sockernivån i morse var för lågt vilket ju indikerar något. Men det är nog mestadels insulinet.

Innehaven i KF är nog kanske sålda redan, det är kanske försäkringen som sackar?

Annars hade du ju själv kunnat sälja av och lagt dig likvid innan du sa upp KF?

Men jag tror inte du är exponerad? Eller rör sig innehavet?

Havret bra mot kolestorol, annars inte bättre än annat långsamt kolhydrat mot socker, gissar jag. Men det är ju en kolhydrat mest...
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 14 december 2017, 13:55

:D
KF verkar säljas stegvis. Nu ca 20 % borta. Om det är en fördröjd rapportering vet jag icke. När jag var på bankkontoret och sålde kapitalförsäkringen så var svaren lite vaga.

..............................................

Sista provtagningen visade att jag hade ett antal saker att rätta till. Bl a för höga kolesterolvärden vilket var för första gången.
Jag har ju diabetes och använder mig av en kost med något högre protein och fettinnehåll och därmed något mindre av kolhydratet än jag normalt kanske skulle gjort. Men tydligen har balansen av animaliskt fett varit för högt. Jag går inte upp på denna diet.

Men för att råda bot på den höga kolestrerolhalten verkar man kunna olika strategier. Dels minska de animaliska fetterna och som exempel använder jag inte längre fett bacon utan nu magert eller kalkonbacon. Mindre mängder smör och nu istället mera oliv- eller rapsolja. Äter man biff så får det bli utan kappa.

Men vattenlösliga fibrer verkar vara positivt för att sänka kolesterolhalten.
Netdoktor skriver så här:
Havre, korn
Havre och korn innehåller mycket av en speciell sorts vattenlöslig fiber som har positiv inverkan på kolesterolvärdet. Fibrerna kallas betaglukaner. Genom att dagligen äta tre gram betaglukaner kan kolesterolvärdet sänkas. Det motsvarar exempelvis en portion havregrynsgröt och en portion kokta korngryn. Havre och korn finns som många produkter - havregryn, havrekli, havredryck, mathavre, matkorn, korngryn samt bröd, müsli, flingor och pasta med tillsatta fiber från havre eller korn. Koncentrat av betaglukaner finns att köpa på vissa apotek. De kan strös på filmjölk eller yoghurt.

Frukt och grönsaker
Vattenlösliga fibrer finns även i frukt och grönsaker och extra mycket i ärtor, bönor och linser. Variera dina grönsaker och ät något grönt i varje måltid. Ät mer ärtsoppa, linssoppa, bruna bönor och använd bönor i sallader och grytor”

Nu var råden till mig inte att äta mera havre men inte äta apelsiner utan annan frukt samt att äta mycket grönt innan huvudmåltiden. Sedan kan jag säkert äta mera av linser m m. Jag äter idag inte ris utan Paulúns Supermix som finns i olika varianter. Innehåller mera protein och fibrer bl a från havre och linser. Dyrt som skam men använder ju små mängder och mycket grönt. O s v.

Sedan skriver Netdoktor om:
Växtsteroler
Växtsteroler är fetter som har en kolesterolsänkande effekt. Växtsteroler finns i små mängder
i oljor, nötter, frön, spannmålsprodukter, grönsaker och frukt. Koncentrat av växtsteroler tillsätts produkter speciellt framtagna för att sänka höga kolesterolvärden. Idag finns margariner och drycker berikade med växtsteroler”
.

Tidigare åt jag bara mandel men jag är tillsagd att äta blandade nötter vilket jag nu gör.

https://www.netdoktor.se/hjart-karlsjuk ... ande-kost/
………………………………………………………………………………
Jag har inte bannlyst grädde och smör men tänker ändå nu till i vad jag steker i o s v.

Återgå till "Dagboken"