Trendsökarens portfölj och tankar

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Re: Trendsökarens portfölj och tankar

Inläggav Trendsökaren » 1 maj 2017, 10:58

Hur går det med trenderna av energianvändningen i USA efter presidentvalet. Här ingen total genomgång. Några nedslag dock.

Solenergi har totalt liten andel men kraftigt ökande de sista åren både i USA och Kina. Ledande i utvecklingen är California.
https://www.theguardian.com/environment ... -uk-europe

Sol samt vind verkar ge en ökning av förnybar energi
Bild

Förnybar energi verkar öka i tillverkningen av el men är trenden med minskad kolanvändning bryten?
Bild

Försäljningen av el- och laddbara hybridfordon har ökat med 59 % på ett år. Det såldes ca 12 000 sådana fordon i USA vilket är ca 1 % av all bilförsäljning. I Sverige är andelen sådana bilar idag ca 5 % av den totala försäljningen.
https://cleantechnica.com/2017/02/04/us ... uary-2017/

Här vilka märken av laddbara fordon som säljs i USA

Bild

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 2 maj 2017, 09:57

Det går ju bra. Aktiefondsdelen går bra.

Sedan kliver Sköldpaddan lugnt framåt. Nu har det ju gått exakt 4 månader sedan start med en mindre summa in. Första månaden stegvis upp till 20 % av det totala kapitalet. Sedan i april ökning till 25 %.

Beräknat på den totalt satsade summan är avkastningen nu 2,6 %. Sett som årstakt är det 7,8 %. Nu ha vi ju bara under en begränsad del haft 25 % av det totala kapitalet i sköldpaddans hedgfonder så det är nog en underskattning.

Men allt över 7 % på årsbasis är jag mycket nöjd med.

Men det kan ju komma nedställ i en eller flera av dessa hedgefonder. Huvudstrategin är att sitta på händerna. Men jag kommer ändå ha en beredskap att reagera om något inte är såsom man kan förvänta från ett enskilt innehav.

En hedgefond typ PriorNilsson Idea bör man förvänta sig en viss volatilitet men inte större än OMXSPI. Från Atlant Stability bör man inte räkna med någon större volatilitet.

Redskapet bör om möjligt vara att vikta om internt inom sköldpaddan. Detta om något inte fungerar som det borde. Sådana interna omviktningar är gjorde vid ett flertal tillfällen. En hedgfond avskaffades redan i januari.

...............................................................................................

Lägger in lite nya pengar till kapitalet. Men lägger det utanför portföljerna i Spiltan Räntefond. I våra ISK-konton finns inte denna fond som möjligt val.

Detta spelar väl mindre roll. Men gör ändå så.
ISK kan nog sägas ha mindre fördelar om man vill placera i korta räntefonder. Speciellt om de ligger med en förväntad avkastning runt någon procent. Då är ju fördelen uppäten.

::................
Sköldpaddan igen. Om jag räknar på ett genomsnittligt innehav på 20 % av totalen får jag istället en avkastning sedan start på 3,7 %. Då är det en ökningstakt på årsbasis på ca 11 %.

Det låter ju lite bättre än 7 %. Men vi får se. Trots allt så har nog Sköldpaddan ett medberoende med hararna. Skuttar haren åt fel håll, alltså bakåt, så förväntar jag mig också en negativ utveckling hos exempelvis PN Idea.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 2 maj 2017, 13:33

Jag viktar alltid ner under sommaren. Följer alltså säsongs variationerna relativt mekaniskt. Man kan se nedviktningen redan i april som en något försiktig tidig förberedelse. För de som vill få en kort repetition kan ju lyssna på Tobbe R när han går igenom detta i dagens avsnitt av:
(det är i hans andra genomgång han går igenom sommarens statistik efter 1990)
http://playdirekt.se/2017/05/02/trading ... 017-05-02/

Nu tagit några procent ytterligare. Vet inte exakt var jag hamnar men kanske en 48 % ca på ungefären.

Tagit bort lite mindre innehav i emergin markets som ändå inte följt önskad trend samt ett litet innehav med inriktning japanska småbolag.

Så nu totalt fokus i Europa/norden samt Sverige.

Lade något litet i Spiltan Stabil så det så.

Lite mekaniskt följer jag planen. Andra får försöka maximera profiten men jag följer min tradition.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 2 maj 2017, 22:07

Innehav idag av aktiefonder. De gäller 7 portföljer med olika typer av begränsningar i fondval. Därför blir det lite onödigt många.

Resutatet för 3 månader. Svenska indexfonden är inget innehav utan enbart jämförelse.
Listan rangordnad med sämst utveckling överst.
Sharpekvoten gäller 3 år.

Delphi Nordic 7,97 Sharpekvot 1,66
Lannebo Sverige Plus 8,73 Sharpekvot 1,17 något minskande
Swedbank Robur Access Sverige (index) 9,15 Sharpekvot 0,87 Jämförelsen
Swedbank Robur Sverigefond 10,19
Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige 10,22
SEB Sverigefond Småbolag C/R 10,47
Swedbank Robur Småbolagsfond Europa 10,78
Swedbank Robur Europafond 10,80
Spiltan Aktiefond Stabil 10,93 Sharpekvot 1,3. Ökande innehav
Didner & Gerge Small & Microcap 10,96
Lannebo Småbolag 11,20 Sharpekvot 1,46 (snygg graf) ökande
AMF Aktiefond Europa 11,64 Något minskande innehav
Swedbank Robur Ny Teknik 13,23 Sharpekvot 2,1 :shock: Största innehavet :D
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 13,71 Sharpekvot 1,24
Simplicity Småbolag Sverige A 13,86
Spiltan Aktiefond Småland 15,61 Sharpekvot 1,27 (Nibe m fl)
Danske Invest Europe Small Cap A 16,56 :alien:

....................................................................
Det smärtar inte så där mycket att inte vara mera exponerad. Inte speciellt orolig men följer rutinerna.
Även om jag gått bättre än index i själva aktiefonderna så kompenseras inte den låga exponeringen just nu. Över hela perioden svårare att veta. Ingen chans att ta reda på sånt. Pengar in och ut ur kapitalet. Men hustrun nöjd. Hon tror att hon skall till himlen eller klå ett dumt mål hon har. Med den kvarskatten hon har får hon ju jobba tills hon är 68 för att slå dumt satta mål. Problemet är att hon är mera dragvillig än sin yngre man. Som är något sliten.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 3 maj 2017, 10:33

Sköldpaddans hedgefonder

Idag på morgonen så fortsätter Sköldpaddan att kliva på. Nu 2,7 % upp sedan årsskiftet. Beräknat på ett ungefärligt genomsnittligt innehav tycks ökningen vara ca 3,7 %.

Nu räcker inte denna kudde. Tittar man historiskt kommer Sköldpaddan nog följa börsen vid en eventuell nedgång. Hur mycket är svårt att säga och behovet av kudde är nog större än 2,7 %. Men det lär man ju upptäcka i sinom tider.

aromata

Inläggav aromata » 3 maj 2017, 11:58

Hedgefonder är inte min grej men någon gång i det förflutna lekte jag med tanken att köpa den stabilaste fonden, näst efter kort ränta, och köra med belåning för bättre utväxling uppåt. Man skulle då vinna skaplig utväxling uppåt och låg volalitet (så att man hinner sälja om saker går fel). Skulle detta kunna vara applicerbart på hedgefonder? Finns det stabila hedgefonder som har en riktning uppåt?

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 3 maj 2017, 12:31

Bra fråga! Men jag har inte hittat någon som skulle duga. Det kanske finns.

Men exempelvis Atlant Stability skulle klara kraven om man såg det ur senaste årets utveckling. Stabilt är bara förnamnet. Men tidigare kan man hitta nedgångsfaser som verkar märkliga. Någon tillgång som de investerat i har inte blivit som tänkt.

Jag är till och med lite osäker om man tittar på min Sköldpadda. Jag har bara valt hedgefonder som har en uppåtgående trend sett ur flera års sikt. Men de skevar iväg då och då. Så om man ser det på tre års sikt så kan man nog klara att belåna en samling av hedgefonder. Så volatilitet slipper man inte. Men den skall ju vara mindre än på aktiemarknaden. Men ränta tickar ju hela tiden.

Men jag hittar inte det klockrena svaret.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 maj 2017, 19:43

De hedgefonder jag köpte, det var väl fyra olika, hade haft en extremt stabil utveckling historiskt. De gick ner 2015-2016 i alla fall.

Jag såg inte en hedgefond som hade klarat den nedgången då.

Hedgefonder är ett dyrt sätt att långsamt få tillväxt.

Tror inte jag kommer att köra hedgefonder för att övervintra i framtiden, även om det finns hedgefonder som till sitt upplägg är relativt frikopplade från börs och konjunkturer.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 4 maj 2017, 06:49

Det är det som jag skriver om. Att det kan hända att även en samling av hedgefonder kan utvecklas åt fel håll eller åtminstone tillsammans utvecklas åt fel håll.

För mig är aldrig en avgift avgörande.

Jag vill återigen säga att jag skriver inte som rekommendationer eller som någon form av förebild. Det vore ju att ta ansvar för andra. Detta är det sista jag vill. Med ett undantag möjligtvis att uppmärksamma miljöfrågor något.

Över livet ställs man inför olika problem. Men det här ett enkelt försök. De som vill kan följa det utan att det kostar dem några pengar.
......................................

Idag har avslutning på fyra grupper som studerat sina egna brukare. Det är ingen lång utbildning. 30 timmar per grupp får jag. Men chefer och arbetsledare från hela organisationen är inbjudna. Det är högste chefen som bestämt så. Men något händer om man studerar.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 10 maj 2017, 21:27

Sköldpaddans hedgefonder kliver långsamt fram. Man har klivit fram 2,9 % sedan start.

I övrigt kliver det på.

Bara att erkänna att jag ligger lite för lågt i viktningen i aktiefonder. Men i stort sköter sig innehaven bra.

..................................................

Demokratin ger tuffa uppdrag till politiken. Inga tydliga majoriteter. Nya presidenter utan erfarenheter. Republikanerna fick sitt parti ockuperat.Håller USA på att bli en bananrepublik :shock: .

....................................
I lilla Sverige finner man en och annat försök till att sy ihop någon gemensamt. Men skall alla komma ut som stora vinnare blir det inte alltid så bra.
Energiöverenskommelsen lät kärnkraften överleva, vattenkraften fick bättre ekonomi och det skall byggas mera förnybart. Klart att det hela blir lite problematiskt för en del bolag som skall producera el men kunderna får låga priser när vi under lång tid kommer få överproduktion.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 13 maj 2017, 16:59

Vi har ju vårt svarta hål i form av ett torp under utveckling och renovering. Idag har betongbilen varit här och lagt i betong i det som skall vara en stödmur för vår förbättrade parkeringsplats. Hustrun håller på att måla fönstren i vår nya utbyggnad. Sedan skall tätninslister på.

Passar på att kolla tätningslisterna på alla fönster och dörrar. Det behövdes på de fönster som är gamla. Sedan skall det bli lite extraisolering i den del av vinden som är ett förråd. Sedan kommer jag nog inte längre med att minska kostnaderna för värmen. Värmen från värmepumpen står alltid på. När vi är här är det ju ved som kompletterar.

Aron

Inläggav Aron » 14 maj 2017, 16:45

Trendsökaren skrev:Bra fråga! Men jag har inte hittat någon som skulle duga. Det kanske finns.

Men exempelvis Atlant Stability skulle klara kraven om man såg det ur senaste årets utveckling. Stabilt är bara förnamnet. Men tidigare kan man hitta nedgångsfaser som verkar märkliga. Någon tillgång som de investerat i har inte blivit som tänkt.

Jag är till och med lite osäker om man tittar på min Sköldpadda. Jag har bara valt hedgefonder som har en uppåtgående trend sett ur flera års sikt. Men de skevar iväg då och då. Så om man ser det på tre års sikt så kan man nog klara att belåna en samling av hedgefonder. Så volatilitet slipper man inte. Men den skall ju vara mindre än på aktiemarknaden. Men ränta tickar ju hela tiden.

Men jag hittar inte det klockrena svaret.

Jag brukar ta 2008 och 2011 som referens när jag söker skydd, hittar ni en hedgefond som klarade tex 2008 med + så fungerar den som jag tänker vid ordet Hedge...själv kör jag med Carnegie Corporate Bond A som sköldpadda, inte en stapel ned så långt ögat kan se och upp ca 7% 2008 tex http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/History.aspx?perfid=0P00000KJ0&programid=0000000000

Sedan är 2008 även ett mått på att ingen aktiefond står emot när orkanen drar in, tex Robur Ny Teknik ned ca 50% det året http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/History.aspx?perfid=0P00000K48&programid=0000000000

:)

volla

Inläggav volla » 14 maj 2017, 17:59

Atlant Stability kör väl i princip bara terminer/optioner mot index + ränteplaceringar utöver det. Marknadsneutrala strategier, vilket ju är väldigt vanligt av förklarliga skäl.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 17 maj 2017, 10:38

Jag är borta några dagar på konferens som jag är satt att leda. Tycker inte om arbete men ger ju lite hjärngympa.

Drar ner relativt kraftigt från och med idag. Målet är att att totalt sett komma under 40 % aktiefonder. Skall man ta i mer eller är det dumt att ligga så lågt?

Men den store hövdingen i USA har jag ju hävdat sedan start är problematisk på grund av personlig otillräcklighet. Nu snurrar det. Vi är ju vana vid det. Är det ofarligt? Det är klart att det inte är bra om man får säga sin mening. Grabben leder sitt land med impulser. En sådan persons stora nackdel är ju då att verklighetsanpassningen då blir extremt dålig. Det är det senare som blir förödande. Irrbloss men ingen verkstad.

http://www.affarsvarlden.se/bors-ekonom ... en-6849136

aromata

Inläggav aromata » 17 maj 2017, 11:34

Att koppla en börsrörelse till en enskild händelse, så som Affärsvärlden gör, tror jag inte på. Det finns alltid händelser som man kan peka på i efterhand. I det perspektivet är ekonomijournalistens arbete det enklaste av alla. Hade börsens "sentiment" varit annorlunda skulle börserna gått åt motsatt håll på samma händelse.

Aftonbladet basunerar ut att "skräckindexet" VIX är rekordlågt och att börsen av den anledningen är nära en krasch. Det faktum att bl.a Aftonbladet basunerar ut detta gör mig lugn. Den stora kraschen kommer från en klar himmel och som en överraskning. Annars skulle alla redan under längre tid redan ha anpassat sig och skapat en lugn vändning nedåt. Jag talar börser nu, inte enskilda bolag.

Därför har jag svårt för att dra ner på min exponering. Jag tror att jag ganska betryggande hinner ur mina positioner när väl den "riktiga" nedgången kommer. Får vi uppleva en total härdsmälta med en daglig nedgång på 10% eller mer kommer alla att bli drabbade.

Återgå till "Dagboken"