Trendsökarens portfölj och tankar

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Trendsökarens portfölj och tankar

Inläggav Trendsökaren » 28 mars 2015, 11:02

Startar här en tråd om vårt sparande och hur jag tänker. Ibland blir det fel och ibland blir det rätt. Men den störste förstöraren är ju en själv som inte håller sig till det som är bestämt eller gör rena feltryckningar och felbedömningar.
Skriver inte för att lära andra. Många kan mer än vad jag kan. Men skriver för att berätta hur just jag tänker. Vilket ju förändras över tid också. Men just nu är det bara fonder som gäller. Aktier kanske i framtiden. Sköter även min hustrus sparande. Sitter p g a ålder rejält fast i Swedbanks system. Man har en viss del i pensionssparande vars datum är gammalt. Sedan kom ju kapitalförsäkring som vi idag har halva vårt sparande i. Sist nu ISK som vi har ca 10 % av vårt sparande i.
De sista 2,5 åren har det varit mycket läkemedel, Sverige och USA med vis inblandning av småbolag. Räntedelen har varit 10 %. Det har gått fantastiskt bra.
Räknar mig numera som en som använder ”moderna portofolioteory” fast med en viss tvist som möjligtvis skulle kunna kallas taktisk.
Om man skall använda portföljvalsteori så skaffar man sig en väl diversifierad portfölj med ett visst inslag ränta m m. De olika tillgångarna skall vara olika så att de inte uppträder identiskt. Bl a använder man sig av ett inslag av ränta och som jag gör sedan någon tid av hedgefonder.
Mitt inslag av ränta har varit lågt och är idag ökat till ca 15 %. Mer i den rena pensionsdelen och något mindre i övriga former. Däremot har jag idag ca 8-10 % hedgefonder.

Räntedelen finns egentligen enbart idag i blandfonder. Jag vill få en automatisk rebalanseringen. Alltså köpa aktier när priset går ner och tvärtom när priset går upp. Sedan får man själv se till i övrigt att behålla den balans som man bestämt mellan aktier, hedge och aktier. Men kan låta något växa ett tag som jag tror på. Men allt har en ände och det gäller att hitta rätt när trenden viker.

Men ändrar denna balans taktiskt utifrån en enkel bedömning om vad man tror om konjunkturcykeln. Idag är väl detta närmast ogörligt. Bedömer dock att en eventuell uppgång inte är så kraftigt som de sista åren och att det finns en ökad risk för skakighet. Så därför hamnat där vi är just nu.

Att blanda in ränta behöver inte nödvändigtvis ha så stor effekt i det långa loppet. Men det blir lite slöare troligtvis. Om man inte exakt kan tajma. Då vinner man. Men detta torde vara ogörligt.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Re: Trendsökarens portfölj och tankar

Inläggav Solnamannen » 28 mars 2015, 12:39

Apropå "modern portföljteori" å ena sidan, och din allokering till räntebärande å andra sidan:

"Warren Buffett to heirs: Put my estate in index funds"

Warren Buffet skrev:My advice to the trustee couldn't be more simple: Put 10% of the cash in short-term government bonds and 90% in a very low-cost S&P 500 index fund. (I suggest Vanguard's.) I believe the trust's long-term results from this policy will be superior to those attained by most investors — whether pension funds, institutions or individuals — who employ high-fee managers.

När min flickvän frågade om råd vad hon skulle göra med en "arvet" i form av enskilda aktier blev det att sälja och skatta av en del, och investera i Vanguard ETF:er "Total stock market" och "Total international stock market" via ISK, ungefär 50/50. Att få i stort sett hela världens aktiers utveckling, utan krav på analys eller uppföljning, minsta tänkbara avgifter, förutsebar beskattning/ingen skattemässig inlåsning - och att kunna glömma K4:an i varje deklaration hägrade.

Det är för övrigt ungefär (med smärre undantag) den investeringsstrategin jag själv implementerat i premiepension, tjänstepension, IPS och ISK.

aromata

Inläggav aromata » 28 mars 2015, 17:04

Trendsökaren, jag undrar om du känner till eller rent av söker stöd i investeringklockan? Även om man följer modern portföljteori kan man kanske söka sin edge i klockan.

CRV

Inläggav CRV » 28 mars 2015, 19:11

Trendsökaren skrev:Räntedelen finns egentligen enbart idag i blandfonder. Jag vill få en automatisk rebalanseringen. Alltså köpa aktier när priset går ner och tvärtom när priset går upp. Sedan får man själv se till i övrigt att behålla den balans som man bestämt mellan aktier, hedge och aktier. Men kan låta något växa ett tag som jag tror på. Men allt har en ände och det gäller att hitta rätt när trenden viker.

Välkommen! :) Din fokus på allokering liknar min.

Jag gillar egentligen inte Blandfonder, de är ofta helt passiva gällande allokering och tar ut höga avgifter jämfört att man själv köper en räntefond och en aktiefond. Undantag finns ju, "flexibla": https://www.avanza.se/placera/redaktion ... derna.html

Vad har du för blandfond(er)?

Jag har länge haft Cliens Mixfond. Dyr som rackarn! (finns i två varianter, en med bara fast avgift och en med fast + rörlig).
Men de är riktigt aktiva och har historiskt lyckat ge ett mervärde.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 28 mars 2015, 21:06

Solnamannen! :)
Visst är det en säker och trygg investering att göra som du gjort. Närmast att rekommendera.

Men hade jag gjort så hade jag inte nått ditt vi nått idag. Långt därifrån. Men att upprepa samma resa igen är idag nog omöjligt eftersom de segment och sentiment jag rört mig i inte har samma utväxling.

Idag är jag väldigt prövande. Lite för spretigt och testande olika spår. Men ändå utvärderat månaden eftersom jag är inne i en prövande fas med den låga räntan och diskussion kring de olika börserna.

Själv har jag trots mitt trevandet gått ca 2 % upp. Nertonat Sverige, USA och riggat upp Europa och något Asien.
Indexfonderna i dessa regioner har gått som följer
Europa 1,4%
Asien 1,4 %
USA 0,5 %
Sverige 0,2 %
Bäst i mn protfölj har läkemedel typ SEB och Robur gått med ca 5,5 % upp. Så nöjd att jag har minskat JPMF Global Health som ju gått som en raket de sista tre åren. Kommer aldrig att få vara med om något liknande. Unikt. Men roligt och nu nertonat som investering.
Europa index har väl varit ok men bäst har JPMF Euro Strategic Growth varit med 2,5% i ökning och liknande fonder
Janpanfonden har varit 4,5 % upp men kommer nog avslutas så fort den sackar.
Hedgefond som jag under månaden byggt upp har inte varit så där framgångsrik. På en månad minus 0,2 %.
Blandfonderna har samtlig gått med plus. I snitt någon stans mellan en USA och Europeisk indexfond trots inslaget av ränta.
Gjort stegvis en del ändringar. Mer vänd mot Europa.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 28 mars 2015, 21:49

aromata skrev:Trendsökaren, jag undrar om du känner till eller rent av söker stöd i investeringklockan? Även om man följer modern portföljteori kan man kanske söka sin edge i klockan.

I någon mån söker jag anpassa min portfölj till vad man kan tro om konjunkturen. Men svårt idag att veta hur konjunkturen är. Men i jämförelse med hösten 2014 har jag/vi mera ränta i blandfonder och hedgefonder. Tidigare 10 % balanserat. Idag totalt 25 %. Sedan en hygglig andel läkemedel som ju anses som mera rustika investeringar än många andra.

Även en viss global prägel men som ändå är nedtonad mot USA och Sverige jämfört med tidigare.

Det är för enkelt att säga att jag är en modern portföljsvalssparare. Tvärtom ibland snarare ett försök till att vara aktiv och taktisk även om en strikt portföljsvalteoretiker anser det närmast omöjligt.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 28 mars 2015, 22:54

CRV skrev:
Trendsökaren skrev:Räntedelen finns egentligen enbart idag i blandfonder. Jag vill få en automatisk rebalanseringen. Alltså köpa aktier när priset går ner och tvärtom när priset går upp. Sedan får man själv se till i övrigt att behålla den balans som man bestämt mellan aktier, hedge och aktier. Men kan låta något växa ett tag som jag tror på. Men allt har en ände och det gäller att hitta rätt när trenden viker.

Välkommen! :) Din fokus på allokering liknar min.

Jag gillar egentligen inte Blandfonder, de är ofta helt passiva gällande allokering och tar ut höga avgifter jämfört att man själv köper en räntefond och en aktiefond. Undantag finns ju, "flexibla": https://www.avanza.se/placera/redaktion ... derna.html

Vad har du för blandfond(er)?

Jag har länge haft Cliens Mixfond. Dyr som rackarn! (finns i två varianter, en med bara fast avgift och en med fast + rörlig).
Men de är riktigt aktiva och har historiskt lyckat ge ett mervärde.

Tack :)

Cliens mixfond verkar för mig vara ett bra alternativ. Utan tvekan. Det finns en del så kallade aktiva fonder som inte håller måttet och som därmed presterar sämre än index. Sedan finns det sådant som fungerar.

Jag har tre olika system att förhålla mig till där varje del har lite olika möjligheter. Det gamla pensionssparandet kan bara swedbanks alternativ väljas. Sedan har vi en stor del i en kapitalförsäkring där möjligheterna är bättre men inte riktigt lika bra som vårt nya ISK.
Har bl a SEB Världen och KPA Blandfond 2. De har bra historik och som Cliens höga betyg. De har en viss global inriktning som jag önskar. Vill också nu att de har en relativ fast balansering i den del av sparandet som finns i blandfonderna.

I den del där det enbart är Swedbanks fonder som gäller har jag deras MIX Index.

Anpassning av hur mycket ränta jag vill ha vill jag just nu göra själv.
Har inte hittat så mycket vetenskap om rebalansering. Denna text från Wiki är väl det jag hittat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rebalancing_investments

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 29 mars 2015, 09:24

Jag tror inte att en portfölj med Vanguards "total stock market" och "total international stock market" presterar sämre än en något mer koncentrerad (men ändå diversifierad) portfölj över tid. Däremot tror jag det blir mindre volatilt. Går du ifrån modellen "köpa lite av allt" som Vanguards fonder erbjuder, och istället väljer ex S&P500 (färre amerikanska aktier), lite mer Sverige, läkemedel och Asien kommer det självklart finnas perioder då detta ger ett bättre resultat - men också perioder då det ger ett något sämre resultat. Avgifterna blir också sannolikt högre.

På lång sikt tror jag att det som fäller avgörandet är tålamod och låga avgifter. Då ska jag säga att jag tycker mig ha sett ett samband mellan en investerares tålamod i en investering och investeringens volatilitet - och jag skulle inte våga tro mer om mig själv ("is i magen") än investerare i största allmänhet. Lägre volatilitet genom riskspridning i samma tillgångsslag (ex aktier) ska inte ge sämre avkastning över längre tid, men det kan upplevas segt i stark uppgång (som vintern 2014/2015), men är ganska skönt i sättningar likt den hösten 2014 (då svenska börsen ex sjönk betydligt mer än S&P500).

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 29 mars 2015, 14:36

Hej! :D
Om man skall sätta av pengar på 20 år sikt och inte avser att någon gång justera inriktning så håller jag med om en billig samling indexfonder med global inriktning verkar vara ett helt lysande sätt.

Själv har jag en avsikt att försöka slå index speciellt i den del som består av aktier. Detta utan att ta riktigt stora risker eller chansartade eller spekulativa investeringar. Att slå index dock något nertonat idag jämfört med innan.

Så här skulle jag själv försöka beskriva mitt sätt att arbeta:
- Utgå från en väl diversifierad portfölj med lite global inriktning där delarna sätts ihop med en snegling åt ”Modern portofolio theory.
- En del indexfonder ingår där det finns sådana alternativ.
- En viss andel ränta ingår
- Portföljen ges en viss snedbalans i förhållande till sådant som förväntas utvecklas svagt respektive starkare. Detta gäller både geografiska områden som branscher.
- Granska om det inom de olika områdena finns sådant aktiva fonder som verkar vara goda alternativ jämför med en ren indexfond. Det handlar inte bara om skickliga förvaltare utan kanske mera om segment som går bättre än index. Avsluta eller reducera innehavet om förväntningarna inte uppfylls. Därför behöver man en systematisk och någorlunda regelbunden jämförelse och utvärdering.
- Med viss och vald regelbundenhet rebalanseras portföljen så att den inte blir för riskfylld och till slut domineras av för få tillgångar.
- Andelen ränta kan variera efter hur man bedömer skakighet och risk för nedgång på sikt.

Ungefär så skulle jag beskriva. Misstänker att den viktigaste faktorn är inom vilka områden som man är över- respektive underviktad på samt hur portföljen i helhet är sammansatt.

Det finns mycket motargument mot ett sådant här sätt att strukturera sitt sparande. Så är det. Men så länge som jag har åtminstone viss framgång så fortsätter jag.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 mars 2015, 14:58

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ ... tor=AD-500

Så var dom bara tre i USA kvar: Boeing (SAABs partner), Lockheed Martin och Northrop Grumman. General Dynamics drar sig ur...

Men lite intressant och ett exempel på vad vi snackat om tidigare. R&D äter hårt på vinsten på SAAB.

Kostnaderna för utvecklingen av det nya planet har också blivit så stora att Saab i samband med att bolaget i februari kom med sitt bokslut för 2014 fick varna för att resultatet framöver kommer att tyngas av satsningen.

Men i framtiden... då... blir det en fet vinst. (Bara det att då är det nya projekt på gång... )

Men jag behåller. :)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 29 mars 2015, 16:13

Trendsökaren
Jag skulle säga att din ambition är densamma som det stora flertalet på marknaden; lägre risk/volatilitet än marknaden, men högre avkastning. Du är således i gott sällskap vad gäller din strävan. Det är dock ytterligt få som lyckas, och de flesta (alla) kan i princip skrivas av som en statistisk konsekvens av att i stort sett alla försöker. Jag är otroligt ödmjuk inför tanken att lyckas med konststycket. I de flesta av mina portföljer har jag haft en mer passiv, långsiktig strategi som över tid gett ett gott resultat. Undantaget är premiepensionen där jag i och för sig merparten av tiden satsat på riskspridning till låg kostnad - men där jag faktiskt varit ganska generös med att allokera mellan räntebärande (SEK, EUR, USD) och aktier, och (av tur eller skicklighet låter jag vara osagt) lyckats få ett enastående resultat (med hänsyn till avgifter och arvsvinst):

2015: +12 % hittills (AP7 aktiefond, Seligsson & Co euroobligation, AP7 räntefond)
2014: +23,8 % (Såfa merparten av året)
2013: +24,1 % (AP7 aktiefond, AP7 räntefond, Avanza zero)
2012: +11,9 % (AP7 aktiefond, AP7 räntefond, Alfred berg Obligasjon, Avanza zero, Seligsson & Co euroobligation)
2011: -5,7 % (AP7 aktiefond, Avanza zero, Seligsson & Co euroobligation, Spiltan räntefond Sverige)
2010: +7,7 % (AP7 aktiefond, Avanza zero, AP7 räntefond)
2009: +44,5 % (Avanza zero, Premievalsfonden, Skagen global)
2008: -19,5 % (AMF räntefond, Avanza zero, Premievalsfonden, Skagen Global, Seligsson & Co euroobligation)
2007: +9,2 % (Avanza zero, Carnegie world wide, Odin Norden, Skagen Global, Seligsson & Co euroobligation)
2006: +12,7 % (AMF räntefond, Odin norden, Skagen global, Skagen kon-tiki)
2005: +31,9 % (AMF räntefond, East capital baltikum, Skagen global, Skagen kon-tiki)
2004: +8,4 % (AMF Sverigefond, Morgan Stanley global equity value, Skagen global, Öhman företagsobligationsfond)
2003: +8,7 % (BL short term USD, Carnegie world wide, Firsnordic global index, Skandia Realräntefond)
2002: -4,2 % (Firstnordic sverige likviditet, East capital ryssland, Folksams penningmarknadsfond, JPMF China, SPP Nasdaq 100)
2001: +7,8 % (Carnegie medical subfund, Firstnordic global index, Didner & Gerge aktiefond, Fleming china fund, SPP aktieindex europa)

14 år; genomsnittlig avkastning 11 % per år.

Ser man till innehaven är det förvånansvärt ofta olika typ av räntebärande i portföljen, riskspridningen har oftast varit väldigt god och volatiliteten har oftast varit betydligt mindre än aktiemarknadens. En betydande del av förklaringen till det goda resultatet är åren 2008 (då jag bromsade fallet rejält med räntebärande i euro när SEK och aktier föll brant), och 2009, då jag sånär som på ett par veckor träffade botten och gick "all in" i aktier. Att ha litat till aktiemarknaden 2012-2015 har också gjort sitt till, men här är det uteslutande billiga, breda indexfonder som gäller. Jag fortsätter vara lite aktiv i min allokering i PPM: jag ligger nu 50 % AP7 aktiefond, 30 % Seligsson & Co euroobligation och 20 % AP7 räntefond eftersom jag börjar dra öronen åt mig vad gäller tillgångspriser i största allmänhet, och tror att Sverige står inför en skuldkris inom några år. I alla fall de senaste 10 åren har fokus legat mer på att bromsa i nedgång än att "hämta allt" i uppgång (vilket syns på resultatet).

CRV

Inläggav CRV » 29 mars 2015, 18:41

Trendsökaren skrev:Vill också nu att de har en relativ fast balansering i den del av sparandet som finns i blandfonderna.
...

Har inte hittat så mycket vetenskap om rebalansering. Denna text från Wiki är väl det jag hittat.

Jag tror att en väl diversifierad portfölj (HUR beror på många faktorer och riskvilja etc) och sedan löpande, men inte för frekvent, rebalansering för att inte följa strömmen för mycket kan passa många. Du ser mina tankar i min dagbok.

Varför vill du ha blandfonder med fix allokering mellan ränta och aktier, istället för en räntefond och en aktiefond du köper själv billigare?
Snittavgiften blir normalt mycket lägre än vad den är på blandfonder.

(glömt en uttömmande tråd vi hade på gamla forumet, men är man passiv, har en vanlig depå och vill undvika kapitalvinster och maximera ränta på ränta, och ha kvar ständigt fix allokering, så har den ju en fördel).

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 29 mars 2015, 20:49

Solnamannen :)
Så god statistik har jag definitivt inte . Men skall försöka visa lite grafer över sånt som varit huvudleverantöret de sista åren fast lite motvilligt.
Men
En av huvudsatsningarna var JPMF Global Healtcare. Har gått tillbaka och kollat att den fanns som relativt kraftig satsning sedan sommaren 2012. Robur Medica finns i det lite äldre pensionssparande där enbart Swedbanks fonder kan användas. USA har också varit en viktig sak. I Sverige indexfond men en stor del Didner & George Sverige.
Detta må beskriva hur jag då såg på trenderna. Har också funnits ett mindre inslag av teknologi.
Själv är jag övertygad om att exempelvis ”Modern portföljsvalsteori ” inte förklarar allt. I sin enklaste form reduceras då kunskap om sammanhang till ett antal tumregler. Att en modell kan fungera tillfredställande är inte detsamma som att den utesluter andra sätt.
Försökt få in grafer men detta klarar jag inte. Sommaren 2012 gjordes vissa ändringar och justeringar i befintligt system. En del avslut, ändringar och justeringar som följdes upp. Men dessa tunga leverantörer har funnits med annat gått bort. Men har gått in på Avanza för att kunna få 3 års statistiken vilket ger proportionerna till hur det gick men inte de exakta siffrorna. Tänker inte gräva.

Robur Index Sverige 72 %
Didner och George Aktiefond 90 %
Ny Teknik 100 %
Robur USA Index 101%
Robur Medica 133 %
JPMF Global Healtcare 190 %
Det går att se i historiken att det blev så att 30 % av nysparandet gick till JPMF. Att olika fonder avslutades snabbt och byggde upp trenden. Till slut rebalanserades denna fond på 30 %. Blev uppbyggnad av andra delar även till 10 % ränta. Det var väl som när min nuvarande 91 åriga far går in på banken och köper SEB för 9 kr vid någon kris.
Har en kvinnlig vän som säger Obama Care och skrattar. Hon klippte Indien också vilket jag av rena fördomar avstod. Fick för mig att man skulle förstå.
Att det gått bra historiskt ger en ingen garanti för något. Idag ett nytt försök.

Måste komplettera att portföljerna också innehöll globalfond samt något litet av blandfond. Dessa var visade det sig efteråt inte valda efter jämförelser. Någon aktiv fond har gått sämre än motsvarande indexfond såsom SEB Småbolag USA. Den kom inte med som siffra eftersom den inte finns i Avanzas utbud. Möjligt är att jag idag är mera konsekvent. Samtidigt är målsättningen att man skall ta det lugnt om möjligt.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 30 mars 2015, 09:34

CRV skrev:
Trendsökaren skrev:Vill också nu att de har en relativ fast balansering i den del av sparandet som finns i blandfonderna.
...

Jag tror att en väl diversifierad portfölj (HUR beror på många faktorer och riskvilja etc) och sedan löpande, men inte för frekvent, rebalansering för att inte följa strömmen för mycket kan passa många. Du ser mina tankar i min dagbok.

Varför vill du ha blandfonder med fix allokering mellan ränta och aktier, istället för en räntefond och en aktiefond du köper själv billigare?
Snittavgiften blir normalt mycket lägre än vad den är på blandfonder.

(glömt en uttömmande tråd vi hade på gamla forumet, men är man passiv, har en vanlig depå och vill undvika kapitalvinster och maximera ränta på ränta, och ha kvar ständigt fix allokering, så har den ju en fördel).

Hej!
Jag skall senare med intresse läsa vad du skrivit. :D
För mig blev det en start av en förändrad portfölj och nya utmaningar efter jul. Jag har sökt efter studier kring rebalansering min inte riktigt hittat det jag letar efter men här bara några reflektioner utifrån hur jag tänker idag.

Om du vill vara inne i en trend så kan det ju bli liter för återhållet att varje månad håll sig till en förutbestämd andel. Så gör inte jag om jag är ärlig. Jag ger ett exempel på hur jag agerar. Fram till jul var mina "trender" Läkemedel, USA, Sverige (D & G) och en skvätt teknik. Har under hösten funnit att en del trender mattas av och möjligtvis når en allmän utveckling. Finner att Europa håller jämn takt med USA på ett ungefär. Skrivs en del om den höga värderingen i USA och att många tror på Europa. I detta fall så blev det något under 10 % i separata europafonder i både index och aktiva fonder. Så utvärderar regelbundet. När jag finner att det verkligen kan finnas en trend så ökar jag insatsen något genom att exempelvis sälja globala fonder. Om trenden fortsätter så sker inte rebalanseringen så ofta och kanske till och med lite mjukt.
Vissa trender byggs aldrig upp. Man är med en mindre insats som till och med avslutas såsom Indien. För Japan är det så för närvarande. Alltså jag följer trenden, utvärderar, justerar och avslutar/minskar om trenden viker eller om jag helt enkelt vill göra något annat eller lägga mig säkrare.

Sedan har vi balansen mellan ränta och aktier. Där vill jag idag ha en skarpare styrning. Det handlar om att behålla den avsedd risknivån. Här hittar jag dock inga studier så nu får vi vara försiktiga. En hårt balanserad fond verkar i vissa lägen ha en fördel. Detta när det sjunker eller är volatila rörelser i sidled. I en stabil uppåtgående trend så tappar en sådan fond dock. Skulle misstänka att det i en stabil nedåtgående trend så är det säkert bättre att rebalansera lite långsamt. Du kommer då köpa lite billigare.

Nu är det väl så att jag spelar också mot mig själv och min egen uppmärksamhet och närvaro. Så det är nu en anledning till att jag hellre väljer ett koncept som jag kan förutse hur de kommer agera. De skall köpa aktier i en nedåtgående trend och behålla risknivån i en uppåtgående. Det är så lätt att ryckas med känslomässigt.

Det som jag tror mgi kunnat observera, men inte läsa om, är att vid sidgående volatila rörelser så presterar en sådan fond utmärkt. Jag gör en jämförelse utifrån vad som finns i vårt Pensionssparkonto hos Swedbank. Där en del är inlåst. Robur Mix Index innehåller 50 % svenska aktier/ränta.
Resultat 1 månad
Robur Peningmarknadsfond (gratis) 0,039%
Robur Index Sverige (avgift 0,2%) 0,19
Robur Mix Index (avgift 0,3 %) 0,31 %

Det är inget reslutat att dö för. Men en liten fingervisning omkring vad jag tror mig se. Men den stora grejen är nog snarare att jag inte har redskap eller räknar mig som helt tillförlitlig i en nedåtgående och kanske stressande situation att göra rätt. Man kanske inte ens märker det. Rätt för mig är att bli köpande aktier när de är relativt sett billiga. Men jag har faktiskt en annan typ också av blandfond. Som är mera global. Man får ta vad som finns ibland.

blandfonder äridag en relativt stor del av sparandet men en stor del också finns i rena aktiefonder så får jag ändå se till att upprätthålla den balans mellan ränta/hedge/aktier som jag bestämt. På ett ungefär.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 31 mars 2015, 08:51

Månadsskifte. Kanske redan någon som skrivit om detta på forumet. Alltså den effekt att månadens värdeökning på aktier tenderar att vara vid månadskiftet. Jag är numera noga med att fasta överföringar sker på lönedagen. Sedan är det ju som fondsparare alldeles hopplöst. Meddelandet om status är ju kraftigt försenat så man ser aldrig aktuellt status på sparandet. En sådan här månad ha jag också lagt in mitt extrasparande även detta innan månadskiftet. Gör heller inga större ändringar idag heller.

Det finns säkert sådana som gjort en egen "blandfond" på att köpa aktiefonder runt månadskiftet samt på övrig tid lägga sig på ränta. Men har någon här försökt och har erfarenheter?

Jag har svårt att se tydliga tendenser. Stegvis har jag minskat läkemedel. Mer och mer förs över till en standardfond som följer index typ SEB Läkemedel.

Har ju följt JPMF Global Healtcare under ca tre år. Fantastiskt, men sista halvåret har de inte lyckats att ge rejäl överavkastning enligt min mening. Deras eget index går nog bättre. Så därför växlar jag stegvis över till SEB Läk sedan i julas. Inget hittills som säger att detta är fel. Men misstänker att SEBLäk egentligen inte är en aktiv fond utan mera en indexföljare. Har också en liten andel Biotec. Svajigt men vill folk ha stora risker så kan man ju försöka få en del av kakan. Men svaj.

Sedan följde jag skaktestet som kom i slutet av mars. Följden blev en mindre satsning på typ "japanska tågaktier". Hittade en fond som sysslar med infrastruktur i Sydostasien. som i stora drag verkar vara ytterst stabilt i det långa loppet. Inget explosivt. Finns nu i korgen "teknik". Men detta är inte införskaffat som trend utan mera som en del av en diversifierad och stabil portfölj. Sedan ändrat lite i teknikdelen. En liten skvätt Handelsbanken Hållbar energi som sista tiden utvecklas väl trots de låga oljepriserna. Inget riktigt trendsökeri men kanske någon plus eller som börsens index.

Får se efter månadsskiftet hur jag tänker. Svagt uppåt OMX PI nu. Sverige är ingen stor del av min portfölj, men finns.

Kollade korgen med läkemdel/biotec. Räknade inte ut snittet men torde vara över 5,5 %. Det är våldsamt bra för att vara mars månad med en skakning som drabbade denna sektor under perioden. Jag har dock inte sett på mitt innehav av detta såsom ett segment som är i trend och därför skall behandlas lite milt.

Min analys var och är att för tre år sedan var läkemdelsbolag relativt lågt värderade. Samtidigt kom Obama Care. Ihop med två skikliga förvaltare som inte bara såg till den tekniska delen av läkemdelssektorn utan också betraktade deras förmåga att sälja och distribuera vad de tekniskt sett gjorde blev till en sällan skådad framgångssaga för JPMF Global Healtcare. Idag är nog värderingarna av bolagen normala eller höga. Samtidigt finns den en växande marknad på sådana som mig. Gamla gummor och gubbar som käkar blodtrycksmedicin och annat. Och en växande marknad i hela den växande världen där satsningen för föräldrarna är på mindre antal barn som man vill ge utbildning och hälsovård. Så jag ligger kvar med en mindre än förr liten korg med läkemedel ink skvätten biotec. Har inte räknat på innehavet i denna korg idag men något under 20 %. Vilket är gott men skakigt denna månad. Andra kanske har en annan analys?

Det här är lite för långt skrivit men läkemedelskorgen kommer att vara organisierad på ungefär detta sätt i fallande ordning under denna månad, SEB Läk, Robur Medica, JPMF Global Health, Pictet Generica, Pictet Biotec.
Senast redigerad av 2 Trendsökaren, redigerad totalt 31 gång.

Återgå till "Dagboken"