Trendsökarens portfölj och tankar

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Trendsökarens portfölj och tankar

Inläggav Himmelsblå » 17 maj 2017, 11:54

Just det faktum att aftonbladet överhuvudtaget skriver om börsen är ju en signal att vi ligger sent i börscykeln.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 17 maj 2017, 12:43

:D

Åtminstone finns det väl ett behov av rekyl. Jag har egentligen inget emot att föröka gå ner till 35 % men med en plan att söka hitta ett tillfälle att gå in igen något mer.

På alla sätt ligger vi nu ATH. Men samtidigt är finns det lite grann av obetalda skatter :shock: . En liten räkning för gjutningen av mur vid parkeringen. Sedan skall skorstenen på torpet inspekteras och renoveras. Kommer nog att gradera upp låsen så att jag inte behöver sådana mängder nycklar. Lite sånt.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 17 maj 2017, 16:02

Trendsökaren skrev::D

Åtminstone finns det väl ett behov av rekyl. Jag har egentligen inget emot att föröka gå ner till 35 % men med en plan att söka hitta ett tillfälle att gå in igen något mer.

På alla sätt ligger vi nu ATH. Men samtidigt är finns det lite grann av obetalda skatter :shock: . En liten räkning för gjutningen av mur vid parkeringen. Sedan skall skorstenen på torpet inspekteras och renoveras. Kommer nog att gradera upp låsen så att jag inte behöver sådana mängder nycklar. Lite sånt.

Det där med att ha samma nyckel överallt har sina fördelar... den förre husägaren gjorde det "åt mig", och det är till många fördelar faktiskt.

Annars har jag inte gjort några investeringar på ett tag, men det börjar samla ihop sig till lite fix. Denna sommaren skall jag dock bara fixa så jag får en bra väg till brevlådan, samt skaffa en veckobrevlåda. Nuvarande brevlåda är en sådan där grön av plast som sitter på en stolpe... hela det fundamentet har vikit sig och stolpen glider liksom mot diket... jag är där och trampar till med sten då och då... vägen till brevlådan är snirklig och opraktisk. De stängde till förra infarten med en vall och häckar... och gjorde en ny infart... så tänkte de väl flytta brevlådan och soptunnorna, men det tänker inte jag göra.... jag skall öppna upp en en praktisk gångstig istället.

Så brevlåda plus en säck cement, lite gångplattor... flytta tre stammar i häcken så man kommer igenom där... gräva lite och dona och fixa.

Mest svettas med spaden, inte så mycket plånbok. :D

Nästa sommar behövs nog en av friggebodarna nytt tak och målas om. Hantverkare krävs till taket i alla fall... men jag skjuter på det.
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 17 maj 2017, 16:11

Taket klarar du själv! är det brädorna eller pappen eventuellt pannorna som tagit stryk? Vad är problemet?

Nu öppnade USA börserna för en stund sedan. Verkar ju bli kraftigt nedåt. Lite timing åtminstone :D . Men det kan ju vara upp imorgon :x . Jag skall nu till årsmöte för brf och påpeka att huvudorganisationen samt att lokala föreningar inte har en miljöredovisning. Nu vet jag ju att vår Brf skulle få en utmärkt sådan. Då skall man ju berätta detta. Man blir ju lite attraktivare då :D . Jag har redan skrivit till huvudorganisatonen om detta.

Men kanske trycker till lite nedåt i kväll. Är ju ockuperad av konferens imorgon. Kommunikation är temat. Tillsammans med logoped.

Rubriken på CNN är
Wall Street is troubled, but not full blown panicked yet over Trump

http://money.cnn.com/2017/05/17/investi ... index.html

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 17 maj 2017, 17:36

Trendsökaren skrev::D

Taket klarar du själv! är det brädorna eller pappen eventuellt pannorna som tagit stryk? Vad är problemet?

Nu öppnade USA börserna för en stund sedan. Verkar ju bli kraftigt nedåt. Lite timing åtminstone :D . Men det kan ju vara upp imorgon :x . Jag skall nu till årsmöte för brf och påpeka att huvudorganisationen samt att lokala föreningar inte har en miljöredovisning. Nu vet jag ju att vår Brf skulle få en utmärkt sådan. Då skall man ju berätta detta. Man blir ju lite attraktivare då :D . Jag har redan skrivit till huvudorganisatonen om detta.

Men kanske trycker till lite nedåt i kväll. Är ju ockuperad av konferens imorgon. Kommunikation är temat. Tillsammans med logoped.

Rubriken på CNN är
Wall Street is troubled, but not full blown panicked yet over Trump

http://money.cnn.com/2017/05/17/investi ... index.html

Det är ett gammalt papptak som ligger i skugga under stora träd. Det är vackert, mossa över hela taket. Solbrädorna är helt uppruttna, vindskivorna nästan uppruttna. Jag märker ingen läcka invändigt men... det är ingen viktig grej, men behöver göras.

Färgen har börjat flagna från fasadbrädorna som kanske är något slags pärlspåntsliknande... om boden är byggd på 60-talet kanske, vet ej.

Det är en gammal gäststuga som varit ur drift i en massa år, men boden är isolerad och har gamla elradiatorer typ från 60-talet, alltså inte oljefyllda.

Nuförtiden huserar denna friggebod endast min frysbox... men det kunde piffas upp tänkte jag... :)
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 17 maj 2017, 19:35

Ser man inga fuktskador på innertaket kanske brädorna under pappen är oskadade. Då kan man byta pappen. Skall vara underslagspapp samt någon papp som täcker. Mot hängrännorna kan man använda plåt idag. Så gjorde man inte förr. Men denna plåt har papp på ovansidan sedan är den bockad ner mot hängrännan.

Sedan vindskivan byter du sedan plåt på det du kallar solbrädan. Vindskivan spikar man upp innan man lägger pappen. Pappen viks upp mot vindskivan. Sedan spikar man på plåten. Klart. Men ibland är det ju skönt att leja bort ett arbete.

Men allt detta vet du säkert redan. Men här en film:

aromata

Inläggav aromata » 17 maj 2017, 21:27

Trendsökaren skrev:Men ibland är det ju skönt att leja bort ett arbete.

Men det blir bättre om man gör det själv :wink: . Det är ett roligt arbete för det ger snabbt resultat. Man känner sig lätt duktig och kan unna sig en öl i solen.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 17 maj 2017, 21:55

Håller med om detta. För mig har det varit en avkoppling på sätt och vis. Men skulle man göra allt själv så blir ju inget klart som på torpet.

Vi renoverar gärna stegvis till skillnad mot dagens sätt då allt gärna skall vara i topp från början. Har aldrig någonsin lånat pengar till en renovering. Lite gammalmodigt. Har saker länge.

Idag tjänar man relativt mera pengar än vad vi gjorde som unga. Barnomsorgen var dyr. Detta innebär inte att vi inte konsumerat. Så inget extremt. Men gjort en hel del själva.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 1 juni 2017, 14:40

JAg söker stöd i min något försiktiga hållning med låg andel aktier helt med fokus på Sverige och Europa. Här dagens börslunch som ju kan ge visst känslomässigt stöd.

http://down0.80217-down0.dna.qbrick.com ... b_1200.mp4

Annars är de fonder jag har bättre än index. Märkligt bra går ju Ny Teknik som ju fortfarande är det största innehavet.

aromata

Inläggav aromata » 1 juni 2017, 15:53

Vi är alla olika men vad som betytt mest för min del på senare tid (detta året) är att jag inte fegat ur i räntefonder i lika hög grad som tidigare (man måste våga köpa aktiefonder för att få avkastning), minskat antalet fonder till 1-2 st eller undantagsvis max 4 (fonder som presterat bra både på längre och kortare tid och som har jämn graf), uppdaterar inte oftare än 1 ggr/vecka (lättare att se trendskiftningar om man inte kollar varje dag) och följer momentum strikt utan att ta intryck av allt som skrivs och sägs.

Nu kan det hända stt mitt "nya" sätt råkar passa hyggligt i nuvarande börsklimat så man får ju alltid ha beredskap att göra ändringar. Men det är finlir egentligen. Momentum/trend-tänket ändrar jag dock aldrig.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 2 juni 2017, 18:18

Aromata!
Det är inte fel som du gör med dina egna förutsättningar.

Vi har kanske andra förutsättningar såsom detta att vara pensionärer men samtidigt ha något i extrainkomster och jobb :( :D men samtidigt ha en plan som innebär högre kostnader :shock: .

Samtidigt hinner och orkar man inte lika mycket. Kan ha svårt att stå ut med svackor i ett uppdrag eftersom vi i grunden har så att vi klarar oss. Jobbat idag vilket kändes mycket bra men slutade ändå med att jag vill slipa på ett dokument och detta extraarbete vill jag inte debitera för eftersom jag gjort upp ett fast pris. Detta även om lite interna bekymmer varit källan till extraarbetet.

Jag säger öppet att jag tar betalt men detta är inte min drivkraft.

Två mycket nära vänner har haft cancer och genomgår kämpiga behandlingar. Jag har själv diabetes och borde nog leva något sundare även om jag inte missköter mig. Ett sätt är att försöka leva utan stress men i rörelse.

Har idag uppdrag inom rvå organisationer. Ett ger mig viss insikt inom energiområdet. Att Trump lämnar Parisavtalet tror jag inte påverkar så där mycket. Något påverkar politiken genom regler eller brist på regler och skatter och subventioner.

Men avgörande är dels hur större företag kan få ihop kalkyler och hur kunderna tänker och uppfattar företaget. Även företagsledare m m är människor. Allt påverkas ju av politiken men tro att man kan få igång kolgruvor saknar helt realism. Man kan förlänga kolets liv genom att inte ställa relevanta krav på arbetsmiljö och miljö så att det inte betalar sina kostnader.

En liten film från EFN i ämnet:

https://www.efn.se/nyhetsrummet/patric- ... urce=Apsis

Aron

Inläggav Aron » 4 juni 2017, 12:17

Trendsökaren skrev:JAg söker stöd i min något försiktiga hållning med låg andel aktier helt med fokus på Sverige och Europa. Här dagens börslunch som ju kan ge visst känslomässigt stöd.

http://down0.80217-down0.dna.qbrick.com ... b_1200.mp4

Annars är de fonder jag har bättre än index. Märkligt bra går ju Ny Teknik som ju fortfarande är det största innehavet.

Jag har ungefär samma inställning som dig för nu Trendsökaren, återhållsamhet med bas i företagsobligationer och ca 1/3 i aktiefonder over all med fokus på Teknik/Europa och Sverige.

Noterar att LF fastighetsfond har gått bra sista månaden och tar in den i PPM, kanske den är på väg mot gammal god form, den har ju tuffat på lite i stil med Robur Ny Teknik under säkert 10 år.

Jag har nått mina mål för året i PPM och tjänstepension men dock inte privat där jag ligger kanske +3% i år mot 8% i PPM och 10% i Tjänstepensionen. Felet jag gör "privat" beskriver aromata bra ovan, helt enkelt för skraj att tappa dom kronorna.

:)

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 5 juni 2017, 09:42

Har ökat aktiefonderna några procent genom ett mindre kompletterande köp av Spiltan Stabil. Jämförde med en fond inriktad mot infrastruktur. Valde att fortsätta med Spiltan Stabil. Bra historiskt uppträdande. Man kan aldrig veta dock. Inklusive denna har jag bara aktiefonder som gått bättre än index på tre månader. Så det blir nu ca 44 % aktiefonder.

Här Spiltan Stabil versus Indexfond

Bild

25 % av kapitalet finns idag i hedgefonder. Det är ok sett över årets period.

Resten likvida medel samt olika räntefonder.

Aron

Inläggav Aron » 9 juni 2017, 21:15

Asien å Ny Teknik vinnare senaste veckorna medan Europa å Sverigefonder tappar lite fart. Saknar klara trender utan det känns som det går laget runt.
http://www.morningstar.se/Markets/Default.aspx

:)

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 10 juni 2017, 10:06

Det är svårt att hitta trender idag. Jag har inte heller sista tiden gjort något mera rejält försök. Jag har sagt upp mitt mobila bredband. Jag har en padda som en uppdragsgivare betalar som används för kommunikation genom någon form av app. Sedan har brf infört gratis internet m m. så mobiliteten står nu ipaden för. Men den ogillar jag att arbeta med.

Så gör just nu inga större saker mer än kollar att det jag har går bättre än index.

Hedgefonderna har haft en månad med lite flackare utveckling.

Min ståndpunkt just nu är denna.
Ju mera värderingarna skruvas upp desto större konsekvenser kommer ett framtida fall bli. Alltså undviker nu USA på grund av höga värderingar. De verkar ju få problem med budgetunderskott. Hur man kan fortsätta med en extrem ränta i Sverige har jag svårt att förstå.

Men följer just nu inte utvecklingen dagligen.

Återgå till "Dagboken"