Trendsökarens portfölj och tankar

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Leif Andreasson

Re: Trendsökarens portfölj och tankar

Inläggav Leif Andreasson » 1 april 2017, 08:17

Jag är alltid nyfiken på vad andra har för total avkastning på EK. Törs man fråga? :D

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 1 april 2017, 11:43

Leif Andreasson skrev..
Jag är alltid nyfiken på vad andra har för total avkastning på EK. Törs man fråga? :D

Du inte bara törs..du har redan ställt den... :lol:
Ahh..d e 1 april..den va bra...
----

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 1 april 2017, 13:05

Hej!!

Klart man kan och får fråga. Men för sista tiden är det nog omöjligt att svara. För mycket pengar in och ut som gör det omöjligt att ens uppskatta. Ut beror på att vi bl.a. med hantverkare byggt ut och renoverat/renoverat ett torp och in är ju våra extrainkomster utöver pension. Tre mindre arv också in. Pengar ut till barnen också. Nu hygglig restskatt på grund för mycket inkomster. Det enda jag kan säga är att vi fortfarande ligger något plus sedan pension för ett år sedan även efter kvarskatt. Vilket varit ett mål.

Tidigare strategi med 50 % i trend plus 40 % indexplaceringar resten ränta gav en årlig växt på något över 30 %. Nu är det delvis för svårt för att vi som pensionärer skall köra för hårt. Har inte längre ett mål att klå index.

Perioden med hemmaboende barn innebar mindre sparande av pengar. Vår största tillgång är våra pensioner som motsvarar per person en svensk medianinkomst för en heltidsarbetande. Jag gick ju tidigare också.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 1 april 2017, 13:33

Trendsökaren skrev:
Vill inte förlora för mycket samtidigt.

aromata skrev..
Jag förstår din synpunkt men med ditt intresse tror jag inte att den risken är stor alls. Men inget är ju helt riskfritt och man måste alltid vara bekväm med vad man gör.

Så här tänker jag ibland:
1 fond = risk 100%/fond
2 fonder = risk 50%/fond
3 fondet = risk 33%/fond

Skillnaden i risk mellan 1 och 2 fonder är stor. Skillnaden i risk mellan 2 och 3 fonder är väldigt mycket mindre. Att gå upp till 4, 5 och fler fonder gör nästan ingen skillnad alls.

Resonemanget haltar kanske lite men visar ändå på en synvinkel som man kanske inte reflekterar över. Ibland sprider man nog ut placeringarna mer för att få lugn i sinnet än för den egentliga praktiska nyttans skull, tänker jag.

Bra förklaring och åsikt!
Funderar..lugn i sinnet..ju fler fonder över nämnda snarare ökar risken sammantaget än minskar..men d e ju i min inskränkta åsikt snabbfotad som j är..skulle själv aldrig investera i mer än fyra..ingen kritik dock till dem som är tjockt goa å runda i sin filosofi..alltså inga fördomar :)
---

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 1 april 2017, 14:56

Antalet fonder har mindre betydelse i mig sätt att se på saken. Jag pratar ju hellre om trender och index. Jag sköter 7 portföljer med olika urval av fonder varav en skulle utlösa för mycket skatt. Så ett antal olika fonder behövs för att kunna följa en trend i praktiken på grund av olika urval av fonder i de olika portföljerna.

Eftersom olika trender kan börja och sluta vid olika tidpunkter så vill jag helst vara i olika trender. Men inte ett ändlöst antal. Dock kan man lägga ut ett antal krockar för att hitta nya fiskar.

Ibland,är jag nog nere i en trend som huvudspår. Ibland flera. Och då och då fiskafänge.

Själv tror jag inte att det finns ett sätt att leva eller investera på. Så mitt standardpåstående är att gör inte som jag göra annars börjar jag ju ta ansvar för andras ekonomi. Det vill jag ju inte.

Ibland kan jag välja att lägga mig i ett eller flera index.

Fonderna för mig repsenterar bara trender eller index. Grovt utryckt. Så mitt mål är nog att vara inne i 2-5 trender allt index om möjligt.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 7 april 2017, 10:44

Klassiskt portföljteori plus visst trendspaning är grunden för mig. Så jag kommer nog att fortsätta i detta spår.

Jag skiljer mellan företagsrisk och marknadsrisk. Fonder tar bort företagsrisken åtminstone delvis på gott och ont. Du gör inga snedsteg med fel aktie men kommer inte heller hitta stjärnan. Sedan finns det marknadsrisken som också ständigt är närvarande. Där kommer framförallt möjlighet till växt vara beroende av vilken marknad man är inne i. Vid nedgång är det ofta att de flesta marknader faller. Men det kan även här finnas undantag.

Sköldpaddan Hedgefonderna

Gått upp till ca 25 % av totalen. Riskspridningen på 4 fonder har varit central för att kunna få en liten lugnare resa. Svårare att nu beräkna värdeökningen eftersom jag stegvis byggt upp sköldpaddan. Om jag beräknar värdestegringen på dagens 25 % är den 1,1 %.
Det är ett antal pengar det med :D . Lite översiktligt beräknat med hänsyn till någon form av genomsnittligt innehav så kanske värdeökningen skulle motsvara något kring ca 6-7 % i årstakt . Störst innehav är det i Atlant Stability följt av PriorNilsson Idea. Catella Hedge och Nordic L/S finns också med. De två sistnämnda har varit något mera svajiga sista månaden.

De valda hedgefonderna kan jag ha i fyra av våra sex portföljer.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 11 april 2017, 19:42

Några trender med bilar och bränslen. Själv kör jag ju en dieselbil. Tankar alltid en diesel med hög andel biodiesel/HVO

Minskning av försäljningen av bensin och diesel
Försäljningen av bensin i februari 2017 uppgick till ca 218 600 m3. Det är en nedgång med ca 28 200 m3 eller 11 % på ett år. Då inklusive iblandad etanol.

Även försäljningen av diesel sjönk under februari 2017 och uppgick till ca 429 900 m3. En minskning med c ca 6 %. Detta gällande både fossil och biodiesel.

Ökning av andelen biobränslen
Användningen av biodrivmedel i januari 2017 uppgick till 143 200 m3. Det är en ökning med ca 20 700 m3 eller 17 % jämfört med samma månad föregående år.

22 % av allt bränsle är idag någon form av biobränsle typ HVO, Fame eller etanol. Högst andel biobränslen finns i diesel.
Nybilsförsäljningen har ökat 39 månader i rad jämfört med motsvarande månad tidigare år.

Bilarna som säljs blir allt mera bränsleeffektiva samt andelen el- och hybridfordon ökar.

Här redovisat försäljningen av så kallade supermiljöbilar

Bild

Aron

Inläggav Aron » 11 april 2017, 21:22

Trendsökaren skrev:Klassiskt portföljteori plus visst trendspaning är grunden för mig. Så jag kommer nog att fortsätta i detta spår.

Jag skiljer mellan företagsrisk och marknadsrisk. Fonder tar bort företagsrisken åtminstone delvis på gott och ont. Du gör inga snedsteg med fel aktie men kommer inte heller hitta stjärnan. Sedan finns det marknadsrisken som också ständigt är närvarande. Där kommer framförallt möjlighet till växt vara beroende av vilken marknad man är inne i. Vid nedgång är det ofta att de flesta marknader faller. Men det kan även här finnas undantag.

Sköldpaddan Hedgefonderna

Gått upp till ca 25 % av totalen. Riskspridningen på 4 fonder har varit central för att kunna få en liten lugnare resa. Svårare att nu beräkna värdeökningen eftersom jag stegvis byggt upp sköldpaddan. Om jag beräknar värdestegringen på dagens 25 % är den 1,1 %.
Det är ett antal pengar det med :D . Lite översiktligt beräknat med hänsyn till någon form av genomsnittligt innehav så kanske värdeökningen skulle motsvara något kring ca 6-7 % i årstakt . Störst innehav är det i Atlant Stability följt av PriorNilsson Idea. Catella Hedge och Nordic L/S finns också med. De två sistnämnda har varit något mera svajiga sista månaden.

De valda hedgefonderna kan jag ha i fyra av våra sex portföljer.

Det är nog fler än du som bygger upp en sköldpaddafarm om man tittar här, så negativt var länge sedan. http://money.cnn.com/data/fear-and-greed/?iid=H_MKT_QL

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 13 april 2017, 10:03

Hej Aron! Hoppas allt väl!

Det är nog inte min syn på världen som ändrats utan min egen riskbenägenhet och ork att följa olika trender. Det är också påfallande kastigt.

Så jag håller ju på att söka hitta en filosofi kring hedgefonder.

Det som jag gjort den senaste tiden bl a idag är att jag viktar upp två hedgefonder. Ur ett års perspektiv ser de ju bra ut men det är inte så att jag är helt säker att jag bara kan köra med dessa.

Gul Atlant Stability
Grå PriorNilsson Idea

Bild

Jag har ju ökat Sköldpaddans hegdfondsinnehav till 25 % av det totala kapitalet. Beräknar nu avkastningen på denna summa vilket ju självklart inte är rättvist men all sann beräkning blir lite svårare.

Idag har Sköldpaddan ökat med 1,5 % sedan start beräknat på dagens innehav.

Man kan säga att uppviktningen av PriorNilsson Idea är helt enligt plan. Planen var och är att öka risken något när jag stegvis skaffar mig en kudde. Kuddens tjocklek är idag 1,5 %.

Bild

Nu köpa tomatplantor till växthuset. Potatisen, tidig, sommar och sen, gick i jorden igår utan att ligga på fönsterbrädan för grodning. Köpt fotogen till värmaren. Så nu plantera tomater. Dottern vill ha några plantor med. Detta är så kul för en far. Hon vill också att lite plats att odla sockerärtor och rödbetor. Just nu glad för detta. :D

Lite stressad faktiskt. 'Haft lite att göra med både gamla och nya uppdrag.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 19 april 2017, 09:35

Växthuset har problem med kylan. Tagit ett element som ännu inte varit uppskruvat till växthuset igår. Det var -0,5 grader men det mesta verkar överlevt. Har stora isolerade odlingskärl och jordtemperaturen sjunker inte under 10 grader. Men klart att jag inte har några marginaler nu.

Sköldpaddans hedgefonder kliver på sakta - sakta!

Beräknat på dagens totala innehav så är tillväxten i år 1,6 %. Observera att det genomsnittliga innehavet under året är lägre än dagens.
....................................................

Andelen aktiefonder har jag börjat vikta ner. Målet är att i slutet av april ha ca 50 %. Eventuellt ännu lägre. Detta har mycket lite med den aktuella utvecklingen utan beror på att jag under sommaren nog vill ha en viktning mindre än 50 %.

Jag kommer mera sällan redovisa trender och innehav. Största innehavet är dock fortfarande Ny teknik. Har också lite av Spiltans olika fonder och det har också varit bra sista månaden. Inget kvar i energisektorn av något slag sedan ett tag.

En del småbolagsrelaterat har sista månaden ökat med 3 % vilket är helt ok.

.....................................................................
Utvecklingen av försäljning av drivmedel i Sverige.

Minskad försäljning av drivmedel i Sverige med ca 3,6 % i mars jämfört med föregående år. Någon del av minskningen ca 25 % förklaras av att i år så är det en dag mindre i februari. Men minskande trend på grund av bränslesnålare bilar och skrotning av äldre fordon. I någon mån påverkas försäljningsminskningen nog av ökad andel av att nya fordon är el eller laddhybrider. Antalet fordon totalt ökar.

Internationellt ser det så här ut:
"International Energy Agency (IEA) släppte i slutet av påskveckan sin månatliga statistik vilken inte innehöll några större förändringar. Noterbart är att efterfrågeökningen har minskat med 0,1 mbd (miljoner fat per dag) till en ökning på 1,3 mbd för 2017. Det är framför allt USA och vissa asiatiska länder som bidrog negativt medan Kina börjar röra sig uppåt igen. Även Saudiarabien visar på minskad ökningstakt då neddragning av offentliga medel påverkat nedåt. Disciplinen inom OPEC kring den frivilliga produktionsbegränsningen är fortsatt god och gav ett bortfall mot vad som krävs för balans på ca 1,0 mbd. Det sätter naturligtvis press på lagren som gått ner något men fortsatt ligger på mycket hög nivå i ett flerårsperspektiv. Marknaden har reagerat med en långsam uppgång under april och ligger nu på ca 55 $/fat Brent".
http://spbi.se/blog/2017/04/18/sma-fora ... -ieas-mor/

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 19 april 2017, 15:12

Sköldpaddans hedgefonder kliver på sakta - sakta!

Du hoppar på i farten liksom? :lol:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 19 april 2017, 15:42

:D

Sköldpaddsridning är en lugn och avkopplande aktivitet. Här några exempel:

Med säl från Tjörn
https://youtu.be/064omqh3ZLM

Grannens katt
https://youtu.be/Ijv7dGkZdBg?t=19

Tjörnpippi
https://youtu.be/79xBSuKhPWU
Senast redigerad av 1 Trendsökaren, redigerad totalt 19 gånger.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 19 april 2017, 15:43

:D

Sköldpaddsridning är en lugn och avkopplande aktivitet. Här några exempel:

Med Tjörnsäl
https://youtu.be/064omqh3ZLM

Grannens nya katt
https://youtu.be/Ijv7dGkZdBg?t=19

Med höna från trakten
https://youtu.be/79xBSuKhPWU

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 26 april 2017, 13:00

Att i dessa tider av stora kliv i index så blir det lite klent att redovisa Sköldpaddans hedgefonder.

Det är numera lite svårt att hitta ett riktigt och rättvisande sätt att redovisa på. Detta av två skäl. Dels har jag byggt upp innehaven stegvis men räknar inte på ett genomsnittligt innehav. Utan räknar den sista noteringen på hur mycket vi satt in. Detta underskattar Sköldpaddans kraft.

Samtidigt har jag gjort lite interna överföringar och på det sätt realiserat en del vinster som inte kommer med i statistiken.

Men räknat på dagens innehav så har Sköldpaddan växt med 2,1 % sedan årskiftet. Om man tar hänsyn till allt kanske man kan säga att det utvecklas ungefär med 7 % på årsbasis. Hur det blir vet man ju inte. Men madrassen skyddar ändå något.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 27 april 2017, 14:44

Nu drar jag ner viktningen till 50 % aktiefonder. Känns lite knepigt men inte alls besvärligt att ha haft en låg viktning. Jag vill ha en lite lägre viktning under sommaren. 25 % hedge. Resten kort ränta och likviditet
Men upprepar att detta också beror på ett annat sätt att se på risk. Vi har ju inte börjat att i praktiken börjat leva på vårt kapital ännu. Även om det är pengar in och ut på grund av lite större enskilda kostnadsposter på grund av renoveringen och utbyggnaden av torpet. Men det är möjligt dock att vi använt en del av avkastningen i år. Men för mycket jobb att försöka reda i historiken. Men mer kapital än förr är det.

Vi har några större utgiftsposter kvar. Dels kvarskatt, dels kommer torpet nog fortsätta dra pengar, skorstenen skall åtgärdas, stödmur vid parkeringen skall gjutas, köket behöver ny spis och ny el m m. Sedan har vi lovat dottern en mindre summa pengar när hon nu flyttar.

Sista tiden har ju varit sanslöst bra. Så min försiktighet är inte lönsam. Men orkar inte ända ut.

Riksbanken fortsätter med sin expansiva politik. Känns inte ok. Det är ju ett tag innan vi får se räntehöjningar som siktar över noll. Risken är väl att det på några års sikt skapas en än värre obalans idag gällande aktier och fastigheter som kanske sammanfaller med en svagare konjunktur. Men det är ju på sikt.

Återgå till "Dagboken"