Trendsökarens portfölj och tankar

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Re: Trendsökarens portfölj och tankar

Inläggav Trendsökaren » 21 mars 2017, 14:31

Jag är mkt nöjd. Det fanns dock en betongplatta därför kallad stenaltan. Den hade också tak. Pannorna på hela taket fick dock bytas genom att det började läcka mitt i allt ihop. Så i princip mycket lättare projekt än när man måste börja gräva, bygga upp en mur och regla och takstolar. Samtidigt är det vanskligt att börja röra i gammalt. Här är det två fönster som skulle bort och sättas igen på båda hållen. I duschen fick de dock bygga hyllor där fönstret suttit plus fläkt och ventilationskanaler.

Bästa hälsningar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 22 mars 2017, 13:30

Nu när jag renoverat och byggt till ett rum på torpet har jag arbetat helt med löpande räkning. Jag litar på det företag som jag beställer från. Sedan arbetar jag i mindre steg för att hinna med både ekonomiskt och rent praktiskt.

Idag har jag viktat ner Sverige/småbolag till förmån för Europa samt likviditet och räntefonder. Så relativt snart så blir det något över 50 % aktiefonder.

Inget som jag rekommenderar eller har en bestämd tro på att det nu blir bull. Men jag vill vara lite mera försiktig. Hade i planen tänkt vikta ner till denna nivå någon stans i mitten slutet av april.

Det är också ständigt skuttande mellan vad som är i trend.

Minskningen följer i stort sett månadsresultatet liksom där jag ökar något.

Börsens OMXSPI återhämtar sig något just nu men inte small cap. Men tycker att det trots allt är en för lite för tydlig hälsning igår och idag. Men annars kan åtminstone inte jag se något annat än psykologi eller? Och egentligen tror jag fortfarande på lite uppgång några veckor till. Hade man gått in i guld lite tidigare hade man kunnat skydda sig något. Men det är inte gjort det heller.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 24 mars 2017, 12:29

Det tar ju tid att handla med fonder. Rätt eller fel visste jag ju inte när jag häromdan bestämde mig för att vikta ner andelen aktiefonder. Målet var ju 50 % vilket jag nog missar.

En del köp och sälj är inte helt slutförda ännu.Hustrun har idag ca 60 % och jag ca 55 %. Men det kommer att krympa ytterligare genom ej slutförd handel.

Eventuellt gör jag några mindre byten idag.

aromata

Inläggav aromata » 24 mars 2017, 13:49

Jag handlar enbart på helgen, lika på alla konton. Annars blir det för plottrigt för min del. Då lägger jag order om köp, sälj eller byt. Speciellt bytfunktionen tar ju några dagar men det spelar inte så stor roll. Ibland förlorar jag på långsam handel, ibland vinner jag. Det jämnar ut sig i längden.

Handel en gång per vecka sorterar ut en del brus och jag tycker att trendförändringar blir något lättare att se. Men det där är ju fråga om tycke och smak.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 27 mars 2017, 09:38

Placera skriver om en hegdefond – PriorNilsson Idea och som jag har som innehav i Sköldpaddan. Sköldpaddan flyger fortfarande.
https://www.avanza.se/placera/redaktion ... tider.html
…………………………………………..

Angående det här med när och hur ofta man ändrar. I helgen inte ens öppnat och tittat på innehaven. Så blir det ofta. Men idag när börserna öppnat så tittar jag till. Viktningen idag är nog totalt något under 55 % aktiefonder. Alla köp och sälj har inte gått igenom. Men fortsätter sälja något. Målet just nu är 50 %.

Jag tar inte just nu tydlig ställning till trenden. Mycket tyder ju på en uppåtgående trend. Men några svaghetstecken tycker jag mig sett och tar just nu en försiktig attityd genom att vikta ner.

Just nu bryter OMXS30 ner för några motstånd. Om det blir så idag vid stängningen kan man ju inte veta.

Min syn på Trumps kompetens att faktiskt driva sin politik är fortsatt negativ. Att vara president är ju inget givet. De politiker han verkar gentemot i kongress och senat har ju sina egna maktbaser och även finansiärer som tycker och tänker. Sådant är ju svårstyrt speciellt som att han hela tiden förutsätter att som han pratar så blir det.

Den där insikten kommer kanske att påverka. Men veta vet jag ju inte.

aromata

Inläggav aromata » 27 mars 2017, 10:01

Trump kör på i samma stil efter valet som före. Trots det ligger hans populäritetssiffror i botten. Hur är det möjligt? Säger det något om det amerikanska folket?

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 27 mars 2017, 10:44

Det är ju lite svårt att förstå sig på. Själv har jag något svag engelska så inte heller lätt att läsa amerikansk text.

Men Clinton var väl en synnerligen impopulär demokrat. Sedan lyckades man väl också att störa ut hennes kampanj. Hon fick flest röster men konstruktionen gjorde att Trump vann.

Globaliseringen och den tekniska utvecklingen gör ju att stora grupper världen runt inte känner sig helt bekväma. Det är en hög förändringstakt. Så det finns underlag för nationalistiska strömningar. Han lovade "enkla" jobb tillbaka. Hur det nu skulle gå till?

Han byggde ju upp sin kampanj på känslor både positiva och negativa.

Genomförandet kräver ju sak.

Men kan ju finnas bättre/kompletterande bilder.

........................
Om man tittar på Stockholmsbörsen idag sjunker råvaror/material kraftigt

aromata

Inläggav aromata » 27 mars 2017, 13:36

Amerikanaren är naiv, lättpåverkad och okunnig. Ja, jag har förutfattade meningar men ändå lite realist eftersom jag har bott i Ohio i två år. Detta är ju de centrala delarna. Kuststaterna är annorlunda. Trump samlade flest röster i dessa inlandsstater, om jag inte missminner mig.

Det är dåligt och kanske rent av farligt om skillnaderna i ett land blir för stora. Man kan se det bl.a på skolorna i Sverige. Lite oroväckande.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 27 mars 2017, 14:50

USA ner nu vid öppningen och även tryck neråt i Stockholm. Oljan får ett nedställ både där och här.

Det som hänt kommer att försvåra och försena skattereformer enligt CNN.

Just nu ändå nöjd med att jag viktat ner. Men det här kan ju vara över imorgon. Men svårt att se runt hörnet.

Aromata!
Annars kan du ha rätt. Jag har ju inte den erfarenheten av vanligt folk over there som du har.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 28 mars 2017, 11:03

Ser egentligen inga stora orosmoln och kurserna kan mycket väl fortsätta uppåt. Men har alltså viktat ner aktiefonder och viktat upp hedgedelen nu till 25 % av totalen. Lite lärande och prövande är det ju. Resultatet efter 3 månader är inte helt enormt. Igår var det 1,2 % från start vid nyår.

Det som hänt är att Cattelas två hedgefonder gått svagt sista månaden. Så nu går de nya pengarna till Atlant Stability och PriorNilsson Idea. Fortfarande är Stability störst innehav nu följt av Idea.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 30 mars 2017, 09:38

Skrev inte igår om att jag ökat lite i viktingen. Just nu går jag inte över 55 % aktiefonder. Men det är mestadels Europa som jag viktar upp. Lite Emergins Markets också.

Vete katten vad att göra. Men har just nu inget innehav med stor andel i USA. Man kan säga att det är en liten spekulation att värderingarna är lägre i Europa jmf med USA. Just nu uppfattar jag också att euron stärks i förhållande till dollarn.

Men i grunden känns allt jag gör som fel redan när man gör det.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 30 mars 2017, 14:35

Placera är som vanligt här och läser :wink:

Deras rekommendationer till viktniing liknar hyggligt min.
De föreslår 20 % alternativa medan jag har 25
Viktningen i aktier är enligt deras rekommendation är 50 % vilket jag nog har själv förutom att jag som ett stollaryck gick upp till 55 %. Men komemr nog att minska vilket är något redan gjort

https://www.avanza.se/placera/redaktion ... yrkan.html

aromata

Inläggav aromata » 30 mars 2017, 15:24

Placera träffar en stor målgrupp och måste vara ganska långsiktig. Du kollar läget varje dag och har ett stort intresse. Jag kan ju inte veta men jag tror att du skulle vinna på att vara mer exponerad och byta ut hedge mot aktiefonder. I sammanhanget är det inte fel att ha en absolut nivå då man alltid säljer, typ om senaste månaden hamnar under noll eller kanske nåt annat.

Eller också bestämma en exponeringsgrad på kanske 50% som man kör för fullt i trendande aktiefonder. Resten kan ligga passivt i t.ex Spiltans Räntefond. Det känns kanske lugnare så.

Jag själv har länge pillat med (överdriven?) diversefiering och kommit fram till att jag nog överdrivit riskmomentet. Uppdaterar man ofta "kan inte så mycket hända" på några dagar eller en vecka, speciellt om man hela tiden strävar mot bäst momentum. Likaså har jag minskat ner antalet innehav till normalt mellan en och fyra fonder. Det handlar trots allt om fonder med 20-200 bolags aktier. Inte många aktieägare har den spridningen i sin portfölj.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 30 mars 2017, 18:16

Aromata! Lite rätt har du.

Men jag är inte inne i så många trender åt gången. Däremot så är ju pengarna sprida, av historiska skäl, i många portföljer. Jag sköter ju min hustrus också. Så i praktiken har jag sju portföljer varav 5 är inlåsta varav en av skatteskäl. Alla har lite olika fondurval tillgängligt.Så enbart på räntesidan har vi 3 olika räntefonder. Spiltan finns bara tillgänglig i två portföljer. Jag har Roburs fonder som möjlighet i samtliga portföljer. Men det har ibland varit för begränsande. Exempelvis så har jag en liten andel japanska småbolag. Det har inte Robur. Så om jag vill ligga i Japanskt index så har jag gärna en Roburfond.

Så är det ju. Så jag fokuserar på trender och inte på själva fonderna. Så ett antal fonder kan ju vara i samma trend. Just nu fokus på Europa.

Att försöka ha flera trender är ju meningsfullt. Då kanske inte allt hamnar i en slutfas samtidigt.

Att söka ha en varierad viktning är ju dels att försöka spegla risken och möjligheten. Så jag kan gå ner till nästan noll om jag är övertygad om att nu sjunker det.

Men det som också påverkar saken är ju att vi är pensionärer. Även om vi just nu arbetar lite extra så är det ju nu lite hårdare när nästa fas i livet är exit. Vill inte förlora för mycket samtidigt.

aromata

Inläggav aromata » 30 mars 2017, 19:11

Trendsökaren skrev:Vill inte förlora för mycket samtidigt.

Jag förstår din synpunkt men med ditt intresse tror jag inte att den risken är stor alls. Men inget är ju helt riskfritt och man måste alltid vara bekväm med vad man gör.

Så här tänker jag ibland:
1 fond = risk 100%/fond
2 fonder = risk 50%/fond
3 fondet = risk 33%/fond

Skillnaden i risk mellan 1 och 2 fonder är stor. Skillnaden i risk mellan 2 och 3 fonder är väldigt mycket mindre. Att gå upp till 4, 5 och fler fonder gör nästan ingen skillnad alls.

Resonemanget haltar kanske lite men visar ändå på en synvinkel som man kanske inte reflekterar över. Ibland sprider man nog ut placeringarna mer för att få lugn i sinnet än för den egentliga praktiska nyttans skull, tänker jag.

Återgå till "Dagboken"