Trendsökarens portfölj och tankar

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Re: Trendsökarens portfölj och tankar

Inläggav aromata » 10 juni 2017, 11:44

Trendsökaren skrev:Men följer just nu inte utvecklingen dagligen.

Att kolla en gång per vecka, förslagsvis helgen, rekommenderas. Du handlar ju med fonder som till sin natur är ganska lugna. Jag tror inte att din avkastning påverkas till det sämre av det. Grejen är att det är svårt att sluta kolla dagligen men se det som mental träning i självbehärskning.

Annars håller jag med om att stabila trender är svåra att se just nu. Det är lite av kommunicerande kärl, om en marknad går ner går en annan upp. Just nu är Kina och Asien upp.

Den dagen ingen marknad går upp är det dax att släcka ljuset!

Aron

Inläggav Aron » 10 juni 2017, 15:31

Trendsökaren skrev:Det är svårt att hitta trender idag. Jag har inte heller sista tiden gjort något mera rejält försök. Jag har sagt upp mitt mobila bredband. Jag har en padda som en uppdragsgivare betalar som används för kommunikation genom någon form av app. Sedan har brf infört gratis internet m m. så mobiliteten står nu ipaden för. Men den ogillar jag att arbeta med.

Så gör just nu inga större saker mer än kollar att det jag har går bättre än index.

Hedgefonderna har haft en månad med lite flackare utveckling.

Min ståndpunkt just nu är denna.
Ju mera värderingarna skruvas upp desto större konsekvenser kommer ett framtida fall bli. Alltså undviker nu USA på grund av höga värderingar. De verkar ju få problem med budgetunderskott. Hur man kan fortsätta med en extrem ränta i Sverige har jag svårt att förstå.

Men följer just nu inte utvecklingen dagligen.

Nämen snälle Trendis, du har väl inte bara en surfplatta hemma?.

Jag uppgraderade min datasamling med en ny Taurus på Inet härom veckan.En sådan borde du ha som är Göteborgare då Taurusen sätts ihop av Inet själva på lagret i Sisjön Göteborg, så när nåt går sönder eller du vill uppgradera så är det bara att åkat till Inet och sätta i en ny SSD disk eller ett nytt grafikkort när det börjar bli föråldrat.

Ta tex en Acer dator, dom vill inte att du skall uppgradera utan köpa en ny när den blir gammal och serietillverkas i Kina, behöver den på reparation skickas den till Tyskland.

Denna köpte jag:
https://www.inet.se/produkt/1517095/taurus-experienced-gtx-1070#specs

:)

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 10 juni 2017, 15:48

Det kan bli så.

Men vi är ju pensionärer sedan ett år. Mor och far dog samtidigt. Nu vet man att livet är ändligt och vet också att pengarna räcker.

Vad jag inte visste var att vi skulle använda oss av en liten byggfirma för att byta några ytterväggar, byta några fönster, bygga ut ett rum, byta tak och bygga en stödmur för en större parkering. Vi som var vana att göra det mesta själva. Sedan har vi haft extrainkomster som vi inte heller riktigt räknat med.

Men är inte lika på hugget nu. Nu mera försvarsspel.

Idag fortsatt att sätta upp stuprör och hängrännor. Ordningen återställd.

Aron

Inläggav Aron » 10 juni 2017, 17:41

Trendsökaren skrev:Det kan bli så.

Men vi är ju pensionärer sedan ett år. Mor och far dog samtidigt. Nu vet man att livet är ändligt och vet också att pengarna räcker.

Vad jag inte visste var att vi skulle använda oss av en liten byggfirma för att byta några ytterväggar, byta några fönster, bygga ut ett rum, byta tak och bygga en stödmur för en större parkering. Vi som var vana att göra det mesta själva. Sedan har vi haft extrainkomster som vi inte heller riktigt räknat med.

Men är inte lika på hugget nu. Nu mera försvarsspel.

Idag fortsatt att sätta upp stuprör och hängrännor. Ordningen återställd.

Jag förstår att det ibland känns tomt och lite konstigt när man står närmast på kö sas, min mamma är också borta sedan några år och pappa lever men har dragits med en svår stroke dom sista 11 åren vilket innebär att han inte kan prata, läsa, höger arm "död" och i princip samma med högerbenet. Jag vet inte om det är bra lr dåligt att han förstår och kommer ihåg mycket, alltså han är fullt medveten om att livet som pensionär blev att sitta inne mesta delen av sin tid istället för att göra allt det där han skulle göra efter alla år i jobb.

En dator är ju bara en pryl, men för mig är den viktig, Tv,n åker före om jag var tvungen att välja. Men med dina behov räcker 5-6 tkr till en bra dator. Att jag har lite vassare grafikkort mm beror på att jag själv spelar lite men framförallt barnen och många spel idag kräver en viss prestanda.

Själv blev jag sjukskriven igår pga utmattnings symptom, jag hade det 2009 och reagerade långt försent, då jag inte förstod vrf jag inte kom i tid till jobbet, somnade på jobbet mm. När jag denna gång kände att det var på G agerade jag direkt.

Mitt jobb är egentligen för stressigt och krävande för mig, förutom min rutin behövs en piggare och friskare kropp och helst någon som är 10-20 yngre än mig. Som det känns nu kommer jag inte att orka många år till och drf kommer jag nog att bli en samhällsparasit mellan 55-60 och mina SPP pengar kommer att behövas isf, drf är jag lite rädd om dessa.

Ha det bra.

:?

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 11 juni 2017, 06:16

Aron!! :D

Bra att du sjukskrivit dig innan du gått in i väggen helt. Bra att du också berättar det. Misstänker dock att du kommer att återhämta dig, möjligtvis inte helt. Men du har ju ett grundläggande driv. Kanske till och med varit för stort. Tagit ansvar här och där. Du kanske redan har kontakt med Företagshälsan och kan få stöd i sorteringsarbetet.

Olyckligt med din far. Vill minnas att du har hemmavarande barn. Hoppas att din sommar blir bra.
Sköt om dig.

Jag har fått dator från företaget som skickar mina fakturor och som betalar skatt m m. Indirekt betalar jag för den men ingår inte i avtalet. Har en iPad från en annan uppdragsgivare eftersom de kommunicerar via en app. Så där är det papperslöshet som gäller. Betalar mina egna samtalskostnader men får begagnade mobiler från sonen.

Omgivningen är vänliga.

Upplägget innebär att jag slipper ha ett eget bolag. Spar tid och kraft till uppdrag och det privata livet.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 3 juli 2017, 13:03

Hoppas att återhämtningen går bra.

Jag har gått ner till 35 % i aktiefonder och tittar just nu bara när jag är i lägenheten.

Sitter och läse SvD i Råda Rum där vi äter när vi passar vårt barn-barn.

Nöjd med att jag trots allt lyckats fånga några av de mest framgångsrika fonderna enligt en artikel. Det har varit Ny Teknik som varit plus 27 % på ett halvår. Danske Invest Europa small cap har vi också haft men i en mindre post. Bara plus 24 % på ett halvår.

Så mycket har gått bra men man skall vårda sig.

Håller på med vår renovering och utbyggnad av vårt bohuslänska torp. Nu byt lås och kolvar för att få en gemensam nyckel. Gjutit en trapp till det nya rummet. Skall köpa lite mera skiffer till några trappsteg. Skall idag köpa rullgardiner. Sedan skall det köpa sängar och börja måla om inomhus.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 4 juli 2017, 12:34

Hur går det med Sköldpaddans hedgefonder. Ändrar nu av princip inte den interna fördelningen.

Utvecklingen har den sista månaden gått sidledets. På årsbasis vore växten 5 % ca. Målet är dock 7 %.

Men sköldpaddan klarar dock sin jämförelse som är Spiltan räntefond.

Idag är investeringen i Torpet 450 kr i form av tre rullgardiner från IKEA tio det nya rummet. Kanske inte skall räknas som investerin utan en rå kostnad.

Ny Teknik betalar. :D

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 juli 2017, 14:48

Trendsökaren skrev:Hur går det med Sköldpaddans hedgefonder. Ändrar nu av princip inte den interna fördelningen.

Utvecklingen har den sista månaden gått sidledets. På årsbasis vore växten 5 % ca. Målet är dock 7 %.

Men sköldpaddan klarar dock sin jämförelse som är Spiltan räntefond.

Idag är investeringen i Torpet 450 kr i form av tre rullgardiner från IKEA tio det nya rummet. Kanske inte skall räknas som investerin utan en rå kostnad.

Ny Teknik betalar. :D

Här slås det på stort minsann... :)

IKEA, jo jag tackar jag...
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 5 juli 2017, 09:21

Ibland får man ta fram den tjocka plånboken :)

Men att renovera och bygga ut ett gammalt torp tar både tid och pengar i anspråk. Varje dag något. Igår gick en låskista sönder. Inget som ens blir bättre. Men en ytterligare resa till låssmeden. Nu uppe i 6000 kr för sådana låsarbete sista veckan. Då har jag ytterligare två lås som borde fixas. Så där är det varje dag. Vi bor ju på ett berg. Finns trappor med totalt 7 trappsteg som nått slutet på sin livsbana. Vill nu göra iordning dem och klä ovansidan med skiffer som kommer se bra ut mot berget och grönskan. Så idag väg och titta på detta. Vi börjat måla lite inomhus. Börjar med dörren till det.nya rummet. Sedan sängar o s v. Behöver renovera skorstenen sedan. Nu finns det stegjärn monterade på det nya taket så att sotaren kliver upp på taket. O s v.

Ugnen har sluta att gå på spisen. O s v.

Men vi tar det lugnt och vi är hemskt nöjda med vårt renoverade torp men lite tur ändå att fonder finns och att vi har åtminstone hyggliga pensioner.

Men det mesta är dock betalat med extraarbete.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 8 juli 2017, 05:16

Jag har ytterligare i veckan sänkt andelen aktiefonder ytterligare. Tidigare var målet 35 % och nu ner under detta. En del mer in i Spiltan Stabil som dock inte varit bättre än index. Men småbolag har tenderat att gå sämre.

Vet inte ännu om min relativt låga viktning tillsammans med hög andel Spiltan Stabil varit framgångsrik. Men har ändå gjort att raset inte varit så omfattande men samtidigt förlorat förtjänst under maj.

Men backar något istället för att gå in i marknaden igen.

Sköldpaddans hedgefonder ligger nu på ca 5% uppgångs sett som årstakt. Detta sätt att räkna underskattar Sködpaddan genom att jag inte under första halvåret varit fullinvesterad.

Annars fortsätter vi med att lassa in pengar i torpet. Nu nya utemöbler och ett skydd till värmepumpen.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 12 juli 2017, 05:59

Lite summering av första halvåret.

Lite miss med viktningen. Det har varit betydligt bättre första halvår än vad jag kunde anna. Men det som påverkat har nog varit att man blivit pensionär och faktiskt på sikt lite beroende av det sparade. Så blivit mästare på försiktighet.

Haft vår största satsning på Ny Teknik någonsin. Plus 32 % på första halvåret men 7 % ner sista månaden. Detta har jag lyckats timannågotsånär. Har studerat den när det varit mera volatilt. Totalt har det funnits en hög värdering i denna fond vilket gjort att jag sista tiden nog haft ett innehav av Ny Teknik mindre än 4 % av totalen. Vilket historiskt jag inte varit i närheten av.

Här fonder som gått bra sista halvåret. De två innehaven jag haft har varit Ny Teknik samt Europa Invest small cap. Det sista innehavet har dock varit mindre än Ny Teknik samt inte tappat så mycket jämförelsevis.
http://www.privataaffarer.se/borsguiden ... der-920788

sköldpaddans hedgefonder är OK. Öl

.........
vi har målat och satt upp ett skåp kring värmepumpen ytterdel. Hade tänk göra något eget men det blev en en köpehistoria som till och med var grundad. Så skruva ihop det platta paketet samt skruva dit en förlängare till värmepumpen ställ var min uppgift. Sedan målade hustrun värmepumpsskyddet. Alla nu såsom grannar och hustru nu nöjda. Hustrun dock trött på allt målande.

Skulle dock vilja köpa en ny värmepump. Den nuvarande något halvgammal. Lägsta ställbara temperatur är 18 grader. Vill ner ytterligare när vi inte är här. Har en kamin idag som nu kan hjälpa till att få upp temperaturen. Tittat på denna:
https://mitsubishi-aircon.se/varmepump/ ... gamine-fh/

Nästa steg i renoveringen är att renovera linorna till dubbelkajaken så att man får ett fungerande roder. Sedan ut på sjön nästa vecka vid väder.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 21 juli 2017, 10:22

Gör en check på mina fyra hedgefonders Sharpekvot de tre senaste åren.

En svensk indexfond Acess Sverige har 0,88.

Atlant Stability har 0,33 vilket är lågt och som beror på ett enskilt tillfälle.
PriorNilsson Idea har 1,12 och som samtidigt är den hedgefond som har mest spänst/volatilitet i kronor räknat.

Catella Nordic L/S 0,99
Catella Hedgefond 0,83

Den Hedgefond som har högst Sharpekvot är PriorNilsson Yield med 1,62 men den byte jag mot Atlant Stability. Detta kan nog verka underligt. Men hittills har det fungerat. Yield var i start för lite växande samtidigt som risken med Stability var större.

Men tål att tänka på.

Trendsökaren

Re: Trendsökarens portfölj och tank

Inläggav Trendsökaren » 23 juli 2017, 08:43

Sköldpaddans hedgefonder sköter sig ok. Tre flyger uppåt just nu. Den fjärde PriorNilsson Idea har utvecklats bättre än index oavsett vald tidsperiod. Den följer ju index i grova drag men sista dagarnas nedgång är alltså svagare vilket ju bidrar till att den utvecklats bättre än index. Men tjänar pengar gör jag inte just nu på Skölppaddan men håller emot nedgången.

...................

Vi har bl a byggt ut torpet med ett gästrum. Sista inköpen är sängar, sängbord och lampor. Men nu avslutat. Värdet har säkert ökat men det går inte att äta sådana pengar.

Nu fortsätter vi med rensning och småplock. En del mindre energispar. Nu satt upp ett draperi för att skärma av ett rum utan dörr. Skall laga kajakens roder också m m.

Gamla torp är ju lie besvärliga att äga. Enkla hus men gamla och mycket slitet. Plåt användes inte ovanför fönster m m. Nu bytt de utsatta fönstren och panelen. Skorstenen är kvar att renovera. Satt upp stegjärn på taket som en förberedelse för detta.

Har en liten kallkällare under vårt sovrum. Sådant som är inmurad i grunden. Höjden ca 70 cm. Dörren har slagit sig och saknar isolering. Ett litet projekt. Vi förvarar dricka och öl där.

Aron

Inläggav Aron » 23 juli 2017, 11:23

Nu har du bara det roliga kvar då Trendsökaren, Inredningen :) ..Det tycker iaf jag är kul, lite nyinköpt blandat med gammalt. Nu får du säga till frugan att inte ha för mycket "plotter" som dukar, porslinsprylar och skålar högt och lågt. Torpet skulle jag inreda sparsamt med passande vackra möbler och tavlor.

Ta en tur till Lantz Möbler i Hunnebo http://www.lantzmobler.se/, dom har väldigt mycket snyggt och en del med anspelning till havet bla. Men dom är dyra som f-n men det drabbar ingen fattig :wink:

Sedan är dom lite speciella ö-folket på Orust och Tjörn, har en viss hatkärlek till varandra. Enligt en Orustbo är du inte en riktig Orustbo förrän tredje generationen är kommen på plats. Det är säkert samma på Tjörn där många Göteborgare har sommarstugor/hus.

:)

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 25 juli 2017, 08:06

Aron!

Jo det kan vara lite speciellt med ö-befolkningar. En liten lustighet av upplevd geografi är öar. Gränsen mellan vi och dom blir ju tydlig. Det är vanligtvis väldigt ttydligt och begränsat var man bor och arbetar. Dock känner många inte till den ö som vi faktiskt lever på. Vi är nog en av få som har rundat denna ö, Mjörn, på vattnet. Går bara med mycket grund kajak samt högvatten. Den har två broar och en vägtrumma.

En annan lustighet som kan uppstå vid öar är att en ort kan finnas på två öar. Ibland är sundet så litet att de fysiskt växer ihop. Men här är det den stora bron som binder ihop Skåpesund.

Idag är det synsätt som man har gentemot andra öar åtminstone delvis borta. Broarna ger rörlighet. Vi är mycket lokala fast räknar in grannön som det lokala.
............
Det är roligt att göra den miljö som man lever i trevlig och funktionel. Dock äger vi nog redan det vi behöver, i grova drag. Som tur behövs det kompletteras. Exempel kan vara vår lilla samling bilder från orten som finns i ett hörn. En del är vykort som behöver någon typ av äldre ram.

Finns bilder som vi inte har som skulle vara viktiga i vår lilla samling. Bron och den föregående färjan är i fokus. Detta vyckort har vi inte. Bilden är från Bohusläns museum som inte heller har någon beskrivning av vad den föreställer. Bilden skildrar färjan och väntkuren på östra sidan på Orust. Sådant får nog rättas till
https://digitaltmuseum.se/011014334706/ ... ce%3A%22Skåpesund%22&i=23

Där vi har lägenheten har jag skänkt en kalalogiserad samling bilder från 1900 talets början till Mölndals Museum.
................

Har nu gått ner till 25 % aktiefonder.

Sköldpaddans hedgefonder totalt sett mycket svagt neråt. Dock bättre än förväntat. Det är PriorNilsson Idea som är lite volatil men som gör jobbet bättre än index. Precis som förväntat. Men konstruktionen håller än så länge.

............
Av något okänt skäl har vår förbrukning av el senaste året ökat med 20-30 %. Nu skall detta åtgärdas vilket jag redan startat.

Det finns sedan mängder med olika projekt varav en del är kostsamma och en del är mera arbete. Att renovera skorstenen kommer i höst o s v. Att se till att dörren till duschen går att låsa görs nog denna vecka till son och svärdotter kommer.

Renovering, byte av fönster och el gör också att det blir nödvändigt med att tapetsera om. Kanske i höst. Men då jobbar vi kanske. Bygga ut köket någon meter på norra gaveln är en tanke som gror.

..............

Återgå till "Dagboken"